Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Лозовик Юрій Миколайович. Стратегічна поведінка підприємства на олігополістичному ринку (на прикладі українських підприємств-виробників мінеральних добрив) : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Лозовик Ю.М. Стратегічна поведінка підприємства на олігополістичному ринку (на прикладі українських підприємств-виробників мінеральних добрив) – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – «Економіка і управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». – ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ, 2008.

Дисертацію присвячено вирішенню теоретичних, методичних і прикладних питань формування, обґрунтування та застосування стратегічної поведінки підприємства, що функціонує на олігополістичному ринку.

Досліджено еволюцію теорії олігополії, присвяченої питанням стратегічної поведінки підприємства. Здійснено міждисциплінарний аналіз понятійного апарату досліджуваної предметної галузі та проведене його впорядкування. Сформовані базові підходи до побудови концепції стратегічної поведінки підприємства.

Проведено діагностику галузі, ринків і ринкової поведінки українських підприємств-виробників мінеральних добрив. Оцінені сильні та слабкі сторони підприємств-виробників азотних добрив у галузевому аспекті. За авторською методикою оцінено просторові межі внутрішнього ринку азотних добрив. Обґрунтовано вибір моделей стратегічної поведінки підприємств на рівні двох учасників (дуополії).

Розглянуті переваги і недоліки існуючих моделей дуополії, тріополії та математичного інструментарію, що використовується для їх аналізу. Розроблені методичні рекомендації щодо вибору оптимальної моделі стратегічної поведінки підприємства-олігополіста із альтернативних варіантів та її адаптації до потреб підприємства з використанням інструментарію теорії динамічних систем і теорії ігор. Запропоновані рекомендації щодо організаційного та інформаційного забезпечення реалізації моделі стратегічної поведінки підприємства.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення наукового завдання щодо розробки й обґрунтування теоретичних, методичних і прикладних аспектів стратегічної поведінки підприємства-олігополіста. Основні висновки та результати теоретичного, методичного і наукового спрямування, є такими:

  1. Розмежування та змістовне уточнення понять “економічна поведінка підприємства”, “ринкова поведінка підприємства”, “стратегічний намір підприємства” дозволило визначити поняття “стратегічна поведінка” як систему взаємопов’язаних дій, до складу якої входять дослідження, аналіз, оцінка, прогнозування вже існуючих стратегій чи можливих стратегічних намірів основних учасників ринку, а також формування, обґрунтування і застосування власної манери стратегічних дій з урахуванням своєчасної та ефективної реакції підприємства на обрану поведінку конкурента. Сприйняття стратегічної поведінки підприємства як процесу розробки й прийняття управлінських рішень дозволило визначити її складові та можливості інтеграції в загальну систему планування і контролю на підприємстві.

  2. Здійснений розгорнутий ретроспективний аналіз існуючих моделей стратегічної поведінки підприємства показав, що окремі моделі можуть лише фрагментарно пояснювати складність та багатоаспектність стратегічної поведінки підприємств. Основними причинами визначені наступні: неможливість врахування в окремій моделі одночасно всіх змінних, складність взаємодії основних учасників та багатоваріантність їх інтересів, полікритеріальність визначення оптимальної стратегії. Доведено, що лише взяті у своїй сукупності моделі стратегічної поведінки підприємства формують багатий методичний інструментарій для дослідження цього явища.

  3. Оцінено переваги і недоліки застосування інструментарію теорії динамічних систем та ймовірнісного підходу при моделюванні поведінки олігополістів і визначено, що в рамках будь-якої економіко-математичної моделі неможливо врахувати всі стратегічні наміри її учасників, які можуть використовуватися як для маскування неефективності, так і для забезпечення високих економічних результатів підприємства. Результати розгляду динамічних моделей олігополії з нелінійною функцією попиту показали, що навіть за умов повної визначеності, можливе виникнення точкових циклів різного періоду та хаосу, як крайнього випадку складної рівноваги. Обґрунтовано, що за відсутності можливості отримання точного прогнозу майбутнього стану системи, для моделювання поведінки підприємств-конкурентів доцільно використовувати ймовірнісний підхід.

  4. Побудована концепція стратегічної поведінки через проектування основних її процесів, а саме: проведення стратегічного моніторингу середовища підприємства, створення бази знань про стратегічні наміри та можливу поведінку контрагентів, розробки і вибору алгоритму стратегічної поведінки, реалізації обраної поведінки, оцінки та контролю досягнутих результатів, дозволила поєднати елементи методичного, організаційного та інформаційного забезпечення в єдину цілеспрямовану систему управління підприємством на базі загальнонаукових та спеціальних принципів наукового пізнання.

  5. Магістральною тенденцією сучасного ринку азотних добрив України є підвищення рівня інтенсивності конкуренції між вітчизняними підприємствами-виробниками у сезонний період підвищення попиту зі сторони споживачів і, навпаки, тенденцію до скорочення його рівня – у міжсезонний період. Для підтримки та розвитку власної конкурентної позиції вітчизняні підприємства-виробники азотних добрив, за умов випуску і реалізації стандартизованої продукції, змушені більш активно реагувати на зміни у діях підприємств-конкурентів. Проведені розрахунки показників ринкової концентрації підприємств-виробників та оцінка взаємозв’язків між ними дають підстави визначити структуру ринку як олігополістичну.

  6. На основі запропонованої методики просторової оцінки меж ринку проведено діагностування зон монопольної і конкурентної боротьби українських підприємств-виробників на внутрішньому ринку аміачної селітри, що засвідчило існування стратегічної взаємозалежності між ВАТ “Рівнеазот” і ВАТ “Азот” у західних, центральних і північних областях, і між ВАТ “Азот” і ЗАТ “Сєвєродонецьке об’єднання “Азот” – у східних і південних областях. Стосовно ВАТ “Концерн “Стирол” слід зазначити, що воно в основному спеціалізується на експорті продукції і незацікавлено у конкурентній боротьбі з ВАТ “Азот” і ЗАТ “Сєвєродонецьке об’єднання “Азот”. Це, в свою чергу, дозволило зробити припущення про існування дуополістичної залежності між учасниками ринку.

  7. Результати статистичного факторного аналізу, в ході якого було проведено позиціонування українських підприємств-виробників азотних добрив, чітко фіксують, що лідируючі позиції у галузевому просторі займають Одеський припортовий завод, ВАТ “Концерн “Стирол”, позицію досить близьку до лідируючих займає ВАТ “Азот”. Для ВАТ “Дніпроазот”, ЗАТ “Сєвєродонецьке об’єднання “Азот” характерними є значення показників, які досить близькі до середнього галузевих. ВАТ “Рівнеазот”, в свою чергу, через значні технологічні та господарські проблеми має показники значно нижчі від середньогалузевого рівня.

  8. Ключова ідея розроблених автором рекомендацій щодо застосування економіко-математичних моделей для оптимізації стратегічної поведінки підприємств полягає у необхідності обґрунтування низки змістовних спрощень, які пов’язані зі зменшенням кількості учасників до двох або трьох, прийняттям лінійних взаємозв’язків у функціях попиту, витрат та інших основних змінних. Реалізація зроблених спрощень дозволила отримати адекватні моделі, використання яких дало змогу суттєво підвищити ефективність діяльності підприємства та зміцнити його ринкові позиції у довгостроковій перспективі.

  9. Аналіз базових моделей стратегічної поведінки підприємств-олігополістів дозволив виявити найбільш значущі стратегічні параметри та змінні: ступінь впливу на дії конкурентів, схему взаємодії між учасниками ринку, вид керованої змінної, рівень доступу до інформації, швидкість реагування учасників тощо. Розроблені методичні рекомендації дозволяють підприємствам-виробникам мінеральних добрив на основі попередньо визначених ними параметрів і змінних майбутньої моделі чітко ідентифікувати прийнятну для використання модель стратегічної поведінки підприємства та оцінити можливості її застосування на практиці.

  10. Діагностика існуючих організаційних структур управління вітчизняних підприємств-виробників мінеральних добрив показала їх недосконалість, що зумовлено цілою низкою стихійних перетворень і реорганізаційних змін. Реалізація розробленої схеми організаційно-інформаційного забезпечення найбільш прийнятної моделі стратегічної поведінки підприємства дозволила інтегрувати її в загальну структуру управління, попередньо закріпивши функції щодо проектування, затвердження, інформування, узгодження, виконання та контролю за центрами відповідальності. Це, в свою чергу, дозволило удосконалити існуючу організаційну структуру підприємства та забезпечити її гнучкість через реалізацію адекватної та своєчасної реакції підприємства на поведінку основних конкурентів.

Пропозиції і рекомендації дисертаційної роботи апробовані на практиці та можуть бути використані для формування, обґрунтовування і застосування науково-обґрунтованих моделей стратегічної поведінки підприємства з урахуванням можливої поведінки конкурентів на олігополістичному ринку.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Лозовик Ю.М. Економічне діагностування ринку аміаку: ціновий контекст / Ю.М. Лозовик // Стратегія економічного розвитку України : Наук. зб. – Вип. 17/ Гол. ред. А.П. Наливайко. – К. : КНЕУ, 2005. – С. 58-66 (0,48 д. а.).

  2. Лозовик Ю.М. Збутова поведінка підприємств-виробників за умов сезонного попиту на мінеральні добрива в Україні / Ю.М. Лозовик // Менеджмент : збірник наукових праць. – Вип. 6. – К. : Міжгалузевий інститут управління, 2006. – С. 120-134 (0,30 д. а.).

  3. Лозовик Ю.М. Моделювання поведінки олігополістів з використанням інструментарію теорії динамічних систем / Ю.М. Лозовик // UKRAINIAN JOURNAL “Економіст”. – №11. – 2007. – С. 61-65 (0,56 д. а.).

  1. Лозовик Ю.М. Оцінка стабільності у динамічних кількісних моделях стратегічної поведінки олігополістів / Ю.М. Лозовик // Економіка : проблеми теорії та практики : Збірник наук. праць. – Вип. 234. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2007. – С. 600-613 (0,41 д. а.).

В інших наукових виданнях:

  1. Лозовик Ю.М. Дослідження поведінки цін на ринку азотних добрив у період 2001-2003 рр. / Ю.М. Лозовик // Вчені записки. – Вип. 14. – К. : Університет економіки і права “Крок”, 2005. – С. 64-73 (0,51 д. а.).

  2. Лозовик Ю.М. Особливості поведінки підприємств-виробників мінеральних добрив в умовах невизначеності / Ю.М. Лозовик // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень на сучасному етапі”. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2004. – С. 91-93 (0,06 д. а.).

  3. Лозовик Ю.М. Процес розробки і реалізації стратегії за умов структурно мінливого зовнішнього середовища / Ю.М. Лозовик // Наукова робота – складова діяльності університету : збір. мат. науково-практичної конференції науково-педагогічних працівників. – К. : Університет економіки і права “Крок”, 2005. – С. 144-147 (0,11 д. а.).

  4. Лозовик Ю.М. Стратегічна поведінка українських підприємств-експертів на ринку аміачної селітри / Ю.М. Лозовик // Збірник тез доповідей ТАНГ Другої міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених “Економічний і соціальний розвиток України в ХХ столітті : національна ідентичність та тенденції глобалізації”. – Ч. 1 – Тернопіль : Економічна думка, 2005. – С. 213-215 (0,09 д. а.).

  5. Лозовик Ю.М. Стратегічна поведінка підприємств-виробників на олігополістичному ринку / Ю.М. Лозовик // Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2005”. – Т. 79. – Маркетинг та менеджмент. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2005. – С. 28-30 (0,11 д. а.).

  6. Лозовик Ю.М. Формалізація методики дослідження внутрішнього потенціалу підприємств-конкурентів на базі інструментарію статистичного факторного аналізу / Ю.М. Лозовик // Управління стратегічними змінами на підприємстві: концептуальні засади, методологія та практика : Міжнар. наук.-практ. конф. / Відп. ред. А.А. Мазаракі. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2005. – С. 131-133 (0,08 д. а.).

  7. Лозовик Ю.М. Мультирівновага і динаміка у моделях олігополії з нелінійною функцією ринкового попиту / Ю.М. Лозовик // Економічна організація та економічна освіта : взаємообумовленість стратегій розвитку: збір. мат. Міжн. наук.-практ. конф., присвяч. 100 річчю від дня народження Бухала Сергія Максимовича, доктора економічних наук, професора. / Відп. за вип. А.П. Наливайко. – К. : КНЕУ. – 2007. – С. 299-301 (0,05 д. а.).

  8. Лозовик Ю.М. Оцінка стабільності і рівноваги у відкритих соціально-економічних системах / Ю.М. Лозовик // Проблеми управління у сфері підприємництва : Матеріали науково-практичної конференції. – К. : Університет економіки і права “Крок”, 2007. – С. 229-230 (0,06 д. а.).