Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Соціологічні науки / Спеціальні та галузеві соціології


29. Швець Дмитро Євгенійович. Соціокультурні аспекти інформатизації вищої освіти: дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Швець Д. Є. Соціокультурні аспекти інформатизації вищої освіти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата соціологічних наук за спеціальністю 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2004.

Дисертаційне дослідження містить результати теоретичного та емпіричного вивчення соціокультурних умов та наслідків інформатизації вищої освіти. Аналізуються модифікації функцій соціального інституту освіти під впливом інформатизації. Досліджується вплив інформатизації освіти на становлення особистості студента. Характеризуються відмінності у соціалізації, ідентифікації, ціннісних орієнтацій студентів з високим рівнем інформаційної культури. Розглядається інформатизація освіти як соціальна технологія.

Зроблені висновки щодо досягнення мети і дослідницьких завдань. Основним результатом проведеного дослідження є визначення соціокультурних умов та наслідків інформатизації вищої освіти в сучасній України, аналіз ролі інформатизації вищої освіти у формуванні нового типу особистості та культури інформаційного суспільства.

Інформатизацію визначено як комплекс дій, спрямованих на оперування інформацією з використанням комп'ютерної та комунікативної техніки. Відповідно, інформатизація освіти – це процес залучення нових джерел інформації, застосування нових засобів управління нею, зміна методики навчання і контролю знань на базі всебічного використання комп'ютерної, комунікаційної та мультимедійної техніки.

Інформатизація навчального процесу зумовлює модифікацію функцій соціального інституту освіти. Зокрема, інформатизація сприяє формуванню еліти інформаційного суспільства, надає можливості більш гнучко забезпечувати процес безперервної та заочної освіти, сприяє залученню до віртуальних спільнот, соціалізації у мережному співтоваристві, забезпечує соціальну мобільність завдяки отриманню високостатусних професій інформаційного типу, змінює споживчі стандарти, уможливлює включення в процеси глобалізації, значно стимулює самоосвіту.

В освіті існують латентні явища, джерелом яких є недоліки у здійсненні інформатизації освіти. Серед них, насамперед, можна зазначити такі, як новий тип відчуження, що характеризується відходом людини від дійсності та зануренням у віртуальний світ; підвищення рівня агресії через вплив агресивних комп'ютерних ігор; соціальна самоізоляція адепта мережі і комп’ютерщика, створення комп’ютерних вірусів; хакерство.

Інформатизація освіти впливає на формування особистості інформаційного суспільства, якій властиві як позитивні, так і негативні риси, що обумовлено специфікою трансформації суспільства, особливостями ментальності української молоді.

Але позитивний вплив інформатизації освіти на становлення нового типу особистості інформаційного суспільства більш вагомий, ніж негативний.

Завдяки інформатизації у ВНЗ студент включається в специфічне інформаційне середовище – кіберсвіт. Інформатизація, формуючи нові напрями та практики ідентифікації, включає студентів до числа суб’єктів інформаційного суспільства. Вона сприяє формуванню компонентів для інформаційної диспозиції, зокрема, формує потребу в комп'ютері і тих можливостях, які він надає, створює сприятливу ситуацію для задоволення інформатизаційних потреб, сприяє інтерналізації та екстерналізації інформаційних цінностей.

Інформатизація забезпечує формування інформаційної культури, яка в умовах освіти набуває специфічних рис. Головними показниками освітньої інформаційної культури є: міра напруженості і насущності потреби в освітній інформації; тип відносин до освітньої інформації і її функцій; міра використання літератури, періодики, Інтернету; ступінь поінформованості в галузі сучасних інформаційних технологій; володіння комп'ютером, Інтернетом тощо.

Для реалізації заходів з інформатизації необхідна відповідна соціальна технологія, яка всебічно враховує соціальні й культурні аспекти.

Усе більш широке використання інформаційних технологій дає змогу вдосконалити процес навчання, трансформувавши його з урахуванням росту обсягу досліджуваної інформації та ролі самостійної роботи студентів. Однією з важливих соціальних інформаційних технологій в освіті є дистанційне навчання.

Теоретичні положення щодо зростання значення знання та інформації для суспільства та особистості отримали в дисертації емпіричне підтвердження.

Емпіричні і теоретичні дані свідчать про становлення нового типу особистості та культури інформаційного суспільства. Зазначені явища поки існують як тенденції. Ще досить значним є відсоток явищ, властивих індустріальному суспільству. Але наявність чітких тенденцій породжує сподівання на більш високі темпи трансформації суспільства та особистості.

Публікації автора:

В фахових виданнях:

  1. Швец Д. Е. Образовательные технологии и информационное общество // Соціальні технології: Актуальні проблеми теорії та практики. – Київ – Запоріжжя – Одеса. – 2002. – Вип. 13-14. – С. 196-207.

  2. Швец Д. Е. Социология управления образованием: анализ сопряжения предметных областей // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – 2002. Вип. 27. – С. 214-224.

  3. Швец Д. Е. Современное общество и образование: проблемы социологического измерения // Грані. – 2003. – Вип. №1(27). – С. 82-87.

  4. Швец Д. Е. Информационная культура учебного заведения // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – 2003. – Вип. 29. – С. 199-203.

  5. Швець Д. Є. Роль латентних процесів, функцій і явищ в структурі соціальних технологій освіти // Соціальні технології: Актуальні проблеми теорії та практики. – Київ – Запоріжжя – Одеса. – 2003. – Вип. 20. – С. 121-129 .

  6. Швець Д. Є. Інформатизація освіти як фактор формування ідентичності // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В. В. Лях. – Вип. 37. – К.: український центр духовної культури, 2003. – С. 234-244.

В наукових збірниках:

1. Швець Д. Є. Соціологічні аспекти інформатизації вищої освіти // Економіка. Вісник рівненського державного технічного університету: Зб. наук. праць. – Вип. 2(9). – Рівне. – 2001. – С. 398-403.

2. Швец Д. Е. Применение информационных технологий в образовании // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя, ЗДІА. – Вип. №7. – 2001. – С. 52-57.

3. Швець Д. Є. Роль інформаційних технологій в освіті на сучасному етапі // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя, ЗДІА. – Вип. №6. – 2001. – С. 123-126.

4. Швець Д. Є. Соціальна необхідність комп’ютеризації освіти // Збірник наукових праць (Матеріали науково-практичної конференції „Інформаційні технології в освіті” (16-18 травня 2001 р.)). – Бердянськ: БДПІ. – 2001. – С. 343-347.

5. Швец Д. Е. Социологические исследования эффективности виртуального лабораторного практикума // Інформатизація освіти України: стан, проблеми, перспективи: Зб. наук. праць / Херсонський державний педагогічний університет. – Херсон: Айлант. – 2001. – С. 159-160.