Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


Димченко Владислав Володимирович. Соціально орієнтоване управління організаційно-економічною стійкістю підприємств міського електричного транспорту в умовах формування ринкових відносин: дисертація канд. екон. наук: 08.10.01 / Харківська держ. академія міського господарства. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Димченко В.В. Соціально орієнтоване управління організаційно-економічною стійкістю підприємств міського електричного транспорту в умовах формування ринкових відносин. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – розміщення продуктивних сил і регіональна економіка – Харківська державна академія міського господарства, Харків, 2003.

Дисертація присвячена теоретичному обгрунтуванню і методичному забезпеченню соціально орієнтованого управління організаційно-економічною стійкістю підприємств міського електричного транспорту. Визначено суть, завдання та особливості організаційно-економічної стійкості підприємств міського електротранспорту. Систематизовано основні фактори зовнішнього й внутрішнього середовища, що впливають на рівень стійкості підприємств електротранспорту. Запропоновані модель стратегічного розвитку транспортного комплексу регіону і Концепція Мінімального соціального транспортного стандарту міста. Побудовані моделі взаємозв'язку організаційно економічної стійкості виробничо-збутової системи з факторами, що її формують, що дозволить прогнозувати ступінь впливу того чи іншого фактора на основні показники діяльності підприємства і приймати відповідні рішення щодо управління ними. З метою раціоналізації бюджетного фінансування пропо- нується використовувати розроблені моделі енергоємності пасажироперевезень електротранспортом в прогнозно-аналітичних розрахунках по визначенню загальної вартості витрат електроенергії, необхідної для надання транспортної послуги.

На основі проведених досліджень зроблені наступні висновки і пропозиції:

1. У житлово-комунальному господарстві у порівнянні з іншими галузями економіки України найбільш повільними темпами здійснюється економічна реформа. Шляхом узагальнення базових ознак, структурних особливостей підприємств житлово-комунального господарства встановлені основні етапи трансформації економічного механізму їх функціонування в умовах становлення ринкових відносин.

2.Визначено поняття “усталена робота підприємств житлово-комуналь- ного господарства”, що розкриває особливості функціонування таких підприєм- ств при вирішенні основного завдання – забезпечення населення якісними соці- альними послугами та створення комфортних умов життєдіяльності в регіоні.

3. На рівень організаційно-економічної стійкості підприємств міського електричного транспорту найбільш істотно впливають фактори зовнішнього середовища. Нестабільне фінансове становище підприємств є наслідком організаційно-правового стану, в якому перебувають підприємства житлово-комунального господарства. Насамперед, це невідповідність системи управління галуззю та підприємствами новим економічним відносинам, що формуються; обмеження прав підприємств на встановлення тарифів на проїзд, наявність численних пільг, низький рівень бюджетного фінансування, невиконання державою своїх зобов'язань з технічного відновлення галузі.

4. Аналіз сучасного стану й розвитку міського громадського транспорту з погляду економічного, технічного, соціального аспектів його функціонування показує, що без цільової державної фінансової допомоги галузі ефективна робота міського електротранспорту на умовах повної самоокупності найближчим часом неможлива. Визначено і систематизовано інструментарій державної підтримки транспортного комплексу регіону, що передбачає застосування нових підходів до регулювання конкурентного ринку транспортних послуг.

5. Теоретично обгрунтовані шляхи визначення рівня конкурентного середовища в житлово-комунальному господарстві, виконана кількісна оцінка ринку транспортних послуг.

6. Від ефективного управління всією сукупністю виробничо-економічних факторів, що визначають результати діяльності підприємств міського електротранспорту, залежить його стійке положення. Побудова моделей взаємозв'язку організаційно-економічної стійкості виробничо-збутової системи з факторами, що її формують, дозволяє прогнозувати ступінь впливу того чи іншого фактора на основні показники діяльності підприємства й приймати відповідні правильні рішення щодо управління підприємством.

7. Нестабільність середовища господарювання потребує від підприємства міського електротранспорту постійної уваги до змін ринкового оточення та пристосування своїх планів та прогнозів до нових умов. Для врегулювання процесів адаптації підприємства до таких змін запропонована й обгрунтована необхідність створення служби управління организаційно-економічною стійкістю підприємства.

8. В основу перспектив розвитку громадського транспорту регіону має бути покладена нова транспортна модель, що складається з інтегрованої моделі стратегічного розвитку всього транспортного комплексу регіону й сукупності оперативних моделей, однією з яких є модель розвитку електротранспорту.

9. Для розвитку міського громадського пасажирського транспорту і консолідації коштів для його фінансування вважається можливим створення цільового територіального Фонду підтримки і розвитку громадського транспор-

ту. Для його наповнення, поряд з існуючими джерелами фінансування громад-

ського транспорту, пропонується використовувати нові джерела фінансування.

10. Обґрунтовано доцільність створення муніципальних підприємств гро- мадського транспорту з правом повного господарського ведення. Основними завданнями такого підприємства є управління транспортним комплексом регіону, розробка транспортних маршрутів і їх розподіл на конкурсній основі між перевізниками, фінансування міського громадського транспорту, стимулювання високої якості обслуговування і забезпечення діючого контролю за цільовою витратою коштів.

11.Запропонована до впровадження Концепція Мінімального соціального транспортного стандарту міста, що включає сукупність цільових показників (нормативів) кінцевого споживання транспортних послуг, яка гарантує необхідний рівень забезпечення населення міста якісними послугами.

12. Міський пасажирський транспорт є однією з найбільш енергоємних підгалузей житлово-комунального господарства. З метою управління енергоємністю тролейбусних і трамвайних пасажироперевезень розроблені економіко-математичні моделі енергоємності трамвая і тролейбуса. Практичне використання запропонованих моделей дозволить раціоналізувати бюджетне фінансування витрат міського електротранспорту.

Публікації автора:

  1. Дымченко В.В. Пути выхода из кризиса неплатежей в условиях действующего законодательства // Сборник научных трудов "Вестник Харьковского государственного политехнического университета". Вып. 26. Серия "Технический прогресс и эффективность производства". – Харьков: ХГПУ, 1998. - С. 128 – 130.

  2. Дымченко В.В. Направления стратегии развития городского электрического транспорта" // Сборник научных трудов ХГПУ, Вып.7. "Информационные технологии: наука, техника, технология, образование, здоровье". – Харьков: ХГПУ, 1999. – С. 209 – 211.

  3. Димченко В.В., Шпачук О.В. Аспекти оцінки загальноекономічного розвитку регіонів // Вісник Харківського державного економічного університету. – Харків: ХДЕУ, 2000. - №1 (13) . – С.17.

Обгрунтовано комплекс заходів щодо ефективного соціально-економічного розвитку регіонів.

  1. Дымченко В.В. Методологические подходы к анализу конкурентной среды и форм собственности на рынке коммунальных услуг // Вісник Харьківського універсітету. № 456. Серія "Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих вчених м. Харкова". – Харків: ХДУ, 2000. –С.92 – 95.

  2. Дымченко В.В. Методические основы создания службы управления организационно-экономической устойчивостью предприятий ГЭТ // Сборник научных трудов "Вестник Харьковского государственного политехнического университета". Вып. 122. Серия "Технический прогресс и эффективность производства". – Харьков: ХГПУ, 2000. – С.182 – 184.

  1. Дымченко В.В. Современное состояние энергетического учета на предприятиях коммунального хозяйства // Коммунальное хозяйство городов: Науч.-техн. сб.Вып. 26. – К.: Техніка, 2000. – С. 174 – 176.

  2. Дымченко В.В. Некоторые подходы к обоснованию норм расхода электроэнергии на городском электрическом транспорте // Вісник Харківського університету №506, Серія "Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих вчених м. Харкова".–Харків: ХГУ,2001.–С.270–273.

  3. Димченко В.В. Шляхи розвитку громадського транспорту як складної соціально-економічної системи міста // Тези міжрегіональної науково-практичної конференції "Стратегія розвитку України до 2010 року". - Харків: УАДУ (ХФ), 2000. – С.52 – 54.

  4. Дымченко В.В. Дотация как один из способов формирования финансов городского пассажирского транспорта// Тези четвертої науково-практичної конференції молодих економістів "Сучасні проблеми розвитку виробництва", - Харків: ХДЕУ, 2000.- С. 237 – 239.

  5. Дымченко В.В. Обоснование формирования организационно-экономи- ческого механизма устойчивой работы ГЭТ// Тезисы тридцатой научно-технической конференции преподавателей, аспирантов и сотрудников Харьковской государственной академии городского хозяйства. – Харьков: ХГАГХ, 2000. – С. 51.

  6. Дымченко В.В. Проблема определения величины экономических убытков от простоев городского электротранспорта в связи с отключением электроэнергии // Коммунальное хозяйство городов: Науч.-техн. сб. Вып. 34. – К.: Техніка, 2001. – С. 211 – 214.

  7. Дымченко В.В. Моделирование взаимосвязей организационно-экономической устойчивости функционирования ГЭТ с формирующими ее факторами // Тезисы научно-практической конференции "Актуальні проблеми та перспективи розвитку фінансово-кредитної системи України". – Харків: Основа, 2001. – С. 315 – 317.

  8. Чечетова Н.Ф., Дымченко В.В. Методические основы планирования количества пассажиров, перевозимых городским электрическим транспортом // Коммунальное хозяйство городов: Науч.-техн. сб. Спец. выпуск 37: Устойчивое развитие городов. – К.: Техніка, 2002. – С. 79 – 83.

Запропонована методика розрахунку показника – орієнтира "Пасажироміст- кість економіки" Мінімального соціально-транспортного стандарту міста.

  1. Димченко В.В. Мінімальний соціально-транспортний стандарт і регіональна транспортна політика // Коммунальное хозяйство городов: Науч.–техн. сб. Вып. 44. – К.: Техніка, 2002. – С.170 – 173.

  2. Димченко В.В. Моделювання ефективного використання енергоресурсів на підприємствах МЕТ //Тези науково-практичної конференції " Актуальні проблеми та перспективи розвитку фінансово-кредитної системи України". – Харків: Фінарт, 2002.- С. 223-224.