Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


225. Михальчик Сергій Олександрович. Стратегічне планування в реалізації інновацій на підприємстві: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Хмельницький національний ун-т. - Хмельницький, 2005. , табл.



Анотація до роботи:

Михальчик С.О. Стратегічне планування в реалізації інновацій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. Хмельницький національний університет, Хмельницький, 2005.

Дисертацію присвячено вдосконаленню теоретико-методичних підходів до стратегічного планування інноваційної діяльності. В роботі досліджені існуючі теоретичні підходи до розгляду понять “стратегічне планування”, “інноваційна політика підприємства”, “інноваційний потенціал підприємства”, запропоновані власні їх тлумачення з погляду завдань стратегічного планування розвитку підприємства.

Досліджено інноваційну активність промислових підприємств. На основі розробленої методики оцінки інноваційного потенціалу підприємства показано взаємозв’язок між ним та інноваційною стратегією підприємства.

Для удосконалення стратегічного планування інноваційної діяльності застосовано принципи і методологію збалансованої системи показників, на основі чого розроблено методичні рекомендації щодо формування інноваційної політики підприємств, створення міжфункціональних стратегічних груп, системи інформаційного забезпечення контролю за реалізацією інновацій.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання щодо розробки теоретико-методологічних і практичних рекомендацій з удосконалення процесів стратегічного планування інноваційної діяльності промислового підприємства, що дало змогу обґрунтувати такі висновки:

1. На основі дослідження економічної сутності інноваційних процесів у дисертації набув подальшого розвитку понятійний апарат системи управління інноваційною діяльністю, зокрема, такі його елементи як “інноваційна політика підприємства” та “інноваційний потенціал підприємства”, які уточнені та доповнені з огляду на завдання, що вирішуються у процесі стратегічного планування розвитку підприємства. Інноваційна політика підприємства розглядається в дисертації як форма стратегічного управління, що визначає цілі і умови здійснення інноваційної діяльності, спрямованої на забезпечення конкурентоспроможності даного підприємства і оптимальне використання його виробничого потенціалу. Інноваційна політика є частиною загальної політики підприємства, яка регламентує взаємодію науково-технічної, маркетингової, виробничої та економічної діяльності у процесі планування та реалізації нововведень. Інноваційний потенціал показує міру налаштованості підприємства на нововведення, ступінь сприйнятливості його до змін, міру розуміння персоналом підприємства необхідності інноваційного пошуку і готовності до його систематичного проведення. У дисертації розроблена детальна класифікація елементів інноваційного потенціалу підприємства.

2. У результаті узагальнення наукових концепцій і теоретичних основ управління інноваційними процесами у дисертації набула подальшого розвитку концепція маркетингового підходу до стратегічного планування інноваційної діяльності підприємства, яка конкретизована з врахуванням його інноваційного потенціалу та інноваційної стратегії, що дає змогу, вслід за вибором інноваційної стратегії обґрунтувати напрямки маркетингової стратегії конкретного промислового підприємства на конкретному товарному ринку.

3. Узагальнення існуючих підходів до класифікації інновацій дало можливість алгоритмізувати процес попередньої оцінки комерційної привабливості інноваційної ідеї з погляду ринкових перспектив, стратегічних цілей і внутрішніх технологічних можливостей підприємства, який може бути покладений в основу прийняття рішень щодо вибору ним типу інноваційної стратегії.

4. Вивчення і аналіз теоретико-методичних напрацювань і практичних рекомендацій у сфері управління інноваційними процесами показали їх деяку фрагментарність, відокремленість процесів планування інновацій від їх реалізації, формування стратегічних планів з пріоритетністю досягнення фінансових показників, що концентрує увагу менеджерів у сфері планування інновацій здебільшого на обґрунтуванні можливості реалізації інноваційних проектів, від яких можна отримати значну віддачу. Це звужує спектр інноваційного пошуку, спрямовуючи його у напрямку техніко-технологічних інновацій. Водночас труднощі із залученням капіталу для фінансування масштабного інноваційного проекту, а також відсутність ефективних методів управління його реалізацією зменшує очікувану віддачу від інноваційної діяльності, що спричиняє втрату інтересу до неї, як до способу покращання фінансових результатів діяльності.

5. Дослідження інноваційної діяльності вітчизняних підприємств показали, що навіть ті підприємства, інноваційна активність яких вища, не можуть значно покращити свої фінансові результати через відсутність цілеспрямованого пошуку використання усіх можливостей, закладених в існуючій технології, зовнішньому оточенні, вигідному розташуванні, кваліфікації персоналу тощо. Це вимагає розроблення концептуальних засад та методології такого пошуку, яка лежить у площині стратегічного планування інноваційної діяльності і передбачає формування інноваційної стратегії, адекватної можливостям підприємства і умовам його господарювання, а також створення ефективної системи управління реалізацією інновацій.

6. Обгрунтовано, що першочергові зусилля вищого менеджменту щодо вдосконалення системи стратегічного планування інноваційної діяльності мають знаходитись у сфері формування інноваційної політики. Вона має бути адекватною обраній загальнокорпоративній стратегії, опиратися на існуючий інноваційний потенціал і створювати належні умови для плідної інноваційної діяльності у контексті обраної стратегії. У роботі обгрунтовано класифікацію типів інноваційної політики і показаний їх зв’язок із базовою стратегією.

7. З метою вдосконалення управління інноваційною діяльністю на підприємстві вперше розроблено методичні рекомендації щодо адаптації збалансованої системи показників (ВSC) як інструменту стратегічного управління до завдань стратегічного планування інноваційної діяльності та реалізації інновацій. Вони включають:

методичні рекомендації щодо формування інноваційної політики промислового підприємства, які передбачають формулювання ключових завдань інноваційної політики відповідно до базової стратегії підприємства і конкретизацію завдань його функціональних служб в межах інноваційної політики різних типів на основі взаємозв’язку “цілі-показники-критерії досягнення”.

використання маркетингового методичного інструментарію для виокремлення найважливіших функціональних характеристик нових продуктів з метою визначення пріоритетів у формуванні інноваційної стратегії виробничого підприємства;

методичні рекомендації щодо структурно-організаційного вирішення завдань стратегічного планування інноваційної діяльності на основі міжфункціональної взаємодії (створення міжфункціональної стратегічної групи);

модель інформаційного забезпечення контролю за реалізацією інновацій на основі формування збалансованої системи показників і алгоритму “випереджаючого” коригування реалізації інноваційного проекту протягом його життєвого циклу.

Публікації автора:

В наукових фахових виданнях:

  1. Михальчик С.О. Йохна М.А. Про зміну підходу до застосування технічних засобів в процесі управління // Вісник Технологічного університету Поділля. 2000. – № 2. – С.125-127.

  2. Михальчик С.О. Використання маркетингових досліджень при розробці стратегії фірми // Вісник Технологічного університету Поділля. Економічні науки. - 2001. – №6. – С.123-126.

  3. Михальчик С.О., Стадник В.В. Підтримка і координація інноваційної діяльності на рівні регіону // Вісник Тернопільської академії народного господарства. - 2002. – Вип.7/3. – С.180-184.

  4. Михальчик С.О. Інформаційна підтримка підприємництва як складова регіональної економічної політики // Науковий вісник Чернівецького торгівельно-економічного інституту Київського національного торгово-економічного університету. Економічні науки. - 2002. – Вип.ІІ – Ч.1. - С.374-376.

  5. Михальчик С.О. Загальні підходи до формування концепції управління інноваціями як видом діяльності підприємства// Вісник Технологічного університету Поділля. Економічні науки.- 2002.- №5, Ч.2, Т.3.- С. 83-86.

  6. Михальчик С.О. Роль і задачі стратегічного планування у забезпеченні інноваційного розвитку підприємства// Вісник Технологічного університету Поділля. Економічні науки.- 2003.- №2, Т.1.- С. 141-147.

  7. Михальчик С.О. Інноваційна активність підприємницьких структур як чинник економічного зростання // Вісник Технологічного університету Поділля. Економічні науки.- 2003. – №5, Ч.2, Т.2. – С.145-151.

  8. Михальчик С.О. Маркетинговий підхід у плануванні інноваційної діяльності промислового підприємства // Вісник Київського національного університету технології і дизайну.- 2003. – №4. – С.174-178.

  9. Михальчик С.О. Стадник В.В. Методологічні основи формування інноваційної політики промислового підприємства // Регіональні перспективи.- 2004. – №3-5(40-42). – С. 132-134.

  10. Михальчик С.О. Підвищення інноваційного потенціалу підприємства як передумова його розвитку // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки.- 2004. – №4, Ч.1, Т.2. – С.90-93.

Додаткові публікації

  1. Михальчик С.О. Орлов О.О. Ефективне застосування технічних засобів в процесі управління. // Проблеми економіки, обліку та менеджменту. Зб. наук. праць студ. інж.-екон. ф-ту Технологічного університету Поділля. - Хмельницький: ТУП, 1999. – С.64-67.

  2. Михальчик С.О. Орлов О.О. Теоретичні принципи і основи електронного документообігу. // Проблеми економіки, обліку та менеджменту. Зб. наук. праць студ. інж.-екон. ф-ту Технологічного університету Поділля. - Хмельницький: ТУП, 2000. – С.78-88.

  3. Михальчик С.О. Михальчик Т.В. Електронна комерція – історія, реалії, перспективи // Вісник Технологічного університету Поділля. - 2000. – № 4 Ч.3. – С.145-147.

  1. Михальчик С.О. Вплив через маркетингову політику підприємства на систему менеджменту організації. // Наука і молодь. Матеріали міжн. наук. конференції студ. та молодих вчених 10-11.10.2001, м.Київ – К.:НАУ, 2001. – С.174.

  2. Михальчик С.А. Проблемы согласования построения внутренних компьютерных сетей организации с её организационной структурой управления. // Матеріали 2-ої міжн. конф. студ. і мол. вчених 20-22.04.2001 Економіка і маркетинг в ХХІ сторіччі.- Донецьк: РВА ДонДТУ, 2001. – С .111-112.

  3. Михальчик С.О. Йохна М.А. Проблеми формування інноваційного стилю мислення і діяльності у студентської молоді. // Збірник наук. доп. Міжрег. студ. наук.-практ. конф. Інноваційне підприємництво та молодь 17-18.05.2001, м.Київ – К.: МАУП, 2001. – С.28-29.

  4. Михальчик С.О. Планування інноваційної діяльності промислового підприємства на засадах маркетинг-менеджменту. // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління. Матеріали ІІ міжн. конф. студ., асп. і мол. вчених 9-12.04.2003, м.Київ, НТУУ”КПІ”.-К.:Пошуково-видавниче агентство “Книга пам‘яті України”, 2003. – С.384-385.

  5. Михальчик С.О. Особливості планування інноваційної діяльності підприємства в умовах обмежених фінансових можливостей. // Стратегія інноваційного розвитку підприємств України. Зб. наук. праць – К.: КНУТД, 2003. – С.96-100.

  6. Михальчик С.О. Моніторінг інновацій засобами маркетингу у системі планування діяльності підприємств. // Матеріали ІІ Міжн. наук. конф. “Розвиток підприємницької діяльності в Україні: історія і сьогодення” 10-11.06.2004, м.Тернополь – Тернопіль:ТАНГ, 2004. – С.214-216.

Annotation