Шукалович Василь Федорович. Стратегія розвитку підприємств молокопродуктового підкомплексу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.
Анотація до роботи:
Шукалович В.Ф. Стратегія розвитку підприємств молокопродуктового під комплексу. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Державний вищий навчальний заклад «Державний агроекологічний університет» Міністерства аграрної політики України, м. Житомир, 2008.
В дисертації розглядаються шляхи формування, впровадження та реалізації стратегії розвитку підприємств молокопродуктового підкомплексу. Удосконалено сутність поняття стратегії розвитку підприємств, виходячи з розуміння понять «розвиток», «стратегія» та особливостей відносин переробних підприємств та постачальників сировини. Проаналізовано сучасний стан сировинної бази та виробничих можливостей молокопереробних підприємств. Розглянуто функціонування системи «виробник–переробник–торговельне підприємство» з урахуванням фактору сезонності та визначено стратегічні пріоритети співробітництва молокопереробних підприємств на ринку сировини.
На даній основі сформовані основні напрями розвитку та розроблено стратегію відносин сільськогосподарських і переробних підприємств, обґрунтовано організаційно-економічний механізм їх реалізації.
У дисертації наведено теоретичне узагальнення і науково-практичне вирішення проблеми формування стратегії розвитку взаємодії сільськогосподарських та молокопереробних підприємств, що сприятиме стабілізації та перспективному економічному зростанню молокопродуктового підкомплексу. Основні наукові і прикладні результати, а також рекомендації щодо їх використання полягають у наступному.
Стратегії розвитку підприємств продуктових підкомплексів необхідно розглядати лише у їх тісному взаємозв’язку, при цьому слід враховувати різні темпи економічного відтворення у виробників сировини, переробних підприємствах та підприємствах торгівлі. Це дає можливість підійти до визначення поняття «стратегія розвитку підприємств», з точки зору взаємообумовленості дій постачальників сировини та переробних підприємств, що забезпечує їх перехід до нового, досконалішого стану відносно умов зовнішнього економічного середовища.
Встановлено, що розвиток молокопереробних підприємств в сучасних умовах відбувається завдяки селянським господарствам, частка яких у загальних надходженнях молока складає близько 65%. Ними забезпечується 4/5 додаткових потреб в сировині при розширенні виробництва молочної продукції, що за умов підвищення вимог до її якості в стратегічному періоді створює ризики втрати ринків збуту. Водночас, потенціал сировинних зон щодо високоякісної сировини використовується не в повній мірі, що потребує відповідних організаційно-економічних заходів з боку переробника.
Врахування векторів стратегічних пріоритетів закупівельної політики переробних підприємств є необхідною умовою розробки стратегії розвитку. Визначено, що у молокопереробних підприємств домінуючою є стратегія на співпрацю із сільськогосподарськими підприємствами. Основними чинниками цього є якість сировини, що постачається ними та розвиток виробництва молока в господарствах суспільного сектору. Зокрема, нижча якість сировини стимулює переробні підприємства більше використовувати потенціал сировинної зони та співпрацювати із особистими селянськими господарствами. Натомість, вища частка сільськогосподарських виробників на регіональних ринках сировини – до стратегічного співробітництва з ними.
Визначено, що механізм взаємовідносин підприємств молокопродуктового підкомплексу не є достатньо збалансованим. З одного боку, це призводить до зниження конкурентоспроможності кінцевої продукції на споживчому ринку, що обумовлено значними сезонними коливаннями закупівельних і роздрібних цін. З іншого боку, створюються умови до високої залежності від зовнішньоекономічних факторів, вирішення яких лежить в площині диверсифікації каналів експорту продукції, збільшення закупівельних цін та стабільності курсу національної валюти, зростання внутрішньодержавного попиту на основні молочні продукти.
Встановлено, що наявні технології із відтворення продуктивного поголів’я та годівлі корів в середньостатистичному сільськогосподарському підприємстві Житомирської області орієнтовані на використання дешевих пасовищних кормів у весняно-літній період, що забезпечує кількаразове зростання обсягів виробництва в період з травня по серпень. Це одночасно створює умови, як до короткострокового підвищення ефективності діяльності молокопереробних підприємств через формування низьких цін, так і до погіршення стану молочного скотарства та, насамкінець, призводить до гальмування розвитку обох сфер молокопродуктового підкомплексу.
Доведено, що пріоритетним напрямом розробки стратегії розвитку підприємств молокопродуктового підкомплексу є забезпечення сезонних потреб в сировині та гармонізація сезонної цінової політики переробних підприємств, що по своїй суті включає науково-технологічний розвиток процесу виробництва молока та організацію виробництва готової продукції відповідно до сезонних коливань споживчого попиту. При цьому, каталізатором розвитку вбачається зміна сезонності виробництва сировини, що дозволяє отримати сільськогосподарському підприємству за допомогою існуючого цінового механізму імпульси до нарощування виробництва, підвищення якості продукції, впровадження передових технологій годівлі.
Доведено, що зміна сезонних циклів виробництва молочної продукції не можлива без науково-технологічного оновлення процесу виробництва. Визначено, що основою таких трансформацій має стати зміна графіків відтворення продуктивного поголів’я орієнтованих на осінньо-зимове отелення та перехід на цілорічне безприв’язне утримання корів із переважанням однотипних кормових раціонів.
Реалізація пропонованих варіантів стратегії розвитку підприємств молокопродуктового підкомплексу тісно пов’язана із формуванням організаційно-економічного механізму. На основі використання індивідуалістичного підходу до дослідження поведінки підприємств, обґрунтовано контрактну форму взаємовідносин молокопереробного підприємства із постачальниками молока, що базується на укладанні системи контрактів. Право на її впровадження повинно надаватися за визначеною заздалегідь черговістю постачальнику молока або переробному підприємству, що забезпечує кооперування їх зусиль, розширення інформаційного середовища, покращання економічного становища слабких підприємств, а також є умовою формування неформальних правил, які забезпечують довгострокову оптимальність відносин.
Публікації автора:
Статті у наукових фахових виданнях:
Шукалович В.Ф. Нові підходи до визначення процесів формування аграрної політики // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія економіка та менеджмент. – № 3–4. – 2006 р.– С.86–91.
Шукалович В.Ф. Оцінка формування закупівельної політики в молокопродуктовому підкомплексі // Наукові записки: Зб. наук. праць кафедри аналізу і статистики Тернопільського національного економічного університету. – 2006. – Вип. 16. – С.131–136.
Микитюк В.М., Шукалович В.Ф. Аналіз динаміки експортної спрямованості молокопродуктового підкомплексу Житомирської області // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2006. – Т. І.– Вип. 221. – С. 303–310. (Автором запропоновано методичний підхід до оцінки експортної залежності та проведено аналіз отриманих результатів розрахунків).
Шукалович В.Ф. Аналіз окремих аспектів сезонності функціонування молокопродуктового підкомплексу Житомирської області // Вісник Державного агроекологічного університету. – 2006. – № 2.– С.241–249.
Шукалович В.Ф. Удосконалення системи заготівлі молока в регіоні // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2007. – Том ІІІ. – Вип. 230. – С.609–617.
Інші публікації:
Шукалович В.Ф. До методики оцінки ефективності роботи молокопродуктового підкомплексу // Методичні основи сучасного дослідження в аграрній економіці: Мат. Міжнар. наук.-практ. конф. Житомир, 8-10 берез. 2005 р. – Житомир, 2005. – С.67–70.
Шукалович В.Ф. Регіональна рейтингова оцінка виробничого потенціалу молочного сектору сільського господарства Житомирської області // Формування стратегії розвитку регіонального АПК: Мат. першої міжфак. наук.-практ. конф. молодих вчен. Житомир, 15 трав. 2005 р. – Житомир, 2005. – С.27–30.
Шукалович В.Ф. Аналіз результатів формування регіональної аграрної політики в молокопродуктовому підкомплексі // Формування стратегії розвитку регіонального АПК: Мат. другої міжфак. наук.-практ. конф. молодих вчен. Житомир, 11 трав. 2006 р. – Житомир, 2006. – С.23–27.
Шукалович В.Ф. Проблемні аспекти сезонності в молочному скотарстві Житомирської області // Формування стратегії розвитку регіонального АПК: Мат. третьої міжфак. наук.-практ. конф. молодих вчен. Житомир, 31 трав. 2007 р. – Житомир, 2007. – С.120–123.