У роботі проведено дослідження теоретичних і практичних засад формування та реалізації стратегії МТП, визначено особливості стратегічного управління вітчизняних підприємств транспорту, комплексно досліджено питання мобілізації потенціалу МТП України в умовах ринкової трансформації вітчизняної економіки. Узагальнення результатів дослідження дозволило сформулювати і обґрунтувати наступні висновки: 1.Проведений аналіз еволюції поглядів на категорію “прибуток”, фактори його зростання наочно свідчить, що у сучасних умовах розвитку економіки прибуток підприємств формується за рахунок багатьох джерел, різних за своїм економічним змістом і кількісними характеристиками. Його рівень безпосередньо залежить як від процесу виробництва продукту, так і від здатності цього продукту відповідати суспільно визначеним вимогам ринку. 2.Дослідження еволюції системи управління як відповіді на виклик зовнішнього середовища у вигляді ускладнення управлінських завдань свідчить, що саме концепція стратегічного управління є тією системою методів та прийомів, яка відповідає вимогам функціонування підприємств усіх сфер виробництва в умовах постіндустріальної епохи. У зв’язку з цим на основі вивчення робіт різних авторів та практичного досвіду підприємців проведено аналіз факторів зовнішнього середовища, під впливом яких формується стратегічна поведінка підприємців України, зокрема МТП. 3. Досліджено особливості формування доходів, витрат, прибутку МТП, обумовлені специфікою транспортної продукції. Аналіз вітчизняного ринку послуг МТП дозволив визначити фактори, що впливають на обрання ними певної стратегії. 4.З урахуванням специфіки продукції МТП запропоновано систему показників оцінки ТЕР та підхід до групування МТП України на основі кластерного аналізу з метою визначення конкурентних переваг їх окремих груп. Вивчено існуючі підходи до аналізу ринкової ситуації та розроблено комбіновану систему оцінки досягнутого ТЕР та якості його використання (за індексом ринкової активності підприємств). Це дозволяє визначити ринкову позицію МТП у порівнянні з конкурентами, спрогнозувати напрямок їх ринкової активності, обґрунтовано обрати стратегію певного МТП. 5.Визначено як ключовий фактор успіху МТП забезпечення обумовленої інтенсивності портових робіт. Систематизовано фактори впливу на інтенсивність НРР у МТП. У зв’язку з комплексністю послуг МТП, для виявлення шляхів мобілізації резервів підвищення їх рівня запропоновано використання положень теорії обмежень системи. 6.З урахуванням впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, зокрема конкуренції на ринку транспортних послуг, на результати діяльності МТП запропоновано для кількісного визначення стратегічного орієнтира МТП – прогнозу обсягу вантажообігу, якого зможе досягти конкретний порт у існуючих умовах через певний проміжок часу – використати метод екстраполяції з рівняннями трендів лінійної, степінної, логарифмічної, параболічної залежностей. 7.Розроблено методичні рекомендації та побудовано моделі для визначення оптимального за критерієм максимізації прибутку обсягу та структури вантажообігу МТП з урахуванням раціонального використання їх наявних потужностей, а також структури витрат на переробку вантажів. Із залученням моделей проаналізовано структуру витрат провідних МТП України на НРР різних за технологією переробки вантажів; визначено оптимальні обсяг, структуру вантажообігу для Іллічівського МТП та проведено порівняльний аналіз розрахункових і фактичних значень прибутку від послуг з переробки вантажів. 8.Запропоновано алгоритм проведення аналізу фінансових результатів як основи для визначення можливостей МТП з реалізації стратегічних планів, аналізу надійності потенційних стратегічних партнерів, інвесторів, а також визначення перспективних напрямків інвестування коштів підприємств на основі квантово-економічного аналізу. 9.Запропоновано процедуру формування стратегії діяльності та розробки організаційних заходів з її реалізації підприємствами транспорту, а саме МТП. Розроблено як приклад зразковий календарний план робіт структурних підрозділів Іллічівського МТП, що дозволяє визначити виконання цих заходів у часі |