Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


Круглянко Андрій Вікторович. Стратегія розвитку підприємництва в регіоні : Дис... канд. екон. наук: 08.10.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. — Л., 2004. — 240арк. — Бібліогр.: арк. 218-232.



Анотація до роботи:

Круглянко А.В. Стратегія розвитку підприємництва в регіоні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка. – Національна академія наук України. Інститут регіональних досліджень, Львів, 2004.

Дисертація присвячена дослідженню теоретичних засад та розробці методологічних підходів щодо створення та реалізації стратегії розвитку підприємництва на рівні окремого регіону. Обґрунтована модель побудови стратегії, запропонована етапність її розробки. Проведений аналіз динаміки розвитку регіонального підприємництва окремого регіону, досліджене середовище функціонування регіонального підприємництва та роль держави у ньому. Визначені основні проблеми та перешкоди у розвитку підприємництва регіону. Розроблений підхід до визначення пріоритетних напрямків розвитку підприємництва регіону. Обґрунтована виключна роль інфраструктури у підтримці його розвитку. Запропонована методика оцінки ефективності реалізації стратегії розвитку підприємництва на рівні окремого регіону.

Результати наукових розробок можуть бути застосовані у практичній діяльності.

Дослідження підприємництва в цілому та його регіональної складової – регіонального підприємництва, визначення його місця і ролі у регіональному розвитку та методичні підходи до побудови і реалізації стратегії його розвитку дозволяють зробити наступні висновки і узагальнення:

1. На підставі досліджень сутності підприємництва у історичному і логічному аспектах, вивченні напрацювань вітчизняних і зарубіжних вчених, а також авторських творчих пошуків запропоноване визначення категорії “підприємництво” як форми економічної діяльності. Доведено, що суб’єктами підприємництва є ті суб’єкти господарювання, яким притаманні ознаки підприємництва: самостійність, ризик, ініціатива, відповідальність, інноваційність, орієнтація на поєднання індивідуальної та суспільної вигоди тощо.

2. В дисертації запропоновано виокремити регіональне підприємництво з усієї сукупності підприємств регіону у окремий, специфічний, сектор економіки, і на його прикладі розкрити механізми побудови стратегії розвитку підприємництва у регіоні. Обґрунтовано, що під категорією “регіональне підприємництво” слід розуміти кластер малого підприємництва, що локалізований у межах окремого регіону і характеризується притаманними лише йому ознаками, специфікою якого є орієнтація на регіональні ринки споживання, сировини, ресурсів тощо, а суб’єктами регіонального підприємництва є малі підприємства та приватні підприємці, що здійснюють свою господарську діяльність переважно або виключно на території регіону, де вони зареєстровані.

3. Важливим чинником соціально-економічного розвитку регіону є забезпечення вирішення регіональних існуючих та потенційних проблем. Виходячи із цих позицій узагальнено та конкретизовано, що стратегія розвитку підприємництва у регіоні має ґрунтуватися на усвідомленні первинності регіону та визначенні потреб і проблем регіону, які можуть бути вирішені за рахунок розвитку регіонального підприємництва.

Дослідження напрацювань вчених з даних питань визначили необхідність уточнення деяких положень стратегія розвитку підприємництва у регіоні, зокрема, принципів побудови, мети та цілей, об’єкту стратегії, суб’єктів стратегії. Автором було визначене кожне із зазначених понять. Відповідно на цій підставі розроблено модель побудови стратегії розвитку підприємництва у регіоні, яка визначає усі згадані поняття. Проаналізувавши різні підходи до формування стратегії розвитку підприємництва на рівні регіону, у дослідженні запропонована власна етапність у побудові стратегії, яка включає три рівні: попередній (визначаються принципи побудови, мета, цілі, об’єкт, суб’єкти, аналізується розвиток регіонального підприємництва), основний (визначаються пріоритети на перспективу, стратегічні альтернативи), заключний (визначаються механізми реалізації стратегії, проводиться її оцінка).

4. Дослідження проблем у діяльності суб’єктів підприємництва окремо взятого регіону показало, що важливою умовою забезпечення їх ефективного розвитку є концентрація зусиль в рамках стратегії у двох стратегічних площинах: розвиток підприємницького потенціалу та вдосконалення підприємницького середовища. Побудова стратегії розвитку підприємництва регіону повинна здійснюватися виходячи з реальних та потенційних потреб регіону, на основі яких формулюються пріоритетні напрямки стратегії, визначення яких пропонується проводити на основі розподілу суб’єктів підприємництва регіону на діючих і потенційних. Головна увага при цьому повинна приділятися групі потенційних підприємців, які були поділені за змістовно-сутнісними характеристиками на три категорії: “молодь”, “група управлінців” та “представники села”. Дослідження категорій показали, що ефективний розвиток кожної з них має свої особливості, які були проаналізовані.

5. Важливою умовою забезпечення ефективності підприємницького середовища, а отже, успішності розвитку підприємництва, є формування і підтримка на належному рівні інфраструктури. Обґрунтовано доцільність створення певного координуючого органу інфраструктурної підтримки – Агентства підтримки регіонального підприємництва (АПРП) як “об’єднувача” решти елементів інфраструктури. Таке Агентство може носити статус асоціації незалежних суб’єктів (бізнес-центрів, бізнес-інкубаторів, фондів підтримки підприємництва, лізингових, громадських організацій тощо).

6. Аналіз діючих систем підтримки підприємництва у окремому регіоні показав, що підвищення ефективності стратегії розвитку підприємництва регіону потребує визначення тих параметрів, впливаючи на які досягаються бажані позитивні зрушення. Мова йде про кореляційно-регресійний аналіз зв’язків між різними показниками з метою визначення факторних показників та результативних, а також виміру тісноти зв’язку між ними. Для цього необхідно обрахувати ряд коефіцієнтів (парні коефіцієнти кореляції, часткові коефіцієнти кореляції першого порядку, сукупний коефіцієнт множинної кореляції, сукупний коефіцієнт множинної детермінації), що характеризують зв’язок між обраними показниками. Таким чином можна визначити вплив цілого ряду факторів на розвиток регіонального підприємництва, що дозволить значно підвищити якість формування стратегії розвитку суб’єктів підприємництва регіону на основі більш інтенсивного впливу на ті фактори, які в свою чергу, найбільше впливають на результативні параметри стратегії.

7. Уточнено методику визначення ефективності реалізації стратегії розвитку підприємництва в регіоні з використанням системи оціночних показників.

Проведені дослідження підтвердили доцільність використання стратегії як методу управління, спрямованого на підвищення ефективності діяльності підприємництва регіону. Більш широке використання його у вітчизняній практиці дасть можливість не тільки підвищити ефективність функціонування підприємств, але й збільшити вплив підприємництва на розвиток національної економіки України.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Круглянко А. Принципи побудови стратегії розвитку підприємництва в регіоні // Регіональна економіка. – 2003. – №1. – С. 220-222 (0,5 д.а.).

  2. Круглянко А. Регіональна політика: суть та складові елементи // Державне регулювання торгівлі в ринкових умовах: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (24-26 жовтня 2001 року, Київ) / Відп. ред. А.А.Мазаракі. – К.: КНТЕУ, 2001. – С. 295-297 (0,2 д.а.).

  3. Круглянко А., Вдовічен А. Роль інвестицій у розвитку регіонального підприємництва // Економіка: проблеми теорії і практики. Зб. наук. пр. Вип. 162. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 3-12 (0,43 д.а.).
    Особистий внесок: досліджені особливості розвитку підприємництва на рівні окремо взятого регіону (0,3 д.а.).

  4. Круглянко А. Стратегічні пріоритети розвитку регіонального підприємництва // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. – Чернівці: Ант Лтд, 2003. – Вип. ІІ. – С. 194-199 (0,7 д.а.).

  5. Круглянко А. Стратегія регіонального підприємництва як фактор розвитку товарних ринків // Економічна теорія: сучасні проблеми розвитку сфери товарного обігу: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Тези доповідей (24-25 жовтня 2002 року, Київ) / Відп. ред. В.Д.Лагутін: У 2 ч. – К.: КНТЕУ, 2002. – С. 188-191 (0,13 д.а.).

  1. Школа І.М., Круглянко А.В. Стратегія розвитку підприємництва в регіоні // Управління сучасним містом. – 2003. – №1-3. – С.63-66 (0,32 д.а.).
    Особистий внесок: досліджені методологічні положення побудови стратегії розвитку підприємництва в регіоні (0,2 д.а.).

У інших виданнях:

  1. Круглянко А. Еволюція категорії “підприємництва” // Дослідження соціально-економічних проблем перехідного періоду: Наук. вісн. Вип. ІV. – Чернівці: Ант Лтд, 2001. – С. 29-32 (0,54 д.а.).

  2. Круглянко А., Халавка Т. Підприємництво як стратегічний напрямок розвитку регіону // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ: Зб. наук. пр. за матеріалами ХІІІ міжнар. наук.-практ. конф. (9-10 квітня 2002 року, Чернівці). Вип. ІІ. Економічні науки. У 2-х ч. – Чернівці: Ант Лтд, 2002. – Ч. І. – С. 209-211 (0,2 д.а.).
    Особистий внесок: обґрунтована пріоритетність підприємництва як стратегічного напрямку розвитку регіону (0,15 д.а.).

  3. Економічний потенціал регіону: пріоритети використання. Монографія / І.М.Школа, Т.М.Ореховська, І.Д.Козменко та ін., за ред. І.М.Школи. – Чернівці, 2003. – 464 с. (25,33 д.а.). – С. 410-430.
    Особистий внесок: визначені проблеми розвитку підприємництва на рівні регіону та досліджені питання використання підприємницького потенціалу (1,1 д.а.).

  4. Круглянко А. Стратегія розвитку як фактор підвищення ефективності функціонування підприємства // Дослідження соціально-економічних проблем перехідного періоду: Наук. вісн. Вип. І – Чернівці: Ант Лтд, 2001. – С. 114-120 (0,4 д.а.).

  5. Круглянко А. Формування стратегічних напрямків соціально-економічного розвитку регіону // Наук. вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ: Зб. наук. пр. за матер. ХІІ міжнар. наук.-практ. конф. (12-13 квітня 2001 року, Чернівці). Вип. ІІ. – Чернівці: Золоті литаври, 2001. – С. 95-100 (0,4 д.а.).

  6. Круглянко А. Регіональні особливості розвитку малого бізнесу // Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конференції “Управління регіональним розвитком” – Сімферополь: Кримська академія природоохор. і курортного будівництва, 2003. – С. 60-62 (0,2 д.а.).