2. Атаманюк Зоя Миколаївна. Соціально-філософські концепції української національної еліти: дисертація канд. філос. наук: 09.00.03 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т (м. Одеса) ім. К.Д.Ушинського. - О., 2003.
Анотація до роботи:
Атаманюк З.М. Соціально-філософські концепції української національноїеліти. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Південноукраїнський державний педагогічний університет (м.Одеса) ім. К.Д.Ушинського, Одеса, 2003.
Дисертаційне дослідження присвячене розкриттю соціально-філософського змісту концепцій національної еліти. Проаналізовані погляди елітистів та прихильників теорії еліт від античності до наших днів. Розглядається національна еліта як феномен соціального буття, підкреслюється актуальність проблеми саме для соціальної філософії. Українська національна еліта розглядається як соціально-філософська категорія і її зміст визначається через поняття суспільство, соціальна структура, маса, нація. Подано визначення української національної еліти. Використано структурно-функціональний аналіз для показу типів еліти сучасного українського суспільства. Зіставляються різні точки зору на еліту як феномен суспільного буття, як елемент соціальної структури суспільства та показані основні підходи до розуміння еліти. Приділяється увага питанню формування національної еліти.
Розглянуті критично погляди мислителів української діаспори Д.Донцова і В.Липинського на ідею української національної держави та еліту. Зазначається надмірний вплив волюнтаризму на їхні концепції.
Встановлено, що соціальна трансформація в Україні привела до порушення рівноваги еліт, переважає і контролює основні ресурси – політична.
У дисертації подане вирішення наукового завдання, яке полягає у розкритті соціально-філософського змісту концепцій національної еліти та виявленні перспектив її формування в сучасному українському суспільстві. Наукові результати дослідження, а також перспективи подальшої розробки теми роботи, містяться у таких положеннях:
В теоріях еліт знаходять відображення процеси диференціації і стратифікації суспільства, існування суспільної ієрархії, очолюваної меншістю, та виявлено, що головне у сучасному розумінні еліти – функція управління в різних галузях суспільного життя.
Поняття "національна еліта" доцільно застосовувати для означення групи людей, які займають провідне місце в суспільстві, керують певними галузями суспільного життя, продукують, зберігають і транслюють національну ідею. Традиційно зазначене поняття розглядається в рамках дихотомії "еліта – маси". Ці поняття є рівноправними, їх треба розглядати в одній площині, але чітко розмежовувати.
Типологізація еліти залежить від базових функцій, які вона виконує в суспільстві. Опираючись на ідею існування трьох основних сфер життя суспільства, можна виділили наступні типи еліти – економічну, політичну, духовну.
Концепціям еліти Д.Донцова і В.Липинського притаманний ірраціоналізм, романтизм у розумінні національного. Виразно простежується зв’язок з волюнтаризмом Ф.Ніцше і А.Шопенгауера. Образ української національної еліти, описаний в роботах мислителів української діаспори, не відповідав образу тогочасної національної еліти.
Концепції Д.Донцова і В.Липинського показують, що головним змістом існування еліти є її діяльність у площині соціальної практики. В роботах цих мислителів приділена особлива увага політичній еліті та проблемам формування національної еліти. Це придає їхнім розробкам особливої актуальності сьогодні та окреслює перспективи практичного застосування при вихованні підростаючого покоління.
Нове прочитання ролі і функцій національної еліти пов’язане з суттєвими змінами, трансформаціями в соціальній структурі. В критичний період розвитку українського суспільства еліта не була в змозі позитивно вирішити проблеми. Умови перехідного періоду в Україні негативно вплинули на рівновагу еліт. Сьогодні в Україні домінуючу роль відіграє політична еліта, що, негативно відбивається на духовному і культурному житті українського суспільства. Тому доцільно розрізняти еліту стабільного періоду розвитку суспільства та еліту критичної фази розвитку суспільства.
Публікації автора:
Атаманюк З.М. Теорія еліти у творчості західних та українських вчених // Наукове пізнання: методологія та технологія. - 2000. - № 1-2 (4-5). - С. 120-124.
Атаманюк З.М. Концепція національної еліти в соціально-філософській думці української діаспори: Д.Донцов і В.Липинський // Перспективи. - 2000. - № 2 (10). - С. 78-84.
Атаманюк З.М. Національна еліта у християнсько-державницькій концепції В.Липинського // Наукове пізнання: методологія та технологія. - 2001. - Спецвипуск 6. - С. 81-84.
Атаманюк З.М. Християнські основи концепції еліти по В.Липинському // Наукове пізнання: методологія та технологія. - 2001. - № 1 (7). - С. 37-41.
Атаманюк З.М. Концепція еліти Д.Донцова і В.Липинського і сучасність // Матеріали всеукраїнської науково-теоретичної конференції "Проблеми інтеграції України в європейську культуру". - Одеса: АО БАХВА, 2001. - С. 4-6.
Атаманюк З.М. Роль еліт // Тези доповідей четвертої міжнародної конференції молодих науковців "Проблема особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень". - К., 2001. - С. 49-50.
Атаманюк З.М. Про поняття національної еліти // Матеріали міжнародної наукової конференції "Мова і культура". - К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2002. - Вип. 4. - Т. 1. - С. 32-37.
Атаманюк З.М. Національна еліта – категорія соціальної філософії // Наукове пізнання: методологія та технологія. - 2002. - № 10 (спецвипуск). - С. 8-10.