Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Історія України


Бондар Олександра Владиславівна. Становлення і розвиток системи дошкільного виховання в УСРР (1919-1933 рр.) : Дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Харківський національний педагогічний ун- т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2005. — 219арк. — Бібліогр.: арк. 168-219.



Анотація до роботи:

Бондар О.В. Становлення і розвиток системи дошкільного виховання в УСРР у 1919-1933 роках. – Рукопис, 163 с.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук зі спеціальності 07.00.01. – історія України. Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. – Харків, 2006.

У дисертації комплексно досліджується процес становлення і розвитку дошкільної системи виховання в УСРР у 1919-1933 роках. Аналізується стан наукової розробки теми, зроблена характеристика джерел, на яких базується проведене дослідження. З’ясовано місце і роль дошкільного виховання в освітній системі УСРР. Для цього здійснено комплексний аналіз законодавчого закріплення закладів дошкільного виховання як початкового ступеню радянської освіти. Проведена класифікація усіх існуючих типів дошкільних закладів, проаналізовано стан їх фінансування та контингент вихованців й батьків, які користувались ними. У дисертації досліджується процес формування кадрового потенціалу мережі дошкільного виховання, аналізується система підготовки педагогічних кадрів, зміни у змісті методичного наповнення навчально-виховного процесу. Аналізуються мовна політика у дошкільних закладах у 1919-1933 роках.

У висновках дисертаційного дослідження зазначається, що 1919-1933 роки в Україні були заповнені бурхливими суспільно-політичними подіями, пов’язаними з формуванням нової моделі економічних і суспільно-політичних відносин, зокрема, відбувалося докорінне реформування і створення нової системи народної освіти. Були випробувані на життєздатність різноманітні форми організації життя дітей у колективі дошкільного віку.

Проведене дослідження переконливо свідчить про те, що система суспільного дошкільного виховання в УСРР у 1919-1933 роках пройшла у своєму розвитку три основні етапи (1919–1922, 1923–1927, 1928-1933 роки), що відповідає, загалом, основним етапам суспільно-політичного та економічного розвитку радянської України у складі СРСР.

У 1919–1922 роках суспільне дошкільне виховання було покладено на плечі держави. Це було обумовлено економічною, соціальною та демографічною катастрофами внаслідок першої світової й громадянської війн, які примусили радянську державу взяти на себе відповідальність за збереження життя понад мільйона знедолених дітей. У цей час пріоритетним напрямком у розвитку української радянської народної освіти стало створення дитячих будинків, у яких водночас перебували діти різних вікових категорій від трьох до 15 років. Разом з тим, хоч і у невеликій кількості, збереглися і деякі інші типи дошкільних закладів (ясла, садки, притулки, осередки, майданчики), які існували в Україні з початку XX століття.

Позитивним у запровадженні масового суспільного догляду за дітьми у республіці було те, що малозабезпечені верстви населення мали можливість вберегти своїх дітей у закладах дошкільного виховання від голодної смерті. Послідовно і вчасно вживались ефективні профілактичні заходи по запобіганню інфекційних захворювань. Створювались сприятливі умови для розумового та фізичного розвитку дитини.

У 1923–1927 роках активно почала формуватись радянська система народної освіти, побудована на засадах загального обов’язкового навчання. В галузі дошкільного виховання зусилля радянського уряду спрямовувались на концентрацію усіх закладів у відомствах, підпорядкованих наркоматам народної освіти і охорони здоров’я. Цей процес супроводжувався значним зростанням бюрократичного, адміністративного нагляду й контролю за діяльністю дошкільних закладів. Обмежувався вплив на систему громадських організацій і громадян-благодійників. Відбулися докорінні зміни і у фінансуванні системи дошкільного виховання: лише 20% коштів надходило з республіканських комісаріатів освіти, соціального забезпечення та охорони здоров’я, іншими джерелами ставали місцеві бюджети, але цих коштів було недостатньо.

У 20-і роки в УСРР центральні та місцеві органи влади здійснювали досить активні заходи по розвитку системи дошкільного виховання, організовуючи діяльність різних типів відповідних закладів: ясел, садків, майданів, притулків, осередків, клубів та ін. Ліквідація безпритульності призводить до відчутного зменшення кількості дитячих будинків.

У 1919–1922 роки методика виховання у дошкільних закладах базувалась на загальноєвропейській педагогічній традиції і передбачала виховання у дитини творчих здібностей з урахуванням особистих вподобань. У цей період методика виховання у дошкільних закладах ще не залежала у повному обсязі від політичного курсу партійно-державного керівництва УСРР. У 1923–1933 роках у методиці дошкільного виховання відбулися фундаментальні зміни: перехід від індивідуальної роботи з окремою дитиною до переорієнтації на дитячий колектив, як складову частину радянської системи виховання.

У досліджуваний період роль сім’ї у вихованні дитини була свідомо занижена. Батьки або особи, які їх замінювали, не несли прямої відповідальності перед суспільством і державою за розвиток, виховання і навчання власних дітей. Цю місію виконувала сама система суспільного дошкільного виховання, яка звітувала перед державою за результати виховного процесу.

Публікації автора:

  1. Історіографія становлення та розвитку системи дошкільного виховання в 20-і роки XX ст. //Зб. наукових праць Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Серія „Історія та географія”.-Вип. 14-15.– Харків, 2003. – С. 125-131.

  2. Підготовка дошкільних працівників в УРСР у 20-х – на початку 30- рр. XX ст. // Наукові праці Миколаївського гуманітарного університету ім. Петра Могили. Серія „Історія” - Вип. 19. – Т.32. – Миколаїв, 2004. – С. 39-43.

  3. Типи дошкільних установ в Радянський Україні у 20-30-і рр. //Зб. наукових праць Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Серія „Історія та географія”. - Вип. 16. – Харків, 2004. – С. 80-88.

  4. Методичне забезпечення процесу дошкільного виховання в УСРР у 20-30-і рр.: історичний аспект //Вісник Східноукраїнського ун-ту ім. Володимира Даля. - № 9 (79). – Луганськ, 2004. – С. 28-34.

  5. Фінансування дошкільної системи виховання у 20-30-ті роки XX ст.: історичний аспект проблеми //Вчені записки Харківського гуманітарного ун-ту „Народна українська академія”. – Т. XI. – Харків, 2005. – С. 179-189.

  6. Розвиток дошкільної системи виховання УСРР у 20-ті рр. на основі статистичних матеріалів //Історія і політика у кількісних вимірах: V Міжнародна наукова конференція студентів та молодих вчених. – Донецьк, 2004. – С. 23-27.

  7. Дошкільне виховання в Україні в 20-ті роки XX ст.: джерела та вітчизняна історіографія довоєнного періоду //Актуальні проблеми науки та освіти: VII підсумкова (2004 р.) науково-практична конференція викладачів. – Маріуполь, 2005. – С. 133-135.