1. Аграрний регіональний ринок є важливою складовою частиною національного аграрного ринку, від ефективного функціонування якого залежить продовольча безпека регіону і країни в цілому. Стан розвитку регіонального ринку визначає результативність аграрної реформи та потенціал сталого розвитку АПК регіону. Регіональний аграрний ринок створює умови для вільного руху сільськогосподарської продукції за прозорими схемами в конкурентному середовищі, а також для підвищення рівня прибутковості головних учасників ринку - сільгосптоваровиробників. Прискорення формування регіонального аграрного ринку, розвиток інфраструктури і ефективних механізмів взаємодії відповідає інтересам всіх його суб’єктів. 2. Створення і розвиток інфраструктурної складової регіонального аграрного ринку є важливим завданням регіональної аграрної політики, вирішення якого сприятиме появі нових ринкових механізмів, що дозволять значно ефективніше організувати процес купівлі-продажу сільськогосподарської продукції, сформувати еквівалентні об’єктивні ціни, забезпечити балансування попиту і пропозиції на аграрному ринку. 3. Оцінка стану розвитку аграрного ринку, здійснена на прикладі Сумської області, підтверджує висновок про низький рівень розвиненості регіональних аграрних ринків та недостатню забезпеченість учасників ринку об’єктами інфраструктури. Інтегрований показник розвитку інфраструктури аграрного ринку Сумської області в 5 разів нижче його необхідного прогнозованого значення. В каналах збуту сільськогосподарської продукції значно скоротилася питома вага великого та середнього опту (з 90% у 1990 році до 36% у 2000 році), збільшився відсоток продукції, що реалізується населенню в рахунок оплати праці (з 4% у 1990 році до 19% у 2000 році). Не набув сталих тенденцій розвиток горизонтальної структури регіонального аграрного ринку, а саме ринків зерна, цукру, соняшника тощо. Практично відсутні в інфраструктурі регіонального аграрного ринку сервісні кооперативні утворення; не діють такі напрямки оптової торгівлі як виставки-ярмарки та аукціони. Біржовий ринок регіону, найбільш розвинена інфраструктурна підсистема аграрного ринку, потребує оновлення форм контрактації, більш високого рівня інформаційного забезпечення, більш прогресивних технологій здійснення торгів. У 2000 році на біржовому ринку було реалізовано лише 7% загальної кількості товарної сільськогосподарської продукції. Механізми, що діють на регіональному аграрному ринку, поки що не забезпечили прозорості процесу купівлі-продажу, рівномірності доходів учасників ринку. 4. Недостатньо міцні позиції займають на регіональному аграрному ринку безпосередні виробники продукції – сільськогосподарські підприємства всіх форм власності, представлені 635 новими підприємствами, що виникли замість КСП, 805 селянськими (фермерськими) господарствами і майже 264 тис. ОПГ (особистими підсобними господарствами). Це зумовлено обмеженим попитом на сільськогосподарську продукцію, нерозвиненістю ринкової інфраструктури, низькою купівельною спроможністю населення, нестійким фінансовим станом с.-г. підприємств, технічною деградацією аграрного сектору, нестачею інвестиційних ресурсів, низькою конкурентоспроможністю та низкою інших чинників. Слід відзначити окремі позитивні тенденції, які сприяють можливим покращенням стану сільгосптоваровиробників на регіональному аграрному ринку. Вони пов’язані з завершенням приватизаційного етапу реформування, зміною відносин власності, певною стабілізацією економіки аграрного сектору регіону. В 2000 році 54% сільгосппідприємств досліджуваного регіону отримали по результатам діяльності прибутки, середній рівень рентабельності сільськогосподарського виробництва склав 19.6%. Подальшому закріпленню фактору сталості в сільгоспвиробництві сприятимуть завершення аграрної і економічної реформ АПК регіону, зміни маркетингової стратегії і тактики сільгосптоваровиробників, створення інфраструктурної мережі аграрного ринку та формування нової системи взаємовідносин між його учасниками. 5. Регіональна політика щодо розвитку аграрного ринку є одним з головних чинників його подальшого ефективного функціонування. Метою регіональної політики повинно стати формування принципово нової моделі регіонального аграрного ринку. Концепція регіональної політики повинна враховувати тенденції розвитку світового сільського господарства та світових аграрних ринків. В дослідженні пропонується проект “Концепції регіональної політики щодо розвитку аграрного ринку”, який має комплексний характер і містить в собі визначені дії регіональних органів влади на середньострокову перспективу розвитку аграрного ринку. Концепція визначає систему пріоритетів регіональної політики. Передумовою впровадження нової концепції регіональної політики є стабілізація економіки аграрного сектору. 6. Визначення окремих напрямів розвитку інфраструктури регіонального ринку має бути пов’язаним з використанням структурно-функціонального принципу її формування, який базуються на створенні багаторівневої розподільної системи просування сільгосппродукції і продуктів її переробки до споживачів. Для визначення кількості об’єктів інфраструктури є доцільним використання різних методів розрахунку інтегрованого показника оцінки розвитку інфраструктури. Особлива увага при формуванні регіональної інфраструктури аграрного ринку повинна приділятися таким напрямкам: формуванню оптово-роздрібного підкомплексу, що забезпечить масштабну “оптовізацію” ринку сільськогосподарської продукції; удосконаленню біржового ринку (впровадженню нових біржових технологій); впровадженню регіональної програми виставково-ярмаркової діяльності; підвищенню рівня організації аукціонів з продажу племінних тварин; створенню сервісних (обслуговуючих) кооперативів тощо. 7. Для подальшого зміцнення позицій сільгосптоваровиробників на регіональному аграрному ринку необхідне підвищення конкурентоспроможності підприємств аграрного сектору, забезпечення їх сталого розвитку. З цією метою необхідна реалізація комплексу заходів по фінансовому оздоровленню сільськогосподарських підприємств, підвищенню їх інвестиційної привабливості, а також впровадження інноваційного вектору розвитку. Слід звернути також увагу на необхідність завершення аграрних та економічних реформ в АПК, впровадження ефективного менеджменту на всіх рівнях управління. В дослідженні пропонується Програма дій для підприємств аграрного сектору регіону, що витікає із запропонованої Концепції регіональної політики щодо розвитку аграрного ринку. Одним з пріоритетів програми є використання механізмів інтеграцій та переваг корпоративного управління при створенні об’єднань сільськогосподарських підприємств з підприємствами інфраструктури АПК в формі агропромислових компаній, які на сучасному етапі розвитку аграрного ринку є альтернативою ще відсутнім елементам оптової торгівлі. Позитивні зміни в економіці аграрного сектору регіону, що мали місце в 2000 році, створили сприятливі умови для концентрації зусиль по перетворенню сільськогосподарських підприємств в конкурентоспроможних учасників аграрного ринку. 8. Для реалізації принципу прозорості аграрного ринку пропонується створення комплексної інформаційної системи регіонального аграрного ринку. Механізм інформаційного забезпечення в запропонованій системі включає в себе: створення мережевої інформаційної системи АПК регіону з декількома підсистемами; виділення в комплексі мережевої інформаційної систем АПК регіону підсистеми аграрного регіонального ринку (ІСАРР); створення баз даних та організаційної інфраструктури підсистеми ІСАРР; організація мережевих комп’ютерних робочих станцій в підприємствах АПК тощо. Пропонується також створення системи електронних торгів на біржовому регіональному ринку. Реалізація заходів по створенню та експлуатації мережевої інформаційної системи забезпечить окупність витрат на її створення протягом двох років. 9. Визначені основні напрямки удосконалення механізмів функціонування регіонального аграрного ринку. До їх числа належать: більш виважені механізми ціноутворення; впровадження нових (для регіонального ринку) форм біржових контрактів і страхування ринкових ризиків; визначення схем розвитку іпотечного кредитування та клірингового процесу на біржовому ринку регіону; впровадження механізму електронних торгів тощо. Це дозволить сформувати сприятливі умови для всіх учасників ринку і прискорити інтеграцію регіонального аграрного ринку в систему національного і світового аграрного ринків. Останнє є дуже важливим в умовах глобалізації ринків. |