Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Коваленко Тетяна Леонідівна. Складові соціально-економічної мотивації персоналу на підприємстві зв'язку : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Коваленко Т.Л. Складові соціально-економічної мотивації персоналу на підприємстві зв’язку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Одеська національна академія зв’язку ім. О.С.Попова, Одеса. 2009.

В дисертаційній роботі обґрунтувано теоретичні і практичні засади визначення складових соціально-економічної мотивації персоналу підприємства зв’язку до високопродуктивної праці та оцінки її ефективності.

Досліджено соціально-економічну мотивацію персоналу підприємств зв’язку. Дано визначення і поглиблено сутність поняття «соціально-економічної мотивації», уточнено склад зовнішніх і внутрішніх факторів мотивації працівників, а також розглянуто дієвість соціально-економічної мотивації підприємства зв’язку.

Проведені дослідження дозволили автору удосконалити організаційні засади щодо оцінки соціально-економічної ефективності системи мотивації і оцінки якості праці працівників підприємства галузі зв’язку.

В проведеному дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне узагальнення і наведено нове рішення наукового завдання щодо обґрунтування теоретичних і практичних засад визначення складових соціально-економічної мотивації персоналу підприємства зв’язку до високопродуктивної праці та оцінки її ефективності. Практична реалізація даного рішення сприятиме підвищенню ефективності діяльності підприємств зв’язку.

Основні результати дослідження, рекомендації щодо їхнього наукового і практичного використання полягають у наступному:

1. Розглянувши соціально-економічну сутність категорії мотивації персоналом підприємства з’ясовано, що існує обмеженість наукових підходів стосовно формування соціально-економічної мотивації праці на етапі становлення конкурентних відносин, що стало підставою для подальшого розвитку теоретичних засад мотивації, зокрема розкриття понятійного апарату, що відбиває сутність соціально-економічної мотивації праці.

Соціально-економічна мотивація – це процес усвідомленого чи неусвідомленого вибору людиною тієї чи іншої поведінки, яка визначається комплексною дією внутрішніх і зовнішніх соціально-економічних факторів, і спрямована на розв’язання нових довгострокових завдань, на підвищення економічної та соціальної ефективності роботи персоналу й організації та підтримку її балансу.

2. В процесі формування СЕМ працівників необхідно враховувати динамічність умов функціонування. Угрупування факторів формування та розвитку процесу мотивації за певними ознаками, дозволяє виділити найбільш значущі й найменш істотні, їх доцільне сполучення допомагає визначитися підприємству у виборі найбільш прийнятного й правильного шляху управління трудовою поведінкою працівника. В роботі уточнено склад зовнішніх і внутрішніх факторів, які мають вплив на якість використання кадрового складу, розвиток наявних і потенційних конкурентних переваг персоналу зв’язку. Було виділено дві основних групи зовнішніх факторів: фактори прямого і непрямого впливу, та внутрішніх факторів: функціональні та характеристики особистості.

3. Аналіз дієвості соціально-економічної мотивації підтвердив гіпотезу про те, що система мотивації підприємства зв’язку недосконала і не сприяє розвитку особистості працівника, його інтелектуальному та професійному зростанню, не формує інтересу виконавця до процесу праці та її результатів, не забезпечує внутрішнього задоволення від виконання трудових функцій. Своєчасне виявлення та урахування найбільш впливових факторів дозволить підприємству сформувати конкурентну стратегію управління персоналом, метою якої є забезпечення реалізації загальної стратегії розвитку підприємства.

4. В роботі проведено діагностику ефективності використання матеріальних стимулів на підприємствах зв’язку за допомогою багатофакторних кореляційних моделей, за результатами якої було встановлено, що на підприємстві зв’язку під впливом державного регулювання в конкретних умовах, матеріальна винагорода у вигляді заробітної плати – є досить вагомим фактором виробничого процесу та джерелом доходів підприємства, що потребує відповідної системи організації праці та мотивації, а з іншого боку – найбільшою статтею витрат підприємства, що вимагає ефективного її використання та постійного пошуку джерел підвищення продуктивності праці та способів оптимізації витрат на її оплату.

5. В роботі розроблено стратегічний підхід до процесу СЕМ для ВАТ «Укртелеком» шляхом виокремлення таких напрямів її реалізації як внутрішнє вирівнювання, управління, конкурентоздатність, що для підприємства дозволяє забезпечити економічний ефект у вигляді підвищення прибутковості, зростання продуктивності праці, задоволення всіх зацікавлених у розвитку підприємства сторін та конкурентоспроможності підприємства зв’язку.

6. Удосконалено оцінку якості праці персоналу, що є своєрідним важелем мобілізації працівників на досягнення індивідуальних результатів праці. Комплексна бальна оцінка якості праці різних категорій персоналу покладена в основу розробленої преміальної системи, дає чіткі критерії для розподілу коштів преміального фонду на основі розрахункових формул, виведених для визначення премії, що залежить від результатів оцінки праці працівників. Її впровадження дасть можливість удосконалювати соціально-економічну мотивацію, що сприятиме ефективній діяльності підприємств зв’язку в умовах конкурентного середовища.

7. В роботі обґрунтовано, що для зростання загального ефекту дії мотиваційної системи доцільно проводити оцінку ефективності роботи СЕМ праці із залученням комплексу різноманітних мотиваторів (економічних і соціальних), враховуючи в кожному окремому випадку перелік та динаміку актуальних потреб персоналу підприємства, специфіку зайнятості, соціальний статус та ін. Це дозволяє визначити величину економічного та соціального критеріальних показників. Дія мотиваторів на персонал підприємства обумовлює певні зміни щодо підвищення СЕМ, оцінюваної інтегральним показником. Адекватність показників щодо оцінки ефективності роботи системи мотивації підтверджено розрахунками на прикладі філій ВАТ «Укртелеком»: вирішальне значення для стимулювання результативності праці мають, як економічні (52–59%), так і соціальні ( 48–41%) складові.

8. Впровадження запропонованих методичних пропозицій дозволить створити на підприємствах зв’язку дієву систему мотивації персоналу засновану на соціально-економічних складових, які в разі комплексної взаємодії змінюються відповідно цільової спрямованості підприємства та індивіду.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Коваленко Т.Л. Трудова діяльність як об’єкт мотивації / Коваленко Т.Л. // Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. праць; гол. ред.

А.А. Покотілов. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – Вип.212: В 4 т., Том ІІІ. – С. 791–797. (0,31 д.а.).

  1. Коваленко Т.Л. Особливості мотивації праці працівників підприємств зв’язку / Коваленко Т.Л. // Науковий вісник Одеського державного економічного університету. [Всеукраїнська асоціація молодих науковців] – (Науки: економіка, політологія, історія); гол. ред. В.М. Соколов.– Одеса: ОДЕУ, 2007. – №18 (55). – С. 23 – 34. (0,46 д.а.).

  2. Коваленко Т.Л. Оцінювання ефективності мотивації / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко // Наукові праці ОНАЗ ім. О.С.Попова: період. наук. зб. з телекомунікаційних систем та мереж, радіотехнічних пристроїв та засобів телекомунікацій, радіотехнічних та телевізійних систем, оптоелектричних систем, економіки та управління підприємствами (економіка зв’язку); відпов. ред.

П.П. Воробієнко. – Одеса: ОНАЗ, 2007. – №2. – С. 158 – 161. (0,23 д.а., о.з. – 0,12 д.а.).

  1. Коваленко Т.Л. Мотивація – плюс для робітника / Коваленко Т.Л. // Маркетинг: теорія і практика: зб. наук. праць; гол. ред. Т.С. Максимова. – Луганськ: Вид-во Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2007. – №13. – С. 111 – 117. (0,4 д.а.).

  2. Коваленко Т.Л. Аналіз системи мотивації на прикладі ВАТ «Укртелеком» / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко // Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. праць; гол ред. А.А. Покотілов. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2007. – Вип.231: В 9 т. Т. VI. – С. 1429 –1437. (0,42 д.а., о.з. – 0,21 д.а.).

  3. Коваленко Т.Л. Мотиваційні фактори, що впливають на задоволеність працею персоналу на підприємствах зв’язку / Коваленко Т.Л. // Університетські наукові записки: Часопис Хмельницького університету управління та права. – 2008. – Вип.1. – С. 393 – 397. (0,26 д.а.).

  4. Коваленко Т.Л. Мотиваційний моніторинг та оцінка ефективності системи мотивації / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко // Актуальні проблеми економіки: Науковий економічний журнал. – 2008. – Вип. 8(86). – С. 124–130. (0,41 д.а., о.з. – 0,21 д.а.).

Друковані праці наукових конференцій,

статті у журналах, видання, тези доповідей

  1. Коваленко Т.Л. Состояние и тенденции мотивации ефективності персонала на предприятиях разных форм собственности / Е.Н. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: матер. міжн. наук.-прак. конф. [«Дні науки 2005»], (Дніпропетровськ, 17–25 квітня, 2005 р.) /Д.: Наука і освіта, 2005. – Том 9: Економіка підприємства та промисловості. – С. 50 – 52. (0,25 д.а., о.з. – 0,12 д.а.).

  1. Коваленко Т.л. Соціально-економічна політика: розробка і реалізація її в регіонах / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: матер. всеукр. наук.-прак. конф. [«Економіка і дизайн: проблеми і перспективи»], (Первомайськ, 28–29 квітня, 2005 р.) / Первомайський навчально-науковий центр одеського національного університету ім. І.І.Мечникова. – П.: ПННЦ, ОНУ, 2005. – С. 96 – 98. (0,16 д.а., о.з. – 0,08 д.а.).

  2. Коваленко Т.Л. Особливості управління кадровим потенціалом Миколаївської філії Укртелекому / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: матер. наук.-практ. конф. [«Економічні проблеми розвитку промисловості регіонів»], (Первомайськ, 2–3 червня, 2005 р .) / Первомайський політехнічний інститут НУК ім. ад.Макарова. – П.: ППІ НУК, 2005. – С. 136 – 140. (0,22 д.а., о.з. – 0,12 д.а.).

  3. Коваленко Т.Л. Самосовершенствование – один из социально-економических факторов мотивации персонала / Т.Л. Коваленко: матер. заключ. міжнар. наук.-практ. конф. [«The Science:: Theory and practice»], (Дніпропетровськ, 20 липня – 5 серпня, 2005 р.) – Том 6: Економічні науки. / Д.; Наука і освіта, 2005. – С. 39 – 42. (0,22 д.а.).

  4. Коваленко Т.Л.. Интересная и полезная работа – один из социально-економических факторов мотивации / Е.Н. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: тезисы док. ІХ междунар. науч.-практ. конф.[«Системы и средства передачи и обработки информации (ССПОИ – 2005)»], (Черкасы, 5–10 сентября, 2005 р .) / Черкасский государственный технологический университет. – Ч.: ЧГТУ, 2005. – С. 224 – 228. (0,23 д.а., о.з. – 0,12 д.а.).

  5. Коваленко Т.Л. Регіональні аспекти мотивації / Т.Л. Коваленко: тези доп. міжнар. наук.-практ. конф. [«Міжнародні тенденції розвитку бухгалтерського обліку і аудиту та перспективи для України»], (Київ, 19 травня, 2006 р.) / Київський національний економічний університет – К.: КНЕУ, 2006. – С. 88 – 91.(0,12 д.а.).

  6. Коваленко Т.Л. Мотивація і ефективність праці / Є.М. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: труды междунар. науч.-тех. конф. [«Azrbaycan Respublikasinin Rhbrliyin glmsinin 37-ci il donumun»] – M.: Mingcevir, 2006. – С. 231 – 243. (0,53 д.а., о.з. – 0,27 д.а.).

  7. Коваленко Т.Л. Мотивація і ефективність праці / Т.Л. Коваленко // Економічні проблеми розвитку промисловості регіонів: матер. ІІ наук.-практ. конф., 18–20 квітня, 2007р. – Первомайськ: ППІ НУК, 2007. – С. 132 – 134. (0,14 д.а.).

  8. Коваленко Т.Л. Государственная мотивация личности и гражданина в информационном обществе / Е.Н. Стрельчук, Т.Л. Коваленко: труды междунар. науч.-тех. конф. [«Проблемы современной радиотехники, телевидения и связи»], (Баку, 4–6 октября 2007 г.) / Азейбарджанский технический университет. – Б.: АТУ, 2007. – С. 122 – 125. (0,23 д.а., о.з. - 0,12 д.а.).