Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Стоянець Наталія Валеріївна. Соціально-економічний розвиток сільських територій : Дис... канд. наук: 08.00.05 - 2009.



Анотація до роботи:

Стоянець Н.В. Соціально-економічний розвиток сільських територій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. – Полтавський національний технічний університет МОН України. – Полтава, 2009.

У роботі досліджені особливості інтегрованого розвитку сільських територій в період реформування соціально-економічних відносин, здійснено теоретичне узагальнення та запропоновані нові підходи щодо соціально-економічного розвитку сільських територій, які базуються на поглибленні сутності інтегрованого розвитку сільської місцевості, комплексній оцінці процесів розвитку сільських територій Сумської області, визначенні основних факторів впливу на динаміку соціально-економічного зростання. Вперше розроблено модель розвитку сільських територій на основі формування регіональних партнерств (місцевих груп ініціатив), які поєднують інтереси державних, підприємницьких та суспільних структур, а також запропонований алгоритм реалізації місцевих ініціатив на основі формування структур локальної співпраці, розробки специфічної регіональної стратегії розвитку та її популяризації серед місцевого населення. В роботі також була запропонована якісно нова модель розвитку соціальної сфери в сільській місцевості шляхом пошуку нових власників об’єктів соціальної інфраструктури, зокрема шляхом формування обслуговуючих кооперативів та сільських сервісних центрів.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та розв’язання наукового завдання щодо соціально-економічного розвитку сільських територій, що базується на поглибленні сутності інтегрованого розвитку сільської місцевості, комплексній оцінці процесів розвитку сільських територій Сумської області, визначенні основних факторів впливу на динаміку соціально-економічного зростання. Результати дослідження дозволяють зробити наступні висновки:

1. Соціально-економічний розвиток українських сільських територій характеризується відсутністю системного підходу до вирішення відповідних питань, а також обмеженою теоретичною і фактичною базою для аналізу проблем сільських територій. Як результат, сприйняття проблем села вченими і політиками часто не відповідає дійсності, оскільки до недавнього часу дослідження пов’язувалися, в основному, з аграрним сектором, що значно обмежувало їх цінність для сільської економіки. Поняття інтегрованого розвитку сільських територій має бути конкретизоване. На нашу думку, воно проявляється в покращенні якості життя сільського населення через підвищення рівнів його самозабезпеченості і соціальної безпеки шляхом реструктуризації його економічної активності. При цьому акцентується увага на тому, що концепція розвитку сільських територій є набагато ширшою порівняно з концепцією аграрного розвитку та відображає комплексні зв’язки і взаємодії сільських економік.

2. Доведено необхідність використання концепції інтегрованого сільського розвитку, визначено, що проблеми сільського розвитку є невіддільними від проблем аграрного сектора, а тому недоцільно зосереджуватися виключно на одній із складових політики сільського розвитку як об’єкті дослідження, оскільки це є обмеженим статичним підходом, що може призвести до значної аналітичної упередженості. Саме тому останні зміни у політичному інструментарії полягають у використанні більш цілісного підходу до дослідження і стимулювання сільського розвитку.

3. На основі вивчення зарубіжного досвіду регулювання сільського розвитку встановлено, що ключовим питанням такого розвитку є не стільки питання фінансування, скільки виявлення, підтримки і впровадження місцевих ініціатив, які поєднують інтереси державних, підприємницьких та суспільних структур, зокрема, підприємців, представників державних відомств і органів місцевого самоврядування, лідерів місцевих співтовариств, що забезпечить використання наявних потенціалів для розв’язання регіональних проблем соціально-економічного розвитку. Реалізація напрямків розвитку сільських територій має здійснюватися на принципах спільного фінансування і партнерства. Зокрема, фінансова допомога може надаватися через державні та неурядові організації на основі конкурсного відбору, прозорості та громадського контролю.

4. Обґрунтовано необхідність підвищення довіри до партнерств між державними, підприємницькими та суспільними структурами із використанням моделей “знизу доверху”. Оскільки Україна характеризується неоднорідністю сільської місцевості, заходи, спрямовані на стимулювання економічного розвитку села та створення нових робочих місць, повинні безпосередньо враховувати потреби окремих регіонів. Місцеві партнерства, створені по територіальному принципу, відіграють винятково важливу роль у забезпеченні стійкого розвитку села та є ключовими елементами політики сільського розвитку. Завдяки таким партнерствам, місцеве населення бере участь у визначенні найважливіших завдань і пошуках їх рішень.

5. Підтверджено, що проблеми сільських регіонів не можна повністю відокремити від проблем інших територій, зокрема міст. Фактично, в розвинених країнах межі, які колись відділяли міські території від сільських територій, стають все менш чіткими. Тому соціальний аспект політики сільського розвитку має бути спрямований на створення рівних можливостей та стартового капіталу для жителів сільської місцевості у порівнянні із можливостями, які характеризують міські території. З цією метою автором розроблено алгоритм реалізації місцевих ініціатив на основі переходу від формування структур локальної співпраці до розробки специфічної регіональної стратегії розвитку та її подальшої популяризації серед місцевого населення

6. Запропоновано якісно нову модель розвитку соціальної сфери в сільській місцевості шляхом пошуку нових власників об’єктів соціальної інфраструктури, зокрема шляхом формування обслуговуючих кооперативів та сільських сервісних центрів. При цьому, головною метою реформування соціальної інфраструктури визначено збереження й забезпечення ефективного функціонування і подальшого розвитку сфери послуг у сільській місцевості. Досвід роботи в цьому напрямі свідчить, що найбільш ефективними є моделі створення сільських комунальних підприємств, сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, сільських сервісних центрів, взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськими організаціями та приватними підприємцями.

7. Запропоновано методичні підходи до розробки та обґрунтування стратегії інтегрованого розвитку сільських територій, які, на відміну від існуючих, доповнено формуванням ефективного механізму підтримки соціально-економічного зростання депресивних територій. В свою чергу визначено, що підтримка депресивних територій має зосереджуватися на наданні компенсаційних виплат агровиробникам у менш сприятливих територіях. Ці виплати мають бути адаптовані з тим, щоб відображати кращу роль агровиробників як менеджерів природних ландшафтів на таких територіях.

8. Доведено, що в рамках концепції підтримки депресивних територій повинно мати місце фінансування ініціатив щодо перепідготовки зайнятих у сільськогосподарському виробництві (або конверсія в інші види діяльності з метою забезпечення багатофункціонального розвитку сільських територій). Основна увага на даному етапі має приділятись процесам диверсифікації розвитку депресивних територій, а саме розвитку малого підприємництва, удосконаленню інфраструктури та підвищенню якості соціальних послуг

9. Обґрунтована необхідність розв’язання проблеми фінансування сільського розвитку, оскільки фінансові потреби сільських територій України з високою часткою сільського господарства в структурі економічної діяльності залишаються великою мірою незадоволеними. Вітчизняні банки майже ігнорують невеликі сільські підприємства. Очевидні причини такої ситуації пов’язані із недостатнім розвитком фінансових установ, високим ризиком, асиметричним розподілом інформації між кредиторами і позичальниками. Відтак, одним із головних завдань сільського розвитку має бути зменшення бар’єрів між фінансуванням сільського населення та формальним фінансовим сектором. При цьому, застосування нових фінансових технологій в Україні є критично важливим для зменшення ризику невиконання зобов’язань для позичальників, які одночасно покращать доступ до фінансів для багатьох селян.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових журналах і збірниках

1. Замятіна Н.В. Проблеми забезпечення інтегрованого сільського розвитку в Україні / Н.В. Замятіна // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”. – 2005. – №1. – С. 319-326. 2. Замятіна Н.В. Проблеми формування парадигми сільського розвитку / Н.В. Замятіна// Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. Випуск 15. – Черкаси: ЧДТУ, 2005. – С. 87-92.

3. Замятіна Н.В. Соціальний капітал як каталізатор сільського розвитку / Н.В. Замятіна // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”. – 2005. – №2. – С. 345-353.

4. Замятіна Н.В. Аграрна політика як фактор сталого сільського розвитку / Н.В. Замятіна // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Фінанси і кредит”. – 2006. – №1. – С. 297-304.

5. Замятіна Н.В. Розвиток підприємницького потенціалу сільських територій / Н.В. Замятіна // Економіка АПК. – 2006. – №4. – С. 134-141.

6. Замятіна Н.В. Стратегія розвитку сільської зайнятості в Україні / Л.І.Михайлова, Н.В. Замятіна // Теорія та практика державного управління: Зб. наук. праць. – Вип. 3 (15). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2006. – С. 213-222 (Особистий внесок: встановлено взаємозв’язок сільської занятості та продуктивності агровиробництва, а також запропоновано розвивати сільське підприємництво та диверсифікацію економічної активності населення на рівні регіону).

7. Стоянець Н.В. Розвиток сільських територій в рамках регіональної політики/ Н.В. Стоянець // Науковий вісник Полтавського національного технічного університету. “Економіка і регіон”. – 2008. – № 2 (17). – С. 29-33.

8. Стоянец Н.В. Формирование предпринимательського потенциала как основной региональный аспект эффективного сельского развития / Н.В.Стоянец // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Економіка та менеджмент”. – 2008. – № 12/9 (34). – С. 41-47.

Матеріали конференцій

9. Стоянець Н.В. Роль соціального капіталу у забезпеченні сталого сільського розвитку / Н.В. Стоянець // Инвестиционные приоритеты эпохи глобализации: влияние на национальную экономику и бизнес: материалы международной научно-практической конференции. – Днепропетровск, 14-15 февраля, 2008 г. – С. 92-94.

10. Стоянець Н.В. Організаційно-економічні аспекти інтегрованого сільського розвитку / Н.В. Стоянець // Соціально-економічна політика та розвиток регіонів в умовах переходу до постіндустріального суспільства: збірник тез міжнародної науково-практичної конференції (Дніпропетровськ, 21 березня 2008 р.): у 2 т.; ТП. – Дніпропетровськ: ДДФА, 2008. – С. 79.

11. Стоянець Н.В. Основні напрямки удосконалення управління сільських територій / Н.В. Стоянець // Матеріали науково-практичної конференції викладачів, аспірантів та студентів Сумського НАУ (8-25 квітня 2008 р.) – Суми: Сумський національний аграрний університет, 2008. – Т. ІІ. – С. 91.