Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


46. Буданова Ліана Георгіївна. Стандартизовані засоби оцінювання професійних знань у структурі державних стандартів фармацевтичної освіти: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Буданова Л.Г. Стандартизовані засоби оцінювання професійних знань у структурі Державних стандартів фармацевтичної освіти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Київський національний університет імені Тараса Шевченко, Київ, 2004.

Дисертація присвячена проблемі стандартизованих засобів оцінювання професійних знань із застосуванням тестового контролю знань.

У дисертації теоретично обґрунтовано сутність і специфіку стандартизованих методів діагностики знань та процес контролю професійних умінь і навичок майбутніх провізорів, їх класифікацію та рівні сформованості за результатами виконання дій, досліджено методи та форми діагностики знань провізорів за кордоном. Експериментально перевірено застосування тестових фармацевтичних іспитів та їх вплив на формування професійних умінь і навичок студентів у вищому навчальному закладі. Наголошено, що великий інтерес щодо тестової форми перевірки умінь та навичок пов’язаний із розробкою та упровадженням стандартів вищої фармацевтичної освіти.

Розроблено і експериментально перевірено та введено у навчальний процес НФаУ комп’ютерну програму-тренінг “Крок-2 Фармація”.

Установлено, що підвищився рівень сформованості професійних умінь і навичок та посилилась мотивація навчання завдяки введенню у навчальний процес стандартизованих тестових фармацевтичних іспитів та комп’ютерної програми-тренінгу.

1. Внаслідок проведеного дослідження встановлено, що сучасні стандартизовані засоби оцінювання професійних знань у системі фармацевтичної освіти мають розглядатися з урахуванням принципових змін, що відбуваються у зв’язку із запровадженням нового етапу реформування вищої фармацевтичної освіти, а саме – розробкою та запровадженням Державних стандартів вищої освіти.

Проведене дослідження підтвердило, що Державні стандарти фармацевтичної освіти дозволяють сформувати кінцеві цілі освітньої та професійної діяльності (у вигляді системи вмінь, зазначеної в освітньо-кваліфікаційній характеристиці) реалізувати їх на основі освітньо-кваліфікаційної програми та забезпечити можливість виміру їх досягнення засобами діагностики якості підготовки.

2. Теоретично обґрунтовано необхідність формування професійних умінь і навичок студентів відповідно до вимог Державних стандартів вищої освіти. Показано, що сформованість професійних умінь і навичок є компонентою компетентності провізорів. Визначено групи професійних умінь і навичок студентів, якими вони повинні володіти в процесі вивчення професійно орієнтованих дисциплін, та зроблено їх класифікацію.

Порівняльний аналіз систем підготовки майбутніх фармацевтів в Україні та країнах Північної Америки і Європи, з одного боку, засвідчив певні розбіжності щодо кваліфікацій випускників та вимог до їхньої професійної компетентності, з іншого – виявив і схожість, що стосується обов’язкової вимоги до діагностування рівня професійної компетентності шляхом застосування стандартизованих ліцензійних іспитів як форми допуску фахівців до професійної діяльності.

3. Порівняльний аналіз тестового ліцензійного іспиту зі спеціальності “Фармація” (Україна) з ліцензійним тестовим фармацевтичним іспитом NAPLEX (США) указав на те що, іспит NAPLEX пред’являє більш складні вимоги до його складання, ніж тестовий ліцензійний іспит зі спеціальності “Фармація”. Аналіз структури цих іспитів показав, що структура іспиту зі спеціальності “Фармація” (Україна) охоплює більше дисциплін та розділів тем, які безпосередньо пов’язані з підготовкою провізорів. Структура іспиту NAPLEX більш орієнтована на випускників медичних ВНЗ.

4. Для підвищення ефективності організації тестового контролю його доцільно проводити з використанням комп'ютерних тестових програм, що дозволяє автоматизувати процес контролю та обробку результатів.

Розроблено й перевірено методику формування професійних умінь і навичок майбутніх провізорів у вищому фармацевтичному закладі із застосуванням комп’ютерної програми-тренінгу із професійно орієнтованих дисциплін, що ґрунтуються на вимогах державних стандартів вищої освіти освітньо-кваліфікаційній характеристиці та освітньо-кваліфікаційній програмі.

Використання комп’ютерної програми-тренінгу в навчальному процесі НФаУ показало, що результати тестування дозволяють виявити не тільки загальний показник успішності групи, але також і індивідуальні показники кожного студента. Незважаючи на те, що апробовані тести сконструйовані з тестових завдань множинного вибору, вони діагностують уміння застосовувати знання, зіставляти й аналізувати факти.

Крім того, результати тестування корисні також для викладача, тому що дозволяють виявити прогалини в знаннях і недостатність засвоєння матеріалу у визначених розділах модулів, що, у свою чергу, є відправним моментом в організації додаткових і факультативних занять зі студентами, а також правильній побудові лекційного курсу.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

1. Буданова Л.Г., Булах І.Є., Георгіянц В.А. Тестування як найбільш ефективний двигун формування творчої особистості у студентів фармацевтичних вузів // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – Вип. 22. – Київ-Запоріжжя, 2002.– С. 211-214.

2. Буданова Л.Г. Теория тестов: педагогические тесты // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – Вип. 24. – Київ-Запоріжжя, 2002.– С. 220-224.

3. Буданова Л.Г. NAPLEX – Фармацевтический лицензионный экзамен // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – Вип. 25. – Київ-Запоріжжя, 2003.– С. 145-150.

4. Буданова Л.Г. Діагностування та оцінювання професійних досягнень студентів у системі фармацевтичної освіти // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту: Зб. наук. праць. – Вип. 1. – Харків, 2004. –С. 145-150.

5. Буданова Л.Г. Порівняльний аналіз систем підготовки та оцінювання професійних досягнень фармацевтів за кордоном //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту: Зб. наук. праць – Вип. 2.– Харків, 2004. –С. 14-18.

Статті в іноземних виданнях:

6. Budanova L.G. Let the real debate on education begin /Pedagogy Journal/ Duke University Press, Durham, Volume 22, No. 3, September 2001.– p.154.

Тези:

7. Толочко В.М., Буданова Л.Г., Георгіянц В.А. З досвіду впровадження ліцензійних іспитів у фармацевтичних вузах (на факультетах) за спеціальністю “Фармація” //ІІІ Міжнародна науково-практична конференція “Наука и социальные проблемы общества: медицина, фармация, біотехнология”. – Харків, 2003.– С. 327.

8. Толочко В.М., Буданова Л.Г., Власов В.С. Автоматизований тестовий контроль знань студентів фармацевтичного вузу (факультетів). //ІІМіжнародна науково – методична конференція “Сучасні технології вищої освіти”. – Одеса, 2003. – С. 36.

9. Буданова Л.Г. Засоби оцінювання професійних знань //Науково-практична конференція “Самостійна робота студентів вищих навчальних закладів: досвід, проблеми та перспективи”. – Харків, 2004. – С.113-114.

Посібники:

10. Черних В.П., Зупанець І.А., Булах І.Є., Георгіянц В.А.,. Буданова Л.Г. Тестові завдання для контролю знань випускників спеціальності “Технологія фармацевтичних препаратів”: Навчальний посібник. – Харків.: НФаУ “Золоті сторінки”, 2003. – 371с.

11. Черних В.П., Толочко В.М., Зайченко А.В., Буданова Л.Г. Фармацевтическое образование в мире: Навчально-методичний посібник. – Харків.: НФаУ, 2004. – 91с.