Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Крупська Оксана Іванівна. Ставлення до батьків як чинник розвитку релігійних уявлень осіб юнацького віку. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Крупська О. І. Ставлення до батьків як чинник розвитку релігійних уявлень осіб юнацького віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.

Дисертація містить результати теоретичного та емпіричного дослідження особливостей релігійних уявлень в контексті ставлення до батьків. Розкрито зміст основних понять та представлено їх співвідношення; розглянуто та систематизовано основні теоретичні підходи формування релігійності та релігійних уявлень.

Здійснено переклад та адаптацію окремих методик. Проведено емпіричне дослідження та опрацювання даних математико-статистичними методами. Доведено, що релігійні уявлення у представників однієї релігії (у нашому дослідженні – християнської) можуть суттєво відрізнятися і бути взаємопов’язаними із ставленням до батьків. Уявлення про батьків (про взаємини з ними) переносяться на релігійні уявлення і зумовлюють певне ставлення до Бога Отця, Богородиці та Ісуса Христа, до релігії загалом та до позарелігійних містичних вчень. Позитивне ставлення до батьків сприяє формуванню позитивного розуміння Абсолюту. З’ясовано, що ставлення до обох батьків зумовлюють певне уявлення про Бога Отця та Ісуса, на розуміння Богородиці відображаються ставлення лише до матері.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми розвитку релігійних уявлень в контексті їх формування у взаєминах з батьками. Доведено, що:

1. Релігійні уявлення - особливі ставлення, переживання, образи, символи, в яких відображено суб’єктивне розуміння людиною трансцендентної реальності. Релігійні уявлення обов’язково властиві віруючим, релігійним особам, проте можуть бути притаманними й тим особам, які дотримуються атеїстичних позицій. Релігійні уявлення існують у свідомості людини у вигляді окремих образів, ставлень, переживань і містять значну частку емоційного компоненту. Вони різняться не лише у представників різних релігій, а й можуть бути відмінними у віруючих, належних до однієї релігії чи навіть конфесії, оскільки важливе значення у їх формуванні має власний досвід, особливості їх інтеріоризації, психологічні особливості самої особистості, яка володіє такими уявленнями.

Ставлення до батьків – це найперше ставлення, яке виникає у дитини до оточення і надалі матиме суттєвий відбиток на формування її особистості.

2. У психологічній літературі можна виокремити такі теоретичні підходи формування релігійності людини та релігійних уявлень: 1) підходи, які в основі релігійних уявлень вбачають соціальний аспект: а) теорії проекції рис осіб із найближчого соціального оточення (передовсім батьків) на уявлення про Абсолют (З. Фройд, Є. Шимолон, А.-М. Різутто, Г. Адамчак, А. Вергот, Г. Гжимала-Моcчинська); б) підходи, в яких основа формування релігійності вбачається у впливові соціуму (В. Зеньківський, К. Дабровський, М. Арджил, Г. Санден, Е. Фромм, П. Призер); 2) підходи, у яких підгрунтям релігійності вважаються особисті переконання людини (Г. Олпорт, Е. Еріксон, Г. Свієнко, Н. Содерблом); 3) теоретичні підходи, які основу релігійності приписують біологічно-інстинктивним аспектам людської природи (О. Краснопольський, В. Джемс, Дж. Леуба, Т. Андре, П. Жане, Т. Рібо).

3. Виховний вплив сім’ї відіграє важливе значення у формуванні релігійних уявлень особистості. Релігійні уявлення дитина в сім’ї отримує як із розповідей батьків (якщо зростає у віруючій родині), так і переносячи риси, які вона має змогу спостерігати у власних батьків, на розуміння Бога. Релігійні уявлення осіб юнацького віку є абстрактними, їм доступне розуміння релігійної символіки, образ Абсолюту одухотворений, проте релігійна ідентичність ще остаточно не сформована.

4. Ставлення до батьків накладають відбиток і на ставлення юнаків та дівчат до самої релігійної віри загалом та на релігійні уявлення молоді зокрема. Так, особи, які вважають себе прийнятими батьком, є більш послідовними у релігійній вірі. Особи, „прийняті батьком”, які спостерігають несприятливі взаємини між своїми батьками, починають виявляти незадоволення батьківською сім’єю, що знижує психотерапевтичну функцію сім’ї і підвищує схильність звертатися за емоційною підтримкою до позарелігійної містики.

“Не прийняті батьком” більше критикують релігійні догми, частіше вірять у дієвість чаклунства й магії як способу допомоги людині. Тобто, при відсутності позитивного ставлення до батьків в осіб юнацького віку позарелігійні вчення можуть мати компенсаторне значення (як втеча від релігії, що її сповідують батьки). Як у “прийнятих”, так і у “не прийнятих батьком”, надмірна ліберальність батька і матері у ставленні до сина/доньки, рівнозначно як і авторитарність та надмірні обмеження, спонукає молодь шукати певних авторитетів, найчастіше у магії, чаклунстві, забобонах.

Особи, які вважають себе прийнятими матір’ю, частіше звертаються до Богородиці з метою отримати допомогу у вирішенні власних проблем, подолати страх, тривогу, неспокій, вважатимуть Її порадницею, абсолютом любові та справедливості, а також Бога Отця частіше розуміють як порадника, як ідеал любові, більш позитивно ставляться до Ісуса Христа, вважаючи Його абсолютом любові і звертатимуться до Нього за допомогою у вирішенні власних проблем різного характеру (від реалізації бажань до психологічної підтримки). У осіб, “прийнятих матір’ю”, беззастережна віра спонукає змиритися із владою Бога карати за гріхи. Особи, “не прийняті матір’ю”, характеризуються меншою послідовністю у релігійній вірі, є більш критичними до релігійних норм, більше вірять у дієвість спіритуалізму (містики). Хлопці й дівчата, “не прийняті матір’ю”, у випадку недостатньої емоційної підтримки від батьків, починають сприймати Бога як заступника, шукаючи у Ньому компенсації нестачі емоційної підтримки.

5. Дівчата більше захоплюються Богом, зачаровуються Його величчю, аніж це виражається у юнаків. Дівчата частіше схильні звертатися до Богородиці, просять Її заступництва у власних проблемах, а також частіше, ніж юнаки, вважають Богородицю абсолютом любові. Причина цього криється у тому, що Богородиця є жіночим образом, а отже і є більш зрозумілою для дівчат. Хлопці значно менше схильні вірити беззастережно і критичніше ставляться до релігійних норм.

6. Позитивне ставлення до обох батьків (різні аспекти стосунків із батьками) та показники, які характеризують синівське й довірливе ставлення до Бога, тісно пов’язані між собою, що підтверджує перенесення рис батьків на уявлення про Абсолют. Причому, для формування образів Бога Отця та Ісуса Христа мають значення не лише стосунки з батьком, а й з матір’ю. На уявлення про Богородицю проектуються лише риси матері.

Отже, за результатами дослідження, ставлення до батьків можна розглядати як чинник розвитку релігійних уявлень осіб юнацького віку. Основна гіпотеза дослідження, у якій припускалося, що ставлення осіб юнацького віку до своїх батьків впливає на релігійні уявлення хлопців та дівчат, а також на існуючі у їхній свідомості образи Бога Отця, Ісуса Христа та Діви Марії, підтвердилася повністю.

Перспективними у дослідженні релігійних уявлень є такі напрями: дослідження релігійних уявлень дітей та молоді, позбавлених батьківського піклування (тоді, коли перенесення рис батьків на образ Абсолюту буде неможливим); дослідження осіб, які релігію вважають своїм покликанням (священиків, монахів): їх взаємини з батьками та ставлення до батьків; порівняння значення впливу батьків у формуванні релігійних уявлень у віруючих різних релігій.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Крупська О. І. Містико-релігійні уявлення молоді: адаптація методики Д. Тобайка / О. І. Крупська // Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К. : Міленіум, 2006. – Випуск 28. – С. 7-15.

2. Крупська О. І. Релігійні уявлення осіб юнацького віку: адаптація методик Є. Шимолона та Д. Хутсебаута / О. І. Крупська // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VIII. Випуск 6. – С. 151-157.

3. Крупська О. І. Особливості впливу соціальних відносин на формування релігійних уявлень у осіб юнацького віку / О. І. Крупська // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VIII. Випуск 2. – С. 155-161.

4. Крупська О. І. Філо- та онтогенетичний аспекти формування образу божества / О. І. Крупська // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VIII, частина 8.– С. 125-131.

5. Крупська О. І. Дитячо-батьківські стосунки як чинник ставлення молоді до Бога / О. І. Крупська // Соціальна психологія. – К., 2006, № 5. – С. 147-152.

6. Крупська О. І. Особливості взаємозв’язків ціннісних орієнтацій підлітків із цінностями їхніх батьків / О. І. Крупська // Вісник Львівського університету. Серія : філософські науки. – Львів, 2007. – Вип. 10. – С. 354-364.

Статті в інших наукових виданнях:

7. Крупська О. І. Релігійні уявлення дітей в умовах сучасного суспільства / О. І. Крупська // Історія релігій в Україні : Науковий щорічник. Книга ІІ. – Львів : Логос, 2005 – С. 550-555.

8. Крупська О. І. Релігійні уявлення осіб юнацького віку / О. І. Крупська // Історія релігій в Україні : Науковий щорічник. Книга ІІ. – Львів : Логос, 2006. – С. 348-354.

Тези доповідей на наукових конференціях:

9. Крупська О. І. Релігійні уявлення юнаків / О. І. Крупська // Тези звітної наукової конференції філософського факультету (м. Львів, 13-14 лютого 2006 р.) / Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2006. – С. 141-142.

10. Крупська О. І. Особливості формування релігійних уявлень / О. І. Крупська // Збірник тез міжнародної науково-практичної конференції [Дні науки] (м. Запоріжжя, 5-6 жовтня 2006 р.) / Гуманітарний університет „ЗІДМУ” : В 4 т. / Гуманітарний університет “ЗІДМУ”. – Запоріжжя : ГУ “ЗІДМУ”, 2006. – Т. 4. - С. 229-230.

11. Крупська О. І. Особливості релігійних уявлень у дітей старшого дошкільного віку / О. І. Крупська // Збірник тез міжнародної конференції [Дитяча та юнацька психотерапія в Україні – 5-річний досвід роботи] (м. Львів, 26-27 травня 2006 р.) / Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів : Видавничий центр Львівського національного університету імені Івана Франка, 2006. – С. 40-44.

12. Крупська О. І. Значення стосунків з батьками для формування ціннісних орієнтацій та релігійних переконань у підлітків / О. І. Крупська // Тези ІІІ науково-практичної конференції студентів та молодих вчених [Психологічні проблеми сучасності] (м. Львів, 12 травня 2006 р.) / Львівський національний університет імені Івана Франка, Студентське науково-практичне товариство кафедри психології ЛНУ імені Івана Франка. – Львів, 2006. – С. 16-17.