Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Естетика


Герасимчук Валентина Андріївна. Специфіка тексту філософського роману ХХ століття. : Дис... д-ра наук: 09.00.08 - 2008.



Анотація до роботи:

Герасимчук В.А. Специфіка тексту філософського роману ХХ століття. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю – 09.00.08 – естетика. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2008.

Предмет дисертаційного дослідження – європейська модель тексту філософського роману в його численних модифікаціях за різними підставами (роман культури, роман антикультури, власне філософський, інтелектуальний; лінійний, параболічний, дискурсивний тощо). Ґрунтуючись на комплементарності епістемологічних та загальногуманітарних підходів до аналізу тексту, автор досліджує текст філософського роману ХХ ст. в широкому універсально-культурологічному та філософсько-естетичному зрізі як полігенетичну художню структуру, як текст культури та літератури.

Вказується на специфічну ознаку літератури ХХ ст., щільний зв’язок культурфілософських течій з естетичною практикою, що обумовлює творення в текстах певного типу філософування, що особливо різнобарвно проявляється в тексті філософського роману. Приміром, гетерогенність діалогічної філософії дається взнаки в полілогічному (поліфонічному) типі роману, гомогенність трансцендентальної – в екзистенціалістському, а синкретизм неоміфологізму – в параболічному тощо.

Під кутом зору специфіки тексту розглядається його образно-персонажна сфера з акцентацією на особливому типі художнього узагальнення, притаманного саме цьому жанровому різновиду – типологізації; простежуються складні і ускладнені авторські експлікації суб’єктно-об’єктної ієрархії тексту, “розокремлюються” і описуються його наративно-смислові рівні – філософський (включаючи ідеологічний і теоретичний дискурс), художній, есеїстський, здійснена спроба вмотивування “нехудожніх” вкраплень до тексту.

Окремо репрезентуються різні типи задоволень від тексту філософського роману, з’ясовується майже не досліджувана досі природа інтелектуального задоволення, його складна взаємодія з естетичним.

Публікації автора:

1. Герасимчук В.А. Філософський роман ХХ століття. Специфіка тексту. – К.: ПАРАПАН, 2007. – 392 c.

2. Герасимчук В.А. Homo potentialis – категорія “людини без властивостей” (Р.Музіль): філософсько-антропологічний дискурс // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. пр. – К.: Міленіум, 2005. – Вип. ХУ.– С.15–25.

3. Герасимчук В.А. Літературний діалог як процес комунікативного смислотворення // Практична філософія. – 2005. – № 4. – С.188–199.

4. Герасимчук В.А. Багатошаровість оповідної структури у філософській прозі // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – К.: Міленіум, 2005. – № 2. – С.16–21.

5. Герасимчук В.А. Homo Ludens між паралелями духовних опозицій: між життям духа і духом життя (Г.Гессе “Гра в бісер”) // Вісник Державної Академії керівних кадрів культури і мистецтв. – К.: Міленіум, 2006.– № 2.– С. 3–8.

6. Герасимчук В.А. Суб’єктно-об’єктна структура філософського роману // Культура і сучасність. – К.: Міленіум, 2005. – № 1. – С.35–45.

7. Герасимчук В.А. Художня рецепція міфологеми “ноєв ковчег” у філософському романі ХХ ст. // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. пр. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2005. – Вип. 15. – С.138–142.

8. Герасимчук В.А. Полісемантичність образів-символів гори і долини у творчості Т.Манна і Л.Леонова // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного ун–ту ім. Г.Сковороди: Наук.-теор. зб. – Переяслав-Хмельницький, 2005. – № 6. – С.165–173.

9. Герасимчук В.А. Типологізація як форма художнього узагальнення філософського роману // Гуманітарний часопис: Зб. наук. пр. – Харків: ХАІ, 2005.– № 4. – С.78–86.

10. Герасимчук В.А. У пошуках духовно-ціннісної парадигми: Від “людини без властивостей” (Р.Музіль) до “властивості без людини” (М.Горький). – Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. пр. – К.: КНЛУ, 2005. – Вип.16. – С.57–64.

11. Герасимчук В.А. “Живописный портрет” в литературном тексте: романтический и модернистский дискурс // Актуальні проблеми духовності: Зб. наук. пр. – Кривий Ріг: КДПУ, 2005. – Вип.6. – С.217–228.

12. Герасимчук В.А. “Есеїстичний голос” у літературному тексті: особливості звучання // Культура і сучасність. – К.: Міленіум, 2005. – № 2. – С. 71–77.

13. Герасимчук В.А. Архаические смыслы танца в литературном тексте // Гуманітарний часопис: Зб. наук. пр. – Харків: ХАІ, 2005. – № 1. – С.84–92.

14. Герасимчук В.А. Філософія кохання: вічне сходження спраглої душі до вічності (герменевтичні міркування над текстом роману А.Мердок “Чорний принц”) // Гуманітарний часопис: Зб. наук. пр. – Харків: ХАІ, 2006. – № 3. – С.48–59.

15. Герасимчук В.А. Ритуальна екзотерика філософсько-літературних притч ХХ століття // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – К.: Міленіум, 2006. – Вип.ХVІ. – С.160–170.

16. Герасимчук В.А. Модуси художності в онтологійному вимірі літературного тексту // Вісник Київського національного ун-ту ім.Тараса Шевченка: Серія: Філософія. Політологія. – К.: ”Київський університет”, 2007. – Вип.83 – С. 135–138.

17. Герасимчук В.А. Роман культури // Філософська думка. – 2006. – № 5. –

С. 38–53.

18. ГерасимчукВ.А. Екзистенціалістський роман: “потік свідомості” про кризу свідомості (Ж.-П. Сартр: “Нудота”) // Практична філософія. – 2007. – № 1. – С.184–190.

19. Герасимчук В.А. “Маґічний театр” Г.Гессе і Дж.Фаулза: зачароване коло свідомості чи заплутаний лабіринт підсвідомості. – Вісник Черкаського педагогічного ун-ту ім. Б.Хмельницького. – Серія: Філософія. – Черкаси, 2006. – Вип.96. – С. 142–151.

20. Герасимчук В.А. Репрезентація задоволень від тексту філософського роману // Практична філософія. – 2007. – № 2. – C. 143–149.

21. Герасимчук В.А. Специфіка “нехудожності” у художньому тексті // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. пр. – К.: КНЛУ, 2005. – Вип.18. – C. 33–41.

22. Герасимчук В.А. Текст філософського роману – текст культури // Вісник Державної Академії керівних кадрів культури і мистецтв. – К.: Міленіум, 2007.– № 3. – С. 15–21.

23. Герасимчук В.А. Поліметодологія – шлях до адекватності сприйняття літературного тексту // Totallogy – ХХІ: Постнекласичні дослідження. – К.: Центр гуманітарної освіти НАНУ, 2007. – Вип.17/18. – С. 384–400.

24. Герасимчук В.А., Нечипоренко А.Ф. Поетоніми як засіб художньої характеристики // Дивослово. – К., 1999. – № 11. – С. 14–19.

25. Герасимчук В.А. Міфологічні мотиви у фольклорі та літературі: особливості трансформації // Українська література в загальноосвітній школі. – 2001. – № 1.– С. 37– 44; № 2. – С. 53–59.

26. Герасимчук В.А.Антропоніми як засіб художньої характеристики (на прикладі творчості В.Винниченка та інших українських письменників) // Літературознавчі студії: Зб. наук. пр. – К.: “Київський університет”, 2001. –

С. 63–69.

27. Герасимчук В.А. Естетична функція “портрета” (М.Гоголь “Портрет” і О.Уайльд “Портрет Доріана Грея”) // Дні науки філософського ф–ту – 2005: Матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 26–27 квітня 2005р.). – Ч.ІІ.– К.: “Київський університет”, 2005. – С. 94–97.

28. Герасимчук В.А. Семантична дихотомія концепту світла (сонця) у художній свідомості // Мова і культура: Наук. вид. – К.: Вид. дім. Дм.Бураго, 2004.– Вип.7. – Т.4 (1). – С. 243–247.

29. Герасимчук В.А. Есеїзм у художньому тексті // Contemporary Art – Нові території: Матеріали наук.-практ. конф. – К., 2006. – C.22–24.

30. Герасимчук В.А. Особливості діалогу в тексті філософського роману – Мова і культура: Наук. вид. – К.: Вид. дім Дм. Бураго, 2005.– Вип. 8. – Т.1.– С.136–140.

31. Герасимчук В.А. Природное как инвариант гармонического в раннем творчестве Н.Гоголя // Studia Rusycystyczne Akademii Swentokrzyskiej. – T.16. – Кельце, 2006. – С. 49–56.

32. Герасимчук В.А. Метафизика образа: особенности “человека без особенностей” // Славянскія літаратуры кантексце сусветнай: Зб. навук. артыкула: В 3 т.– Мінск, 2007. – Т.2.– С. 321–327.

33. Герасимчук В.А. “Гра в бісер” Г.Гессе як продукт кризи культури – Дні науки філософського ф-ту – 2006: Матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 12–13 квітня 2006р.). – К.: “Київський університет”, 2006. – C. 14–17.

34. Герасимчук В.А. Специфіка художності в літературному тексті. – Мова і культура: Наук. вид. – К.: Вид.дім Дм.Бураго, 2007. – Вип.9. – Т. 1 (89). – С.189–192.

35. Герасимчук В.А. Читацькі стратегії тексту філософського роману – Дні науки філософського ф–ту – 2007: Матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 18–19 квітня 2007 р.). – К.: “Київський університет”, 2007. – Ч.ІІ.– С.63–66.

36. Герасимчук В.А. Філософський роман ХХ ст.: Культурологія тексту. – Мова і культура: Наук.вид. – К.: Вид. дім. Дм. Бураго, 2008. – Вип.10.– Т.7. – С.5–8.

37. Герасимчук В.А. Украинская культура между Востоком и Западом // Проблема “другого голоса” в языке, литературе и культуре: Материалы междунар. конф. (Санкт-Петербург, 27–29 марта 2003г.). – СПб, 2003.– C. 85–90.

38. Герасимчук В.А. Періодизація української культури як теоретична проблема // Південний Архів: Зб. наук. статей. – Вип.ХІІІ. – Херсон, 2001. –

С. 178–180.

39. Герасимчук В.А. Духовное пространство средневекового города в западноевропейской и восточнославянской традиции // Rossica Olomucensia.– XLII. – 1 ast. – Olomouc, 2004. – S. 241–247.