Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Буряк Олег Петрович. Становлення та розвиток фінансових інститутів місцевого самоврядування України : Дис... канд. наук: 08.00.08 - 2007.



Анотація до роботи:

Буряк О.П. Становлення та розвиток фінансових інститутів місцевого самоврядування України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.08 – гроші, фінанси і кредит. – Інститут регіональних досліджень НАН України. – Львів, 2007.

Дисертацію присвячено дослідженням проблем функціонування фінансових інститутів місцевого самоврядування. У роботі з’ясовано суть і значення місцевих фінансів у фінансово-економічній системі на територіальному рівні управління, висвітлено напрями реструктуризації місцевих бюджетів, шляхи реформування місцевого оподаткування як інструмента фінансової політики територіальної громади, обґрунтовано механізми адаптації фінансових інститутів комунальної власності до вимог ринкового середовища.

У дослідженні з’ясовано методи організації фінансового менеджменту в контексті локалізації бюджетного процесу, окреслено тенденції розвитку місцевих фінансових інститутів з урахуванням світового досвіду організації територіальних фінансових відносин.

Проведене дослідження дає можливість зробити наступні висновки і пропозиції:

1. Категорія «фінансові інститути місцевого самоврядування» є невід’ємною частиною місцевих фінансів, які спираючись на чинне законодавство та використовуючи певні фінансові інструменти формують специфічні фінансові відносини між органами державної влади, суб’єктами місцевого самоврядування та підприємницької діяльності і громадянами з приводу надання суспільних благ та їх ресурсного забезпечення.

2. В дисертаційній роботі фінансові інститути трактуються як форми організації фінансування процесу виконання органами місцевого самоврядування покладених на них функцій і включають інститут місцевих бюджетів, інститут місцевого оподаткування, інститут комунальної власності, інститут комунального кредиту та муніципальних запозичень, інститут валютних, резервних, страхових фондів місцевого самоврядування.

3. Виявлені тенденції еволюційного становлення фінансових інститутів свідчать про різний рівень їх розвитку. Так, пріоритетне становище займають інститути місцевих бюджетів та місцевого оподаткування, дещо менш розвиненні інститути комунальної власності та фонди муніципального значення, також на низькому рівні розвитку перебуває інститут комунального кредиту та муніципальних запозичень. Отже, констатується відсутність визначальної ознаки системи фінансових інститутів: цілісності, взаємозумовленості, системного взаємозв’язку.

4. Аналізом функціонування основних фінансових інститутів доведено низький рівень фінансової автономії бюджетів місцевого самоврядування, недостатність надходжень від місцевих податків і зборів, слабкість власної дохідної бази, залежність від трансфертів з державного бюджету, нерозвиненість відносин між органами державної та місцевої влади і суб’єктами підприємницької діяльності й громадянами, що дозволяє зробити висновок про те, що система забезпечення місцевих бюджетів в Україні залишається централізованою та має низький рівень розвитку.

5. Подальший розвиток та зміцнення системи місцевих фінансових інститутів, надання їм цільової та соціальної спрямованості пов’язується з проведенням в Україні адміністративно-територіальної реформи та переходу до європейської моделі надання суспільних послуг. Такий шлях реформування безумовно повинен супроводжуватися першочерговим запровадженням системи заходів загальнодержавного характеру щодо реформування політичних, адміністративних та економічних інститутів, а також принципів місцевого самоврядування, проголошених у Європейській хартії.

6. Проведений аналіз зарубіжного досвіду й основних теоретичних та практичних положень політики фіскальної децентралізації, її показників, формул фінансового вирівнювання засвідчив важливість та необхідність узгодженого використання цих методів міжбюджетного регулювання та їх позитивний вплив на розвиток інститутів місцевого самоврядування.

7. В процесі аналізу видаткових частин місцевих бюджетів виявлено певну невідповідність між функціями та обсягами повноважень місцевих влад та реальними можливостями фінансового забезпечення, що знижує ефективність їх функціонування. Виходячи з цього необхідно подолати зазначені суперечності збалансування місцевих бюджетів, тому пріоритетною повинна стати політика реструктуризації дохідних джерел. Зокрема пропонується:

здійснити укрупнення територіальних громад та їх об’єднань залежно від чисельності населення та адміністративного устрою;

сприяти інтеграції України у світове співтовариство;

розробити механізм оптимального розподілу фінансових ресурсів між територіальними колективами;

запровадити майнові податки і податки на капітал, підвищити фіскальну віддачу дохідно-прибуткових і місцевих податків, що сприятиме зростанню обсягів неподаткових доходів і цільових грантів і розширенню видаткових повноважень у контексті вирішення соціально-економічних програм місцевого значення;

розвивати муніципальні запозичення у формі банківських кредитів та облігаційних позик, збільшити неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом.

8. Особливо важливим на сучасному етапі розвитку системи фінансових інститутів є створення в Україні механізму ефективного запровадження нового законодавства у сфері місцевих фінансів, як необхідної умови переходу на європейські принципи місцевого самоврядування. При цьому цей процес не повинен зводитися до ухвалення окремих правових актів з податкових, бюджетних та інших спеціальних питань, а передбачати створення системного правового поля у сфері місцевих фінансів. В цьому напрямку пропонується:

- шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу та Законів України “Про місцеве самоврядування в Україні” та “Про місцеві державні адміністрації” запровадити два види бюджетів на місцевому рівні, а саме:

бюджети місцевих державних адміністрацій, як складові державного бюджету;

бюджети місцевого самоврядування, як бюджети територіальних громад, обласних та районних бюджетів органів місцевого самоврядування;

- ухвалити Закон України “Про комунальну власність”, врегулювавши таким чином правовий статус інституту комунальної власності;

- визначити правовий статус адміністративної одиниці – громади, як складової бюджетної системи, що сприятиме підвищенню ефективності державного управління і місцевого самоврядування в Україні.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях:

  1. Буряк О.П. Реформування місцевих податків як складової податкової системи України та проблеми її стабілізації // Соціальні-економічні дослідження в перехідний період. Становлення фінансової системи України та проблеми її стабілізації (Щорічник наукових праць). Вип. ХІІ: В 2 ч., за матеріалами міжнародної науково-практичної конференції «Становлення фінансової системи України та проблеми її стабілізації») / НАН України. Інститут регіональних досліджень. Редкол.: відп. ред. М. І. Долішній. – Львів, 2000. – С.93-96. (0,20 д.а.)

  2. Буряк О.П. Розвиток підприємництва – база економічного зростання в Україні // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Фінансові механізми активізації підприємництва в Україні (Зб. наукових праць). Вип.2 (ХХХІІІ) / НАН України. Інститут регіональних досліджень. Редкол.: відп. ред. М.І. Долішній. – Ч. 1. – Львів, 2002. – С.159-163. (0,20 д.а.)

  3. Буряк О.П. Функціональна та інституційна структура місцевих фінансів // Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. – Львів: УкрДЛТУ. – 2005. – Вип. 15.1. – С.311-319. (0,47 д.а.)

  4. Буряк О.П. Дискусійні питання функцій місцевих фінансів // Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. – Львів: УкрДЛТУ. – 2005. – Вип. 15.2. – С.134-140. (0,39 д.а.)

  5. Буряк О.П. Ґенеза теорій місцевих фінансів // Вісник Львівської комерційної академії. – Серія економічна, випуск 22. – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2006. – С.59-66. (0,59 д.а.)

  6. Буряк О.П., Башнянин Г.І. Проблематика вдосконалення місцевого оподаткування в Україні // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інноваційно-інвестиційне забезпечення стратегії розвитку регіону (Збірник наукових праць). Вип. 5(61) / НАН України. Ін-т регіональних досліджень. Редкол.: відп. ред. М.І.Долішній. – Львів, 2006. – С.326-338. Особистий внесок автора: обґрунтування пропозицій щодо оптимізації складу та ставок місцевих податків. (0,72 д.а.)

  7. Буряк О.П., Буряк П.Ю. Комплексний підхід до ефективного формування та використання бюджетних ресурсів місцевого самоврядування // Науковий вісник Буковинської державної фінансової академії. Вип. 7. – Чернівці, 2006. – С.30-37. Особистий внесок автора: пропозиції щодо розрахунку ефективності використання бюджетних ресурсів місцевого самоврядування. (0,38 д.а.)

  8. Буряк О.П., Аніловська Г.Я., Благун І.Г. Місцеві податки і збори як фіскальний ресурс місцевих бюджетів та інструмент фінансової політики територіальної громади // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Вип. 224: В 5 т. Том І. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2007. – С.67-83. Особистий внесок автора: розрахунок податкового потенціалу територій та податкового навантаження на територіальні бюджети, їх аналіз та висновки. (0,32 д.а.)

  9. Буряк О.П., Альошина Л.Є. Шляхи та напрямки зміцнення доходів місцевих бюджетів в Україні // Вісник Львівської державної фінансової академії: збірник наукових статей. Економічні науки. – 2007. – №12. – С.6-15. Особистий внесок автора: аналіз та пропозиції щодо реструктуризації доходів бюджету Львівської області та міського бюджету м.Львова. (0,8 д.а.)

Публікації в інших виданнях:

  1. Буряк О.П., Лапчук Я.С., Сухий О.О. Структурно-інституційні аспекти становлення місцевих фінансів в Україні // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти», 20 квітня 2005р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 4. – С.8-9. Особистий внесок автора: аналіз функціонування основних фінансових інститутів місцевого самоврядування (0,09 д.а.)

  2. Буряк О.П., Буряк П.Ю. Податкова політика держави і підприємств: необхідність оптимізації // Стан і проблеми оподаткування в умовах ринкової економіки: Матеріали IV міжнар. наук.-практ. конф. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – С.34-37. Особистий внесок автора: критерії та показники оптимізації податкової політики держави і підприємств (0,20 д.а.)

  3. Буряк О.П., Буряк П.Ю. Інтеграція системи оподаткування зовнішньоекономічної діяльності в умови доступу на світовий ринок // Вісник Хмельницького національного університету: Підготовлено за матеріалами міжнародного економічного форуму „Інвестиційні можливості Хмельниччини”. Т.1: Економічні науки. – Хмельницький, 2006. – С.53-58. Особистий внесок автора: оцінка європейських вимог до політики оподаткування зовнішньоекономічної діяльності (0,30 д.а.)

  4. Буряк О.П., Савіна В.В., Охендушко Г.П. Макроекономічна грошова система: державний сектор // Макроекономічна теорія: Навчальний посібник / За ред. Г. І. Башнянина, Л. С. Томашик – Львів: Новий Світ-2000, 2005. – С.249-275. Особистий внесок автора: розроблено методичні поради до вивчення даного розділу (0,51 д.а.)

  5. Буряк О.П., Томашик Л.С., Башнянин Г.І. Модель чистої монополії: визначення ціни та обсягу виробництва // Економічна теорія: комплексні завдання // За ред. Г.І. Башнянина, О.В. Щедрої. – Львів: Вид-во Львівської комерційної академії, 2005. – С.131-136. Особистий внесок автора: розроблена практична частина комплексних завдань (0,10 д.а.)

  6. Буряк О.П., Герцунь М.П., Башнянин Г.І. Ціноутворення за умов монополії // Економічна теорія: комплексні завдання // За ред. Г.І. Башнянина, О.В. Щедрої. – Львів: Вид-во Львівської комерційної академії, 2005. – С.136-138. Особистий внесок автора: розроблена практична частина комплексних завдань (0,18 д.а.)

  7. Буряк О.П., Вовчак О.Д., Князькова Т.О., Коцупей В.М. Ринкова пропозиція: виробництво // Мікроекономічна теорія: Навч. посібник / За ред. Г.І.Башнянина, О.В.Щедрої. – Львів: Новий Світ-2000, 2007. – С.93-110. Особистий внесок автора: розроблено словник нових термінів та понять, практичний матеріал (0,60 д.а.)