Фоломіна Світлана Анатоліївна. Стратегічне планування розвитку муніципального утворення : Дис... канд. наук: 25.00.04 - 2008.
Анотація до роботи:
Фоломіна С.А. – Стратегічне планування розвитку муніципального утворення. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.04 – Місцеве самоврядування. – Донецький державний університет управління Міністерства освіти і науки України. – Донецьк, 2007.
У дисертації комплексно досліджуються проблеми теоретичного і науково-методичного обґрунтування засад поглиблення процесу демократизації стратегічного планування соціально-економічного розвитку муніципального утворення на основі удосконалення організаційних форм і методів взаємодії органів місцевого самоврядування і громади.
На основі аналізу сутності місцевого самоврядування, концептуальних засад стратегічного планування муніципального розвитку, основоположних принципів територіального маркетингу і корпоративного управління територіальними утвореннями встановлено чинники ефективної взаємодії громадянського суспільства і місцевого самоврядування. На основі розробленої математичної моделі проаналізовано динаміку структурно-організаційних змін органу місцевого самоврядування і його управлінського впливу на соціально-економічні показники територіального утворення.
Розвинуто організаційно-методичні засади стратегічного планування соціально-економічного розвитку міста.
Розроблено порядок і методологічні підходи до формування іміджу міста на засадах корпоративного управління і принципів територіального маркетингу. Сформульовано принципи формування муніципальної корпоративної політики промислового розвитку.
Запропоновано напрямки удосконалення організаційних форм взаємодії органів місцевого самоврядування і громади у процесі стратегічного планування і прийняття рішень стосовно її розвитку.
У дисертації наведено нове вирішення наукового завдання щодо теоретичного і науково-методичного обґрунтування засад поглиблення процесу демократизації стратегічного планування соціально-економічного розвитку муніципального утворення на основі удосконалення організаційних форм і методів взаємодії органів місцевого самоврядування і громади.
Одержані результати зводяться до наступних висновків і положень.
Активізація процесів суспільних трансформацій і державотворення, конституційні і правові основи місцевого самоврядування в Україні вимагають розглядати його як один з важливіших принципів організації функціонування влади у суспільстві і державі. Місцеве самоврядування як суспільний феномен вимагає для свого розуміння інтеграції різноманітних підходів його наукового пізнання у системно-структуровану методологію, у якій можуть бути виділені пізнавальний і прикладний рівні, що забезпечує єдність емпіричного і теоретичного розвитку системи місцевого самоврядування.
Еволюціонування поглядів на місцеве самоврядування в Україні у процесі радикального перетворення її державної і соціально-економічної сутності призвело до появи нових чинників взаємодії громадянського суспільства і місцевого самоврядування. Встановлено, що корпоративне управління і місцеве самоврядування за базисними характеристиками мають суттєвий збіг, що має особливий прояв на муніципальному рівні. Обґрунтовано, що формування і ефективна реалізація соціально орієнтованої муніципальної промислової політики має базуватися на принципах корпоративного управління і територіального маркетингу як дієвого інструменту забезпечення прискореного зростання соціально-економічних показників і активізації розвитку корпоративних відносин.
За результатами аналізу структурно-організаційних змін і управлінського впливу на процеси життєдіяльності території на основі розробленої у роботі математичної моделі визначення динаміки управлінського впливу органу місцевого самоврядування на територіальну соціально-економічну систему показано, що збільшення рівня управлінського впливу супроводжується позитивною динамікою показників економічного розвитку території. Соціальна сфера демонструє значно слабшу реакцію на управлінський вплив органів місцевого самоврядування, а частково показники мають негативний характер. Визначені тенденції відображають співвідношення рівнів впливу процесів організації і самоорганізації на соціально-економічний розвиток регіону і окремого муніципального утворення, яке зумовлюється якістю стратегічного планування територіального (муніципального) розвитку.
Поглиблення концептуальних засад стратегічного планування муніципального розвитку відповідно до реалій сучасного рівня і тенденцій розбудови громадянського суспільства в Україні через інститут місцевого самоврядування зумовлюють застосування концепції управління з ризиком на основі децентралізації і гнучкої взаємодії усіх учасників прийняття рішення, коли взаємне узгодження їх інтересів стає головним механізмом координації. Створення такого механізму дозволить забезпечити формування стратегічних цільових настанов муніципального розвитку, прийнятних для усіх його учасників.
Обґрунтовано, що при удосконаленні процесу цілепокладання стратегічного муніципального планування на основі максимальної орієнтації на інтереси громади, встановленні корпоративних відносин між учасниками муніципального розвитку, територіальний маркетинг може виступати як об’єднуюча ідея, одна з концептуальних засад ведення бізнесу, а функції, принципи, засоби і інструменти територіального маркетингу – як методологічна основа стратегічного планування муніципального розвитку. При цьому територіальний маркетинг має розглядатися переважно в аспекті маркетингу території, коли маркетинг на території виступає як інструмент його найефективнішого використання. Показано, що застосування маркетингу іміджа території у стратегічному плануванні соціально-економічного розвитку міста складається з двох взаємопов’язаних фаз: створення моделі соціально-економічного розвитку на основі його сприйняття громадою; формування і закріплення суспільного визнання іміджу міста у сприйнятті цільових груп споживачів території.
Обгрунтовано, що формування іміджу міста має виконуватися, виходячи з бачення громади майбутнього свого міста, на основі чого визначаються основні соціально-економічні параметри розвитку і модель майбутнього стану міста у сприйнятті громадою. Розроблено пропозиції методичного характеру щодо процедури організації діяльності робочої групи на етапі формування проекту іміджу міста на основі використання експертних методів прийняття рішень і методу експертного оцінювання ресурсів міського розвитку і місцевого самоврядування. Визначено структуру ресурсів місцевого самоврядування у процесі стратегічного планування розвитку міста і обґрунтовано введення до їх складу групи ресурсів територіальної організації господарства як потужного фактору узгодження галузевих і територіальних інтересів на принципах корпоративного управління територією на засадах територіального маркетингу. Запропоновано схему процесу легітимізації іміджу міста органами місцевого самоврядування.
Запропоновано загальний порядок створення муніципальної корпоративної політики промислового розвитку міста як інструмента реалізації його іміджу на засадах програмно-цільового планування, який включає етапи розгортання стратегічних цілей соціально-економічного розвитку міста у цілі за окремими елементами комплексу маркетингу території і програмних елементів їх реалізації, котрі визначають основні риси системи управління формуванням і реалізацією муніципальної корпоративної політики промислового розвитку міста.
Розроблено методичні рекомендації щодо формування концепції МКППР на основі підвищення ефективності використання адміністративно-функціональних ресурсів, ресурсів зрілості системи місцевого самоврядування і територіальної організації господарства. Сформульовані основні принципи створення МКППР: відповідності цільовим настановам стратегічного плану соціально-економічного розвитку; структурної відповідності промислового комплексу стратегічним цілям соціально-економічного розвитку; маркетингової орієнтації промислового комплексу; корпоратизації промислового комплексу; ресурсної забезпеченості МКППР; наступності формування і реалізації МКППР; наукової обґрунтованості й інформаційної забезпеченості МКППР.
Обґрунтовано, що удосконалення організаційних форм і методів взаємодії органів місцевого самоврядування з територіальною громадою у процесі прийняття рішень стосовно її розвитку має відбуватися у чотирьох основних напрямках: інституалізації взаємодії і відносин учасників територіального розвитку; трансформації соціальних функцій громадських організацій радянських часів і періоду перебудови; формування принципів і методів ініціації нових демократичних інституцій стимулювання індивідуальних і колективних форм громадської активності; підвищення рівня довіри до органів місцевого самоврядування. Запропоновано шляхи реалізації визначених напрямів на основі поглиблення співпраці органів місцевого самоврядування з різнопрофільними агентствами регіонального розвитку; поглиблення методичних засад, механізмів і процедур “повсякденної демократії”; підтримки з боку органів місцевого самоврядування і акцентуації суспільної ролі громадських організацій; формування і становлення цілісного позитивного іміджу органу місцевого самоврядування.
Публікації автора:
Статті у наукових фахових виданнях:
Смеричевский С.Ф., Фоломина С.А. Методологические аспекты государственного управления маркетинговой деятельностью хозяйствующих субъектов // Зб. наук. праць ДонДАУ. т. ІV, серія “Державне управління”, вип. 25 “Державне управління процесами життєдіяльності і галузевого розвитку регіону”. – Донецьк: ДонДАУ, 2003. – С. 114-119.
Особистий внесок здобувача: визначено алгоритм взаємодії державного управління і маркетингової діяльності суб’єктів територіального розвитку.
Фоломіна С.А. Інноваційний підхід до цілепокладання муніципального розвитку // Зб. наук. праць ДонДУУ, т.VI, серія “Державне управління”, вип.. 59 “Проблеми державного управління економікою”. – Донецьк: ДонДУУ, 2005. – С. 69-76.
Фоломіна С.А. Сучасні підходи до визначення сутності місцевого самоврядування // Зб. наук. праць ДонДУУ, т.VІI, серія “Державне управління”, вип. 64 “Управління соціально-економічним розвитком територій та підприємств”. – Донецьк: ДонДУУ, 2006. – С. 101-107.
Фоломіна С.А. Вплив місцевого самоврядування на стан керованості регіональних соціально-економічних процесів // Економіка та держава. – 2007. - №4. – С. 56-59.
Матеріали наукових конференцій:
1. Фоломіна С.А. Корпоративне управління як базис підвищення рівня самоорганізації муніципального утворення // Матеріали Міжнарод наук.-практ. конф. “Актуальні проблеми муніципального управління” (Київ, 15 грудня 2006 р.)