Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика


Галицька Юлія Валеріївна. "Соціально-економічний механізм регулювання пенсійного страхування населення" : Дис... канд. наук: 08.09.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Галицька Ю.В. Соціально-економічний механізм регулювання пенсійного страхування населення. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.09.01 – демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика. – Донецький національний університет Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2006.

Дисертаційна робота присвячена розробці теоретичних, правових та науково-методичних питань пенсійного страхування населення, обґрунтуванню і формуванню соціально-економічного механізму його регулювання. Досліджено концептуальні основи пенсійного страхування, надано пропозиції щодо удосконалення пенсійної системи на базі забезпечення її багаторівневості, розвитку недержавного пенсійного страхування, оптимізації процесу організації автоматизованого персоніфікованого обліку відомостей про застраховану особу при формуванні інформаційної бази і нарахуванні пенсій.

Систематизовано недоліки існуючої пенсійної системи, запропоновано шляхи їх розв’язання. Визначено механізм взаємодії Пенсійного фонду з іншими фондами соціального страхування.

Проведено оцінку стану і тенденції розвитку системи пенсійного страхування в Донецькій області, здійснено діагностику динаміки фінансового стану Пенсійного фонду і матеріального становища пенсіонерів.

На основі отриманих результатів дослідження запропоновано соціально-економічний механізм регулювання пенсійного страхування населення, який дозволяє повною мірою забезпечити пряму залежність розміру пенсії від розміру заробітної плати, страхових внесків, страхового стажу, інвестиційного доходу і підвищити рівень життя пенсіонерів.

В дисертації на основі проведених досліджень вирішено важливу наукову задачу – визначення теоретичних, науково-методичних та організаційних основ побудови соціально-економічного механізму регулювання пенсійного страхування населення. Основні висновки і результати, отримані в ході дослідження, полягають у наступному:

1. В умовах трансформаційної економіки України підвищується актуальність вирішення проблеми пенсійного страхування. Недоліки існуючої пенсійної системи полягають в тому, що вона не враховує особливості перехідного періоду, солідарна система знаходиться в значній залежності від демографічних чинників, відсутній взаємозв’язок між рівнем заробітної плати, тривалістю страхового стажу і розміром пенсій, велика кількість пенсіонерів мають привілеї в одержаній пенсії.

2. Діюча пенсійна система не відповідає тим завданням, які мають вирішуватись. Суперечлива ситуація, коли за високого страхового навантаження на роботодавців рівень пенсій залишається низьким і недостатньо пов’язаний з обсягом страхових внесків свідчить про необхідність зміни і удосконалення системи пенсійного страхування.

3. Концептуальні підходи до формування системи пенсійного страхування населення обумовили потребу подальшої розробки понятійного та категоріального апарату. Розкрито зміст поняття “система пенсійного страхування” як важливого елементу соціального захисту, який забезпечує підвищення соціальної захищеності, рівня життя і стабільності матеріального добробуту застрахованих осіб та їх сімей, а також фінансової стабільності пенсійної системи.

4. Складна демографічна ситуація, пов’язана зі старінням населення і збільшенням навантаження пенсійної системи на працююче населення (на 1 пенсіонера припадає приблизно 0,6 зайнятих), дублювання функцій страхових фондів, недосконалість технологічного узгодження процесів адміністрування збору внесків, тіньова зарплата та зайнятість потребують пошуку шляхів розвитку системи оплати праці, детінізація заробітної плати, збільшення її питомої ваги у собівартості та ВВП.

5. Сучасний стан пенсійного забезпечення населення в Україні характеризується низьким рівнем пенсій (середній розмір пенсій у 2005 р. становив 406,8грн.). У структурі надходжень коштів до Пенсійного фонду найбільш питому вагу складають обов’язкові внески підприємств, установ і організацій, обов’язкові внески громадян, внески від платників, що працюють у галузі сільського господарства. Це робить таку структуру залежною від обсягів виробництва, платіжної дисципліни, рівня доходів населення, тіньового сектора економіки. В чинній пенсійній системі спостерігається перевищення видатків за рахунок збору на обов’язкове державне пенсійне страхування на власними доходами Пенсійного фонду.

6. Потребує адаптації до умов України міжнародний досвід пенсійного страхування, який підтверджує життєздатність трирівневої моделі пенсійної системи, функцією якої є соціальний захист застрахованих осіб та накопичення потужних фінансових ресурсів, що відіграють помітну роль у фінансових системах країн та використовуються як інвестиційні ресурси.

7. Реформування пенсійної системи, яке здійснюється в Україні, свідчить про наявність технічних помилок у запровадженні персоніфікованого обліку внесків, складність та проблему вибору накопичувальних фондів, можливість призначення неоднакових пенсій чоловікам і жінкам унаслідок різного страхового стажу та тривалості життя. Запропоновано удосконалену модель організації персоніфікованого обліку відомостей про застраховану особу. У комплексі заходів щодо запровадження нової системи пенсійного страхування важливу роль має відіграти роз’яснювальна робота серед населення.

8. Дослідження проблем пенсійного забезпечення дозволило дійти висновку, що найбільш дієвим і відповідним сучасним вимогам є соціально-економічний механізм регулювання змішаними пенсійними системами, які поєднують у собі солідарну, обов’язкову і добровільну накопичувальні системи. Запропоновано соціально-економічний механізм пенсійного страхування населення, в якому забезпечується тісний зв’язок розміру пенсії з доходами, з яких протягом всього страхового стажу сплачувалися внески до солідарної і накопичувальної систем, а також з інвестиційним доходом від інвестування пенсійних коштів.

Публікації автора:

Публікації в наукових фахових виданнях

1. Галицкая Ю.В. Основные направления пенсионной реформы в Украине // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Экономика и социология труда, менеджмент персонала: Сб. науч. тр. – Т.4, ч II. – Донецк: Ин-т экономики промышленности НАН Украины, 2003. – С. 334-339 (0,4 д.а.).

2. Галицкая Ю.В. Преимущества и недостатки негосударственного пенсионного страхования в Украине // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Управление человеческими ресурсами: государство, регион, предприятие: Сб. науч. тр. в 2 т. – Т.1. – Донецк: Ин-т экономики промышленности НАН Украины, 2004. – С. 392-400 (0,4 д.а.).

3. Галицкая Ю.В. Опыт реформирования пенсионных систем других стран в сравнении с украинской пенсионной реформой // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ, 2004. – С. 610-613 (0,5 д.а.).

4. Галицкая Ю.В. Добровольное страхование как один из видов социальной защиты // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Управление человеческими ресурсами: государство, регион, предприятие: Сб. науч. тр. в 3 т. – Т.2. – Донецк: Ин-т экономики промышленности НАН Украины, 2006. – С. 115-120 (0,4 д.а.).