Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Кондрацька Лариса Вікторівна. Сімейні конфлікти як фактор емоційного вигорання у підлітків. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Кондрацька Л. В. Сімейні конфлікти як фактор емоційного вигорання у підлітків. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.

Дисертацію присвячено вивченню впливу сімейних конфліктів на розвиток емоційного вигорання у підлітків. Робота містить теоретичне обґрунтування, методичні засади та результати емпіричного дослідження проблеми.

Визначено сутність емоційного вигорання у дитини. В процесі роботи розкрито і поглиблено наукові уявлення про симптоми емоційного вигорання у підлітка.

Виявлено і проаналізовано фактори, що сприяють розвитку емоційного вигорання у підлітків, та здійснено аналіз причин, що зумовлюють появу сімейних конфліктів.

Розроблено діагностичний інструментарій для дослідження сімейних конфліктів та емоційного вигорання у підлітків. Доведено взаємозв’язок між сімейними конфліктами та емоційним вигоранням у підлітків.

Розроблено та впроваджено програму з розвитку конфліктологічної компетентності в учнів.

Виявлено психологічні чинники (навички безконфліктного спілкування та попередження деструктивних наслідків конфлікту; особистісна безконфліктна поведінка; навички саморегуляції у конфліктних ситуаціях; обирання стилю поведінки відповідно конфлікту), що впливають на конфліктологічну компетентність у підлітків та їх батьків.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що полягає у визначенні залежності між сімейними конфліктами і стадіальними особливостями перебігу емоційного вигорання у підлітків. Отримані в процесі дослідження теоретичні та емпіричні результати свідчать про досягнення мети дослідження, вирішення дослідницьких завдань і дають змогу сформулювати наступні висновки:

1. Здійснений теоретичний аналіз наукової літератури дозволяє зробити висновок про те, що дослідження сімейних конфліктів проводиться за такими напрямками: вивчення сучасної сім’ї в цілому; аналіз частоти сімейних конфліктів; конфліктність як чинник сімейного конфлікту; вплив сімейної взаємодії на виникнення конфлікту; типологія сімейних конфліктів; психотравмуючі наслідки сімейних конфліктів; місце й роль психопрофілактики при розв’язанні сімейних конфліктів. Але в них недостатнім виявляється визначення впливу сімейних конфліктів на емоційний стан дитини.

2. Аналіз сучасних теоретичних досліджень з проблем емоційного вигорання показав, що існують наступні підходи до трактування даного поняття: як стан фізичного, психічного й емоційного виснаження, викликаного довготривалим перебуванням в емоційно перевантажених ситуаціях спілкування; як двовимірна модель, що складається, по-перше,
з емоційного виснаження та, по-друге, - з деперсоналізації, тобто погіршення ставлення до інших, а іноді й до себе; як трьохкомпонентна система, котра складається з емоційного виснаження, деперсоналізації та редукції власних особистісних досягнень. Але в усіх існуючих підходах недостатнім виявляється визначення специфіки вікового емоційного вигорання, зокрема, підліткового.

3. На підставі аналізу психологічної літератури та результатів дослідно-експериментальної роботи ми дійшли висновку про те, що емоційне вигорання підлітків це відбиток пережитого ними стану фізичного, емоційного або психічного виснаження, зумовленого тривалою включеністю в сімейні конфлікти середньої інтенсивності. Емоційному вигоранню підлітків як симптомокомплексу властиві такі ознаки: зміни у поведінці; зміни у мисленні; зміни у почуттях; зміни в здоров’ї.

4. Експериментально доведено, що тривалі сімейні конфлікти ведуть до сильної психічної травматизації підлітка та є сприятливим джерелом для формування у нього таких особистісних рис, як: тривожність, емоційна нестабільність, невпевненість у собі, низька самооцінка, байдужість до оточення, замкнутість, неспроможність до самопізнання, злість, агресивність.

Виявлено, що причинами конфліктів між підлітками і батьками можуть бути: нестійкість батьківського відношення; гіперопіка; неповага прав на самостійність; батьківський авторитет.

З’ясовано, що наявність сформованих «перешкод» у встановленні емоційних контактів сприяє виникненню та формуванню емоційного вигорання у підлітків.

5. У ході формувального експерименту виявлено: 1) спрямованість членів сім’ї між собою на оптимальний емоційний контакт; 2) зниження частоти конфліктів в родинах; 3) зниження рівню особистісної й ситуативної тривоги та підвищення рівню самооцінки у більшості підлітків. Зниження рівня санкцій батька, привело до зниження рівня надмірного емоційного виснаження, неадекватного вибіркового емоційного реагування та емоційної замкненості. Підлітки з родин, в яких відбулися зміни, стали більш відкритими, емоційно піднесеними, і їх спілкування з батьками поліпшилося.

6. Експериментально доведено, що одним із психологічних шляхів запобігання появи емоційного вигорання у підлітків є формування конфліктної компетентності: оволодіння психологічними прийомами і навичками безконфліктного спілкування; оволодіння навичками саморегуляції у конфліктних ситуаціях; уміння уникати конфліктогенів; позбавлення особистісної конфліктності та конфліктних форм і стереотипів поведінки; уміння обирати стиль поведінки відповідно конфлікту.

7. Результати досліджень показали, що у підлітків і їх батьків, які проходили навчання за розробленою програмою, сформувалась конфліктна компетентність.

Отримані результати дослідження та запропоновані рекомендації можуть бути використані у лекційних курсах з педагогічної психології; у процесі професійної підготовки і підвищення кваліфікації шкільних психологів.

Отримані дані не вичерпують усіх аспектів досліджуваної проблеми. Перспективними надалі можуть вважатись дослідження наступних актуальних проблем: гендерно-вікові аспекти емоційного вигорання підлітків; дослідження взаємозв’язку сімейних конфліктів з віковим розвитком дитини.

Публікації автора:

  1. Кондрацька Л. В. Особливості сімейних взаємин у сучасних подружніх парах / Л. В. Кондрацька, І. В. Ващенко // Наука і освіта – Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – Одеса, 2005. – № 3–4. – С. 13–17.

  2. Кондрацька Л. В. Вплив сімейних конфліктів на психічне здоров’я дитини / Л. В. Кондрацька // Наука і освіта – Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – Одеса, 2006. – № 5–6. – С. 40–43.

  3. Кондрацька Л. В. Робота практичного психолога у попередженні емоційного вигорання підлітків / Л. В. Кондрацька // Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків, 2006. – Вип. 20. – С. 97–103.

  4. Кондрацька Л. В. Чинники, що зумовлюють емоційне вигорання підлітків / Л. В. Кондрацька, І. В. Ващенко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки» : зб. наук. праць – К. : НПУ, 2007. – № 15 (39). – С. 119–124.

  5. Кондрацька Л. В. Формування конфліктної компетентності у підлітків як фактор запобігання конфліктів / Л. В. Кондрацька // Вісник. Зб. наук. статей Київського міжнародного ун-ту. Серія «Психологічні науки». – К. : КиМУ, 2007. – Вип. 10. – С. 44–52.

  6. Кондрацька Л. В. Вплив особистісних особливостей підлітків на їх емоційне вигорання / Л. В. Кондрацька // Генеза буття особистості : матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 18–19 грудня 2006 р.) – К. : Главник, 2006.– С. 141–148.

  7. Кондрацька Л. В. Вплив сімейних взаємин на емоційний стан підлітків (гендерний аспект) / Л. В. Кондрацька // Актуальні проблеми практичної психології : зб. наук. праць за матеріалами VII Всеукр. наук.- практ. конф. (Херсон, 19–20 квітня 2007 р.) – Херсон : М-во освіти і науки України, Ін-т психології, історії та соціології ХДУ, 2007. – С. 105–109.

  8. Кондрацька Л. В. Психолого-педагогічні умови формування конфліктологічної компетенції підлітків / Л. В. Кондрацька // Методологія та технології практичної психології в системі вищої освіти : міжнар. наук. конф. (Київ, 17–18 травня 2007 р.) – К. : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2007. – С. 187–191.

  9. Кондрацька Л. В. Технологія профілактики та подолання синдрому «професійного вигорання» у соціальних працівників / Л. В. Кондрацька // Брошюра : Социальный работник и семья. – Харьков, 2007. – С. 55–64.