1. Екологічну свідомість визначено як духовний феномен суспільної свідомості, що віддзеркалює екологічні реалії та протиріччя світоглядних орієнтацій, регулює відношення людини, суспільства і природи як рівнозначних і рівноцінних форм буття, обумовлює етичні норми поведінки і межі дій людини у природному середовищі, виходячи з усвідомлення природи як найголовнішої цінності. 2. Проведене дослідження виявило статус екологічної свідомості у структурі суспільної свідомості. З одного боку, екологічна свідомість знаходиться у сфері наукової свідомості з огляду на те, що екологія є фундаментальною наукою про природу. З іншого боку, екологічна свідомість сьогодні виходить за межі виключно науки, тому що її зміст стосується більш широкого контексту філософських, етичних, релігійних, політичних, правових та естетичних аспектів відносин Людина–Природа. Зазначені факти надають підстави визначити екологічну свідомість як неосновну форму суспільної свідомості. Взаємодія екологічної свідомості з філософією, мораллю, релігією, політикою й естетикою сприяла появі синтетичних духовних утворень, що поєднують риси обох форм суспільної свідомості: екологічна філософія, екологічна етика, релігія природоохорони, екологічна політика, екологічна естетика тощо. 3. Вивчення природи глобальної екологічної кризи привело до визрівання ідеї, що її першопричиною є криза світогляду, яка ґрунтується на ідеї “центральності” людини. Перегляд ідейних основ антропоцентризму спричинив появу нових світоглядних орієнтацій, зокрема, таких, як біоцентризм, екоцентризм, антиантропоцентризм, неоантропоцентризм. Абсолютизація одного із “центрів” свідомості людини згодом виявила обмеженість, спекулятивність відповідних філософських концепцій, у межах яких людина і природа стають категоріальними опозиціями, для зняття протиріччя яких виникла потреба у застосуванні комплексного, цілісного підходу. 4. Виокремлено ті соціокультурні фактори, що визначають (детермінують) процес формування та наявний стан екологічної свідомості, та які можна схарактеризувати як її детермінанти. Залежно від походження зазначених детермінант вони можуть бути умовно поділені на об’єктивні та суб’єктивні. До об’єктивних детермінант формування екологічної свідомості віднесені ті природні явища та процеси, які, впливаючи на суспільну свідомість, самі від неї не залежать. До суб’єктивних детермінант формування екологічної свідомості відносяться ті чинники, що віддображають особистісні моменти сприйняття об’єктивних змін, що відбуваються у природному та соціальному середовищі. 5. Опозиція об’єктивних та суб’єктивних детермінант формування екологічної свідомості виявляє протиріччя у взаємодіях “людина – природа”, “суспільство – природа” та “людина – суспільство”, осмислення особливостей компонентів яких складає зміст екологічної свідомості періоду модерну. Важливий факт полягає у тому, що сам феномен екологічної свідомості є продуктом епохи постмодерну. У межах постмодерністської ретроспективи зазначені фундаментальні взаємодії набувають статусу бінарних опозицій, подолати які можливо методологічним синтезом. Із методологічної точки зору заперечення бінарності фундаментальних взаємодій “людина – природа”, “суспільство – природа”, “людина – суспільство” долається в межах постмодерністських інтенцій, які зосереджуються на критичному – і як наслідок – переважно деструктивному моменті, тернарними залежностями. 6. Традиція after-постмодерну, яка йде на зміну постмодерну, з її поверненням до класичних методологічних побудов, з урахуванням здобутку як модерну, так і постмодерну, сприяє оформленню концепту екоантропосоціальної тотальності, яка визначає рівноцінний та рівнозначний статус усіх субконцептів, що входять до її складу. Із концепту екоантропосоціальної тотальності, інтегратором якої є культура, випливає неприпустимість ієрархічних побудов об’єктивних та суб’єктивних детермінант, тобто людина, суспільство, природа в рівній мірі виступають “співавторами” екологічної свідомості. 7. Виявлені детермінанти формування екологічної свідомості та розроблена методологічна база її дослідження передбачають розробку певних соціокультурних механізмів, за допомогою яких має здійснитися оптимізація екосвідомості. До таких соціокультурних механізмів належать розробка оптимальної стратегії екобезпечного розвитку цивілізації, екологічне виховання, екологічна освіта та формування екологічної культури соціуму. Для оптимізації процесу формування екологічної свідомості необхідно розробити кардинально нову освітню парадигму, яка здатна протистояти нинішній технократичній свідомості та подолати “цінності” технократичної цивілізації. 8. Для оптимізації екологічної свідомості необхідно задіяти такі соціокультурні механізми, як екологічне виховання, екологічна освіта, формування екологічної культури, а також здійснити такі заходи: визнати цілісність відношень людини, суспільства і природи з позицій екоантропосоціальної тотальності, відмовитися від такого типу відношень як “центр – периферія”; визнати за планетою статус живої істоти, виходячи із рівнозначності людини, суспільства та природи як рівноцінних форм буття; проводити коригування категоріального апарату екології. |