Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


Гаєвська Наталія Володимирівна. Соціокультурні чинники сприймання виборцями рекламних повідомлень : дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2007. — 206арк. — Бібліогр.: арк. 172-190.



Анотація до роботи:

Гаєвська Н.В. Соціокультурні чинники сприймання виборцями рекламних повідомлень. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія, психологія соціальної роботи. Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2007.

Дисертаційне дослідження присвячене визначенню соціокультурних чинників сприймання виборцями (педагогами, робітниками, студентами) політичних рекламних повідомлень.

У сприйманні політичних рекламних повідомлень вирішальне значення відіграють соціокультурні чинники. Політична свідомість проявляється як сукупність думок, теоретичних концепцій, ментальних явищ, поглядів, уявлень, що відображають ставлення суб’єкта до політики, влади, держави взагалі й специфіку сприймання ним політичного процесу.

Констатуючий етап дослідження дозволив встановити таке: а) взаємозв’язок політичного мислення й особистісних властивостей виборців може бути розкритий у контексті чотирьох типів політичної свідомості: дієво-ригідного, дієво-флексибельного, рецептивно-ригідного; рецептивно-флексибельного; б) розуміння політичних рекламних повідомлень відбувається щонайповніше виборцями з дієво-флексибельним і рецептивно-флексибельним типом політичної свідомості; в) представники дієво-флексибельного типу політичної свідомості продемонстрували, порівняно з іншими її типами, найвищий ступінь рефлективності й найвиразнішу тенденцію до об’єктивного сприймання політичних явищ.

Підвищення здатності до об’єктивного трактування політичних явищ, зокрема у процесі сприймання політичних рекламних повідомлень забезпечується комплексним застосуванням формувальних заходів, спрямованих на розвиток рефлексії.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, визначаються практичні рекомендації, висвітлюються перспективи подальшого вивчення проблеми.

Зокрема, результати дослідження дають підстави для таких висновків:

1. У сприйманні політичних рекламних повідомлень вирішальне значення відіграють соціокультурні чинники. Політична свідомість проявляється як сукупність думок, теоретичних концепцій, ментальних явищ, поглядів, уявлень, що відображають ставлення суб’єкта до політики, влади, держави взагалі й специфіку сприймання ним політичного процесу.

2. Констатуючий етап дослідження дозволив з’ясувати таке: а) взаємозв’язок політичного мислення й особистісних властивостей виборців може бути розкритий у контексті чотирьох типів політичної свідомості: дієво-ригідного, дієво-флексибельного, рецептивно-ригідного; рецептивно-флексибельного; б) розуміння рекламних повідомлень відбувається щонайповніше виборцями з дієво-флексибельним і рецептивно-флексибельним типами політичної свідомості.; в) представники дієво-флексибельного типу політичної свідомості продемонстрували, порівняно з іншими її типами, найвищий ступінь рефлективності й найвиразнішу тенденцію до об’єктивного сприймання політичних явищ. Серед них найкращі показники (порівняно з робітниками та педагогами) демонструють студенти.

3. Доведено: підвищення здатності до об’єктивного трактування політичних явищ, зокрема в процесі сприймання політичних рекламних повідомлень, забезпечується комплексним застосуванням наступних формувальних заходів: а) тренінгу з розвитку рефлективних умінь: особистісної та предметної (у даному випадку соціально-політичної) рефлексії; б) організації діяльності політичного дебат-клубу; в) запровадження інформаційного курсу з психологічних основ політичної реклами.

4. З’ясовано особливості впливу формувальних заходів на представників різних типів політичної свідомості. Зокрема, у представників дієво-флексибельного типу досягнуто найбільшої об’єктивності трактування політико-рекламних повідомлень.

5. Показано, що реалізація системи формувальних заходів забезпечує актуалізацію рефлективних здатностей, сприяє виробленню самостійної політичної поведінки, уможливлює незалежність від емоційно оформлених впливів політичної реклами, завданням яких є здійснення політичного маніпулювання. Застосовані заходи, спрямовані на розвиток рефлексії позитивно позначилися на повноті розуміння політичних текстів представниками експериментальної вибірки. Експериментально показано, що система спеціально організованих формуючих засобів сприяє розвитку рефлексії, що визначає об’єктивність сприймання політичної реклами.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з перевіркою можливості застосування розроблених методів формування об’єктивності сприймання політичної реклами й у роботі з іншими соціальними групами, а також глибшого розкриття механізмів упливу рекламних повідомлень на політичну свідомість виборців.

Список опублікованих автором праць за темою дисертації.

  1. Гаєвська Н.В. Реклама як проблема психологічного впливу // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К.: Главник, 2005. – Вип.. 26, в 4-х томах, том 1. – С. 316-320.

  2. Гаєвська Н.В. Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. VIII, частина 9. – К., 2006. – С. 95-109.

  3. Гаєвська Н.В. Проекція архетипу в політичній рекламі як чинник стійкості до пропагандистського впливу // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. IХ, частина 2. – К., 2007. – С. 63-69.

  4. Гаєвська Н.В Соціокультурні чинники сприймання політичної реклами // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К.: ІВЦ Держкомстату України, 2007. – Вип. 35. – С. 74-80.

  5. Гаєвська Н.В. Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу під час виборів // Матеріали Десятої наукової конференції Тернопільського державного технічного університету імені Івана Пулюя (Тернопіль, 17-18 травня 2006 р.). – Тернопіль: ТДТУ, 2006. – С. 200-201.

  6. Гаєвська Н.В Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу та маніпуляцій // ХХІ століття: альтернативні моделі розвитку суспільства. Третя світова теорія. Матеріали п’ятої міжнародної науково-теоретичної конференції (26-27 травня 2006 р., м. Київ). / Книга V. Соціально-психологічні аспекти альтернативних моделей розвитку суспільства. – К.: Фенікс, 2006. – С.36-39.

  7. Гаєвська Н.В. Політична реклама – герой культури нашого часу // „Традиція і культура”. Матеріали міжнародної наукової конференції (8.12-9.12. 2006 р.). – К.: Новий Акрополь, 2006. Ч. 1. – С. 11-13.

  8. Гаєвська Н.В. Роль асоціацій як стійких утворень у сприйманні пропагандистського повідомлення // Психологічні основи ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін: Тези ІV наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (23-24 листопада 2006 р., м. Київ) / За ред. Л.М. Карамушки. – К.: Наук. світ, 2006. – С. 96-98.

Публікації автора:

  1. Гаєвська Н.В. Реклама як проблема психологічного впливу // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К.: Главник, 2005. – Вип.. 26, в 4-х томах, том 1. – С. 316-320.

  2. Гаєвська Н.В. Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. VIII, частина 9. – К., 2006. – С. 95-109.

  3. Гаєвська Н.В. Проекція архетипу в політичній рекламі як чинник стійкості до пропагандистського впливу // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. IХ, частина 2. – К., 2007. – С. 63-69.

  4. Гаєвська Н.В Соціокультурні чинники сприймання політичної реклами // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К.: ІВЦ Держкомстату України, 2007. – Вип. 35. – С. 74-80.

  5. Гаєвська Н.В. Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу під час виборів // Матеріали Десятої наукової конференції Тернопільського державного технічного університету імені Івана Пулюя (Тернопіль, 17-18 травня 2006 р.). – Тернопіль: ТДТУ, 2006. – С. 200-201.

  6. Гаєвська Н.В Особистісні детермінанти стійкості до пропагандистського впливу та маніпуляцій // ХХІ століття: альтернативні моделі розвитку суспільства. Третя світова теорія. Матеріали п’ятої міжнародної науково-теоретичної конференції (26-27 травня 2006 р., м. Київ). / Книга V. Соціально-психологічні аспекти альтернативних моделей розвитку суспільства. – К.: Фенікс, 2006. – С.36-39.

  7. Гаєвська Н.В. Політична реклама – герой культури нашого часу // „Традиція і культура”. Матеріали міжнародної наукової конференції (8.12-9.12. 2006 р.). – К.: Новий Акрополь, 2006. Ч. 1. – С. 11-13.

  8. Гаєвська Н.В. Роль асоціацій як стійких утворень у сприйманні пропагандистського повідомлення // Психологічні основи ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін: Тези ІV наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (23-24 листопада 2006 р., м. Київ) / За ред. Л.М. Карамушки. – К.: Наук. світ, 2006. – С. 96-98.