Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Кузьмин Віктор Миколайович. Стратегічне управління соціально-економічним розвитком адміністративно-територіальн- их одиниць : Дис... канд. наук: 08.00.05 - 2009.



Анотація до роботи:

Кузьмин В.М. Стратегічне управління соціально-економічним розвитком адміністративно-територіальних одиниць. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. – Інститут регіональних досліджень НАН України, Львів, 2009.

Дисертація присвячена актуальним питанням стратегічного управління соціально-економічним розвитком адміністративно-територіальних одиниць (АТО). В роботі поглиблено теоретичні аспекти стратегічного управління розвитком АТО, деталізовано сутність основних понять: стратегічне управління розвитком територій, стратегія АТО, стратегічні цілі та ін. Проведено огляд зарубіжного досвіду стратегічного управління соціально-економічним розвитком АТО, розглянуто нормативно-методичне забезпечення розробки стратегій АТО в Україні. Розроблено модель управління АТО на основі аксіологічного підходу. Удосконалено методику SWOT-аналізу, суть удосконалень полягає в проектуванні можливих стратегічних цілей на матрицю первинного SWOT-аналізу і експертній оцінці їх потенціалу. Окреслено розвиток використання технологій стратегічного управління розвитком АТО в Україні, приведені особливості використання технологій стратегічного управління в Івано-Франківській області, окреслено динаміку процесів стратегічного управління розвитком АТО різних рівнів ієрархії.

Приведені шляхи розвитку основних елементів системи стратегічного управління АТО, розроблені механізми узгодження цілей стратегій розвитку АТО різних ієрархічних рівнів. Запропоновано основи методичного забезпечення моніторингу процесу стратегічного управління АТО, систему показників оцінки і процедуру здійснення моніторингу.

Результати проведеного дослідження дозволяють зробити наступні висновки, які відображають сутність дисертаційної роботи:

1. Сутність стратегічного управління полягає у формуванні і реалізації стратегії розвитку АТО в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Метою стратегічного управління розвитком АТО є створення позитивних цінностей для забезпечення потенційної здатності АТО до ефективного функціонування АТО в сучасних умовах. Цінності окремих територіальних громад є неідентичними, що обумовлює унікальність стратегій територіальних громад.

2. Стратегія є центральним елементом стратегічного управління, яка в сучасних умовах визначає ефективність управління розвитком АТО. Стратегія АТО це: вибір і формування вектора направленості розвитку АТО; визначення основних (стратегічних) цілей і завдань АТО; вибір принципів і механізмів досягнення поставлених цілей і завдань; оптимальний баланс ресурсів між операційною і стратегічною діяльністю. Для складних соціально-економічних систем, якими є АТО, стратегію доцільно розглядати і формувати як сукупність проектів, а методологічною основою управління стратегією, як мегапроектом, є існуючі методи і механізми управління проектами.

3. Зарубіжний досвід стратегічного управління соціально-економічним розвитком АТО показує, що методи стратегічного управління розвитком країн, їх територій залежать від рівня економічного і суспільного розвитку, історичних і культурних традицій. Проте технологія стратегічного управління базується на ідентичних аспектах, які дозволяють АТО визначити і реалізувати стратегічні цілі свого розвитку. Але досягнення бажаного результату можливо лише тоді, коли процес стратегічного управління реалізується системно в повному обсязі.

4. Нормативно-правова база стратегічного управління на загально-держаному та регіональному рівнях, рівні органів місцевого самоврядування в повній мірі не сформована. Практично відсутня нормативна база стратегічного управління на загальнодержавному рівні. На регіональному рівні процес стратегічного управління в значній мірі в нормативно-методичному плані забезпечений, проте питання реалізації та моніторингу стратегій потребують подальшої розробки досконалого нормативно-методичного забезпечення. На самоврядному рівні міст, селищ, сіл, ще не сформована нормативна база стратегічного управління, що не дозволяє забезпечити ефективну координацію і інтеграцію стратегій державного і самоврядного рівнів управління. Удосконалення нормативно-правової бази вкрай необхідно, проте це складний процес, пов’язаний з адміністративною, територіальною, бюджетною, податковою реформами і тривалим періодом імплементації таких нормативних актів.

5. На різних рівнях АТО в регіоні підходи до формування моделей процесу стратегічного управління економічним розвитком можуть бути ідентичними. В основу формування цих моделей доцільно покласти алгоритм: формування бачення – постановка цілей - розробка стратегії – реалізація стратегії – моніторинг, коригування стратегії. Розвиток динаміки процесу стратегічного управління адміністративно-територіальною одиницею в роботі пропонується забезпечити переходом від статичної моделі стратегії (планова модель стратегії) до динамічної стратегії (модель підприємницького типу) і управління стратегією в реальному часі (модель навчання шляхом набуття досвіду), причому управління стратегією в реальному часі в значній мірі повинно базуватись на принципах економіки знань.

6. Управління процесом реалізації Стратегії розвитку регіону забезпечується на двох рівнях: загальне управління стратегією і управління за стратегічними напрямами. Перший рівень управління забезпечує Координаційний комітет – колегіальний орган управління реалізацією Стратегії. Стратегічне управління з стратегічних напрямів забезпечують групи стратегічного управління за пріоритетними напрямами – другий рівень управління.

В роботі запропоновано створення інтегруючої ланки двох рівнів управління - Управління стратегічного і територіального розвитку, яке забезпечує формування, координацію і моніторинг програм і проектів як в сфері стратегічного управління, так і реалізації угоди щодо регіонального розвитку.

7. Система цілей АТО має досить складну структуру і будучи загально орієнтована в одному напрямку, в той же час має різні по величині вектори та точки прикладення. В роботі досліджені процеси узгодження цілей, інтересів, пріоритетів АТО, які реалізуються за допомогою механізмів обов’язкового узгодження (адміністративні механізми) і механізмів добровільного узгодження, які реалізуються, в основному, на принципі партнерства. Одним з головним аспектів партнерства є спільна реалізація цілей АТО низових рівнів (горизонтальне партнерство) та співучасть і координація з боку суб’єктів реґіональних та національних рівнів (вертикальне партнерство). В Івано-Франківської області цілі АТО субрегіонального рівня є в прямому зв’язку із встановленими пріоритетами регіонального і загальнодержавного рівнів, що створює передумови для вертикального партнерства. Інших аспектом є можливості спільної реалізації стратегічних цілей АТО низового ієрархічого рівня, як на рівні територіальної влади, так і підприємницьких або громадських організацій, тобто розвиток горизонтального партнерства.

8. В роботі сформовано систему моніторингу, яка крім об’єктів моніторингу, включає чітку систему показників оцінки і визначену процедуру здійснення моніторингу. Основні складові системи моніторингу: моніторинг досягнення головної мети, моніторинг програм і проектів, моніторинг стратегічних цілей, моніторинг SWOT, моніторинг зовнішнього середовища розвитку, які доцільно інтегрувати в єдину регіональну систему стратегічного моніторингу.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Кузьмин В.М Про узгодженість стратегій адміністративно-територіальних одиниць/ М.О. Данилюк, В.М.Кузьмин // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. - Чернівці: АНТ Лтд, 2004. - Вип. I. Ч. 1. – С. 119-125. (Економічні науки). Особистий внесок: формування механізмів узгодження цілей стратегій різних рівнів.

  2. Кузьмин В.М. Про погодження цілей стратегічного економічного розвитку регіонів / М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин, С.Г. Шкунда // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Стратегічне планування регіонального розвитку: [Зб. наук. праць] -Львів: ІРД НАН України, 2004. - Вип. 5 (ХІLХ).- С. 14-21. Особистий внесок: розроблено механізми узгодження стратегічних цілей територіальних одиниць регіону.

  3. Кузьмин В.М. Організація управління процесом реалізації стратегії розвитку регіону/ І.Т. Зварич, В.М. Кузьмин, 3.І. Федорук // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Стратегічне планування регіонального розвитку: [Зб. наук. праць] - Львів: ІРД НАН України, 2004. - Вип. 5 (ХІLХ).- С. 21-29. Особистий внесок: розроблена структура управління процесом реалізації стратегії розвитку регіону.

  4. Кузьмин В.М. Цикл стратегічного управління економічним розвитком територіальних громад/ В.М. Кузьмин //Вісник Львівської державної фінансової академії: [Зб. наук. статей] - Львів: ЛДФА, 2006.- С.277-284. - (Серія: економічні науки).

  5. Кузьмин В.М. Структура процесу управління розвитком територіальних громад регіону / В.М. Кузьмин // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інноваційно-інвестиційне забезпечення стратегії розвитку регіону: [Зб. наук. праць] - Львів: ІРД НАН України, 2006. - Вип. 5 (61). - С. 24-30.

  6. Кузьмин В.М. Передумови формування стратегічних інвестиційних проектів стратегії розвитку територіальної громади регіону/ М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інноваційно-інвестиційне забезпечення стратегії розвитку регіону: [Зб. наук. праць] - Львів: ІРД НАН України, 2006. - Вип. 5 (61). - С. 38-42. Особистий внесок: запропонована процедура формування стратегічних інвестиційних проектів.

  7. Кузьмин В.М. Потенціал адміністративно-територіальної одиниці як об’єкт стратегічного управління/ В.М. Кузьмин // Актуальні проблеми розвитку економіки регіону: [Зб. наук. праць] - Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ Прикарпатського національного університету імені В. Стефаника, 2008.- Вип.. IV. – т.2. - С. 57-61.

  8. Кузьмин В.М. Аксіологічні аспекти стратегічного управління розвитком територіальної громади / В.М. Кузьмин // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду. Стратегії розвитку регіонів: методологія розробки, механізми реалізації : : [Зб. наук. праць] – Львів: ІРД НАН України, 2008. – Вип. 2 (70). – 2008. – С. 125-134 .

  9. Кузьмин В.М. Формування моделі управління адміністративно-територіальними одиницями на основі аксіологічного підходу /В. Кузьмин/ Регіональна економіка – Львів, 2009, - № 1. – С. 36-42.

Публікації в інших виданнях та тези доповідей:

  1. Кузьмин В.М. До встановлення ринково-орієнтованих цілей економічного розвитку Івано-Франківщини / В.П. Петренко, М.О. Данилюк, А.В. Попадюк, В.М. Кузьмин.// Регіональна політика України: наукові основи, методи, механізми: [Зб. наук. праць]. За матеріалами доповідей міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, (21-23 травня 1998 р.). - Ч.1. – Львів: ІРД НАН України. 1998. - С.103-107. Особистий внесок: визначені пріоритети економічного розвитку регіону.

  2. Кузьмин В.М. Стратегічні інвестиційні рішення в процесі стратегічного управління розвитком громад/ М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин.// Наукові вісті Інституту менеджменту і економіки “Галицька Академія”. - 2005 – №2(8) – С. 145-148. Особис-тий внесок: розроблено механізм формування реальної стратегії розвитку громади.

  3. Кузьмин В.М Про доцільність використання системного підходу при реалізації пріоритетних напрямів економічного і соціального розвитку Івано-Франківщини (на прикладі туристично-рекреаційного комплексу)/ І.М. Олійник, В.І. Підлетейчук, М.І. Ковалів, В.М. Кузьмин // Наукові вісті Інституту менеджменту і економіки “Галицька Академія”. - 2006 – №2(10) – С. 128-133. Особистий внесок: значення розробки стратегій пріоритетних напрямків розвитку регіону.

  4. Кузьмин В.М. Про стан і досвід стратегічного управління економічним і соціальним розвитком територіальних громад Івано-Франківщини / М.О. Данилюк, М.І. Ковалів, В.М. Кузьмин., В.П. Петренко //Стратегічний маркетинг пріоритетних напрямів розвитку Івано-Франківщини (організаційно-методичні засади): [Науково-практичний посібник] / за ред. В.П.Петренка. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ. 2006. – С. 9-18. Особистий внесок: визначена динаміка і послідовність розробки стратегій територіальних громад регіону.

  5. Кузьмин В.М. Процедура погодження стратегічних цілей регіональної, локальних та галузевих стратегій / М.О. Данилюк, М.М. Колімбровський, В.М. Кузьмин, В.П. Петренко // Стратегічний маркетинг пріоритетних напрямів розвитку Івано-Франківщини (організаційно-методичні засади): [Науково-практичний посібник] / за ред. В.П.Петренка. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ. - 2006 - С. 49-59. Особистий внесок: розроблена просторова модель стратегічного управління в регіоні.

  6. Кузьмин В.М. Стратегічне планування економічного і соціального розвитку сільських громад Івано-Франківщини / Д.В.Шлемко, В.Д. Никифорук, В.П. Петренко, В.М. Кузьмин, О.Ю. Прокопенко // [Практичний посібник]- Івано-Франківськ: Сімик, 2006. – 84 с. Особистий внесок: описано етап формування стратегічних цілей і бачення майбутнього сільської громади.

  1. Кузьмин В.М. Визначення регіону як об'єкта управління економічним розвитком/ А.В. Попадюк, В.П. Петренко, В.М. Кузьмин // Тези доп. науково-технічної конференції професорсько-викладацького складу університету. - Івано-Франківськ: ІФДТУНГ. - 1998. - С.93. Особистий внесок: визначені умови досягнення цілей економічного розвитку регіону.

  2. Кузьмин В.М. Практичні аспекти формування і узгодження стратегій адміністративно-територіальних одиниць/ М.О. Данилюк., В.М. Кузьмин // Івано-Франківщина - поступ в майбутнє: матеріали наук.-практ. конф. (Івано-Франківськ, 17 лютого 2004 року). – Івано-Франківськ, в-во ІФНТУНГ, 2004. - С. 17-23. Особистий внесок: розроблено механізми узгодження стратегічних цілей адміністративно-територіальних одиниць.

  3. Кузьмин В.М. Моніторинг в процесі стратегічного управління розвитком територіальних громад/ М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин // Проблеми національно-державного відродження України: Зб. тез наук.-практ. конф. (27-28 квітня 2006 р.), Коломия, 2006. - С. 11-14. Особистий внесок: розроблена схема моніторингу процесу стратегічного управління.

  4. Кузьмин В.М. Передумови формування стратегічних проектів інноваційно-інвестиційного розвитку території/ М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин //Управління інноваційним процесом в Україні: проблеми, перспективи, ризики: Зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф. (Львів 11-13 травня 2006р). – Львів, 2006 – С.55-56. Особистий внесок: розроблена процедура формування стратегічних проектів.

  5. Кузьмин В.М. Рекомендації щодо створення системи моніторингу стратегії регіонального розвитку/ В.М. Кузьмин, С.Г. Шкунда // Стратегія економічного і соціального розвитку територій Івано-Франківської області до 2015 року: матер. І-ої обл. наук.-практ. Інтернет-конференції. - Івано-Франківськ: Вид-во ІФНТУНГ “Факел”. – 2007.- С. 26-28. Особистий внесок: запропонований підхід до організації моніторингу реалізації стратегії розвитку територій області.

  6. Кузьмин В.М. Формування системи стратегічного управління адміністративно-територіальної одиниці/ М.О. Данилюк, В.М. Кузьмин // Теорія і практика стратегічного управління розвитком регіональних суспільних систем території.: Зб. тез доп. Всеукраїнської наук.-практ. конф., (Івано-Франківськ 6-8 грудня 2007р.) – Івано-Франківськ, 2007 – С.16-18. Особистий внесок: визначення системи стратегічного управління адміністративно-територіальної одиниці.