Дослідження підприємництва в цілому та його регіональної складової – регіонального підприємництва, визначення його місця і ролі у регіональному розвитку та методичні підходи до побудови і реалізації стратегії його розвитку дозволяють зробити наступні висновки і узагальнення: 1. На підставі досліджень сутності підприємництва у історичному і логічному аспектах, вивченні напрацювань вітчизняних і зарубіжних вчених, а також авторських творчих пошуків запропоноване визначення категорії “підприємництво” як форми економічної діяльності. Доведено, що суб’єктами підприємництва є ті суб’єкти господарювання, яким притаманні ознаки підприємництва: самостійність, ризик, ініціатива, відповідальність, інноваційність, орієнтація на поєднання індивідуальної та суспільної вигоди тощо. 2. В дисертації запропоновано виокремити регіональне підприємництво з усієї сукупності підприємств регіону у окремий, специфічний, сектор економіки, і на його прикладі розкрити механізми побудови стратегії розвитку підприємництва у регіоні. Обґрунтовано, що під категорією “регіональне підприємництво” слід розуміти кластер малого підприємництва, що локалізований у межах окремого регіону і характеризується притаманними лише йому ознаками, специфікою якого є орієнтація на регіональні ринки споживання, сировини, ресурсів тощо, а суб’єктами регіонального підприємництва є малі підприємства та приватні підприємці, що здійснюють свою господарську діяльність переважно або виключно на території регіону, де вони зареєстровані. 3. Важливим чинником соціально-економічного розвитку регіону є забезпечення вирішення регіональних існуючих та потенційних проблем. Виходячи із цих позицій узагальнено та конкретизовано, що стратегія розвитку підприємництва у регіоні має ґрунтуватися на усвідомленні первинності регіону та визначенні потреб і проблем регіону, які можуть бути вирішені за рахунок розвитку регіонального підприємництва. Дослідження напрацювань вчених з даних питань визначили необхідність уточнення деяких положень стратегія розвитку підприємництва у регіоні, зокрема, принципів побудови, мети та цілей, об’єкту стратегії, суб’єктів стратегії. Автором було визначене кожне із зазначених понять. Відповідно на цій підставі розроблено модель побудови стратегії розвитку підприємництва у регіоні, яка визначає усі згадані поняття. Проаналізувавши різні підходи до формування стратегії розвитку підприємництва на рівні регіону, у дослідженні запропонована власна етапність у побудові стратегії, яка включає три рівні: попередній (визначаються принципи побудови, мета, цілі, об’єкт, суб’єкти, аналізується розвиток регіонального підприємництва), основний (визначаються пріоритети на перспективу, стратегічні альтернативи), заключний (визначаються механізми реалізації стратегії, проводиться її оцінка). 4. Дослідження проблем у діяльності суб’єктів підприємництва окремо взятого регіону показало, що важливою умовою забезпечення їх ефективного розвитку є концентрація зусиль в рамках стратегії у двох стратегічних площинах: розвиток підприємницького потенціалу та вдосконалення підприємницького середовища. Побудова стратегії розвитку підприємництва регіону повинна здійснюватися виходячи з реальних та потенційних потреб регіону, на основі яких формулюються пріоритетні напрямки стратегії, визначення яких пропонується проводити на основі розподілу суб’єктів підприємництва регіону на діючих і потенційних. Головна увага при цьому повинна приділятися групі потенційних підприємців, які були поділені за змістовно-сутнісними характеристиками на три категорії: “молодь”, “група управлінців” та “представники села”. Дослідження категорій показали, що ефективний розвиток кожної з них має свої особливості, які були проаналізовані. 5. Важливою умовою забезпечення ефективності підприємницького середовища, а отже, успішності розвитку підприємництва, є формування і підтримка на належному рівні інфраструктури. Обґрунтовано доцільність створення певного координуючого органу інфраструктурної підтримки – Агентства підтримки регіонального підприємництва (АПРП) як “об’єднувача” решти елементів інфраструктури. Таке Агентство може носити статус асоціації незалежних суб’єктів (бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів, фондів підтримки підприємництва, лізингових, громадських організацій тощо). 6. Аналіз діючих систем підтримки підприємництва у окремому регіоні показав, що підвищення ефективності стратегії розвитку підприємництва регіону потребує визначення тих параметрів, впливаючи на які досягаються бажані позитивні зрушення. Мова йде про кореляційно-регресійний аналіз зв’язків між різними показниками з метою визначення факторних показників та результативних, а також виміру тісноти зв’язку між ними. Для цього необхідно обрахувати ряд коефіцієнтів (парні коефіцієнти кореляції, часткові коефіцієнти кореляції першого порядку, сукупний коефіцієнт множинної кореляції, сукупний коефіцієнт множинної детермінації), що характеризують зв’язок між обраними показниками. Таким чином можна визначити вплив цілого ряду факторів на розвиток регіонального підприємництва, що дозволить значно підвищити якість формування стратегії розвитку суб’єктів підприємництва регіону на основі більш інтенсивного впливу на ті фактори, які в свою чергу, найбільше впливають на результативні параметри стратегії. 7. Уточнено методику визначення ефективності реалізації стратегії розвитку підприємництва в регіоні з використанням системи оціночних показників. Проведені дослідження підтвердили доцільність використання стратегії як методу управління, спрямованого на підвищення ефективності діяльності підприємництва регіону. Більш широке використання його у вітчизняній практиці дасть можливість не тільки підвищити ефективність функціонування підприємств, але й збільшити вплив підприємництва на розвиток національної економіки України. |