Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Малевський Едуард Збигневич. Стратегія досягнення машинобудівним підприємством конкурентних переваг на основі інноваційного розвитку : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Малевський Е.З. Стратегія досягнення машинобудівним підприємством конкурентних переваг на основі інноваційного розвитку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (переробна промисловість). – Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2009.

Дисертаційну роботу присвячено актуальним проблемам формування стратегії досягнення підприємствами машинобудування конкурентних переваг на основі інноваційного розвитку. Обґрунтовано теоретичні положення щодо змісту конкурентних переваг підприємства та показано їх безумовний зв’язок з рівнем інноваційного розвитку. Розвинуто концептуальні основи формування та реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг, центральним елементом яких є створення дієвого організаційно-економічного механізму досягнення конкурентних переваг. Розроблено систему індикаторів, що характеризують конкурентні переваги машинобудівного підприємства. Рекомендовано впровадження системи контролю на основі сканування та моніторингу обраних індикаторів для забезпечення своєчасності та ефективності управлінських рішень щодо посилення конкурентних переваг підприємства. Розроблено механізм мотивації досягнення конкурентних переваг за рахунок інноваційного розвитку. Визначено функції державних органів регулювання конкуренції на вітчизняному ринку і висвітлено основні напрями вдосконалення нормативно-правової бази. Доведено доцільність використання венчурного капіталу для фінансового забезпечення інноваційного розвитку. Удосконалено модель статичної оцінки технічного рівня інноваційного розвитку виробництва.

У дисертаційній роботі визначено теоретичні основи та розроблено практичні рекомендації щодо формування стратегії досягнення конкурентних переваг машинобудівним підприємством за рахунок інноваційного розвитку.

1. В умовах розвитку господарських відносин посилюється роль стратегічного управління конкурентоспроможністю промислового підприємства, концептуальною основою якого мають бути конкурентні переваги. На основі визначення існуючих підходів до розкриття сутності конкуренції та пов’язаних із нею складових надано авторську позицію щодо сутності поняття «конкурентні переваги», принциповою особливістю якого є виявлення місця та ролі впровадження нових продуктів з унікальними або суттєво вдосконаленими властивостями, використання інформаційних технологій та організаційних інновацій.

2. Ураховуючи, що досягнення конкурентних переваг є метою і результатом стратегічного управління підприємством, концентрованим проявом лідерства серед конкурентів на ринку, встановлено коло проблем, які стримують процеси набуття конкурентних переваг. Доведено, що саме інноваційна діяльність стає об’єктивною передумовою і гарантом нарощування конкурентоспроможності машинобудівних підприємств.

3. Існуюча модель господарських відносин неповною мірою забезпечує розвиток конкурентоспроможності промислових підприємств, тому важливим є дослідження концептуальних основ формування та реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг промисловим підприємством. Запропоновано концептуальну схему розробки стратегії досягнення конкурентних переваг, центральним елементом якої є механізм досягнення конкурентних переваг на основі інноваційного розвитку. На відміну від існуючих концепцій функціонування даного механізму забезпечуватиме інноваційний розвиток у всіх функціональних сферах промислового підприємства й одночасно запобігання загрозам стійкості конкурентних переваг з боку конкурентів.

4. Доцільність реалізації стратегії управління конкурентоспроможністю промислового підприємства визначається рядом показників, що ідентифікують параметри господарювання, та їх критеріальними значеннями. Сформовано дворівневу систему індикаторів, які характеризують конку-
рентні переваги у функціональних сферах діяльності, та побудовано їх граничні значення. Це дозволяє при використанні рекомендованої системи контролю на основі сканування та моніторингу досягти бажаного рівня конкурентних переваг.

5. Прийняття обґрунтованих управлінських рішень щодо посилення конкурентоспроможності підприємства можливе лише за умов всебічного розгляду параметрів господарювання та визначення їх взаємозв’язку. Запропоновано модель траєкторії якісної та кількісної оцінки зміни інноваційно-технічного рівня підприємства за певний проміжок часу. Процедуру відбору якісних і кількісних показників рекомендовано здійснювати на основі будування "бульбашкових" діаграм – діаграм використання загальних ресурсів і діаграм взаємного використання ресурсів, що дозволяє визначити оптимальний виробничий потенціал, кадровий потенціал і потенціал науково-технічних розробок підприємства, необхідних для комплексного впровадження інновацій. Доповнюючи метод оптимізації витрат на інноваційну діяльність, сформульовано основні принципи вибору інноваційних проектів до портфеля підприємств машинобудування з урахуванням прибуткових частин, варіюючи різними відсотками рентабельності, за умови використання теорії неточних множин, на базі нечіткої моделі, що надає можливість підприємствам сформувати портфель інноваційних проектів на підставі оптимізації процесу досягнення конкурентних переваг.

6. Мотиваційною основою реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг є розрахунок рівня ефективності інноваційних проектів, спрямованих на посилення конкурентоспроможності підприємства. Обґрунтовано порядок вибору інноваційних проектів на основі вимірювання нової характеристики мотивації – глибини реалізації інноваційного проекту. Цей метод дозволяє вибирати такі інноваційні проекти, що в сукупності відповідають поточному потенціалу підприємства. Доведено, що стратегія продажу промислового підприємства впливає на встановлення вартості активів інноваційного проекту і може служити стимулом для обох сторін (продавця і покупця) протягом усього часу контрактних відносин. На вибір стратегії продажу інноваційного промислового підприємства впливають конкурентні характеристики ринку та характеристики самого інноваційного продукту. Дані характеристики спрацьовують у результаті впровадження інновації. Проаналізовано мотиваційну сторону взаємовідносин у конкурентному середовищі. Обґрунтовано можливість досягнення конкурентних переваг за рахунок оптимальної стратегії придбання інноваційного промислового підприємства.

7. На основі дослідження основних функцій структурних елементів системи регулювання конкуренції на мікро- та макрорівнях встановлено, що завдання формування стратегії досягнення конкурентних переваг не відокремлено як самостійне. При цьому показано, що неузгодженість дії структурних елементів державного та ринкового регулювання стримують інноваційний розвиток. Запропоновано перспективні напрями реорганізації чинного законодавства у сфері управління конкуренцією промислових підприємств.

8. Доведено, що однією з основних причин низької інноваційної активності галузі машинобудування є дефіцит фінансових ресурсів, а найефективнішим інструментом вирішення проблем фінансового забезпечення інноваційної діяльності є використання венчурного капіталу. Залучення фондів венчурного фінансування забезпечуватиме розподіл спільних ризиків між венчурним інвестором і підприємцем.

9. Доцільність удосконалення стратегії досягнення конкурентних переваг визначається рівнем ефективності, що одержують підприємства при реалізації даної стратегії. На прикладі діяльності ЗАТ «Кераммаш» визначено рівень економічного ефекту від упровадження системи моніторингу та сканування конкурентних переваг, що свідчить про наявність економії на витратах при використанні рекомендованої системи.

10. Розроблені науково обґрунтовані рішення з досягнення підприємством конкурентних переваг на базі запропонованих методичних рекомендацій щодо технології оцінки процесів їх формування і розвитку дозволили визначити конкретні заходи для забезпечення стійких конкурентних переваг на машинобудівних підприємствах Донецької області.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Малевський Е.З. Деякі підходи до аналізу системи державних механізмів впливу на інноваційні процеси в Україні / Е.З. Малевський // Вісник Львівської державної фінансової академії. Економічні науки, 2005. – №7. – С. 64-68.

2. Малевський Е.З. До питання створення української національної системи венчурного інвестування в умовах ринкової трансформації / Е.З. Малевський // Обліково-аналітичні системи суб’єктів господарської діяльності в Україні: наук. зб. – Львів: Інтереко, 2005. – Спецвипуск. – № 15, ч. 1. – С. 183-190. – (Формування ринкової економіки в Україні).

3. Малевський Е.З. Реалізація стратегії досягнення конкурентних переваг за рахунок інноваційного розвитку у кожній функціональній сфері діяльності підприємства / Е.З. Малевський // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: сб. науч. тр. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк, 2006. – Т. 1. – С. 197-203.

4. Малевський Е.З. Функція контролю та коректування дій для виявлення можливих тенденцій розвитку конкурентних переваг / Е.З. Малевський, І.С. Грозний // Механізм регулювання економіки. – 2007. – № 3. – С. 128-133.

Особистий внесок: обґрунтовано методи контролю та коригування дій щодо досягнення конкурентних переваг.

5. Малевський Е.З. Оптимізація витратних частин інноваційних проектів як умова досягнення промисловим підприємством конкурентних переваг / Е.З. Малевський, Н.Ф. Радько, О.С. Русінова // Схід. – 2007. – №2 (80). – С. 19-24.

Особистий внесок: визначено підходи до оптимізації процесу досягнення конкурентних переваг за рахунок мінімізації витрат.

6. Малевський Е.З. Обґрунтування мотиваційної сторони досягнення конкурентних переваг у разі придбання інноваційного промислового підприємства / Е.З. Малевський, І.С. Грозний // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Сер.: економічні науки. – Черкаси: ЧДТУ, 2007. – Вип. 18, ч. ІІІ. – С. 37-40.

Особистий внесок: обґрунтовано мотиваційну сторону досягнення конкурентних переваг промисловим підприємством.

7. Малевський Е.З. Стратегія формування та досягнення конкурентних переваг промисловим підприємством / Е.З. Малевський // Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 103. – С. 191-195.

Матеріали наукових конференцій

1. Малевський Е.З. Проблеми формування інноваційних процесів в Україні / Е.З. Малевський, Г.О. Тарасова // Теория и практика экономики и предпринимательства: материалы Всеукр. науч.-практ. конф. (Алушта, 3-5 мая 2004 г.). – Симферополь, 2004. – С. 100-101.

Особистий внесок: визначено основні напрями інноваційного розвитку.

2. Малевский Э.З. Государственное регулирование процессов венчурного финансирования / Э.З. Малевский, А.А. Тарасова // Интеллектуальный потенциал вузов – на развитие Дальневосточного региона России: материалы VII Междунар. конф. (25-26 мая 2005 г.). – Владивосток: ВГУЭС, 2005. – кн. 1, ч. 1. – С. 31-33.

Особистий внесок: визначено форми державного регулювання процесів венчурного фінансування.

3. Малевский Э.З. Необходимость создания правового поля для развития венчурной индустрии в Украине / Э.З. Малевский, И.С. Грозный // Всеукр. наук.-практ. конф. «Управління організаційно-технічними та фінансово-економічними змінами на промислових підприємствах»: тези доповідей (23-24 бер. 2006 р.). – К.: НУХТ, 2006. – С. 24.

Особистий внесок: обґрунтовано необхідність правової підтримки венчурного фінансування.

4. Малевський Е.З. Інноваційний розвиток як умова досягнення промисловим підприємством конкурентних переваг / Е.З. Малевський, І.С. Грозний // Матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф. «Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю» (11-13 квіт. 2007 р.). – Черкаси: ЧДТУ, 2007. – С. 345-346.

5. Малевський Е.З. Організація фінансового забезпечення процесу досягнення конкурентних переваг промисловим підприємством / Е.З. Малевський // Актуальні питання розвитку фінансової науки на сучасному етапі: зб. матер. V Наук.-практ. конф. (24 квіт. 2008 р.). – Донецьк: Донецька філія Європейського ун-ту, 2008. – С. 123-125.

6. Малевський Е.З. Проблеми інвестиційно-інноваційної моделі економічного зростання національної економіки / Е.З. Малевський, І.С. Грозний // Стратегія забезпечення сталого розвитку України: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 2008 р.). – К.: РВПС України НАН України, 2008. – Ч. 2. – С. 188-192.

Особистий внесок: проаналізовано інноваційну модель економічного зростання.

7. Малевський Е.З. Вплив граничних значень фінансових індикаторів на оцінку конкурентоспроможності підприємства / Е.З. Малевський, І.С. Грозний // Моніторинг, моделювання та менеджмент емерджентної економіки: зб. наук. пр. – Черкаси, 2008. – С. 68-70.

Особистий внесок: визначено граничні значення фінансових індикаторів конкурентних переваг підприємства.