Гаврилець Олеся Василівна. Стратегія подолання бар'єрів входу на ринок : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.
Анотація до роботи:
Гаврилець О. В. Стратегія подолання бар’єрів входу на ринок. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (оброблення деревини та виробництво виробів з деревини). – ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, 2009.
Дисертаційна робота присвячена розробці та формуванню стратегічного забезпечення подолання підприємствами бар’єрів входу на цільові ринки в умовах сучасного динамічного ринкового середовища. В ході аналізу теоретичних підходів та джерел до визначення ролі та місця концепції бар’єрів входу в системі конкурентних відносин, розроблено інструменти бар’єрометрії, засади ідентифікації ринкових бар’єрів.
Сформовано та обґрунтовано методичний інструментарій вибору стратегії входу, заснованої на конкурентних перевагах підприємств целюлозно-паперового ринку, на основі розрахунку критеріїв, що лежать в основі побудови моделі «привабливість ринкових сегментів за рівнем вхідних бар’єрів – ринкова сила та можливості підприємств-представників сегменту». Запропоновано заходи по забезпеченню впровадження обраної стратегії подолання бар’єрів входу у відповідності із набором тих галузевих факторів успіху, які відображені в пріоритетних конкурентних перевагах ринкового представника.
У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що виявляється в ідентифікації бар’єрів входу з метою розробки та формування стратегії з їх подолання. Виконання дисертаційного дослідження здійснено у відповідності з поставленими завданнями. Його результати дозволяють визначити та сформулювати такі висновки і пропозиції:
Бар’єри входу на ринок, породжені процесами монополізації економіки, є тими параметрами ринкової структури, які визначають характер та рівень конкурентної активності представників ринку. Актуалізація та реалізація процесів входження на ринок сприяє збільшенню числа його учасників, зниженню рівня концентрації та демонополізації товарних ринків України. Вивчення бар’єрів входу з метою реалізації стратегії входження поглиблює їх видову класифікацію та дозволяє визначити ті ключові компетенції галузі та конкурентні переваги на основі яких споруджено ринкові перешкоди. Оскільки бар’єри входу базуються на конкурентних перевагах інкубентних підприємств, входження нових підприємств призведе до розширення числа та форми таких конкурентних переваг, знизивши, таким чином, силу їх впливу, а, отже, висоту та масштаб впливу бар’єрів входу.
Розробка стратегії входу на ринок вимагає визначення та врахування стратегічних положень, які дають можливість визначити об’єкт, суб’єкт входу, час сприятливий для реалізації стратегії входу, та засоби, необхідні для реалізації обраної стратегії подолання вхідних бар’єрів. Окреслені дефініції розширюють концепцію бар’єрів входу та дозволяють досягти цілі поставлені в ході дослідження. При цьому застосування розроблених автором інструментів бар’єрометрії забезпечує операціоналізацію вхідних бар’єрів в розрізі окремих видових ознак їх групування.
Чітка ідентифікація ринкових бар’єрів забезпечує результативність процесів з їх подолання. Ретроспективний аналіз розвитку целюлозно-паперової галузі України за останні шість років та експертне оцінювання впливу бар’єроутворюючих факторів дозволяють виділити основні проблеми у діяльності підприємств галузі, а саме: дефіцит запасів основної сировини, нерозвиненість напівфабриктаної бази, значні капітальні вкладення на організацію виробництва целюлозно-паперової продукції, встановлення митного тарифу на продукцію, який, в свою чергу, визначає ступінь відкритості досліджуваного ринку.
Ринкова структура целюлозно-паперової галузі носить ознаки монопольної, що засвідчують показники оцінки концентрації – індекс Герфіндаля-Гіршмана та індекс Лінда. В основі конкурентної переваги лідерів галузі лежить вертикальна інтеграція, в зв’язку з чим новоутворені підприємства повинні формувати свої стратегічні орієнтири виходячи з оцінки даного бар’єру входу та окреслення стратегічних груп на його основі.
Демографія суб’єктів господарювання на целюлозно-паперовому ринку є динамічною в розрізі більшості структурних змін. Активність структурних змін, пов’язаних з утворенням нових підприємств, відрізняється в часі, в розрізі територіально-адміністративних одиниць, видів економічної діяльності та за розміром підприємств, що визначає інтенсивність конкурентних процесів за кожною з названих ознак. Обсяги реалізації підприємств, що ввійшли на певний сегмент ринку значно залежать від частки даного сегменту в загально галузевому обсязі реалізації целюлозно-паперової продукції. При цьому високий рівень проникнення підприємств на ринкові сегменти, виділені за видами економічної діяльності, не завжди супроводжується значними показниками закріплення новоутворених підприємств, що прослідковується на ринку з виробництва санітарно-гігієнічного паперу та пакувань з паперу та картону.
Показники входу, отримані за останні шість років, дозволяють оцінити висоту бар’єрів входу та привабливість ринку, на який планується входження. Аналіз ринкових позицій підприємств-учасників конкурентної боротьби на окремому сегменті в сполученні з оцінкою висоти ринкових бар’єрів лежать в основі матриці «привабливість ринкових сегментів за рівнем вхідних бар’єрів – ринкова сила та можливості підприємств-представників сегменту», яка спрямована на вибір стратегії входу на ринок.
Диференціація елементів матриці за допомогою розрахунку дискримінантної лінії дозволяє виділити такі стратегії подолання бар’єрів входу на ринок, як стратегія переміщення до стратегічної групи з більш сприятливим становищем (комутантна стратегія), стратегія зміцнення структурного становища даної групи (віолентна стратегія), стратегія створення нової стратегічної групи (експлерентна стратегія), стратегія переміщення до нової стратегічної групи (патієнтна стратегія). Визначені стратегії розроблені та пропонуються до застосування як новоутвореними підприємствами так і підприємствами, що планують налагодження виробничо-господарської діяльності на ринку в результаті диверсифікації основного виду діяльності. За допомогою розрахунку показника ймовірності успіху входження на ринок визначено ті ринкові сегменти, ймовірність входження до яких, за умови врахування сили ринкової позиції підприємства, що планує вхід, є найвищою. Такими сегментами визначено ринок гофрованого паперу і пакувань з паперу та картону та ринок інших виробів з паперу і картону.
Ефективне впровадження стратегії подолання вхідних бар’єрів забезпечується якісною адаптацією підприємства до стратегічних змін в ході формування чи реорганізації організаційної структури, формуванням реакції на вплив зовнішніх ринкових факторів впливу. Визначення сили впливу бар’єроутворюючих факторів дозволяє визначити та запропонувати комплекс заходів у відповідності до обраної стратегії подолання вхідних бар’єрів.
Публікації автора:
Публікації у фахових виданнях:
Гаврилець О.В. Організаційна структура як елемент конкурентного потенціалу підприємства / О. В. Гаврилець, О. В. Щелкунова // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – Київ, 2005. – № 1. – С. 30-36. [Особистий внесок: визначення ролі організаційної структури в складі конкурентного потенціалу, характеристика форм організаційної побудови підприємства].
Гаврилець О.В. Сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку целюлозно-паперового ринку / О. В. Гаврилець // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». Спецвипуск 23. – Ужгород, 2007. – С. 188-192.
Гаврилець О.В. Класифікаційні характеристики бар’єрів входження на ринок в контексті розробки стратегії їх подолання / О.В. Гаврилець // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». Випуск 21. – Ужгород, 2007. – С. 27-33.
Гаврилець О.В. Оцінка конкурентного середовища та бар’єрів входження на ринку продукції целюлозно-паперової промисловості / О.В. Гаврилець // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – Хмельницький, 2007. – Т. 3, № 6 (101). – С. 191-196.
Гаврилець О.В. Ринкова інфраструктура як чинник визначення стратегічної поведінки підприємства / О. В. Гаврилець // Регіональна бізнес-економіка та управління (Науковий, виробничо-практичний журнал). – Вінниця, 2007. – № 4 (16). – С. 52-57.
Гаврилець О.В. Методологія формування та розробки стратегічних положень та орієнтирів подолання підприємством бар’єрів входження на ринок / В. І. Гринчуцький, О.В. Гаврилець // Галицький економічний вісник (Науковий журнал). – Тернопіль, 2008. – № 1 (16). – С. 66-71. [Особистий внесок: визначено вихідні положення формування стратегії входу, розроблено методику з оцінювання висоти вхідних бар’єрів, проаналізовано доцільність реалізації стратегії входження залежно від етапу життєвого циклу галузі, обґрунтовано необхідність реалізації підходу стратифікації щодо визначення меж ринку та наступної ідентифікації вхідних бар’єрів].
Гаврилець О.В. Аналіз демографії підприємств на ринку целюлозно-паперової продукції / О.В. Гаврилець // Економічний простір (Збірник наукових праць). – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2008. – № 10. – С. 138-147.
Гаврилець О.В. Аналіз і оцінка показників входження новоутворених підприємств на ринку целюлозно-паперової продукції / О.В. Гаврилець // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія «Економічні науки». Випуск 21. – Черкаси, 2008. – Т. 2. – С. 127-132.
Гаврилець О.В. Формування стратегії подолання бар’єрів входу на ринок підприємствами целюлозно-паперового комплексу / О.В. Гаврилець // Галицький економічний вісник (Науковий журнал). – Тернопіль, 2008. – № 5 (20). – С. 75-81.
Публікації в інших наукових виданнях:
Гаврилець О.В. Обґрунтування ринкової стратегії підприємства і забезпечення його конкурентоспроможності / Лужанська Т.Ю., О.В. Гаврилець // Сучасна концепція маркетингу та її реінтерпретація в умовах перехідного суспільства: матеріали міжнародної науково-практичної конф., 24-25 травня 2001р.: тези допов. – Харків, 2001. – С. 133-136. [Особистий внесок: розкрито сутність ринкової стратегії та визначено особливості процесу її вибору з метою забезпечення конкурентоспроможності підприємства].
Гаврилець О.В. Структура галузі в процесі розробки стратегії входження на ринок / О.В. Гаврилець // Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України: матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Т. 1. – С. 38-39.
Гаврилець О.В. Аспекти конкурентної політики держави на регіонально-галузевому ринку / О.В. Гаврилець // Формирование регионального механизма управления народнохозяйственным комплексом Украины: материалы Всеукраинской межвузовской научно-практической конф., 25 декабря 2003г.: тезисы докл. – Симферополь: «Таврия-Плюс», 2004. – С. 33-34.
Гаврилець О.В. Диференціація – елемент стратегічної діяльності суб’єктів ринку / Гаврилець О.В. // Наука і освіта 2004: матеріали VII міжнародної науково-практичної конф., 10-25 лютого 2004р.: тези допов. – Маркетинг та менеджмент. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 14. – С. 27-28.
Гаврилець О.В. Місце та особливості маркетингових досліджень в процесі визначення та аналізу бар’єрів входження на ринок / О. В. Гаврилець // Науковий вісник Мукачівського технологічного інституту (Журнал наукових праць). – Мукачево, 2006. – № 1. – С. 162-169.
Гаврилець О.В. Особливості стратифікації ринку в контексті формування стратегії входження на ринок / О.В. Гаврилець // Научное обеспечение процессов реформирования экономических отношений в условиях глобализации: материалы международной научно-практической конф., 20-22 апреля 2007 г.: тезисы докл. – Симферополь: Крымский институт бизнеса, 2007. – Т. 2. – С. 87-89.