Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Соціологічні науки / Спеціальні та галузеві соціології


Зайцева-Чіпак Наталія Олександрівна. Соціологічні виміри релігійної свідомості : дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / Гуманітарний ун-т "Запорізький ін-т держ. та муніципального управління". — Запоріжжя, 2007. — 238арк. — Бібліогр.: арк. 193-206.



Анотація до роботи:

Зайцева-Чіпак Н.О. Соціологічні виміри релігійної свідомості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата соціологічних наук за спеціальністю 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології. – Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління”. – Запоріжжя, 2007.

У дисертації здійснюється розробка, обґрунтування та апробація моделі встановлення вимірів релігійної свідомості. Розкривається зміст поняття “релігійна свідомість”, пропонується досліджувати її як цілісне утворення, що не підлягає розчленуванню. Встановлюються її соціологічні виміри, якими є теоретико-пізнавальний, емоційно-оціночний та діяльнісно-вольовий. Визначаються принципи їх ієрархізації, критерії, прийоми та методики для визначення рівня розвитку кожного з них.

Здійснюється емпіричний аналіз стану релігійної свідомості та її зв’язку із соціально-демографічними характеристиками мешканців Львівської області у 2005 р.

У висновках підбито підсумки дисертаційної роботи та сформульовано її основні результати. Запропоновано авторське визначення релігійної свідомості, яке акцентує на її субстанціональних ознаках та функціональному характері. Подальший перехід до операціоналізації поняття релігійної свідомості дає змогу розглядати її як єдність релігійної віри, знань про релігію, емоційного ставлення до неї та волі до реалізації її положень. Додержання принципу холізму у вивченні дає можливість вимірювання її загальних сутнісних та функціональних характеристик на противагу штучному розчленуванню цілісних за характером духовних процесів та явищ, які становлять цей духовний феномен.

Застосування принципу цілісності до авторського розуміння релігійної свідомості зробило доцільним уведення до понятійно-категоріального апарату моделі соціологічного дослідження релігійної свідомості терміна “вимір”. Виходячи із твердження про те, що поєднання знань, емоцій та волі зумовлюють усі свідомісні процеси, отримано модель дослідження релігійної свідомості у вигляді тривимірного простору, у межах якого остання формується, функціонує і набуває певного значення. Основними вимірами у цьому випадку виступатимуть: теоретико-пізнавальний, емоційно-оціночний і діяльнісно-вольовий.

Для визначення рівня розвитку та міри сформованості кожного з вказаних названих запропоновано критерії ієрархізації їх складників. Для когнітивного виміру застосовано критерій зростаючої раціоналізації, для афективного – міра емоційного навантаження, для конативного – посилення модальності та скерованості установок на релігійну діяльність. Як наслідок, усі виміри мають три градації, що характеризують висхідний характер розвитку та міру сформованості релігійної свідомості: когнітивний – як процес переведення накопичених у процесі повсякденної життєдіяльності релігійних знань у систематизовані релігійні знання, а далі формування гнучкої раціоналізованої системи релігійних знань; афективний – як перехід від релігійних настроїв через емоції до високих релігійних почуттів; конативний – як зміна соціальних установок, пов’язаних із релігійним життям, спрямованістю на дію, а згодом – релігійними ціннісними орієнтаціями як основним мотивом життєдіяльності.

Запропонована модель дослідження релігійної свідомості дає змогу здійснити її структурування та досить повну типологізацію її можливих станів; усього їх нараховується 27, що зумовлено кількістю можливих комбінацій рівнів розвитку трьох вимірів релігійної свідомості відповідно до міри їх сформованості. На основі запропонованої типологізації можна робити висновки також про функціональну скерованість та значущість релігійної свідомості як для особи, так і для її оточення і суспільства в цілому.

Апробація цієї дослідної моделі дає змогу зробити загальний висновок про те, що авторська модель соціологічного аналізу релігійної свідомості уможливлює адекватне визначення багатовимірного стану релігійної свідомості населення, виявлення її домінуючих типів, їх вагу та співвідношення, а також побудову характеристик кожного типу свідомості, виходячи з ознак, що притаманні кожному рівню розвитку вимірів моделі. За її допомогою видається можливим максимально об’єктивно визначити міру впливу певного типу релігійної свідомості на оточуюче середовище і стратегічну та повсякденну поведінку індивіда, з’ясувати фактори їх формування та функціонування, виявити специфіку носіїв кожного з них.

Публікації автора:

1. Зайцева-Чіпак Н.О. Соціологічні виміри релігійної свідомості // Методологія, теорія і практика соціологічного дослідження сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Харків: Вид. центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2004. – С. 383-387.

2. Зайцева-Чіпак Н.О. Релігійна свідомість як чинник мінімізації ризиків перехідного періоду (на прикладі Львівської області) // Чорнобиль і соціум. – К.: Фоліант, 2004. – Т. 10. – С. 81-94.

3. Зайцева-Чіпак Н.О. Стан релігійної свідомості населення Львівщини (результати апробації авторської моделі дослідження феномену) // Методологія, теорія і практика соціологічного дослідження сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Харків: Вид. центр Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 2005. – C. 471-476.