64. Клименко Ірина Вадимівна. Соціально-психологічні засоби технологізації Public relations у сфері маркетингу: дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2004.
Анотація до роботи:
Клименко І.В. Соціально-психологічні засоби технологізації Public relations у сфері маркетингу. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія. Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2004
Дисертацію присвячено питанням соціально-психологічних засобів технологізації Public relations у сфері маркетингу. Проаналізовано соціально-психологічний інструментарій діяльності Public relations. Показано доцільність та потенційні можливості технологізації соціально-психологічних засобів PR. Запропоновано варіативну модель принципів побудови ефективних PR-технологій у сфері маркетингу. Виявлено домінантне значення способу організації комунікативного простору для побудови ефективних PR-технологій. Розкрито потенційні можливості та визначено фактори ефективності впровадження різноманітних способів організації комунікативного простору PR-технологій у сфері маркетингу. З’ясовано механізми загальнопсихологічної динаміки індивідуально- та соціально-психологічних явищ, що становлять зміст PR-взаємодії та характер їх співвіднесення зі структурною та комунікативною організацією PR-технологій.
Public relations постають як особливий вид соціальної комунікації, визначальними рисами якого є налагодження комунікації між окремими організаціями та цільовими колами громадськості, наявність зворотного зв’язку між комунікатором і аудиторією та спрямованість на досягнення продуктивної соціальної взаємодії. Найбільш ефективними соціально-психологічними засобами PR вбачаються інформування, стереотипізація та міфологізація як характеристики сутнісних складових загальнопсихологічної динаміки індивідуально- та соціально-психологічних явищ, які характеризують процес PR-взаємодії. Ефективність соціально-психологічних PR-засобів може бути вищою при застосуванні технологічного підходу, що дозволяє узгоджувати зовнішні чинники PR-взаємодії з глибинно-психологічними чинниками індивідуальної та масової свідомості, які актуалізуються у процесі цієї взаємодії.
Розроблена варіативна модель принципів побудови ефективних PR-технологій у сфері маркетингу засвідчує пріоритетне значення двох векторів: структурної організації PR-технологій та організації комунікативного простору PR-взаємодії. Співвіднесення векторів структурної та комунікативної організації PR-технологій з напрямком розгортання динаміки індивідуально та соціально-психологічних явищ, що характеризують процес соціальної взаємодії, може сприяти підвищенню ефективності PR-технологій і становити основу для розробки універсальної пояснювальної теорії продуктивної PR-взаємодії.
Експериментально-прикладне дослідження домінантних засобів технологізації Public relations у сфері маркетингу засвідчило, що інформування, стереотипізація та міфологізація принципово відрізняються одне від одного за змістом, цілевідповідністю та характером сприймання їх цільовою аудиторією. При цьому домінантне значення, з точки зору реалізації ефективної PR-взаємодії у сфері маркетингу, належить міфологізації як найбільш глибинно-орієнтованиму та універсальному засобу технологізації комунікативного простору. Потенційні можливості міфологізації в силу її глибинної психологічної природи, спрямованості на індивідуальну міфологічну свідомість та досвід, виявляються значно вищими за можливості інформування та стереотипізації. Крім того, міфологізація орієнтована на актуалізацію механізмів розширення індивідуального та соціального досвіду учасників процесу PR-взаємодії, самоствердження та реалізацію їх творчого потенціалу, що значно сприяє підвищенню результативності PR-взаємодії.
Подальшими перспективами дослідження можуть стати:
здійснення типологізації механізмів актуалізації у процесі PR-взаємодії індивідуального та соціального досвіду та співвіднесення основ цієї типологізації з внутрішньою структурою PR-технологій;
дослідження сутнісних складових загальнопсихологічної динаміки індивідуально- та соціально-психологічних явищ, які характеризують процес PR-взаємодії;
дослідження несвідомих та неусвідомлюваних чинників, що зумовлюють різні стратегії суб’єктивного вибору при взаємодії індивіда з товарним світом;
стандартизація методів “Пріоритетний вибір” та “Конструктор сюжетів” з метою подальшого їх використання у дослідженні динаміки індивідуально- та соціально-психологічних явищ;
розробка двомірної класифікації соціально-психологічних PR-технологій у сфері маркетингу на основі економічних та соціально-психологічних показників з метою змістового синтезу та подальшої уніфікації технологічної бази Public relations.
За темою дисертації опубліковані наступні статті:
Прошко І.В. Практика PR: традиції зарубіжного та перспективи вітчизняного досвіду // Наукові студії з соціальної та політичної психології: Збірник статей. — К.: Агропромвидав. — 1999. — Вип.1(4). — С.230-240 — 0,5 д.а..
Клименко І.В. Міфодизайн як засіб соціальної взаємоді // Актуальні проблеми психології. — Ін-тут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — 2001. — Том 1(2). — С.66-72 — 0,3 д.а.
Клименко І.В. Принципи побудови соціально-психологічних технологій ефективного PR впливу // Молодь і суспільство: шляхи вирішення проблем: збірник наукових робіт. — Одеса: ІСЦ. — 2001. — Том1. — С.135-140 — 0,3 д.а.
Клименко І.В. Онтологічна природа міфу та її проекції в сучасному світі // Вісник Київського національного університету ім. Т.Шевченка. Соціологія. Психологія. Педагогіка. — 2002. — Випуск 13. — С. 101-107. — 0,5 д.а. — у співавторстві з Манохою І.П
Клименко І.В. Соціально-психологічні засоби організації комунікативного простору PR-взаємодії у сфері маркетингу //Актуальні проблеми психології. — Ін-тут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — 2002. — Том 1(3). — С.72-82 — 0,5 д.а.
Прошко І.В. Технології PR у сфері маркетингу: досвід варіативної типологізації // Наукові студії з соціальної та політичної психології: Збірник статей. — К.: Інф. Центр “Знання” України. — 2002. — Вип. 3(6). — С.206-216 — 0,5 д.а.
Клименко И.В. Методологические подходы к построению и объяснению социальной истории // Ежегодник российского психологического общества. Психология и ее приложения. — Том 9. — Вып. 2. — М. — 2002. — С.479-480 — 0,1 д.а. — у співавторстві з Манохою І.П.