Лучинкіна Анжеліка Іллівна. Соціально-психологічні засоби корекції особистості школярів з соціально-дезадаптованою поведінкою : Дис... канд. наук: 19.00.05 - 2008.
Анотація до роботи:
Лучинкіна А.І Соціально-психологічні засоби корекції особистості школярів з соціально-дезадаптованою поведінкою. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи - Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2008.
Дисертацію присвячено дослідженню впливу рівня розвитку шкільного соціального середовища на процес корекції особистості школярів з соціально дезадаптованою поведінкою. Уточнено поняття „соціального середовища школи” яксукупності взаємовпливів учнів, педагогів, батьків у ході навчально-виховного процесу, що передбачає поширення соціального досвіду всіх зазначених груп на основі взаємопроникнення їхніх субкультур. Наявність дітей з соціально дезадаптованою поведінкою безпосередньо пов’язана з рівнем розвитку соціального середовища класу: найбільша кількість учнів з соціально дезадаптованою поведінкою спостерігається на рівні розвитку «розпад на групи», найменша - на рівні «об’єднання». Ступінь дезадаптації найбільше посилюється на рівні розвитку «розпад на групи». Соціальна дезадаптація учнів достовірно пов’язана з їх низьким соціометричним статусом та високим рівнем тривожності, а також низьким соціометричним статусом та неадекватною (заниженою або завищеною) самооцінкою. Показано, що системна соціально-психологічна корекція особистості учнів із соціально дезадаптованою поведінкою передбачає організацію шкільного соціального середовища як цілісної системи, що забезпечує групову згуртованість всіх учасників навчально-виховного процесу за умови задоволення базових соціальних потреб дитини.
Публікації автора:
Статті, опубліковані у фахових виданнях, затверджених ВАК України:
Лучинкіна А.І. Роль моніторингу динаміки групи в соціально – психологічній корекції особистості школярів з дезадаптованою поведінкою / А.І Лучинкіна // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка / За ред. академіка С.Д. Максименка. - К.: Главник, 2007.- Т. Х. ч. 1. - С.169 -176.
Лучинкіна А.І. Учнівська психологічна служба як метод соціально-психологічної корекції дезадаптованої поведінки школярів / А.І Лучинкіна // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка. Психофізіологія. Експериментальна психологія. Психологія праці / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К.: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2007. – вип.7, т. V. – С. 172 -178.
Лучинкіна А.І. Соціально-психологічна профілактика і корекція шкільної девіації / А.І Лучинкіна // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка / За ред. академіка С.Д. Максименка. - К.: « Логос», 2007.- вип.12, т. 7. – С.136 -141.
Лучинкіна А.І. Організація діяльності учнівської психологічної служби як засіб соціально-психологічної корекції особистості школярів з дезадаптованою поведінкою / А.І Лучинкіна // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка / За ред. академіка С.Д. Максименка.-К.: Главник, 2008.- Вип. 4, т. Х. – С.12 – 20.
Лучинкіна А.І. Засоби соціально-психологічної корекції особистості школярів з девіантною поведінкою / А.І Лучинкіна // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка / За ред. академіка С.Д. Максименка - К.: Главник, 2007.- ч.7 вип. 4, т. ІХ.- С.109 – 116.
Зміст дисертації також відображено у матеріалах конференцій та семінарів:
Лучинкина А.И. Изучение жизненных смыслов и ориентаций старшеклассников / А.И.Лучинкина // Социальные аспекты психического здоровья детей и подростков: междунар. конгресс, Одесса, 14-15 мая., 1994 р.: тезисы докл. - Одесса, 1994 - С.100.
Лучинкина А.И. Роль педагога в формировании жизненных планов и программ старшеклассников / А.И. Лучинкина // Социальная компетентность педагога как системообразующий фактор гражданского образования и воспитания: материалы Всеукраинской научно-практической конференции, 26 – 28 сентября, 2001г.- тезисы докладов – Симферополь, 2001. – С. 70-72.
Лучинкіна А.І. Модель корекції соціально дезадаптованої поведінки школярів. / А.І Лучинкіна // Інноваційні педагогічні технології в полікультурному суспільстві: матеріали Всеукраїнській науково-практичній конференції, 23-25 грудня, 2007 г.: тези докладів - Сімферополь, 2007. – С.65-69.