Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


Зайчикова Тетяна Вікторівна. Соціально-психологічні детермінанти синдрому "професійного вигорання" у вчителів : дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Зайчикова Т.В. Соціально-психологічні детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – Київ, 2005.

Дисертацію присвячено соціально-психологічним детермінантам синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Робота містить теоретичне обґрунтування, методичні засади та результати емпіричного дослідження з проблеми синдрому «професійного вигорання» у вчителів.

Розкрито сутність синдрому «професійного вигорання» як наслідку довготривалих професійних стресів. Вивчено зміст та структуру синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Досліджено детермінанти виникнення синдрому «професійного вигорання» у вчителів, серед яких виділено три групи: 1) соціально-економічні; 2) соціально-психологічні; 3) індивідуально-психологічні.

Показано, що синдром «професійного вигорання» має місце у більшості вчителів вітчизняних закладів середньої освіти, а також має свою специфіку вияву в цій професійній діяльності. Встановлено, що розвиток «професійного вигорання» у вчителів відбувається через другий компонент синдрому – «резистенцію» тобто, найбільш поширеними симптомами прояву синдрому у вчителів є: неадекватне вибіркове емоційне реагування, редукція професійних обов’язків, розширення сфери економії емоцій тощо.

Підкреслено, що підвищення рівня підготовки вчителів до попередження та подолання синдрому «професійного вигорання» можна забезпечити в результаті використання спеціальної соціально-психологічної програми, спрямованої на оволодіння вчителями: а) знаннями, що розкривають зміст та структуру синдрому «професійного вигорання»; б) методами діагностики синдрому; в) засобами та прийомами профілактики та подолання синдрому. Розроблено і апробовано програму соціально-психологічної підготовки вчителів до профілактики та подолання синдрому «професійного вигорання».

Публікації автора:

Навчальні посібники:

  1. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М., Зайчикової Т.В. – К.: Міленіум, 2004. – 264 с.

Навчальні програми:

  1. Зайчикова Т.В. Профілактика та подолання синдрому «професійного вигорання» у вчителів: соціально-психологічні та гендерні аспекти. Навчальна програма / За наук. ред. Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2004. – 24 с.

Методичні рекомендації:

  1. Зайчикова Т.В. Діагностика та профілактика синдрому професійного вигорання у вчителів: Методичні рекомендації. – Київ-Рівне, 2003. – 24 с.

Статті у наукових фахових виданнях, включених до списку ВАК України:

  1. Зайчикова Т.В. Передумови розвитку синдрому професійного вигорання у працівників закладів середньої освіти // Актуальні проблеми психології. Т.1.: Соціальна психологія. Психологія управління. організаційна психологія. – Київ: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – 2001. – Випуск 1. – С. 136–141.

  2. Зайчикова Т.В. Психологічні передумови розвитку синдрому «професійного вигорання» у майбутніх працівників технічного профілю // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ «Політехніка», 2001. – №3. – Кн. 1. – С. 73–75.

  3. Зайчикова Т.В. Особливості сприйняття керівниками закладів середньої освіти синдрому професійного вигорання у вчителів // Актуальні проблеми психології. Том.1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. – К.: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – 2002. – Частина 3. – С. 204–208.

  4. Зайчикова Т.В. Методи профілактичної та психокорекційної роботи з синдромом «професійного вигорання» у вчителів // Актуальні проблеми психології. Том.1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. – К.: Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – 2002. – Частина 6. – С. 170–173.

  5. Зайчикова Т.В. Особливості прояву та детермінанти синдрому «професійного вигорання» у педагогічних працівників // Актуальні проблеми психології. Том.1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум. – 2003. – Частина 9. – С. 103–108.

  6. Зайчикова Т.В. Детермінанти синдрому «професійного вигорання» у вчителів // Актуальні проблеми психології. Том І.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К: Міленіум. – 2003. – Ч.10. – С. 151–154.

Статті у не фахових виданнях та тези доповідей на наукових конгресах, конференціях і семінарах:

  1. Зайчикова Т.В. Синдром «професійного вигорання» в роботі практичних психологів // Психологічній службі системи освіти України 10 років: Здобутки, проблеми і перспективи. Матеріали Всеукраїнської ювілейної науково-практичної конференції 22–23 жовтня 2001 р. – К.: Ніка-Центр, 2002. – С.168–169.

  2. Зайчикова Т.В. Вплив синдрому «емоційного вигорання» на професійне становлення педагога // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: Матер. Міжнар. наук. конф., присвяченої 35–річчю наукової та педагогічної діяльності академіка С.Д.Максименка (17–18 грудня 2001 р., м. Київ). – Т. 4. – К.: Міленіум, 2002. – С. 131–135.

  3. Зайчикова Т.В. Деякі аспекти психогігієни професійної діяльності вчителя // Менеджмент та маркетинг: досягнення та перспективи: Матеріали IX Всеукраїнської науково-практичної конференції (13 березня 2002 р.). – К.: ІВЦ «Політехніка», 2002. – С. 96–97.

  4. Зайчикова Т.В. Эмоциональное выгорание в педагогическом взаимодействии. // Теоретические и прикладные проблемы психологии педагогического межличностного взаемодействия: Материалы Междунар.научн.-практ. конф., 19–20 апр. 2002 г.: В 2 ч. Мн., БГПУ. Ч.1. – С. 158–160.

  5. Зайчикова Т.В. Попередження «професійного вигорання» як аспект гуманізації відносин у педагогічних колективах закладів середньої освіти // Наукові праці МАУП. Редкол.: М.Ф. Головатий (голов. ред.) та ін. – К.: МАУП, 2003. Вип. 11: Суспільство у XXI столітті: психологічні проблеми гармонізації, гуманізації, демократизації. – 2003. – С. 90–93.

  6. Зайчикова Т.В. «Професійне вигорання» педагогів – актуальна проблема сучасної школи // Психологія у XXI столітті: перспективи розвитку: Матеріали VI Костюківських читань (28–29 січня 2003 р.). – Т. 2. – К.: Міленіум, 2003. – С. 238–243.

  7. Zaichikova T.V. Professional burnout of workers in establishments of secondary education // 8th European Congress of Psychology (Austria, Vienna, 6–11 July, 2003). – Book of Abstracts. – Р. 301–302.

  8. Zaichikova T. Professional Burnout of Teachers // XI-th European Congress on Work and Organizational Psychology (Portugal, Lisboa, 14–17 May, 2003). – Abstract Book. – Р. 1068.

  9. Zaichikova T. Burnout in teachers // 28th International Congress of Psychology (China, Beijing, 8–13 August, 2004). – Abstract Book. – P. 1173.