Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Шаравара Роман Іванович. Становлення ринку цінних паперів в умовах трансформації економіки України : Дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / Полтавський держ. педагогічний ун-т ім. В.Г.Короленка. — Полтава, 2004. — 220арк. — Бібліогр.: арк. 173-185.



Анотація до роботи:

Шаравара Р.І. Становлення ринку цінних паперів в умовах трансформації економіки України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01 – Економічна теорія. – Дніпропетровський університет економіки та права, Дніпропетровськ, 2005.

Дисертаційна робота присвячена аналізу проблем становлення та розвитку ринку цінних паперів України в процесі ринкової трансформації економічної системи. Визначено, що фінансовий ринок має найвищий ступінь узагальнення, оскільки дозволяє проводити весь спектр інвестиційно-кредитних операцій. Ринок цінних паперів розглянуто як складову фінансового ринку та багатоаспектну соціально-економічну систему.

Доведено, що в умовах трансформування економічної системи розмежування категорій „ринок цінних паперів” і „фондовий ринок” проводити не доцільно. Нестабільність економічної інформації не дозволяє застосовувати сучасні методи дослідження для побудови індексів та рейтингів фондового ринку України. Сучасні українські індекси переважно виконують лише індикативну функцію.

Розглянуто основні принципи та засади формування Єдиної біржової фондової системи України як механізму консолідації ринку цінних паперів та його побудови за моноцентричною моделлю. В її основі має лежати добровільне входження учасників фондового ринку з обов’язковим включенням інфраструктурних елементів.

Визначено, що вплив держави на формування ринку цінних паперів має спрямовуватись на випереджаючий розвиток його інфраструктури: інформаційної, реєстраційної, депозитарної, клірингової.

1. При аналізі категорії „ринок цінних паперів” варто застосовувати системно-інституціональний підхід, що дає можливість всебічно охопити дане поняття і визначити його як сферу економічних, правових та соціальних відносин, що передбачає наявність ринкового механізму, який забезпечує багатовекторний рух цінних паперів.

2. Фінансування соціально-економічного розвитку держави та виробничої сфери здійснюється через перерозподіл грошових потоків на фінансовому ринку. Стосовно організації інвестиційного процесу дана категорія має найвищий ступінь узагальнення, оскільки всі інші ринки (фондовий, кредитний, грошовий) забезпечують цей процес лише з точки зору окремого способу. Тільки фінансовий ринок дозволяє проводити весь спектр інвестиційно-кредитних операцій.

3. Розмежування категорій „ринок цінних паперів” та „фондовий ринок” варто проводити лише для сформованих, високорозвинутих ринків. Межею для такого розподілу є ринок короткострокових цінних паперів (векселів). В умовах формування ринкового середовища, не набуття окремими цінними паперами класичних ознак (акції, векселі й ін.), незначного обсягу операцій з ними проведення розподілу цих категорій є абсолютно невиправданим.

4. Ринок цінних паперів є однією з найважливіших складових національного ринку, через яку здійснюється акумуляція і розподіл капіталів в економіці. У перехідній економічній системі фондовий ринок здійснює ряд специфічних функцій, зокрема, виступає як засіб приватизації та роздержавлення, як засіб інвестування і структурної перебудови економіки, як один із провідних факторів подальшого ринкового трансформування вітчизняної економіки.

5. На сьогодні в економічній літературі цінний папір не має єдиного загальноприйнятого визначення. З нашої точки зору, це документ, що засвідчує право володіння чи відносини позики, що виражають стосунки між емітентом та власником і обертаються на ринку в документарній чи бездокументарній формі; надають їх власникам сукупність майнових і немайнових прав, що засновані на володінні і витікають із нього відповідно до чинного законодавства.

6. В умовах несформованості інституційної структури ринку цінних паперів України та економічної системи в цілому використання фондових індексів та рейтингів є досить складним процесом. Це пов’язано з нестабільністю вихідної економічної інформації, яка не дозволяє застосовувати методи екстраполяційного та ретроспективного аналізу і робить неможливим виконання індексами й рейтингами індикативної та аналітичної функцій. Сучасні українські індекси переважно є індикаторами руху коштів іноземних інвесторів на фондовому ринку України і не виконують базових макроекономічних функцій. Їх застосування переважно обмежується суто індикативною функцією.

7. Вільна міграція інвестиційного капіталу, що притаманна сучасному фінансовому ринку, викликала особливий етап у розвитку міжнародних інтеграційних процесів. Глобалізація вимагає активної участі кожної країни, що бажає зайняти гідне місце у світовій спільноті. Вітчизняний інвестор поки що не в змозі конкурувати з більш потужним іноземним, що породжує деформацію у структурі суспільного відтворення і порушує класичний механізм функціонування інвестиційного ринку. Останній стає все більш не персоніфікованим, що викликає збільшення трансакційних витрат, які стають додатковими втратами для вітчизняних інвесторів. Їх можна компенсувати за рахунок можливості виходу зі своїми цінними паперами на міжнародний фінансовий ринок, зокрема за допомогою випуску депозитарних розписок.

8. Сучасний фондовий ринок України не відповідає загальноприйнятим вимогам як до структурного елементу економічної системи з точки зору інституційного підходу: несформовані правила та принципи функціонування; не відрегульовані стосунки, що виникають між суб’єктами ринкових відносин; не чітко окреслені суб’єкти і об’єкти, що приймають участь у функціонуванні ринку; відсутні стійкі зв’язки по вертикалі між усіма системними елементами ринку.

9. Модель ринку цінних паперів України має базуватись на обмеженні участі комерційних банків у функціонуванні фондового ринку (американська система). Це необхідно зробити з метою формування системи захисту фінансового сектору від структурної кризи, яка може стати наслідком негативних процесів на фондовому ринку і охопити весь фінансовий простір країни. Така модель надалі може бути трансформована у змішану, що дозволить більш раціонально і рівномірно використовувати вільні грошові ресурси усіма учасниками фінансової системи.

10. Інтеграційні процеси щодо об’єднання окремих фондових бірж на світових фінансових ринках певним чином торкнулись і вітчизняного ринку цінних паперів. Питання його централізації може бути вирішене шляхом формування ЄБФСУ на засадах добровільної участі. Це дозволить консолідувати ринок, полегшити управління ним та підвищити роль в процесі інвестування економіки.

11. Регулювання фондового ринку, як складової частини фінансової системи в цілому, є однією з передумов стабільного економічного розвитку країни. На сучасному етапі становлення нової системи фінансових відносин держава має взяти на себе провідну роль по контролю за її діяльністю. Поступова еволюція форм регулювання повинна здійснюватись у напрямі передачі частини функцій саморегулівним організаціям, що створюються самими учасниками ринку цінних паперів. Це дасть можливість делегувати частину повноважень по регулюванню самому ринку, а також перекласти частину витрат на саморегулівні організації.

12. Саморегулівні організації ринку цінних паперів мають створюватись відповідно до окремих видів діяльності на фондовому ринку. Це сприятиме проведенню єдиної державної політики щодо впорядкованості фондового ринку, посилить контроль за дотриманням учасниками ринку регулятивних вимог, підвищить вимоги до членів саморегулівних організацій.

Публікації автора:

1. Шаравара Р.І. Основні тенденції розвитку біржових систем // Теорії мікро-макроекономіки. Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу і аспірантів. – К.: Академія муніципального управління, 2001. – Вип. 7. – С.179–186.

2. Шаравара Р.І. Правове забезпечення діяльності фондового ринку України // Регіональні перспективи. – 2001. – №5–6. – С.149–151.

3. Шаравара Р.І. Порівняльний аналіз методів дослідження фондового ринку // Теорії мікро-макроекономіки. Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу і аспірантів. – К.: Академія муніципального управління, 2002. – Вип. 10. – С.304–312.

4. Непокупна Т.А., Шаравара Р.І. Проблеми фінансування соціальної сфери // Теорії мікро-макроекономіки. Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу і аспірантів. – К.: Академія муніципального управління, 2002. – Вип. 11. – С.172–179.

5. Яковенко Л.І., Шаравара Р.І. Теоретичні аспекти аналізу фінансового ринку // Економіка: проблеми теорії і практики. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – Вип. 178. – С.326–334.

6. Яковенко Л.І., Шаравара Р.І. Державне регулювання фондового ринку // Економіка: проблеми теорії і практики. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – Вип.193: В 5 т. Том ІІІ. – С.890–897.

7. Шаравара Р.І. Формування законодавчої бази фондового ринку України // Економічні проблеми розвитку регіонів та підприємств на початку ХХІ століття: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. У двох томах. Том 2. – Полтава: ПДТУ ім. Юрія Кондратюка, 2001 – 168с. – С.48–50.

8. Шаравара Р.І. Фінансова глобалізація: перспективи та проблеми України // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених „Україна у світовій економічній спільноті”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.32–36.

9. Шаравара Р.І. До питання про юридичну природу цінних паперів // Наукові записки: Матеріали звітної наукової конференції викладачів, аспірантів, магістрантів і студентів фізико-математичного факультету. Полтава: ПДПУ, 2004. – С.199–201.