Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Штейн Ольга Іллівна. Стратегія комерційного банку на ринку банківських послуг : дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Київський національний економічний ун-т. — К., 2004. — 191арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 164-174.



Анотація до роботи:

Штейн Ольга Iллiвна. Стратегiя комерцiйного банку на ринку банківських послуг.- Рукопис.

Дисертацiя на здобуття наукового ступеня кандидата економiчних наук за спецiальнiстю 08.04.01- Фiнанси, грошовий обiг i кредит.- Київський нацiональний економiчний унiверситет, Київ, 2005.

Дисертацiю присвячено дослiдженню теоретичних, методичних та практичних питань, що пов’язані із проблемою вибору i формування стратегії комерцiйного банку на ринку банківських послуг в умовах ринкової економiки України. Викладено концепцiю, метод та модель вибору i формування стратегії сучасних комерцiйних банкiв на основi оцiнки їхньої конкурентоспроможностi.

Розробленi та запропонованi для практичного застосування критерiї вибору стратегії. Висунута iдея про те, що застосування ряду традицiйних методiв вибору стратегії фiрм викликає значнi труднощi у практицi вiтчизняного банкiвського маркетингу i формуваннi стратегії комерцiйного банку. Тому висунута пропозицiя покласти в основу формування стратегії комерцiйного банку оцiнку його конкурентоспроможностi.

Створена i рекомендується до практичного використання методика побудови конкурентної карти ринку та матрицi її формування.

Результати дослiджень покладено в основу запропонованої методики, яка вiдповiдає сьогоденню ринкової економiки i забезпечує досягнення стабiльної конкурентної переваги.

Ключовi слова: стратегiя банку, банкiвський маркетинг, iнструменти банкiвського маркетингу, критерiї вибору стратегії, коефіцієнти - показники iнтенсивностi конкуренцiї, конкурентна карта ринку, матриця формування. конкурентної карти ринку.

В дисертації виконано теоретичне узагальнення та запропоновано нове вирішення актуальної проблеми щодо вибору та формування стратегії комерційного банку на ринку банківських послуг. Внаслідок проведеного дослідження стало можливим сформулювати такі висновки та пропозиції:

1. Наявні в економічній літературі визначення ключових понять у сфері даного наукового дослідження не в повній мірі розкривають їх сутність. В роботі уточнено визначення понять “стратегія банку”, “стратегія управління комерційним банком”, “банківський маркетинг”.

“Стратегія банку” – це вибір найбільш загальних напрямів його розвитку та план управління банком, спрямований на зміцнення його позицій, задоволення потреб клієнтів у послугах, враховуючи інтереси самого банку.

“Стратегія управління комерційним банком” – це послідовний вибір і спостереження за загальними напрямами функціонування банку на ринку банківських послуг з урахуванням його конкретних ціннісних орієнтацій та уточнення, зважаючи на вплив зовнішніх факторів, які допомагають скорегувати стратегічні рішення для досягнення ефективних результатів у майбутньому.

“Банківський маркетинг” – це система управління, організації діяльності банку, ідеології, стратегії, тактики та політики банку, відповідно до якої вся його діяльність орієнтується на ринок.

2. Особливості стратегії банку на ринку банківських послуг визначаються специфікою його діяльності та специфікою банківського продукту. Цілі – це потенційні результати діяльності банку, стратегія полягає у визначенні загальних тенденцій його розвитку, які для нього з урахуванням конкретних ціннісних орієнтацій є найкращими та являють собою узагальнену модель дій для досягнення підсумкових прогнозованих результатів у майбутньому. Крім того, стратегія спрямована на досягнення якісно нового рівня подальшого розвитку банку. Тільки правильно оцінивши ситуацію та наявні ресурси, можна вибрати та сформувати стратегію банку на ринку банківських послуг, яка веде до стабільної конкурентної переваги.

3. У ході дослідження існуючих класичних підходів до формування стратегії банку на ринку банківських послуг було виявлено ряд суттєвих недоліків, що унеможливлюють використання цих підходів банками. Застосування традиційних методів вибору стратегії фірм (матриці Бостонської консалтингової групи чи матриці І.Ансоффа і т.д.) пов’язане із значними труднощами у практиці банківського маркетингу і формуванні стратегії комерційного банку. При перенесенні таких методів з товарної сфери до банківської виявлена методична недосконалість. Це, в свою чергу, спонукає до пошуку нового підходу щодо вибору стратегії комерційного банку на ринку банківських послуг. Автором запропоновано застосування банками маркетингового підходу до вибору, формування і реалізації стратегії на ринку банківських послуг.

4. Для правильного вибору стратегії, передусім, необхідно визначитись із критеріями оцінки. В дисертаційній роботі систематизовано критерії оцінки вибраної банком стратегії на ринку банківських послуг, до яких віднесено: рівень відповідності стану банку ринковій ситуації, що склалася; перевага у конкурентній боротьбі та інтенсивність роботи банку.

Правильно вибрана банком стратегія на ринку банківських послуг в процесі її реалізації повністю відповідає внутрішнім, так і зовнішнім факторам його діяльності, вона дає банку стабільну конкурентну перевагу, підвищує інтенсивність його діяльності, прибутковість, довгострокову ділову активність банку та його конкурентоспроможність.

5. Проведений аналіз інструментів реалізації ринкової стратегії комерційних банків регіонального ринку банківських послуг м. Севастополя показав, що протягом досліджуваного періоду (1999-2003 рр.) ринкова позиція банків не була стійкою. Ринкові частки за різними напрямами дослідження значно коливались. Нестабільне становище банків на регіональному ринку пов’язане із відсутністю маркетингового підходу в їх діяльності, низьким рівнем використання інструментів банківського маркетингу у виборі, формуванні та реалізації банківської стратегії.

6. В роботі запропоновано новий у практиці банківської діяльності підхід до вибору і формування стратегії комерційного банку, що базується на оцінці його конкурентоспроможності. В основу такої оцінки вважаємо за доцільне взяти позицію банку на ринку банківських послуг (ринкову частку), яка визначається за допомогою конкурентної карти.

7. Автором розроблена методика побудови конкурентної карти ринку банківських послуг. В основу побудови конкурентної карти покладено показники інтенсивності конкуренції, а саме: за динамікою ринку; за рентабельністю ринку; за розподілом ринкових часток.

8. Розроблена і запропонована для використання в практичній діяльності методика формування стратегії комерційного банку на основі оцінки його конкурентоспроможності. В основу методики покладено побудову матриці формування стратегії банку.

Сформульовані принципи, структура, алгоритм, зміст показників i інших параметрів запропонованої методики дозволяють її універсальне застосування в разi подальшої адаптації до оцінки ситуацій, пов’язаних з вибором стратегії. А також дають можливість використовувати закладений у її основу механізм, методичні засади i комплексну модель для визначення стану конкурентоспроможності комерційних банків та виявлення резервів їх розвитку.

Публікації автора за темою дисертації:

в наукових фахових виданнях

1.Остапишин Т.П., Штейн О.I. Стратегiчний пiдхiд в управлiннi комерцiйним банком // Пiдприємництво, господарство i право. –2001.-№11.-С.81-83. (особисто автором-0,2 д.а.)

2. Штейн О.I. Критерії вибору стратегії комерційного банку // Збірник наукових праць Академії державної податкової служби України.- 2002.-№1.-С.54-60.(0,55 д.а.)

3. Штейн О.I. Конкуренцiя на ринку банкiвських послуг і ринок клiєнтури // Науковий вісник Національної академії державної податкової служби України .- 2003.-№4.- С.49-54. (0,4 д.а.)

4. Штейн О.I. Комунiкацiйна полiтика у стратегiї комерцiйного банку // Фiнанси України.-2002.-№12.-С.102-106.(0,4 д.а.)

в інших виданнях

5. Штейн О.И. О методике оценки банком кредитоспособности заемщика (об отечественном и зарубежном опыте выхода коммерческих банков из кризисных ситуаций) // Сборник материалов и статей: Пути самопознания человека.-Киев-Севастополь,1997.-С.262-267.( 0,36 д.а.)

6. Штейн О.И. Маркетинг– стратегия и философия банка // Сборник материалов и статей: Пути самопознания человека.-Киев-Севастополь,1997.-С.235-239 (0,3 д.а.)

7. Штейн О.И. Цены как инструмент маркетинговой политики // cб. Социально-экономический процесс и проблемы современной педагогики.-Киев-Севастополь,1998.-С.24-25.( 0,12 д.а.)

8. Штейн О.И. Финансовый менеджмент клиента // Вестник СевГТУ. Экономика и финансы: Сб. науч. тр. Севастопольский государственный технический университет.-Севастополь,1998.-вып.11.-С.69-72. (0,21 д.а.)

9.Штейн О.И. Стратегический подход к деятельности коммерческого банка // Вестник СевГТУ.Экономика и финансы: Сб. науч. тр. Севастопольский государственный технический университет.-Севастополь,1999.-вып.19.-С.109-111.(0,14 д.а.)

10.Штейн О.И. Некоторые аспекты деятельности банков Севастополя // Особенности формирования системы устойчивого развития Севастопольского региона. Материалы международной научно-практической конференции. 25-27 октября 2001 г. Севастополь, 2002.-С.78-82.(0,33 д.а.)

11.Штейн О.И. Разработка модели формирования стратегии коммерческого банка // Менеджмент малого и среднего бизнеса: проблемы, обучение, перспективы. Вторая Международная научно-методическая конференция. 23-27 сентября 2002 г. Тезисы докладов. Севастополь, 2002.-С.47-48.(0,06 д.а.)

12.Штейн О.И. Развитие банковской сети и коммуникаций // Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины. Всеукраинская научно-практическая конференция Алушта.2-6 октября 2002 г.-Симферополь, 2002.-С.71.(0,06 д.а.)

Публікації автора:

1.Остапишин Т.П., Штейн О.I. Стратегiчний пiдхiд в управлiннi комерцiйним банком // Пiдприємництво, господарство i право. –2001.-№11.-С.81-83. (особисто автором-0,2 д.а.)

2. Штейн О.I. Критерії вибору стратегії комерційного банку // Збірник наукових праць Академії державної податкової служби України.- 2002.-№1.-С.54-60.(0,55 д.а.)

3. Штейн О.I. Конкуренцiя на ринку банкiвських послуг і ринок клiєнтури // Науковий вісник Національної академії державної податкової служби України .- 2003.-№4.- С.49-54. (0,4 д.а.)

4. Штейн О.I. Комунiкацiйна полiтика у стратегiї комерцiйного банку // Фiнанси України.-2002.-№12.-С.102-106.(0,4 д.а.)

в інших виданнях

5. Штейн О.И. О методике оценки банком кредитоспособности заемщика (об отечественном и зарубежном опыте выхода коммерческих банков из кризисных ситуаций) // Сборник материалов и статей: Пути самопознания человека.-Киев-Севастополь,1997.-С.262-267.( 0,36 д.а.)

6. Штейн О.И. Маркетинг– стратегия и философия банка // Сборник материалов и статей: Пути самопознания человека.-Киев-Севастополь,1997.-С.235-239 (0,3 д.а.)

7. Штейн О.И. Цены как инструмент маркетинговой политики // cб. Социально-экономический процесс и проблемы современной педагогики.-Киев-Севастополь,1998.-С.24-25.( 0,12 д.а.)

8. Штейн О.И. Финансовый менеджмент клиента // Вестник СевГТУ. Экономика и финансы: Сб. науч. тр. Севастопольский государственный технический университет.-Севастополь,1998.-вып.11.-С.69-72. (0,21 д.а.)

9.Штейн О.И. Стратегический подход к деятельности коммерческого банка // Вестник СевГТУ.Экономика и финансы: Сб. науч. тр. Севастопольский государственный технический университет.-Севастополь,1999.-вып.19.-С.109-111.(0,14 д.а.)

10.Штейн О.И. Некоторые аспекты деятельности банков Севастополя // Особенности формирования системы устойчивого развития Севастопольского региона. Материалы международной научно-практической конференции. 25-27 октября 2001 г. Севастополь, 2002.-С.78-82.(0,33 д.а.)

11.Штейн О.И. Разработка модели формирования стратегии коммерческого банка // Менеджмент малого и среднего бизнеса: проблемы, обучение, перспективы. Вторая Международная научно-методическая конференция. 23-27 сентября 2002 г. Тезисы докладов. Севастополь, 2002.-С.47-48.(0,06 д.а.)

12.Штейн О.И. Развитие банковской сети и коммуникаций // Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины. Всеукраинская научно-практическая конференция Алушта.2-6 октября 2002 г.-Симферополь, 2002.-С.71.(0,06 д.а.)