Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Козуб Любов Степанівна. Соціолінгвістичні особливості просодичної організації тексту англійської комерційної телереклами (експериментально-фонетичне дослідження) : дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. — Запоріжжя, 2004. — 226арк. — Бібліогр.: арк. 186-217.



Анотація до роботи:

Козуб Л.С. Соціолінгвістичні особливості просодичної організації тексту англійської комерційної телереклами (експериментально-фонетичне дослідження). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.04 – германські мови. – Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2005.

Дисертацію присвячено дослідженню соціолінгвістичних особливостей функціонування просодичних засобів тексту англійської комерційної телереклами. Використаний у дослідженні комунікативно-прагматичний підхід до розгляду особливостей просодичної організації англійської комерційної телереклами уможливив здійснення аналізу й систематизації її функціональних, структурних та соціолінгвістичних ознак, які обумовлюють специфіку взаємодії системи просодичних засобів усної реалізації рекламного тексту.

Обґрунтовано альтернативні структурно-алгоритмічні схеми взаємодії лінгвальних засобів у процесі передачі змісту тексту телереклами, на основі яких здійснено опис варіантів інтонаційних моделей актуалізації англійської комерційної телереклами, розрахованої на адресата з високим, середнім та низьким соціальним статусом.

Експериментально встановлено інваріант інтонаційної моделі реалізації тексту англійської комерційної телереклами та диференційні ознаки її варіантних реалізацій, параметри яких описано в межах структурних компонентв текстів та на їхніх стиках.

Основною комунікативно-прагматичною функцією англійської комерційної телереклами як специфічного різновиду тексту малої форми є привертання уваги якомога ширшого кола адресатів рекламного повідомлення до запропонованих певною фірмою або виробником товарів чи послуг. Феномен реалізації функції телерекламного тексту в межах цілеспрямованого процесу досягнення його комунікативної мети забезпечується шляхом впливу на підсвідомість для збудження у споживача реклами певного емоційного стану, внаслідок якого в його свідомості формується бажання придбати рекламований товар чи скористатися пропонованою послугою.

Провідні соціолінгвістичні фактори, що визначають особливості просодичного оформлення телерекламних текстів, зумовлюються орієнтуванням рекламіста на узагальнений образ адресата – споживача реклами з урахуванням його соціальної належності, рівня отримуваного ним прибутку, віку адресата, освіти, рівня його культури тощо.

Досліджені в роботі найбільш частотні тексти англійської телевізійної реклами, час транслювання яких варіює від 5 до 60 секунд, класифіковано у роботі на тексти малої тривалості звучання (5-20 сек.), середньої – (20-40 сек.) та великої – (40-60 сек.).

Структурну побудову тексту англійської комерційної телереклами доцільно розглядати за обґрунтованою нами структурно-блочною схемою створення його змісту, яка складається із: вступного блоку, лінгвістичними засобами передачі змісту якого може слугувати вступна фраза або вступна інформація; інформаційного блоку, що охоплює основну інформацію та слоґан; завершально-довідкового блоку, засобами реалізації якого є кода, ехо-фраза і довідкова інформація. Здійсненим на основі зазначеної схеми аналізом альтернативних типових варіантів взаємодії лінгво-структурних засобів передачі змісту текстів, які функціонують в англійському телерекламному просторі, доведено таку частоту вживання їхніх структурних елементів: основна інформація (42,79%), вступна фраза або вступна інформація (15,81%), кода (12,56%), довідкова інформація (11,63%), слоґан (10,23%), ехо-фраза (6,98%).

Результати дослідження підтвердили ефективність використання класифікації англійських телерекламних текстів, в основу якої покладено такі ієрархічно підпорядковані ознаки: конкретна прагматична функція реклами, соціальний статус її адресата, тривалість звучання тексту, прагматичне спрямування його структурних елементів та емоційно-прагматичний потенціал тексту.

Аудитивним аналізом встановлено інваріантні просодичні ознаки реалізації англійських телерекламних текстів: рівна середня і низхідна ступінчаста шкали; спадний середній термінальний тон; середній діапазон інтоногрупи; низький висотнотональний рівень завершення інтоногрупи; позитивні звужений та вузький інтервали на ділянці “передтакт – такт”; негативний вузький інтервал на стику передтермінальної частини та ядра; позитивні звужений та середній інтервали тонального рівня стиків структурних компонентів тексту; помірний темп мовлення; заповнені перцептивні паузи; помірна і підвищена гучність; простий та змішаний ритм.

Просодичне оформлення англійських комерційних телерекламних текстів, орієнтованих на адресатів із різним соціальним статусом, забезпечується такими найчастотнішими засобами: чергування висхідних і спадних кінетичних тонів; варіювання темпу та гучності; великий ступінь поділу мовлення на інтонаційні групи; паралелізм ритмічної структури інтоногруп та їхніх інтонаційних моделей; порізаність мелодійного контуру та зміни складу ритмогруп; варіювання тембру голосу мовців; емфатичне виділення просодичними засобами інтенсифікуючих прислівників, якісних, емоційно-оцінювальних прикметників тощо.

Реалізації впливової функції телерекламних текстів сприяє їхня актуалізація на рівнях середнього та високого емоційно-прагматичного потенціалів, засобами досягнення яких слугують: варіювання кількості наголошених складів та детальності їхнього членування; специфічний розподіл фразового наголосу в бік зменшення кількості наголошених складів; підвищення гучності; вживання сповільненого або прискореного темпу мовлення; широкого або розширеного діапазону інтоногрупи; функціонування висхідних ступінчастих та низхідних ступінчастих шкал з перерваною поступовістю; зниження гучності на важливих з погляду інформаційного наповнення словах; виділення сильним наголосом в інтонаційній групі першого наголошеного або ядерного складу; досягнення контрасту розширенням тонального рівня на стику шкали та ядерного тону. У межах загальної актуалізації телерекламних текстів на рівні середнього емоційно-прагматичного потенціалу такі струкурні елементи, як вступна й основна інформація, кода та ехо-фраза реалізуються з високим емоційно-прагматичним потенціалом.

Акустичний аналіз підтвердив результати аудитивного аналізу й дозволив визначити такі інваріантні ознаки просодичної організації англійських комерційних телерекламних текстів: позитивні звужений та середній інтервали тональних рівнів завершення попереднього та початку наступного структурних компонентів тексту; розширений та широкий тональні діапазони структурних компонентів тексту; коротка та мінімальна середньозвукова тривалість структурних компонентів; короткі та мінімальні паузи на стиках структурних компонентів тексту; локалізація максимуму інтенсивності на першій ритмогрупі синтагми та на ядерному складі; середня та велика зони актуалізації рівнів інтенсивності; звужений і середній діапазони інтенсивності інтоногрупи.

Лінгвістична інтерпретація результатів аудитивного й акустичного аналізу соціолінгвістичних особливостей просодичної організації текстів англійської комерційної телереклами свідчить про їхню щільну кореляцію та уможливлює використання результатів дослідження в лінгвістичній теорії і практиці.

Передумови, розроблені в теоретичній частині дисертації, та результати, отримані під час здійснення експериментально-фонетичного дослідження, можуть бути ефективно використані для розробки окремих питань теорії тексту, під час подальшого поглибленого вивчення соціолінгвістичної специфіки актуалізації англійських телерекламних текстів, а також можуть застосовуватися в професійно орієнтованому викладанні фонетики англійської мови, зокрема в навчанні особливостей інтонування текстів малих форм різних жанрів.

Основні положення дисертації висвітлено в таких фахових публікаціях та тезах доповідей автора:

  1. Козуб Л.С. Співвідношення інтонації і прагматики при аналізі усних інформаційних текстів // “Наукові записки” Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мовознавство. – 2002. – № 2. – С. 10-14.

  2. Козуб Л.С. Особливості просодичної організації усного інформаційного тексту для формування ефекту впливу // “Гуманітарний вісник” Черкаського державного технологічного університету. Серія: Іноземна філологія. – 2003. – № 7. – С. 140-142.

  3. Козуб Л.С. Систематизація лінгвістичних ознак текстів англійської комерційної телереклами // “Гуманітарний вісник” Черкаського державного технологічного університету. Серія: Іноземна філологія. – 2004. – № 8. – С. 210-213.

  4. Козуб Л.С. Структурно-змістові ознаки тексту англійської комерційної телереклами // “Науковий вісник” Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича. Серія: Германська філологія. – 2004. – Вип. 213. – С. 74-83.

  5. Козуб Л.С. Реалізація прагматичної функції інтонації в усних інформаційних текстах // Тези 9-ї Всеукраїнської наукової філологічної конференції “Проблеми сучасної світової літератури та лінгвістики”. – Черкаси: ЧДТУ, 2002. – С. 104-105.

  6. Козуб Л.С. Просодичні засоби реалізації прагматичного аспекту у вивченні англійських телерекламних текстів // Матеріали міжвузівської наукової конференції молодих учених “Актуальні дослідження іноземних мов і літератур”. – Донецьк: Донецький нац. ун-т, 2003. – С. 140-142.

  7. Козуб Л.С. Перцептивні особливості просодичної організації англійських телерекламних текстів // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції “Україна наукова 2003”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 8: Філологія. – С. 42-44.

  8. Козуб Л.С. Роль екстралінгвістичних факторів у просодичній організації телерекламних текстів // Матеріали II міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень 2003”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 18: Філологічні науки. – С. 97-98.

  9. Козуб Л.С. Емоційно-прагматичний потенціал і просодична організація англійських комерційних телерекламних текстів // Матеріали II міжвузівської конференції молодих учених “Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур”. – Донецьк: Донецький нац. ун-т, 2004. – С. 153-155.

  10. Козуб Л.С. Соціальні фактори і просодична організація комерційних телерекламних текстів // Матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2004”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 22: Проблеми дослідження мови. – С. 47-48.

  11. Козуб Л.С. Взаємодія лінгвістичних і позалінгвістичних засобів при дослідженні комерційних телерекламних текстів // Тези Міжнародної науково-практичної конференції “Соціокультурні аспекти навчання іноземних мов”. – Тернопіль: ТДПУ, 2004. – С. 34-35.

  12. Козуб Л.С. Перцептивні та акустичні особливості просодичного оформлення англійських телерекламних текстів середньої тривалості звучання // Матеріали III міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень 2004”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2004. – Т. 20. – С. 22-23.

  13. Kozub L.S. The Sociolinguistic Approach to the Analysis of the Prosodic Organization of English Television Commercials // 8th TESOL National Ukraine Conference “TEFL Innovations and Challenges”. – Khmelnytsky: TESOL Ukraine. – 2003. – P. 19.