Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Соколовська Валентина Володимирівна. Стратегія ціноутворення підприємств сфери індиві-дуальних побутових послуг : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Соколовська В.В. Стратегія ціноутворення підприємств сфери індивідуальних побутових послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Полтавський університет споживчої кооперації України. - Полтава, 2008.

У дисертаційній роботі розглянуто економічну сутність та особливості індивідуальних побутових послуг як об’єкту ціноутворення, визначено сутність ціни цих послуг та систематизовано їх види, обґрунтовано методологічні засади стратегічного управління ціноутворенням в підприємствах сфери індивідуальних побутових послуг. Досліджена цінова динаміка на ринку індивідуальних побутових послуг України та визначені її основні тенденції на сучасному етапі.

Обґрунтовано методологічні підходи до вибору видів стратегій ціноутворення підприємствами сфери індивідуальних побутових послуг, цінової сегментації ринку цих послуг та критерії вибору цільових сегментів, на яких підприємство передбачає здійснювати свою діяльність у стратегічній перспективі, прогнозування структури цін на індивідуальні побутові послуги.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та отримано нове вирішення актуальної науково-прикладної проблеми щодо комплексної розробки теорії та методології формування стратегії ціноутворення підприємств сфери індивідуальних побутових послуг. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити наступні основні висновки:

1. Проведено теоретичне обгрунтування економічної сутності поняття “індивідуальна побутова послуга” на засадах характеристики змісту категорії “послуга”. Критичний розгляд наукових підходів до визначення сутності категорії “послуга” та з’ясування основних особливостей індивідуальних побутових послуг дозволив сформулювати авторську позицію щодо визначення їх змісту, а також запропонувати їх класифікацію як об’єктів ціноутворення за такими ознаками: вид послуг за призначенням; сегмент споживачів послуг; інтенсивність попиту на послуги; ступінь участі клієнта у процесі виконання послуги; рівень елітарності послуги за рівнем сервісу та кваліфікації виконавців; ступінь стандартизації параметрів наданої послуги.

2. При визначенні концептуальної сутності поняття “ціна індивідуальної побутової послуги” були розглянути підходи сучасних науковців до характеристики поняття “ціна послуги”, а також сформульовані основні особливості ціни досліджуваних послуг, а саме їх функціонування в межах локального ринку, використання в роздрібному секторі обміну тощо. Поряд з визначенням цього поняття розроблена класифікація цін індивідуальних побутових послуг за об’єктом формування, рівнем узагальнення ціни, часом визначення ціни, місцем надання послуг та ін.

3. Обґрунтування методологічних засад дозволило запропонувати процес стратегічного управління ціноутворенням на підприємствах сфери індивідуальних побутових послуг здійснювати за наступними основними етапами: ознайомлення з корпоративною, маркетинговою та фінансовою стратегіями підприємства; визначення системи цілей стратегічного управління ціноутворенням; здійснення стратегічного аналізу факторів та умов ціноутворення; вибір виду цінової стратегії підприємства; формування системи стратегії ціноутворення за окремими видами послуг; оцінка обраних стратегій; контроль реалізації обраних стратегій. Загальне поняття “стратегія ціноутворення”, що використовується в сучасній практиці управління цінами, пропонується розділити на такі два поняття: «цінова стратегія підприємства сфери індивідуальних побутових послуг” та “стратегія ціноутворення на окремий вид індивідуальних побутових послуг”. Головною метою стратегічного управління ціноутворенням на підприємствах сфери індивідуальних побутових послуг визначено забезпечення зростання ринкової вартості підприємства, що повинно підтримуватись наступними завданнями: зростанням суми прибутку або рівня рентабельності; зростанням обсягу реалізації послуг або розширенням долі відповідного їх ринку; зміцненням конкурентної позиції та іншими.

4. На підставі діагностики функціонування підприємств сфери послуг доведено, що стратегічне управління ціноутворенням має враховувати сучасні тенденції цінової динаміки на ринку індивідуальних побутових послуг. Основними з таких тенденцій в процесі цінового аналізу за 2002-2006 роки визначено: щорічне зростання рівня середніх цін; вплив фактора сезонності на формування цін за окремими регіонами України; зростання в ціні питомої ваги поточних витрат при зниженні питомої ваги податків з доходу та прибутку; зниження рівня ефективності ціноутворення за показниками коефіцієнтів рентабельності реалізації та рентабельності поточних витрат.

5. Розробка методичного підходу до вибору стратегії ціноутворення підприємств сфери індивідуальних послуг передбачила проведення вибору стратегії за результатами стратегічного цінового аналізу наступних груп факторів: макроекономічних факторів; факторів, що характеризують відповідний вид ринку послуг; факторів, що характеризують діяльність підприємства в цілому; факторів, що характеризують конкретний вид послуг. В залежності від визначеної системи умов запропонована матриця вибору виду цінової стратегії підприємства та комплекс альтернативних видів стратегій ціноутворення за конкретними видами індивідуальних побутових послуг, що дозволило найбільш ефективно забезпечити реалізацію кожної цінової стратегії підприємства.

6. Визначено, що розробка стратегій ціноутворення потребує відповідної цінової сегментації ринку індивідуальних побутових послуг, процес якої передбачає: проведення сегментування відповідного ринку послуг і характеристику кожного із його сегментів; вибір цільових сегментів ринку, на яких підприємство має намір здійснювати свою діяльність у стратегічній перспективі; позиціювання окремих послуг в кожному з обраних сегментів ринку; обґрунтування стратегічних цінових рішень щодо цінової диференціації послуг по обраних цільових сегментах ринку.

7. Обгрунтування стратегій ціноутворення за окремими видами індивідуальних побутових послуг запропоновано завершувати прогнозуванням структури цін. Об’єктом такого прогнозування визначено питому вагу таких елементів ціни, як поточні витрати, прибуток і податки. Деталізація пропозицій дозволила дійти висновку, що поточні витрати доцільно поділяти при прогнозуванні на елементи (постійні поточні витрати; витрати на матеріали; витрати на оплату праці та соціальні відрахування з неї; інші змінні поточні витрати). Чистий прибуток в структурі ціни пропонується визначати по відношенню до поточних витрат з його диференціацією за цільовими сегментами ринку, рівню цінового ризику та рівню чистої вартості послуги, що формується для клієнтів. Податкові платежі в структурі ціни на послуги запропоновано розглядати через дві складові: податок на додану вартість та податок на прибуток.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Соколовська В.В. Управління ризиками як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємств // Вісник Хмельницького національного університету, 2005, – Вип. 6, Т.1 – С.194-199.

2. Соколовська В.В. Теоретичні передумови стратегії ціноутворення підприємств сфери послуг // Вісник Хмельницького національного університету. – 2006. – Вип. 1, Т.2. – С. 149-153.

3. Соколовська В.В., Чорна Л.О. Вплив динаміки рівня середніх цін на конкурентоспроможність окремих видів індивідуальних побутових послуг // Вісник Хмельницького національного університету. – Хмельницький, 2007. – Вип. 5, Т.2. – С. 26-30.

4. Соколовська В.В. Методичні засади прогнозування структури цін на індивідуальні побутові послуги // Економіка. Фінанси. Право: проблемні питання, коментарі та поради. – 2007. № 5. – С.17-22.

5. Соколовська В.В. Обґрунтування стратегічної цінової сегментації ринку індивідуальних побутових послуг // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. – 2007. – Вип.3. – С. 342-349.

6. Соколовська В.В. Динаміка рівня середніх цін на окремі види індивідуальних побутових послуг // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. – 2008 . С. 142-149. – (серія: економічні науки).

Тези доповідей та матеріали конференцій:

7. Соколовська В.В. Аналіз цінової динаміки на ринку індивідуальних побутових послуг України. // Резерви підвищення ефективності діяльності підприємств та організацій у ХХІ столітті: Всеукр. наук.-практ. конф. – Кіровоград, 17-18 квітня 2008 р. – С. 58-59.

8. Соколовська В.В. Бабчинська О.І. Методологічні засади стратегічного ціноутворення в підприємствах сфери індивідуальних послуг // Пріоритети економічного розвитку України: історія і сьогодення: Всеукр. наук.-практ. конф. – Вінниця, 2007 – С.71-83.

9. Соколовська В.В. Принципи стратегічної цінової сегментації ринку індивідуальних побутових послуг // Сучасний стан і тенденції розвитку економіки регіонів в контексті Євроінтеграційних процесів: Міжнар. наук.-практ. конф.. – Ялта, 2007 – С. 37-42.