Андрієнко Олена Володимирівна. Соціальна міфологія у контексті суспільних трансформацій : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2008.
Анотація до роботи:
Андрієнко О.В. Соціальна міфологія у контексті суспільних трансформацій. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Донецький національний університет. – Донецьк, 2008.
Дисертація присвячена аналізу соціальної міфології у контексті сучасних суспільних трансформацій. Досліджуються дефініція поняття „соціальний міф” порівняно з поняттями „стереотип”, „архетип”, „забобон”, „ідеологія” тощо, структура та функції соціальних міфів на рівні суспільної та індивідуальної свідомості, їх взаємодія з суспільством, що трансформується, а також основні міфологічні аспекти глобалізації, демократії та постмодерну. Акцентована увага на необхідності врахування як позитивних, так і негативних наслідків впливу соціальних міфів на суспільство.
Запропоновано новий підхід до класифікації соціальних міфів на основі сфер їх походження. Визначено основні характеристики соціальних міфів порівняно з класичними. Розкрито каталізуючу роль соціальних трансформацій для активізації міфів. Досліджено методологічні проблеми механізму створення соціальних міфів та шляхів деміфологізації суспільної свідомості.
На основі соціально-філософського аналізу основних тенденцій розвитку суспільства, що трансформується, доводиться необхідність існування в ньому розвинутої соціальної міфології для внутрішньої консолідації та стабільності. Значне місце в роботі займає дослідження методів поширення соціальних міфів у суспільстві.
У дисертації здійснено теоретико-методологічне узагальнення і нове вирішення питання специфіки та функцій соціальної міфології у суспільстві, що трансформується. Основні результати дослідження можуть бути сформульовані наступним чином:
Аналіз стану філософської розробки питання соціальної міфології у контексті соціальних трансформацій дозволяє зробити висновок про потребу його подальшого вивчення і теоретичного осмислення в наступних аспектах: розробка теоретико-методологічного підґрунтя дослідження соціальних міфів; виявлення специфіки, структури, типів та функцій соціальних міфів; розкриття механізму їх формування та руйнації; вивчення соціально-міфологічних засад таких важливих трансформаційних процесів сучасності, як глобалізація, демократизація, а також розвитку постмодернізму.
Комплексний характер соціальної міфології, а також відсутність усталеної методології її дослідження дає підстави для застосування широкого кола методів та принципів, серед яких слід враховувати як доробок шкіл вивчення класичної міфології, так і сучасні методологічні розробки, зокрема, методологію синергетики (міф при цьому розглядається як важлива частина суспільного світогляду, дослідження якої дозволяє передбачувати динаміку соціальних трансформацій), а також елементи методології транзитологічної парадигми. Крім того, методологічну специфіку вивчення явища соціальної міфології в період трансформацій визначає підвищений міфотворчій потенціал суспільства, що, з одного боку, дозволяє безпосередньо прослідкувати формування та розпад багатьох міфів, а з іншого боку, ускладнює процес дослідження, оскільки міфи можуть здійснювати вплив на самого дослідника.
Соціальний міф як складова соціальної міфології має чіткі сутнісні характеристики, що дозволяють говорити про його спільні та відмінні риси відносно класичного міфу. Це поняття не слід ототожнювати зі стереотипом, забобоном, архетипом, міфологемою, ідеологією, хоча іноді вони видаються дуже близькими за змістом. Соціальний міф є символічно вираженою сукупністю онтологізованих уявлень, ідеалів та переконань, що є для суспільства актуальними. До його загальних рис слід віднести діалектичний зв’язок з конкретно-історичними обставинами, відносну статичність та замкненість, мотиваційність, вибіркову гіперболізацію, сугестивність, імперативність, інтерсуб’єктивність, універсальність, синкретичність, здатність до самосакралізації та самоактуалізації, нерефлективність. До специфічних рис належать зорієнтованість на соціальну модель світобачення, дискурсивно-дискретний характер, а також наявність конкретного творця. Структурними компонентами соціального міфу є зміст (міфічне повідомлення), форма вираження, а також механізм реалізації на рівні світогляду та поведінки людей.
Доцільним є виділення наступних типів соціальних міфів за сферою їх походження: політичні міфи (які, в свою чергу, можна поділити на локально-регіональні, національно-державні та глобальні); економічні міфи; комерційні міфи; медіа-міфи; наукові міфи; натуралістичні міфи.
Соціальні міфи виконують ряд важливих функцій, що можуть мати як позитивний, так і негативний характер для суспільства. На рівні суспільної свідомості це комунікативна, емпіріо-систематизуюча, контролююча, інтегруюча (дезінтегруюча), стабілізуюча (дестабілізуюча), гуманізуюча (дегуманізуюча), та прогностична функції. На рівні індивідуальної свідомості основними функціями соціальних міфів є світоглядна, аксіологічна, когнітивна, мотиваційна та соціалізуюча функції. Міфи відображають внутрішні суперечності суспільства, а іноді можуть їх провокувати або поглиблювати.
Суспільні трансформації є потужним фактором активізації соціальної міфотворчості. Механізм міфотворчості є природною формою людської активності і включає чотири стадії: 1) постановка мети, завдань та пошук потрібного міфу, 2) розробка форми та структури міфу, 3) розробка методів та прийомів інфільтрації міфу в суспільну свідомість, 4) практична реалізація міфотворчого продукту. Міфологізацію в суспільстві завжди супроводжує протилежний процес – деміфологізація. Деміфологізація, передусім, заснована на раціональності і є спробою раціонального розчленування реальності, яка поєднана у міфі. Серед її практичних проявів слід особливо підкреслити гумор (анекдоти та жарти на «табуйовані» теми) та пов’язаний з ним соціально-політичний хепенінг (гумористична форма протесту проти загальноприйнятої суспільної ідеології). Деміфологізацію як явище суспільної свідомості слід відрізняти від наукової деміфологізації, яка є одним з методів дослідження міфів.
Специфіка соціальної міфології у контексті суспільних трансформацій детермінується їх сутнісними особливостями. Сьогодні доцільним є виділення міфологічних аспектів глобалізації, демократизації та розвиток тенденцій постмодерну як найбільш важливих трансформаційних процесів сучасності. Слід підкреслити що, глобалізація як економічний та соціокультурний процес, який охопив більшість сучасних країн, міфом не є. Проте як реалізована універсальність суспільного життя, вона є ідеальним проектом майбутнього, що може ніколи не знайти повного втілення, і є сьогодні лише частково об’єктивованим для країн Західної Європи та США.
Переважна більшість міфів, пов’язаних з демократією виникла завдяки неадекватному та гіперболізованому сприйняттю її аксіологічних засад, зокрема, уявлень про свободу, рівність, безконфліктне співіснування демократичних держав, суспільство добробуту, світоглядний плюралізм, а також відсутність спільних рис між демократичним і тоталітарним режимом.
Постмодерн як парадигма наукової спільноти, є певною онтологією для цієї спільноти і транслюється в соціум у вигляді соціальної міфології, яка реагує на певні соціальні та культурні процеси. Як соціальна міфологія, він є інтерсуб’єктивним явищем. Також постмодерн є своєрідним соціальним проповідництвом, що здійснюється науковцями, діячами культури та мистецтва, які виконують в цьому контексті роль міфотворців.
Слід також зазначити, що теоретичний аналіз соціальної міфології у контексті суспільних трансформацій виявляє ряд проблемних аспектів, які вимагають подальшого дослідження. Зокрема, це міфологічні засади політичних режимів та питання про можливості консолідації українського суспільства шляхом побудови ефективної соціальної міфології, яка б об’єднувала все суспільство і мотивувала його до творчої громадянської активності.
Публікації автора:
Статті у фахових виданнях:
Андрієнко О.В. Проблема особистості в контексті соціуму транзитивного типу / О.В. Андрієнко // Наука. Релігія. Суспільство. – 2003. – № 4. – С. 170-176.
Андрієнко О.В. Роль соціального проектування і технологій у розвитку транзитивної суспільної системи / О.В. Андрієнко // Вісник Донецького університету. Серія Б. Гуманітарні науки. – Донецьк: Донецький національний університет, 2005. – № 2. – С. 84-91.
Андрієнко О.В. Релігійна свідомість в транзитивному соціумі / О.В. Андрієнко // Інтелект. Особистість. Цивілізація: Тематичний збірник наукових праць із соціально-філософських проблем. Випуск 4. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – С. 35-44.
Андриенко Е.В. Христианское мировоззрение и мифологема «Мы» – «Они» в контексте переходной социокультурной реальности России / Е.В. Андриенко // Гуманітарний часопис: зб. наук. праць. – Харків: ХАІ, 2006. – С. 28-33.
Андрієнко О.В. Класифікація та основні функції соціальних міфів: соціально-філософський аспект / О.В. Андрієнко // Вісник Донецького державного університету економіки і торгівлі. Науковий журнал. – 2007. – № 2 (34). – С. 46-58. – (Серія «Гуманітарні науки»).
Андрієнко О.В. Соціальні міфи: поняття, структура та основні характеристики / О.В. Андрієнко // Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського: Науковий журнал. – 2008. – №2(38). – С. 4-12. – (Серія «Гуманітарні науки»).
Публікації в інших виданнях:
Андрієнко О.В. Соціальна міфологія у системі характеристик транзитивної соціальної реальності / О.В. Андрієнко // Матеріали конференції [«Світ молоді – молодь світу»], (Вінниця, 12-14 березн. 2004 р.) / Міжрегіональна академія управління персоналом. – Вінниця: Міжрегіональна академія управління персоналом, 2004. – Ч.1. – С. 209-213.
Андрієнко О.В. Особистість в умовах глобалізації: «драматургія духу» та пошуки шляхів гармонійного розвитку / О.В. Андрієнко // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції [«Глобалізація і Україна»], (Донецьк, 7-8 квітн. 2004 р.) / Донецький національний університет. – Донецьк: Донецький Інформаційно-аналітичний центр, 2004. – С. 10-18.
Андрієнко О.В. Трансформація образу української жінки в умовах глобалізації пострадянського суспільства / О.В. Андрієнко // Матеріали І міжнародної науково-теоретичної конференції [«Український жіночий рух на зламі тисячоліть»], (Львів, 24-26 верес. 2004 р.) / Союз українок України, Львівський відділ союзу українок. – Львів: Союз українок України, Львівський відділ союзу українок, 2004. – С. 42-48.
Андриенко Е.В. Человек в поисках новых смыслов: вызовы глобальной эпохи / Е.В. Андриенко // Человек и христианское мировоззрение. Альманах. Выпуск 10. Свобода и ответственность. – Симферополь: Человек и христианское мировоззрение, 2005. – С. 87-91.
Андрієнко О.В. Криза соціальної ідентичності у перехідний період розвитку суспільства / О.В. Андрієнко // Матеріали Міжнародної науково-теоретичної конференції [«Ідентичність у сучасному соціумі»], (Донецьк, 14-15 листоп. 2006 р) / Донецький національний університет. – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, ЛТД», 2006. – С. 256-257.
Андрієнко О.В. Екологічна свідомість сучасності і соціальні міфи / О.В. Андрієнко // Творча спадщина В.І. Вернадського та проблеми формування сучасної екологічної свідомості (Вернадські читання): доповіді і повідомлення 5-ї Міжнародної наукової конференції, (Донецьк, 26-27 квітн. 2007 р.) / Донецький національний технічний університет. – Донецьк: ДонНТУ, 2007. – С. 136-137.
Андриенко Е.В. Социальные мифы и демократизация: украинский аспект / Е.В. Андриенко // Тези доповідей V міжнародної конференції [«Розвиток і демократична освіта в Україні»], (Київ, 8 – 10 листоп. 2007 р.) / Канадське агентство міжнародного розвитку (CIDA), Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова [та ін.]. – Київ: Канадське агентство міжнародного розвитку (CIDA), Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, Канадсько-український проект «Розбудова демократії», 2007. – С. 28.
Андрієнко О.В. Соціальна міфологія у соціокультурному контексті перехідного періоду / О.В. Андрієнко // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції [«Культура та економіка»], (Донецьк, 20-21 березня 2008 р.) / Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. – Донецьк: ДонНУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2008. – С. 277-281.
Андрієнко О.В. Соціальна міфологія як елемент перехідного суспільного простору сучасної України / О.В. Андрієнко // Міжнародна науково-теоретична конференція [«Україна: альтернативи поступу»], (Донецьк, 23-24 травн. 2008 р.) / Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. – Донецьк: ДонНУЄТ ім. М. Туган-Барановського, 2008. – С. 155-158.
Андрієнко О.В. Соціально-міфологічні прояви глобалізації та їх вплив на світогляд сучасної людини / О.В. Андрієнко // Проблема людини в сучасній філософії: [монографія] / за ред. Л.М. Нікітіна. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. – С. 132-141.