Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


Богомолова Надія Іванівна. Стратегія організаційно-економічного розвитку залізничних рефрижераторних перевезень: дисертація канд. екон. наук: 08.07.04 / Київський ун-т економіки і технологій транспорту. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Богомолова Н.І. Стратегія організаційно–економічного розвитку залізничних рефрижераторних перевезень. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв’язку. – Київський університет економіки і технологій транспорту, Київ, 2003.

Визначено протиріччя між рівнем розвитку залізничного холодотранспорту України та вимогами транспортного ринку, подолання яких покладено в основу формування стратегії організаційно–економічного розвитку рефрижераторних перевезень. В якості даної стратегії висунуто та обґрунтовано нову концепцію – “залізнична холодо–транспортна система” (ЗХТС). Виділено передумови формування, фактори становлення та розвитку системи; сформульовано організаційно–економічні принципи, розкрито сутність і зміст економічного механізму розвитку ЗХТС. Надано методичний підхід до визначення ефективності функціонування такої системи та оцінки якості доставки швидкопсувних вантажів. Обґрунтовано основні напрямки реалізації стратегії: реструктуризація управління, нова система фінансового планування, гнучка тарифна політика, техніко–технологічне оновлення рефрижераторного парку.

Рефрижераторні перевезення є важливим сегментом транспортного ринку, що має велике соціально–економічне значення для забезпечення населення країни якісною продукцією харчування. У роботі запропонована і обґрунтована нова стратегія організаційно–економічного розвитку таких перевезень у сучасних умовах господарювання.

Узагальнення отриманих результатів дослідження дозволило сформулювати та обґрунтувати наступні висновки і рекомендації.

  1. Проведений комплексний аналіз стану залізничних рефрижераторних перевезень виявив ряд протиріч між рівнем розвитку холодотранспорту та вимогами сучасного транспортного ринку, серед яких існує невідповідність: параметрів секційного рухомого складу – структурі наявних вантажопотоків; високої вартості перевезень – платоспроможності клієнтів; рівня якості транспортного обслуговування – вимогам комплексності перевізного процесу тощо; їх подолання покладено в основу формування стратегії організаційно–економічного розвитку залізничних рефрижераторних перевезень, що полягає в зміні форм, методів і засобів організації та управління.

  2. Висувається та обґрунтовується концепція “залізнична холодо–транспортна система” як особлива форма комплексної організації доставки швидкопсувних вантажів “від відправника до одержувача”, що відповідає сучасному рівню розвитку ринкових відносин і полягає в наданні конкурентоспроможних та якісних транспортних послуг.

  3. Виявлено техніко–технологічні, соціально–економічні, інформаційно–управлінські та організаційно–правові передумови формування ЗХТС. Обґрунтовано необхідність її становлення, для чого існують такі об’єктивні умови – наявність всіх видів виробничих ресурсів (спеціально підготовлені кадри, ізотермічний рухомий склад, постійні пристрої, перевантажувальні механізми тощо); створюється можливість для формування гнучкої тарифної політики, інвестиційно-привабливого клімату та ін.

Визначено сутність та зміст ЗХТС, що дало можливість виокремити технічну, технологічну й управлінську підсистеми та дослідити взаємозв’язок між ними.

  1. Виявлено та обґрунтовано основні фактори становлення та розвитку ЗХТС, які класифіковано в залежності від: можливості управління – зовнішні та внутрішні; характеру їх прояву або рівня формалізації – кількісні та якісні; пріоритетного типу розвитку – екстенсивні та інтенсивні.

  2. Сформульовано принципи формування, функціонування та розвитку ЗХТС – системність, режимність, ефективність, наступність, маневреність та ін., на базі яких встановлені системоутворюючі елементи та зв’язки; вказані принципи покладено в основу проведення реструктуризації залізничного холодотранспорту.

  3. Розкрито зміст та особливості економічного механізму розвитку ЗХТС як цілеспрямованої дії, що призводить до ефективного функціонування холодотранспорту; визначено його структуру – сукупність організаційних, фінансових, адміністративних та ін. методів, форм організації управління, транспортного виробництва та праці, а також сутнісних важелів – нормативно–правових документів, тарифів, податків, інформації тощо.

  4. Систематизовано основні критерії та показники результативності функціонування холодотранспорту. Запропоновано методику комплексної оцінки організаційно–економічного розвитку рефрижераторних перевезень, що полягає в розрахунку як загальних показників ефективності функціонування ЗХТС, так і спеціальних – для визначення якості доставки швидкопсувної продукції.

  5. Удосконалено систему показників оцінки якості транспортного обслуговування рефрижераторних вантажів, що характеризує якість самого процесу (надійність функціонування ЗХТС) та результат транспортної послуги (рівень забезпеченості температурно–вологісного режиму, комплексності, збереженості, вчасності тощо).

  6. Обґрунтовано головні напрямки реалізації стратегії організаційно–економічного розвитку залізничних рефрижераторних перевезень: трьохетапна модель реструктуризації управління рефрижераторними перевезеннями; система оперативного фінансового планування; гнучка політика тарифоутворення та ін.

Техніко–економічні розрахунки для різних технологічних схем перевезення рефрижераторних вантажів (залізниця, авто, авто–залізниця–авто та ін.) підтвердили доцільність застосування рефрижераторних контейнерів як у внутрішньому, так і в міжнародному (у тому числі транзитному) сполученні.

Таким чином, отримані результати та рекомендації є науково–методичною та практичною базою для вдосконалення організаційно–економічних і соціальних відносин, що виникають у процесі розвитку залізничних рефрижераторних перевезень вантажів та спрямовані на відновлення і подальше підвищення ефективності функціонування холодотранспорту України.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

1. Богомолова Н.І. Ефективність підвищення якості доставки швидкопсувної продукції // Вісн. Черніг. держ. технол. ун–ту. – 2002. – № 17, С. 20–24.

2. Богомолова Н.І. Загальні принципи становлення та розвитку залізничних холодо–транспортних систем в умовах трансформації економіки // Вісн. Черніг. держ. технол. ун–ту. – 2002. – № 16, С. 119–125.

3. Богомолова Н.І. Оцінка ефективності функціонування залізничних холодо–транспортних систем в умовах трансформації економіки// Ефективність економіки промисловості і її вплив на транспорт. Вісник Харківського нац. ун–ту ім. В.Н. Каразіна. Економічна серія. – № 565, 2002. – С. 70–74.

4. Богомолова Н.І. Стан і протиріччя розвитку залізничних холодотранспортних перевезень // Проблеми інформатизації та управління: Збірник наукових праць: Випуск 7. – К.: НАУ, 2003. – С.75–78.

5. Богомолова Н.І. Тарифна політика на вантажні перевезення як механізм регулювання доходів залізничного транспорту // Проблемы системного подхода в экономике: Сборник научных трудов: Выпуск 4. – К.: КМУГА, 2000. – С.93–95.

6. Богомолова Н.І. Фактори організаційно–економічного розвитку залізничних холодо-транспортних систем // Економіко-математичне моделювання соціально–економічних систем. Збірник наукових праць. Вип. 3. – К.: Міжнародний науково-навчальний центр ЮНЕСКО інформаційних технологій і систем НАН та МОіН України, 2002. – С. 70–75.

7. Богомолова Н.І. Характерні особливості залізничних холодо–транспортних систем // Вісн. Черніг. держ. технол. ун–ту. – 2001. – № 14, С. 209–213.

8. Сич Є.М., Богомолова Н.І. Передумови формування залізничних холодо–транспортних систем // Вісн. Черніг. технол. ун–ту. – 2001. – № 14, С. 83–87.

9. Сич Є.М., Богомолова Н.І. Перспективи розвитку ізотермічних залізничних перевезень // Вісник Харківського нац. ун–ту ім. В.Н. Каразіна. Економічна серія. – № 512, 2001. – С.50–51.

10. Сич Є.М., Богомолова Н.І. Реструктуризація управління залізничним холодотранспортом України // Залізничний транспорт України. – 2003. – №1. – С. 22–25.

11. Сыч Е.Н., Богомолова Н.И. Хладотранспортная система как важная составляющая железнодорожного комплекса страны: организационно–экономические аспекты // Экономика железных дорог. – М., 2002. – № 4. – С. 88–96.

12. Сич О.Є., Богомолова Н.І. Удосконалення фінансових взаємовідносин суб’єктів залізничного транспорту // Вісн. Черніг. держ. технол. ун–ту. – 2000. – № 11, С. 56–60.

Матеріали науково–практичних конференцій

13. Богомолова Н.І. Механізм функціонування залізничних холодо–транспортних систем // Матеріали Міжнародної науково–практичної конференції “Динаміка наукових досліджень”. Том 19. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 26–28.

14. Богомолова Н.І. Об’єктивна необхідність формування залізничних холодо–транспортних систем // Наука і молодь. Матеріали міжнародної наукової конференції. – К.: НАУ, 2001. – С. 128.

15. Богомолова Н.І. Прогнозування обсягів залізничних перевезень швидкопсувної продукції // Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю. Матеріали І Всеукраїнської науково–практичної конференції 20–22 листопада 2002 р. – Черкаси, 2002. – С.130–132.

16. Богомолова Н.І. Стратегія маркетингу в підвищенні дохідності залізничного транспорту // Управління підприємством: діагностика, стратегія, ефективність: Матеріали VII Міжнародної науково–практичної конференції 23–25 листопада 2000 р. – Київ–Дніпропетровськ, 2000. – С.16–17.

17. Сич Є.М., Богомолова Н.І. Оперативне планування перевізного процесу швидкопсувних вантажів // Проблеми економіки транспорту. Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції. – Дніпропетровськ: рекламно–видавничий центр ДІІТу, 2002. – С. 57–58.