Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


8. Власенко Людмила Василівна. Соціально-психологічний супровід академічної групи як засіб розвитку культури спілкування студентів: дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Власенко Л.В. Соціально-психологічний супровід академічної групи як засіб розвитку культури спілкування студентів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія, психологія соціальної роботи. – Інститут психології імені Г.С. Костюка АПН України. – К., 2005.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми комунікативної культури студентів, її впливу на успішність наступної професійної соціалізації.

Теоретичний аналіз показав, що культура спілкування включає: а) комунікативну компетентність, б) систему моральних цінностей, в) соціально-психологічні (групові) характеристики. У свою чергу, комунікативна компетентність містить особистісно- та соціально-рефлективні уявлення щодо розкриття особистісних пріоритетів у соціальному контексті та уміння реалізовувати усвідомлені цінності в спілкуванні.

Констатуючі дослідження дали змогу з’ясувати, що професійна соціалізація випускників внз уможливлюється успішним подоланням кризи переходу від навчальної до професійної діяльності. Умова подолання кризи – високий розвиток особистісної та предметної (фахової) рефлексії, прояв якої здійснюється засобами комунікації. Висока рефлективність у поєднанні з високою комунікативною компетентністю сприяє успішній професійній соціалізації; висока рефлективність у поєднанні з низькою комунікативною компетентністю ускладнює цей процес.

Формуючі заходи програми психологічного супроводу академічних груп у внз спрямовувались на розвиток рефлективності та комунікативної компетентності. При цьому актуалізація забезпечувалась в контрольованих умовах когнітивного дисонансу між цінностями навчання у внз та майбутньої професійної діяльності. Відтак уможливлювалось формування базисного новоутворення, що має виступати підґрунтям процесу становлення індивідуально-психологічної адаптованості студентів до професійних криз.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, формулюються основні положення, що випливають з його предмета, визначаються практичні рекомендації, накреслюються шляхи дальшого вивчення проблеми.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми комунікативної культури студентів, її впливу на успішність наступної професійної соціалізації. Результати дослідження дають підстави для таких висновків:

Культура спілкування – складна психологічна якість. Її утворюють такі складники: а) комунікативна компетентність, б) система моральних цінностей, актуальних для певної спільноти, в) соціально-психологічні (групові) характеристики, властиві спільноті. Комунікативна компетентність включає: особистісно-рефлективні уявлення про розкриття особистісних пріоритетів у соціальному контексті та уміння реалізовувати усвідомлені цінності в спілкуванні; соціально рефлективні здобутки – соціальний інтелект особистості як представника спільноти. Комунікативна компетентність – синтезовий прояв досвіду особистісної та соціальної рефлексії.

Професійна соціалізація випускників внз уможливлюється успішним подоланням кризи переходу від навчальної до професійної діяльності. Умова подолання кризи – високий розвиток особистісної та предметної (фахової) рефлексії, прояв якої здійснюється засобами комунікації. Саме розвиток комунікативної компетентності визначає конструктивний або деструктивний вплив рефлексії на перебіг професійної соціалізації. Висока рефлективність як така ще не забезпечує успішності професійної соціалізації. Комунікативна компетентність виступає ланкою, що опосередковує проявлення рефлексії у трудовому процесі. Висока рефлективність у поєднанні з високою комунікативною компетентністю сприяє успішній професійній соціалізації; висока рефлективність у поєднанні з низькою комунікативною компетентністю ускладнює цей процес. Відтак успішний перебіг професійної соціалізації вимагає наявності двох необхідних умов (жодна з яких не є достатньою): 1) розвитку особистісної та соціальної рефлексії, 2) комунікативної компетентності.

Виходячи з характеру взаємодії рефлективності та комунікативної компетентності, слушно стверджувати, що програма психологічного супроводу академічних груп у внз неодмінно має включати заходи, спрямовані на розвиток цих психологічних якостей. Актуалізація, в контрольованих умовах соціально-психологічного супроводу навчального процесу когнітивного дисонансу між цінностями навчання у внз та майбутньої професійної діяльності уможливлює формування базисного новоутворення, що виступатиме підґрунтям процесу становлення індивідуально-психологічної адаптованості студентів до професійних криз. Елементи кризи можуть актуалізуватись шляхом одночасного впровадження альтернативних вимог щодо мотивів, умов та способів діяльності; амбівалентних обґрунтувань її сенсу; варіювання статусу учасників тренінгу; введення елементів змагальності та діяльності в умовах дефіциту часу, інформації та ресурсів.

Публікації автора:

  1. Концепція соціально-психологічного супроводу студентів вищих навчальних закладів // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. IV. Ч. 2. – К., 2001. – С. 54-61.

  2. Соціально-психологічна компетентність як провідний чинник становлення професіонала у ВНЗ // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. VI. Випуск 2. – К., 2004. – С. 48-52.

  3. Розвиток комунікативної компетентності в контексті програми психологічного супроводу академічних груп внз // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. VIІ. Випуск 1. – К., 2005. – С. 34-39.

  4. Формування комунікативної компетентності студентів у внз // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Психологія. Серія 12. Вип. 3 (27). – С. 208-214.

  5. Соціально-психологічний супровід навчально-виховного процесу як засіб психологічного захисту студентів // Освіта як фактор національної безпеки. (Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.) – К.: АМУ, 2002. – С. 39-44.

  6. Актуальні проблеми формування комунікативної компетентності студентів // Міфологічний простір і час у сучасній культурі. (Матеріали міжнародної наукової конференції.) – К., 2003. – С. 4-5.

  7. Психологічні особливості впливу організованості на адекватність усвідомлення статусних відношень у студентських групах // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти. (Матеріали других Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань.) Частина ІІ. – Ірпінь, 2004. – С. 257-262.