1. Процес становлення та розвитку підготовки майбутніх учителів до роботи з батьками відбувався упродовж досить тривалого історичного періоду. Враховуючи історико-педагогічний контекст, було виявлено його наступні періоди: донауковий період розвитку виховання та освіти (V - XV століття), період розвитку початкової освіти в Україні (XVI – перша половина XIX століття), період активного становлення підготовки вчителя початкової школи, зокрема, до роботи з батьками учнів (друга половина XIX століття – 1920 рік), період розвитку педагогічної освіти в Україні за радянських часів (1920 – 1991), період розвитку педагогічної освіти незалежної України (починаючи з 1991 року). Таким чином, підготовка вчителя до роботи з батьками учнів у різні історичні періоди завжди відзначалася цілеспрямованістю й залежала від соціально-економічного розвитку суспільства, вимог до сімейного виховання, характеру взаємовідносин школи та сім’ї, ступеня розвитку початкової школи, педагогічної освіти та її орієнтації на роботу з батьками. Особи, що займалися соціально-педагогічною діяльністю або роботою з батьками, повинні були поєднувати професійні й особистісні якості, знання та практичні вміння відповідні до суспільних вимог. 2. На основі аналізу наукової літератури було уточнено базові поняття дослідження та визначено поняття “соціально орієнтована підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками” як процес формування ціле-мотиваційної сфери студентів, озброєння їх відповідними соціально-педагогічними знаннями, уміннями з метою оволодіння ними способами взаємодії та соціального впливу на батьків і засобами соціально-педагогічної підтримки сімей різних типів, спрямованих на підвищення якості сімейного виховання та “технологія соціально орієнтованої підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з батькам” як цілеспрямована упорядкована сукупність методів і засобів організації навчального процесу, за допомогою яких студенти оволодівають способами педагогічного впливу на батьків з метою підвищення ефективності сімейного виховання відповідно до суспільних вимог. 3. Спираючись на задачний підхід, було розроблено класифікацію соціально-педагогічних задач у досліджуваній сфері, що дало можливість студентам глибше опанувати особливості соціально-педагогічної діяльності з батьками. 4. Відповідно до актуальних проблем сім’ї, дитинства, початкової школи та сучасних тенденцій вищої педагогічної освіти на основі застосування системного підходу теоретично обґрунтовано модель соціально орієнтованої підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками, яка вміщує цільовий, ціннісно-мотиваційний, змістово-процесуальний, операційно-діяльнісний та контрольно-оцінний компоненти. Визначено структуру та зміст кожного компонента моделі; розроблено відповідні критерії ефективності та рівні продуктивності соціально орієнтованої підготовки студентів до роботи з батьками. 5. Розроблена технологія соціально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до роботи з батьками, яка охоплює початковий, основний, практичний та завершальний етапи. Доведено, що підвищенню ефективності соціально-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи з батьками учнів сприяє доповнення змісту курсу “Педагогіки” та “Етнопедагогіки” відповідними соціально-педагогічними знаннями, а оволодіння студентами високим рівнем соціально-педагогічних умінь щодо роботи з батьками учнів досягається завдяки використанню при проведенні семінарських та лабораторних занять методів соціально-педагогічного впливу як способів взаємодії викладача і студентів у навчальному процесі (мотиваційно-стимулюючі, професійного педагогічного спілкування, практичні та оцінно-регулюючі). Результати формуючого експерименту засвідчили позитивні зміни мотиваційної сфери студентів щодо роботи з батьками учнів, підвищення рівня соціально-педагогічних знань та вмінь у досліджуваній сфері у студентів експериментальних груп. 6. Теоретично та методично обґрунтовані положення щодо соціально орієнтованої підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками було покладено в основу методичних рекомендацій з відповідного спецкурсу, вивчення якого сприяло підвищенню рівня ефективності соціально орієнтованої підготовки студентів до роботи з батьками. Результати дослідження дають підставу вважати, що вихідна методологія є правильною, визначені завдання реалізовані, мету досягнуто. Сукупність отриманих наукових висновків та практичних рекомендацій має важливе значення для підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної роботи з батьками учнів. Виконане дослідження дозволяє висловити рекомендації: поглибити соціально-педагогічний компонент інваріантної та варіативної частини освітньо-професійних програм підготовки майбутніх учителів; оновити зміст та форми діяльності педагогічних працівників, враховуючи стратегічні завдання державної програми “Вчитель” з метою посилення взаємодії школи та сім’ї; рекомендувати педагогічним закладам освіти включення у навчальні плани факультетів підготовки майбутніх учителів початкових класів спецкурсу “Соціально-педагогічна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи з батьками”. Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів цієї важливої проблеми. До подальших напрямів дослідження вважаємо за доцільне віднести: підготовку майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної роботи з батьками першокласників щодо шкільної адаптації молодших школярів; проблему соціально-педагогічної корекції порушень у сімейному вихованні молодших школярів тощо. Основний зміст дисертації відображено у 17 публікаціях автора загальним обсягом 11,8 авторських аркушів, серед яких: Монографії Формування виховних умінь майбутніх педагогів / За ред. О.А.Дубасенюк, А.В. Іванченка. - Житомир, 1996. – 308 с. – (авторські – С. 77 – 86.- 0,6 авт. арк. та (у співавторстві з проф. Дубасенюк О.А. – С. 71 – 76. – 0,2 авт. арк.).
Навчальні посібники Історія педагогіки: Навч. посібник / За ред. М.В.Левківського, О.А.Дубасенюк . - Житомир: Житомирський держ. пед. ун-т, 1999. – 336 с. – (авторські - С. 206 - 210. – 0,3 авт. арк.). Технології професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів: Навчальний посібник: у 2 ч. – Ч. II: Технології соціально-педагогічної підготовки майбутніх учителів /За заг. ред. О.А. Дубасенюк. – Житомир: Житомир. держ. пед. ун-т, 2001. – 192с. – (авторські С. 122 – 156. – 2,4 авт. арк.).
Методичні рекомендації Шанскова Т.І. Соціально-педагогічна підготовка до роботи з батьками учнів: Методичні рекомендації для студентів і викладачів факультетів підготовки майбутніх вчителів початкових класів вищих педагогічних навчальних закладів / За ред. О.А. Дубасенюк – Житомир: Житомир. держ. пед. ун-т, 2000. – 100 с. – 4,5 авт. арк.
Наукові статті Шанскова Т.І. Проблема підготовки вчителя до роботи з батьками учнів в історичному та соціально-педагогічному контексті // Проблеми освіти: Наук.-метод. зб. - К.: Наук.-метод. центр вищої освіти. - 1999. - Вип. 19. - С. 277 - 288. – 0,5 авт. арк. Шанскова Т.І. Мотиваційна орієнтація студентів педагогічних вузів щодо соціально-педагогічної діяльності з батьками учнів // Проблеми освіти: Наук.-метод. зб. - К.: Наук.-метод. центр вищої освіти. - 2000. - Вип. 21. - С. 61 - 66. – 0,35 авт. арк. Шанскова Т.І. Системний підхід у соціально орієнтованій підготовці студентів до роботи з батьками учнів // Вісник Житомирського педагогічного університету. – Житомир. – 2000. - № 6. – С. 72 – 74. – 0,35 авт. арк. Шанскова Т.І. Аналіз сучасних тенденцій розвитку сім’ї як основа соціально-орієнтованої підготовки майбутніх вчителів початкових класів до роботи з батьками учнів // Проблеми освіти: Наук.-метод. зб. – К.: Наук. -метод. центр вищої освіти. - 2000. – Вип. 22. - С.104 – 114. – 0,5 авт. арк. Дубасенюк О.А., Ковальчук В.А., Шанскова Т.І. Соціально-педагогічна підготовка майбутніх вчителів до роботи з важковиховуваними учнями та їх батьками // Вісник технологічного університету Поділля. – 1999. - №1. - С. 155 - 158. – 0,2 авт. арк. Шанскова Т.І. Тенденції соціально орієнтованої підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи з батьками учнів у системі неперервної освіти // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / За ред. І.А. Зязюна, Н.Г. Ничкало. – К. - 2001. – С. 215 – 219. – 0,4 авт. арк. Шанскова Т.І. Аналіз сформованості знань та умінь студентів-випускників щодо соціально-педагогічної роботи з батьками учнів // Теоретичні та методичні засади соціально-педагогічної підготовки вчителя: Збірник науково-методичних праць / Ред. кол. Дубасенюк О.А. та ін. - К.: ІЗМН, - Житомир.: Держ. пед. інститут. - 1999. -С. 179 – 182. – 0,35 авт. арк. Шанскова Т.І. Значення педагогічної спадщини М.Г.Стельмаховича в підготовці майбутніх вчителів початкової школи до роботи з батьками учнів // Науково-педагогічний пошук молодих дослідників: Збірник наукових праць студентів та аспірантів / За ред. О.А. Дубасенюк, А.В. Іванченка. - Житомир: ЖДПУ. - 2000. - С. 10 – 13. – 0,3 авт. арк.
Матеріали конференцій Шанскова Т.І. Я. П. Ряппо про професійну освіту в Україні // Я.Ряппо й розвиток національної системи освіти в Україні: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 6-7 грудня 1995 р., м. Житомир. – Київ. - 1995. – С. 27 – 28. – 0,1 авт. арк. Шанскова Т.І. Ідеї А. С. Макаренка про сімейне виховання та їх використання в сучасних умовах // Творча спадщина А.С.Макаренка у контексті сучасної педагогічної науки і практики: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, березень 1998 р., Суми – Харків - Полтава. – Суми - Харків- Полтава: Знання. – 1998. - С. 220 - 224 – 0,35 авт. арк.. Шанскова Т.І. Удосконалення педагогічної освіти батьків у сучасних умовах // Педагогічні основи виховної діяльності в дитячих громадських організаціях України: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир, 17-18 листопада 1998 року / Відп. ред. В.Є.Литньов. - Житомир: Поліграфічний центр Житомирського педінституту. - 1998. – С. 64 – 65. – 0,1 авт арк.; Шанскова Т.І. Підготовка студентів-першокурсників педагогічних вузів до співробітництва з дитячими громадськими організаціями // Педагогічні основи виховної діяльності в дитячих громадських організаціях України: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир, 17-18 листопада 1998 року / Відп. ред. В.Є. Литньов. - Житомир: Поліграфічний центр Житомирського педінституту. - 1998. – С. 68. – 0,1 авт. арк. Шанскова Т.І. Підвищення рівня педагогічної освіти батьків // Актуальні питання навчання та виховання учнівської молоді (соціально-педагогічний аспект): Матеріали науково-практичної конференції студентів філологічного факультету, присвяченої 80-річчю Житомирського державного педагогічного університету імені Івана Франка / За ред. А.В. Іванченка /. – Житомир. - 1999. - С. 61 - 63. – 0,2 авт. арк.
|