Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Мартиненко Володимир Олександрович. Стратегія реформування системи охорони природного середовища в трансформаційному суспільстві: регіональний аспект : дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Національна академія держ. управління при Президентові України; Харківський регіональний ін-т держ. управління. — Х., 2006. — 244арк. : рис. — Бібліогр.: арк. 183-202.



Анотація до роботи:

Мартиненко В.О. Стратегія реформування системи охорони природного середовища в трансформаційному суспільстві: регіональний аспект. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Харків, 2007.

У дисертації досліджено систему управління охороною природного середовища на регіональному рівні та розроблені практичні підходи по її реформуванню, а також удосконалена змістовна характеристика понять “стратегія реформування” та „стратегія реформування системи охорони природного середовища” у системі “людина – господарство – природа” з урахуванням вимог ринкових трансформацій. Розкрито зміст цілей, завдань, функцій держави та систематизовано засоби, інструменти і методи державного управлінського впливу в галузі охорони довкілля. Сформульовано основні суперечності, що виникають у процесі управління охороною природного середовища. Обґрунтовані принципи та напрямки структурної перебудови місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування.

Розроблено рекомендації щодо вдосконалення системи охорони природного середовища у частині уточнення змісту її складових, змістовних нововведень у механізми державного управління охороною довкілля (організаційний, фінансово-економічний, нормативно-правовий, соціально-інформаційний) та основні етапи реформування системи управління охороною природного середовища.

Одержані результати в сукупності вирішують важливе науково-прикладне завдання, що має важливе значення для розвитку науки державного управління, а саме: поглиблено обґрунтування окремих теоретичних положень стосовно підвищення ефективності функціонування регіональної системи охорони природного середовища і забезпечення її переходу до стійкого розвитку та розроблено практичні рекомендації щодо формування і реалізації стратегії реформування системи ОПС в умовах трансформації українського суспільства, запропоновано реальні засоби вдосконалення механізмів державного управління природоохоронною діяльністю та раціонального використання природних ресурсів. Підсумовуючи викладене в дисертації, можна запропонувати такі висновки та рекомендації:

1. Головною причиною погіршення екологічного стану навколишнього природного середовища в Україні є неефективне управління природокористуванням та природоохоронною діяльністю, що породжує складнощі в розподілі повноважень, відповідальності, викликає дублювання окремих функцій, ускладнює координацію й погодженість дій в сфері охорони довкілля та не забезпечує необхідний рівень інтеграції управління економікою з природоохоронним управлінням на окремій території. Для розв’язання цих проблем слід докорінно реформувати систему охорони природного середовища на основі науково обґрунтованої стратегії сталого екологічного розвитку, що дозволяє досягати задекларованих цілей, запроваджувати багатокритеріальні методи оцінок; швидко адаптуватися до ринкових коливань ресурсних, економічних та фінансових показників, долати проблеми неповноти та невизначеності інформації і пов’язані з цим ризики, враховувати вплив зовнішніх чинників тощо.

2. Доведено, що найбільш дійовим рівнем управління ОПС і раціонального використання природних ресурсів є регіональний (область, територіальна громада), де актуалізуються екологічні проблеми, контролюється дотримання вимог щодо екологізації виробництва і раціонального використання природних ресурсів. У цілому структура і масштаби регіонального виробництва визначають характер і обсяг забруднень, інтенсивність впливу на природне середовище.

Екологічна система регіону є базовою для забезпечення стійкого стану і розвитку двох інших систем – економічної та соціальної. Відтак, саме регіональний рівень потребує створення принципово нової природоохоронної системи територіального управління й відповідного мотиваційного механізму у її функціонуванні.

3. Запропонована стратегія реформування системи ОПС спрямована на перехід від моделі, орієнтованої на ліквідацію наслідків екологічних порушень (до якої належить зараз Україна), до моделі, що базується на прогнозуванні та попередженні забруднень довкілля і покращанні його стану, досягненні екологічно безпечних умов життєдіяльності населення, характерної для більшості розвинених країн світу.

4. Стратегія реформування системи ОПС включає підготовку і впровадження управлінських нововведень шляхом модернізації організаційної структури, а також удосконалення правових та економічних механізмів державного управління з метою підвищення ефективності її функціонування. Вона являє собою комплекс цільових настанов і узагальнену концепцію руху до цілей, визначення пріоритетів та напрямів розвитку системи ОПС в середньостроковій перспективі, орієнтуючись на конкретні результати.

5. У межах регіональної системи ОПС функціонують два рівні управління: територіальне – з боку місцевих органів управління охороною довкілля та галузеве – з боку відомчих органів управління охороною навколишнього природного середовища. Еколого-орієнтована система територіального управління ОПС здатна забезпечити підтримку екологічної рівноваги на підвідомчій території; достатній рівень інтеграції природоохоронного й економічного управління, прийняття оптимальних рішень щодо забезпечення інтересів бізнесу, населення території й держави в умовах екологічних обмежень; розв’язання суперечностей, що пов’язані з неузгодженістю та дублюванням управлінських функцій відомствами; поєднанням відомствами завдань державного регулювання з господарською діяльністю; розробкою законодавства “під відомство” замість реалізації функціонального принципу; недосконалістю механізмів управління в ринкових умовах; розпорошеністю коштів, невисокою ефективністю їх використання; низьким рівнем відповідальності за порушення природоохоронного законодавства; непослідовністю реформ у досліджуваній сфері; відсутністю цілісних і реально чинних економічного та грошово-кредитного механізмів стимулювання розвитку підприємницького сектора; низьким рівнем екологічної правосвідомості і культури та інформаційного забезпечення тощо.

6. Дійовими засобами реформування системи ОПС і підвищення ефективності управління охороною довкілля на регіональному рівні є: структурна перебудова регіональної системи управління ОПС та створення нових суб’єктів управління (управління охорони довкілля та природних ресурсів, екологічна інспекція та регіональний екологічний фонд); чітке визначення повноважень органів місцевого самоврядування та спеціально уповноважених органів виконавчої влади регіонального рівня; створення природоохоронних підрозділів у структурі обласної ради і обласної державної адміністрації, системи екологічного моніторингу та менеджменту; реальне задіяння податкових, фінансово-кредитних і цінових інструментів (пільги, субсидії, ринкові сертифікати, екологічні збори і платежі, продаж екологічних прав, екологічні страхування, аудит, лізинг, акцизний збір); удосконалення чинних та впровадження нових нормативно-правових актів природоохоронного спрямування.

7. Формування нової системи ОПС пов’язане з поетапним вирішенням суттєвих нормативно-правових, фінансово-економічних та соціальних завдань як на регіональному, так і на державному рівнях. На першому, перехідному, етапі необхідно розпочати структурні перетворення в системі управління охороною природного середовища та створення умов для формування екологічної культури громадян, на другому, основному, – здійснити якісні зміни в системі ОПС на основі наукової розробки стратегічних і тактичних планів реформування, що стосуються екологічного оздоровлення суспільних відносин, на третьому, завершальному, – перехід на сталий розвиток регіону на базі нових секторів і галузей, створення екологічно чистих виробництв.

Публікації автора:

  1. Мартиненко В.О. Управління охороною природного середовища в регіоні // Актуальні проблеми державного управління: Збірник наукових праць. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2004. – №2 (20): У 2-х ч. – Ч. 1. – С. 46 – 50.

  2. Мартиненко В.О. Удосконалення природоохоронного законодавства як засіб підвищення ефективності управління охороною довкілля та якості життя населення // Теорія та практика державного управління: Збірник наукових праць. – Вип. 3 (12). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2005. – С. 139 – 143.

  3. Мартиненко В.О. Удосконалення системи державного управління охороною природного середовища в регіоні // Теорія та практика державного управління: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (10). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2005. – С. 18 – 23.

  4. Мартиненко В.О. Екологічні проблеми сільськогосподарського товаровиробництва в регіоні // Регіональна політика розвитку аграрної сфери: [Моногр.] / Г.І. Мостовий, Л.М. Анічин, Г.О. Андрусенко та ін.; За заг. ред. проф. Г.І. Мостового – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2004. – С. 241 – 252.

  5. Мартиненко В.О. Досвід країн ЄС щодо сучасних механізмів управління охороною навколишнього середовища в Україні // Теорія та практика державного управління: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (13). – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2006. – С. 272 – 277.

  6. Martynenko Vladimir. Concerning the effectiveness of regional ecological policy // 10th International Student Conference “Economics for Ecology”. – Sumy, 2004. – С. 63 – 64.

  7. Мартиненко В.О. Підвищення ефективності діяльності органів місцевого самоврядування в галузі охорони природного середовища // Міжбюджетні відносини та податкова політика в Україні: Матеріали наук.-практ. конф., 30 листопада 2004 р. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2005. – С. 38 – 39.

  8. Мартиненко В.О. Оптимізація еколого-економічних механізмів державного регулювання охорони навколишнього природного середовища // Державна стратегія управління місцевим та регіональним розвитком: форми, методи та актуальні проблеми реалізації: Матеріали щоріч. наук.-практ. конф. 24 листопада 2004р. У 2-х т. – Т.1. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2004. – С. 247 – 249.

  9. Мартиненко В.О. Еколого-економічний моніторинг як засіб управління охороною довкілля на муніципальному рівні // Муніципальний менеджмент: становлення та розвиток в Україні: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнародною участю / За заг. ред. Ю.П.Шарова. – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2004. – С. 185 – 188.

  10. Мартыненко В.А. Механизмы реализации государственной политики по обеспечению устойчивого развития населённых пунктов // Качество жизни как важнейший критерий оценки эффективности государственного и муниципального управления: ІІІ Междунар. науч.-практ. конф. студ. и асп. [Текст] / Под общ. ред. Е.С.Устинович. – Курск, 2005. – С. 200 – 204.

11. Мартиненко В.О. Проблеми в управлінні охороною навколишнього природного середовища на регіональному рівні // Державне управління та місцеве самоврядування: Тези VI Міжнар. наук. конгресу, 23 лютого 2006 р. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2006. – С. 93 – 94.