Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Борущак Мирослав. Стратегія розвитку туристичних регіонів : Дис... д-ра наук: 08.00.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Борущак М. Стратегія розвитку туристичних регіонів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. – Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2008.

У дисертації сформовано новий напрямок досліджень розвитку туристичних регіонів, який ґрунтується на врахуванні тенденцій євроінтеграції, суспільно-політичної та соціально-економічної ситуації на глобальному, національному та локальному рівнях при розробці теоретико-методологічних та методичних засад формування стратегій розвитку туристичних регіонів та управління ними, формуванні регіональної політики держави, а також на запропонованих автором практичних рекомендаціях щодо формування нормативно-правового та організаційно-економічного забезпечення розробки і реалізації стратегій розвитку туристичних регіонів.

Одержали подальший розвиток підходи до оцінювання напрямів розвитку регіонів у контексті сучасних європейських інтеграційних процесів, систематизація чинників, які впливають на розвиток туризму в регіонах, методичні рекомендації щодо маркетингового дослідження для оцінки задоволеності споживачів якістю курортно-рекреаційних послуг, наукові принципи розвитку транскордонних туристичних регіонів. Удосконалено класифікацію регіонів, методологію формування довготермінової стратегії розвитку туристичних регіонів, методичні рекомендації оцінки якості курортно-рекреаційних послуг.

Результати проведеного дослідження дозволяють сформулювати такі висновки та пропозиції:

1. У дисертаційній роботі сформовано і розвинено новий напрямок дослідження туристичних регіонів, особливості якого полягають, по-перше, в окресленні теоретико-методологічних основ дослідження на основі застосування міждисциплінарного підходу через призму науки “розвиток продуктивних сил і регіональна економіка”; по-друге, в наявності низки авторських елементів новизни в складі цих основ (уточнено поняття “туристичний регіон”, “туристичний продукт”; виявлені специфічні особливості прояву економічних законів в сфері туризму тощо).

В основі виникнення різноманітних підходів до визначення поняття “туристичний регіон” та до їх вивчення як об’єкту дослідження лежить селективний відбір туристичних ознак, характерних для конкретного регіону. Уточнення ознак туристичних регіонів як конкретних об’єктів дослідження науки “розвиток продуктивних сил і регіональна економіка” здійснюється на основі запропонованої класифікації туристичних регіонів, яка враховує специфічну суть і особливості кожного туристичного регіону.

2. Аналіз стану та прогнозування перспектив розвитку туристичних регіонів, розробка заходів, спрямованих на поліпшення їх функціонування, повинні здійснюватися з врахування загальних законів економічної науки (закони попиту і пропозиції, закони Госсена і Енгеля тощо), які мають специфічний прояв в сфері туризму. При здійсненні дослідження особлива увага приділена врахуванню просторових особливостей туристичної діяльності та розміщення туристичних ресурсів. В процесі дослідження апробовано закони просторового розташування та взаємодії різних соціальних і економічних явищ в сфері туризму, що дозволило виявити їх активну роль в туристичному регіонотворенні.

3. Проаналізовано і узагальнено фактори, що гальмують сталий розвиток туризму в регіонах Польщі і України, зокрема недостатній рівень використання наявних ресурсів; низький рівень розвитку туристичної інфраструктури; недостатньо розвинена транспортна мережа регіонів. Встановлено, що серед соціально-економічних чинників, які впливають на збільшення масштабів регіонального туризму, важливе місце належить таким факторам, як підвищення рівня освіти, культури, естетичних потреб населення тощо. Проведена класифікація чинників розвитку туристичних регіонів, які поділено на зовнішні (екзогенні) і внутрішні (ендогенні). Особлива увага приділена таким внутрішнім факторам розвитку туризму в регіонах, як екстенсивні, інтенсивні й стримуючі (негативні), які, насамперед, стосуються активно-туристичних і розвинених туристичних регіонів.

4. Розкрита суть і роль туристичного районування. На основі дослідження регіонів Польщі та України запропонована класифікація активно-туристичних і розвинених туристичних регіонів (внутрішньорегіональні локальні територіальні туристичні утворення, регіони державного рівня та регіони міждержавного рівня), яка базується на системному підході та врахуванні низки ознак, а саме: географічного положення регіону; ієрархічного рівня, на якому отримала розвиток туристична діяльність; наявність туристичної діяльності, яка приносить дохід; поширеності туристичної ознаки тощо. Ця класифікація може бути використана при розробці стратегій розвитку туристичних регіонів, виявленні найважливіших особливостей окремих туристичних регіонів, проблем їх розвитку та формуванні комплексу заходів, спрямованих на подолання таких проблем.

5. Сформована і апробована методика дослідження, в структурі якої виділяються наступні блоки методів: сукупність методів для дослідження особливостей формування ринку та підприємництва в сфері туризму, зокрема використання маркетингової концепції курортів; низка методів для виявлення рівня задоволеності споживачів якістю наданих курортно-рекреаційних послуг, зокрема методів територіального маркетингу та соціологічних методів; ряд методів для оцінки освоєння простору туристичного регіону (описових, системного, просторового аналізу, соціально-економічного аналізу особливостей територіальної організації сфери туризму, зокрема дифузії туристичної діяльності в просторі тощо).

6. У результаті аналізу еволюції змісту поняття “стратегія” розкрита суть поняття “стратегія розвитку туристичного регіону”, яка трактується як стратегічний план соціально-економічного розвитку туризму в регіоні, чи стратегічний план соціально-економічного розвитку туристичного регіону, в якому визначені цілі, завдання, пріоритети, напрями економічного і соціального розвитку сфери туризму в досліджуваному регіоні на середньостроковий (4–6 років) та довгостроковий (10–15 років) періоди. Доведено, що основні принципи розробки стратегій соціально-економічного розвитку туристичних регіонів повинні відповідати загальноприйнятим у світовій практиці методам розробки стратегічних документів. Обґрунтовано, що стратегія соціально-економічного розвитку туристичного регіону має бути обов’язковим до реалізації документом, який повинен враховуватись розробниками іншої стратегічної документації.

7. Окреслена суть стратегії маркетингу курортів, яка полягає у визначенні довготривалих цілей і стратегії розвитку курортів, адаптованої до курортного ринку; використанні інструментів реклами і збуту та загальних принципів поведінки курортних об’єктів на даному цільовому ринку. Розкрита суть місії туристичного підприємства, яка визначає сферу бізнесу та сферу діяльності фірми, формулюючи найважливіші принципи управління нею. Розкривається суть поняття “стратегічне маркетингове планування” як сукупність рішень, що стосуються засобів досягнення і утримання стійкої конкурентної переваги на ринку. Наголошується, що маркетингова стратегія має бути еластичною, щоб відповідати змінам у зовнішньому ринковому оточенні, і достатньо чутливою, щоб пристосуватися до вимог різних сегментів ринку. Обґрунтовано, що у Польщі одним з головних завдань є приділення більшої уваги політиків і органів місцевого самоврядування до маркетингу на курортах.

8. Розкрита роль SWOT-аналізу при проведенні діагностики соціально-економічного розвитку туристичних регіонів. Встановлено, що у різних країнах здійснення діагностики соціально-економічного розвитку регіонів загалом і туристичних регіонів зокрема суттєво відрізняється за підходами, принципами, нормативно-правовим полем тощо, в результаті чого ускладнюється порівняння обсягів, глибини і якості діагностики розвитку того чи іншого регіону на міждержавному рівні та унеможливлюється зіставлення отриманих результатів. Детальна оцінка підходів до здійснення діагностики в Польщі й Україні засвідчила: як в Польщі, так і в Україні на регіональному рівні діагностика розвитку туристичної сфери розглядається переважно в структурі регіональних стратегій соціально-економічного розвитку.

9. Аналіз досвіду країн ЄС щодо розробки стратегій розвитку туристичних регіонів чи сфери туризму в регіонах засвідчує, що:

відбувається зближення наукових підходів, методик, нормативної бази розробки стратегічних документів розвитку сфери туризму в різних країнах;

відсутня цілісна система стратегічного планування розвитку туристичних регіонів та державного регулювання розвитку туризму в регіонах;

диверсифікація закладів туризму за формами власності при зростанні приватних закладів туризму ускладнює процес формування туристичних регіонів, розробку стратегій розвитку туристичної сфери в регіонах та планування стратегічного розвитку туристичних регіонів;

існує дефіцит висококваліфікованих кадрів, здатних здійснювати розробку стратегічної документації з розвитку туристичних регіонів;

спостерігається дефіцит інноваційних туристичних проектів, які відповідають сучасним запитам людей щодо відпочинку, наукових досліджень з питань впровадження новітніх перспективних видів туризму;

недостатній рівень розвитку інформаційної інфраструктури, з одного боку, та недосконалість статистики туризму, з іншого, суттєво ускладнює розробку стратегічної документації щодо розвитку сфери туризму.

10. Стратегії розвитку різних типів туристичних регіонів повинні враховувати специфіку кожного з них, яка визначає структуру, обсяг та використовувані методи побудови стратегічного документу. Серед стратегій розвитку курортно-туристичних регіонів автор виділяє такі стратегії: кардинальної зміни; збереження зростання; досягнутого зростання; вибіркового зростання. Їх формування потребує розробки та впровадження комплексу організаційно-економічних заходів: удосконалення законодавчої та нормативно-правової бази розвитку курортів, курортних територій та курортно-туристичних регіонів; розширення асортименту та кількості курортно-туристичної продукції; активного впровадження методів менеджменту та маркетингу на курортах; організації рекламної кампанії курортно-туристичних регіонів.

Публікації автора:

Монографії

  1. Борущак М. Проблеми формування стратегії розвитку туристичних регіонів: Монографія. – Львів: Інститут регіональних досліджень НАН України, 2006. – 288 с.

  2. Борущак М. Стратегия развития туристского региона: теория, методология, практика: Монография. – Минск: БГЭУ, 2002. – 166 с.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Борущак М. Значення єврорегіонів у транскордонному співробітництві на вибраних прикладах /Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Економіка. Випуск 23. – Ужгород, 2007. – С. 110-116.

  2. Борущак М. Формування стратегії розвитку курортно-туристичних регіонів Польщі // Регіональна економіка. – 2006. – № 1. – С. 155-161.

  3. Борущак М. Социально-экономические преобразования в Польше и их влияние на туризм, рекреацию и физическую культуру // Туризм: от науки до практики: тр. Рос. Академии Естественных Наук. – 2006. – Т. 1. – С. 307-310.

  4. Boruszczak M. Znaczenie wspуіpracy transgranicznej dla rozwoju gospodarczego Polski // Gospodarka turystyczna w XXI wieku: globalne wyzwania i zagroїenia / pod red. B. Raszki, S. Bosiackiego. – Poznaс: Betagraf, 2006. – S. 51-58.
    (Борущак M. Значення транскордонного співробітництва для економічного розвитку Польщі // Туристичне господарство у XXI ст.: глобальні виклики та загрози / за ред. Б. Рашкі, Ц. Босяцкого. – Познань: Бетаграф, 2006. – С. 51-58)

  5. Boruszczak M. Rola marin w rozwoju turystyki // Problemy Turystyki i Hotelarstwa. – 2006. – z. 1. – S. 46-52.
    (Борущак M. Роль портів у розвитку туризму // Проблеми туризму та готельного бізнесу. – 2006. – ч. 1. – С. 46-52)

  6. Boruszczak M. Polska regionуw u progu XXI wieku // Rola turystyki w strategii i polityce rozwoju gospodarki regionalnej. – Gdaсsk: Wyїsza Szkoіa Turystyki i Hotelarstwa, 2006. – S. 58-64.
    (Борущак M. Польща регіонів на порозі XXI ст. // Роль туризму у стратегії та політиці розвитку економіки регіону. – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу, 2006. – С. 58-64)

  7. Boruszczak M. Przyrodnicze i antropogeniczne walory Pomorza jako czynnik rozwoju regionalnego / Marka w turystyce wiejskiej. – Gdaсsk: Pomorski Orodek Doradztwa Rolniczego, 2006. – S. 66-69.
    (Борущак M. Природні та антропогенні умови Помор’я як чинник регіонального розвитку / Вісник агротуризму. – Гданськ: Поморський осередок сприяння АПК, 2006. – С. 66-69)

  8. Борущак М. Концептуальні підходи до визначення дефініції "туристичний регіон" // Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу: Серія "Економіка, організація і управління підприємствами (в туристичній сфері). – 2006. – № 10. – С. 104-112.

  9. Борущак М. Особливості маркетингової стратегії розвитку курортно-туристичного регіону // Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу: Серія "Економіка, організація і управління підприємствами (в туристичній сфері). – 2005. – № 9. – С. 100-105.

  10. Boruszczak M. Turystyczno-uzdrowiskowe znaczenie Ustki dla regionu Pomorza // Turystyka a uzdrowiska / red. nauk. A. Gotowt-Jeziorska, J. Wyrzykowski. – Warszawa: Pol. Stow. Turystyki, 2005. – S.33-41.
    (Борущак M. Туристично-рекреаційне значення Устки для Поморського регіону// Туризм та курорти / за ред. A. Готовт-Єзьорської, Й. Вижиковскі. – Варшава: Польське туристичне товариство, 2005. – С.33-41)

  11. Борущак М. Изменения в Польше как социально-организационная основа для функционирования туристических регионов // Актуальные проблемы туризма: Сб. науч. тр. Рос. международной академии. – 2005. – №7. – С. 229-233.

  12. Boruszczak M. Regiony i Euroregiony szans№ rozwoju turystyki w Polsce // Gospodarka turystyczna w XXI wieku: szanse i bariery rozwoju w warunkach integracji miкdzynarodowej / pod red. S. Bosiackiego, J. Grella. – Poznan: AWF, 2004. – S.265-272.
    (Борущак M. Регіони i Єврорегіони: шанс туристичного розвитку в Польщі // Економіка туризму у XXI ст.: можливості та загрози розвитку в умовах міжнародної інтеграції / за ред. С. Босяцкого, Й. Грелля. – Познань: Академія фізичного виховання, 2004. – С.265-272)

  13. Boruszczak M. Miejsce Polski w Europie regionуw a procesy integracyjne / Usіugi a rozwуj gospodarczo-spoіeczny / Red. Marciszewska B., Miecznikowski S. – Gdaсsk: Wydaw. Gdaсskie, 2004. – S.120-126.
    (Борущак M. Місце Польщі в Європі регіонів та інтеграційні процеси / Послуги тa соціально-економічний розвиток / Ред. Марцішевська Б., Мєчніковскі С. – Гданськ: Гданське в-во, 2004. – С.120-126)

  14. Boruszczak M. Znaczenie produktu i jakoci usіug turystycznych // Markowe produkty turystyczne: pod red. A. Panasiuka. – Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczeciсskiego, 2004. – S. 75-80.
    (Борущак M. Значення туристичного продукту та якості туристичних послуг // Фірмові туристичні продукти: за ред. A. Панасюка. – Щецин: В-во Щецинського університету, 2004. – С. 75-80.)

  15. Boruszczak M. Zamki i fortyfikacje w Polsce jako element dziedzictwa kulturowego // Problemy Turystyki i Hotelarstwa. – 2004. – z. 1. – S. 98-104.
    (Борущак M. Замки та фортифікаційні споруди у Польщі як елемент культурної спадщини // Проблеми туризму та готельного бізнесу. – 2004. – ч. 1. – С. 98-104)

  16. Boruszczak M. Produkt turystyczny a polityka turystyczna paсstwa / Turystyka w Polsce w przededniu integracji europejskiej: [praca zbiorowa] Red. Waldemar Moska – Elbl№g: Wyїsza Szkoіa im. Bogdana Jaсskiego Wydziaі Zamiejscowy; omїa: Wyїsza Szkoіa Zarz№dzania i Przedsiкbiorczoci im. Bogdana Jaсskiego, 2004. - s.10-15
    (Борущак M. Туристичний продукт і туристична політика держави // Туризм в Польщі напередодні європейської інтеграції / Зб. наук. праць під. ред. В. Моски. – Ельбльонг:. Вища школа управління і підприємництва ім. Б. Янського, 2004. – С. 10-15)

  17. Boruszczak M. Dziaіalnoж turystyczna osуb niepeіnosprawnych // Problemy Turystyki i Hotelarstwa. – 2002. – № 2. – S. 5-11.
    (Борущак M. Туристична діяльність неповносправних осіб // Проблеми туризму та готельного бізнесу. – 2002. – № 2. – С. 5-11)

  18. Борущак М. Социально-экономические преобразования в Польше как организационная основа для функционирования туристических регионов // Науковий вісник Інституту менеджменту та економіки: Серія економічних наук. – 2002. – №3. – С. 115-119.

  19. Boruszczak M. Ksztaіcenie kadr dla potrzeb turystyki // Polityka samorz№du terytorialnego w dziedzinie turystyki / pod red. M. Boruszczaka. – Gdansk: WSTiH, 2000. – S. 56-62.
    (Борущак M. Підготовка кадрів для туристичної сфери // Політика місцевого самоврядування у туристичні сфері/ за ред. M. Борущакa. – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу, 2000. – С. 56-62)

  20. Boruszczak M. Markowy produkt turystyczny jako waїny korelat rozwoju regionu gdaсskiego // Tworzenie regionalnego markowego produktu turystycznego gminy / pod red. M. Boruszczaka. – Stegna: RCDRRiOW, 1999. – S.16-25.
    (Борущак M. Фірмовий туристичний продукт як важливий чинник розвитку Гданського регіону // Створення якісного регіонального туристичного продукту гміни / за ред. M. Борущакa. – Стегна: Регіональний центр розвитку рекреації і організації відпочинку, 1999. – С.16-25)

  21. Boruszczak M. Ksztaіcenie kadr turystycznych dla potrzeb turystyki aktywnej // Problemy turystyki i hotelarstwa. – Gdynia: Wyїsza Szkoіa Morska, 1999. – S.18-21.
    (Борущак M. Підготовка кадрів у сфері активного туризму // Проблеми туризму та готельного бізнесу. – Гдиня: Вища морська академія, 1999. – С.18-21)

  22. Boruszczak M. Miejsce obrzкdуw religijnych w programach turystyki sakralnej / From Scientific Workshops of Workers of the University School of Physical Education in Gdaсsk, Poland 1999. - s. 51-64.
    (Борущак M. Значення релігійних місць в програмах сакрального туризму // З наукових шкіл працівників Академії фізичного виховання у Гданську, Польща, 1999.– С. 51-64)

Інші видання

  1. Борущак М. О некоторых психологических аспектах в работе менеджера // Науковий вісник Інституту менеджменту та економіки: Серія економічних наук. – 2002. – № 3. – С. 105-112.

  2. Борущак М. Туризм как модель регионального развития предпринимательства // Информационно-аналитический журнал. – 2006. – № 19. – С. 22-23.

  3. Boruszczak M. Stan i perspektywy rozwoju turystyki biznesowej w Gdaсsku // Turystyka biznesowa: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych – Gdaсsk: WSTiH, 2007 – S. 402-411.
    (Борущак M. Стан і перспективи розвитку бізнестуризму у Гданську // Бізнестуризм: збірник праць конференції – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу, 2007 – С. 402-411)

  1. Czarnobaj J., Boruszczak M. Ksztaіtowanie transgranicznych obszarуw chronionych a rozwуj turystyki // Rola turystyki w strategii i polityce rozwoju gospodarki regionalnej: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych – Gdaсsk: WSTiH / pod red. A. Korowickiego, 2006 – S. 65-74.
    (Чорнобай Й., Борущак M. Формування прикордонної зони та розвиток туризму // Роль туризму в стратегії і політиці розвитку регіональної економіки: збірник праць конференції – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу/ за ред. A. Коровіцкого, 2006 – С. 65-74.)
    Авторська участь: характеристика окремих транскордонних територій і їх значення у розвитку міжнародного туризму з акцентуванням на проблеми охорони навколишнього середовища.

  2. Boruszczak M., Gonczarenko J. Miejsce tradycji i obrzкdуw religijnych w rozwoju turystyki // Szkolenia z zakresu: marka w turystyce wiejskiej, catering/ bar/ maіa gastronomia z elementami tradycyjnego produktu regionalnego: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych. – Gdaсsk: PODRwG, 2006. – S. 66-68.
    (Борущак M., Гончаренко Я. Місце релігійних традицій і обрядів в розвитку туризму: збірник праць конференції «Навчання дисциплін: використання маркування в сільському туризмі (ресторанне обслуговування, бари, мала гастрономія) з елементами місцевих традицій» . – Гданськ: Поморський осередок сприяння АПК, 2006. – С. 66-68)
    Авторська участь: Оцінка умов і розроблення пропозицій щодо розвитку релігійного туризму в Польщі.

  3. Boruszczak M., Czarnobaj J. Walory przyrodnicze centrуw pielgrzymkowych na zachodzie Ukrainy // Turystyka religijno-pielgrzymkowa: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych. – Gdaсsk: Wyїsza Szkoіa Turystyki i Hotelarstwa, 2005. – S. 31-37.
    (Борущак M., Чорнобай Й. Природні умови центрів паломництва на заході України // Релігійно-паломницький туризм: збірник матеріалів конференції – Гданськ: Вища школа туризму і готельної справи, 2005. – С. 31-37)
    Авторська участь: Оцінка природних умов і розроблення пропозицій щодо їх охорони в центрах паломництва в західній частині України.

  4. Boruszczak M., Czarnobaj J. Miejsce turystyki w programie integracji europejskiej // Turystyka czynnikiem oїywienia obszarуw wiejskich: zbiуr materiaіуw konferencyjnych. – Gdaсsk: Wojewуdzki Orodek Doradztwa Rolniczego, 2004. – S. 21-30.
    (Борущак M., Чорнобай Й. Місце туризму в програмі європейської інтеграції // Туризм як чинник відродження сільських територій: збірник матеріалів конференції. – Гданськ: Поморський осередок сприяння АПК, 2004. – С. 21-30.)
    Авторська участь: оцінка туристичної політики ЄС, пропозиції щодо гармонізації туристичної політики сусідніх країн.

  5. Boruszczak M. Rola samorz№dуw lokalnych w aktywizacji rodowisk wiejskich // Turystyka czynnikiem oїywienia obszarуw wiejskich: zbiуr materiaіуw konferencyjnych. – Gdaсsk: WODR, 2004. – S. 13-19.
    (Борущак M. Роль місцевого самоврядування в активізації сільських територій // Туризм як чинник відродження сільських територій: збірник матеріалів конференції. – Гданськ: Воєводський осередок сприяння АПК, 2004. – С. 13-19)

  6. Boruszczak M. Zamki obronne na Kresach II RP jako czynnik rozwoju turystyki sentymentalnej // Fortyfikacje jako atrakcje turystyczne: materiaіy z miкdzynarodowej konferencji naukowej / pod red. G. Biaіuсskiego. – Giїycko: Wydaw. Mazurskie, 2003. – S. 59-64.
    (Борущак M. Оборонні замки на окраїнах II РП як чинник розвитку сентиментального туризму // Фортифікація як туристична атракція: матеріали міжнародної наукової конференції / за ред. Г. Бялунського – Гіжицко: Мазурське в-во, 2003. – С. 59-64)

  7. Boruszczak M. Rozwуj turystyki na obszarach nadgranicznych a problemy spoіeczne / Розвиток науково-технологічних парків та інноваційних структур інших типів: Україна і світовий досвід: ІІ Міжн. НПК. – Львів: ЦНТІ, 2003. – С. 119-123.
    (Борущак M. Розвиток туризму на прикордонних територіях тa соціальні проблеми / Розвиток науково-технологічних парків та інноваційних структур інших типів: Україна і світовий досвід: ІІ Міжн. НПК. – Львів: ЦНТІ, 2003. – С. 119-123)

  8. Czarnobaj J., Boruszczak M. Las jako uniwersalny zasуb turystyki transgranicznej // Uwarunkowania uїytkowania turystycznego lasуw i terenуw zadrzewionych: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych – Gdaсsk: WSTiH/ pod red. A. Korowickiego, 2003. – S. 135-140.
    (Чорнобай Й., Борущак M. Ліс як універсальний засіб транскордонного туризму // Умови туристичного використання лісів i лісистих територій: збірник матеріалів конференції – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу / за ред. A. Коровіцкого, 2003. – С. 135-140)
    Авторська участь: обґрунтовано значення якостей природних ресурсів, зокрема лісових, для розвитку туризму в умовах транскордонної співпраці.

  9. Boruszczak M. rodowisko jako czynnik rozwoju turystyki. Stan i zagroїenia // Polityka samorz№du terytorialnego w dziedzinie turystyki: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych / pod red. M. Boruszczaka. – Gdansk: WSTiH, 2000. – S. 187-192.
    (Борущак M. Середовище як чинник розвитку туризму. Стан і загрози // Політика органу місцевого самоврядування у туристичній сфері: збірник матеріалів конференції / за ред. M. Борущакa. – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу, 2000. – С. 187-192)

  10. Boruszczak M. Problemy spoіeczne na obszarach nadgranicznych, a turystyka // Problemy i moїliwoci rozwoju obszarуw przygranicznych poprzez turystykк: materiaіy z seminarium – Gdaсsk: WSTiH 2000 / pod red. M. Boruszczaka – S. 86-94.
    (Борущак M. Соціальні проблеми у прикордонному регіоні та туризм // Проблеми i можливості розвитку прикордонних регіонів з допомогою туризму: матеріали семінару – Гданськ: Вища школа туризму і готельного бізнесу, 2000/ за ред. M. Борущакa – С. 86-94)

  11. Борущак М. Сущность и значение рекламы на туристическом предприятии // Туризм на порозі XXI століття: освіта, культура, екологія: матеріали міжнародної НПК. – Київ: КІТЕП, 1999. – С. 269-273.

  12. Boruszczak M. Semantyczne uwarunkowania terminu „branding” // Tworzenie regionalnego markowego produktu turystycznego gminy: zbiуr materiaіуw pokonferencyjnych/pod red.M.Boruszczaka.–Stare Pole: RCDRRiOW, 1999.– S.131-135.
    (Борущак M. Семантичне обумовлення терміну „бренд” // Створення регіонального фірмового туристичного продукту гміни / Збірник матеріалів конференції / за ред. M. Борущакa. – Старе Поле: Регіональний центр розвитку рекреації і організації відпочинку, 1999.– С.131-135)

  13. Boruszczak M. Uwarunkowania i bariery rozwoju agroturystyki //Agroturystyka szans№ wsi: stan i perspektywy: materiaіy z konferencji / pod red. M. Boruszczaka. – Gdaсsk: Zakі. Poligr. Fundacji Rozwoju UG, 1998. – S. 16-21.
    (Борущак M. Умови i перепони розвитку агротуризму //Агротуризм – шанс для сіл: Стан і перспективи.-Збірник праць конференції / за ред. M. Борущакa. – Гданськ: Закл. полігр. фонду розвитку Гданського університету, 1998. – С. 16-21)

  14. Boruszczak M. Dobуr i ocena kadr w turystyce // Rola turystyki w rozwoju regionu: Materiaіy z Konferencji: praca zbiorowa / pod red. M. Boruszczaka. – Bytуw: Druk. „Kurier”, 1996. – S. 38-45.
    (Борущак M. Підбір та оцінка кадрів для роботи в туризмі // Роль туризму у розвитку регіону: Матеріали конференції / за ред. M. Борущакa. – Битув: Друк. „Kurier”, 1996. – С. 38-45)