Волянська Олена Володимирівна. Соціальні детермінанти підліткової агресії: соціологічний аналіз: дисертація канд. соціол. наук: 22.00.04 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2003.
Анотація до роботи:
Волянська О.В. Соціальні детермінанти підліткової агресії: соціологічний аналіз. - Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата соціологічних наук за спеціальністю 22.00.04 –спеціальні та галузеві соціології. – Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2003.
Дисертаційне дослідження присвячено проблемі вивчення особливостей підліткової агресії в контексті сучасної соціокультурної трансформації в Україні. У роботі запропоновано новий теоретико-методологічний підхід до аналізу агресії, який базується на ідеях Т. Парсонса про кібернетичну ієрархію системи соціальної дії та теорії М.Вебера про види соціальної дії. Даний підхід є значною мірою міждисциплінарним. Вперше запропоновано оригінальну типологію агресивної поведінки, за виділенням різновидів соціальної дії в теорії М. Вебера, яка поділяється на свідому (цілераціональну, цінніснораціональну) та несвідому (афективну, традиційну). В межах запропонованого підходу агресія розглядається як функціонально обумовлена реакція на конфлікт потреб особистості й можливостей їх реалізації в соціальному контексті (цілеспрямована агресія), а також як поведінка, обумовлена змістом вибору агресивної стратегії, що є наслідком соціалізації агресії (цінніснораціональна агресія).
В роботі представлені отримані дані щодо механізмів соціалізації агресії, ролі різних агентів (сім‘ї, однолітків, ЗМІ) у цьому процесі, отримані в результаті емпіричного аналізу, до того ж виявлено кореляційну залежність змісту ціннісних орієнтацій підлітків й агресивної поведінки.
У цьому розділі дисертації підбиваються підсумки здійсненого автором дослідження. Зокрема, зазначаються такі головні висновки.
Підліткова агресія мотивована: по-перше, цілераціонально, що пов‘язано з конфліктом потреб підліткового віку та можливістю їх реалізації в умовах соціокультурної ситуації, яка трансформується, та, по-друге, цінніснораціонально, що пов‘язано зі змістом ціннісних стандартів вибору агресивних форм поведінки, які засвоєні в процесі соціалізації підлітка.
Соціалізація сучасних українських підлітків відбувається в період, який характеризується відсутністю сталої системи цінностей, економічною нестабільністю, поляризацією різних соціальних груп, агресивним неконтрольованим впливом ЗМК, безпрецедентними проявами агресії на світовій політичній арені тощо. Всі ці фактори належать до соціокультурних чинників, що впливають на підліткову субкультуру. Внаслідок відсутності у суспільстві цілісної культурної ідеї такі впливові агенти соціалізації, як система освіти та ЗМІ втрачають виховну, ідеологічну, а також центруючу функції. Тому формування моральної свідомості й самосвідомості сучасних підлітків здійснюється переважно за принципом заповнення порожнечі тією інформацією, що знаходиться на поверхні. Результати нашого дослідження довели переважне значення первинної сімейної соціалізації, яка певним чином обумовлює агресивну поведінку дитини у підлітковому віці.Успішна первинна соціалізація пов’язана з формуванням комунікативних навичок та моральної свідомості, що є імунітетом проти достатньо агресивного впливу відеокультури, комп’ютерних ігор, асоціальних течій підліткової субкультури. З огляду на дані нашого дослідження, слід наголосити на існуючій проблемі батьківської педагогічної необізнаності, що виявилось у поширенні в сім’ях значної частини респондентів фізичних покарань, авторитарного стилю керівництва чи зовсім байдужого ставлення до поведінки підлітка, відсутності порозуміння між дорослими та дитиною.
В умовах глобалізації накопичений цивілізацією гуманітарний потенціал універсальних загальнолюдських цінностей, трансформованих з урахуванням національних культур у високоефективні інформаційно-світоглядні технології, здатний перетворити ненасильство в повсякденний спосіб життя сучасної людини, у практику життєдіяльності сучасного суспільства й держави. Виходячи з цього, зростає значимість ідей етико-гуманістичного підходу, у якому визнається відносна свобода особистості від середовища, і водночас, можливість соціоантагоністичного впливу на розвиток як агресивності, так і позитивної відкритості особистості. Розуміння цієї можливості повинне розставити акценти над ціннісними пріоритетами й вести до формулювання етичної (у тому числі й етико-християнської) системи цінностей і принципів життя, до побудови етико-гуманістичної системи виховання й розвитку особистості, до формулювання ідеї відносин, що допомагають, й емпативного розуміння, до утвердження самотрансценденції людського існування.
Публікації автора:
Волянська О.В. Підліткова агресія: огляд теоретико-методологічних підходів до аналізу // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. пр. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2000. - С. 274-277.
Волянская Е.В. Основные этапы систематического изучения агрессии // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. пр. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2001. – С. 179-183.
Волянская Е.В. Cоциализация агрессии в подростковом возрасте: социологичский анализ агентов и механизмов // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. пр. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2002. - С. 558-562.
Волянська О.В. Особливості аналізу агресії в рамках соціологічної концепції М.Вебера // Вісник Харківського університету ім. В.Н. Каразіна. Сер.: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – № 543. – Харків, 2002. - С. 77-82.
Волянська О.В. Агресія як об’єкт соціологічного аналізу // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н.Каразіна. Сер.: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – 2001. - № 511. - С. 162-167.
Волянська О.В. Агресія як соціальна дія // Молодь в умовах нової соціальної перспективи: Матеріали ІІІ Міжн. наук.- практ. конф. Житомир, 18-19 квітня 2001 року . – Житомир: Видавничий відділ ЖДПУ, 2001.- С. 220-221.
Волянська О.В. Вплив ЗМІ на підліткову агресію: теоретико-соціологічний аналіз // Молодь в умовах нової соціальної перспективи: Матеріали IV Міжн. наук.-практ. конф. – Житомир: Видавничий відділ ЖДПУ, 2002. - С. 96-98.
Волянська О.В. Підліткова агресія та чинники, що її зумовлюють // Підліток у великому місті: фактори та механізми соціалізації. / Під. ред Л.Г. Сокурянської. - Харків: Вид. центр ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2000. - С. 140-151.