Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


Жукевич Світлана Миколаївна. Стратегічний аналіз діяльності підприємств споживчої кооперації : дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / Тернопільський держ. економічний ун-т. - Т., 2006.



Анотація до роботи:

Жукевич С.М. Стратегічний аналіз діяльності підприємств споживчої кооперації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.04 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит. – Тернопільський державний економічний університет, Тернопіль, 2005.

Дисертація присвячена вивченню актуальних питань здійснення стратегічного аналізу як основи забезпечення довготермінової конкурентоспроможності суб’єкта господарювання в умовах ринкової економіки. Значної уваги приділено теоретичним підходам та основам стратегічного аналізу як науки. Окреслено основні засади, завдання та розроблено модель здійснення стратегічного аналізу. Запропоновано методичні рекомендації щодо здійснення економіко-аналітичної діагностики внутрішнього стану підприємства та моніторингу й оцінки факторів зовнішнього середовища як складових стратегічного аналізу. Удосконалено методику комплексного аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища. Розкрито механізм економіко-математичного моделювання та прогнозування показників господарсько-фінансової діяльності споживчої кооперації. Визначені стратегічні альтернативи різних галузевих видів діяльності Тернопільської облспоживспілки.

У результаті проведеного дослідження в дисертаційній роботі подано теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що полягає у розробці конкретних рекомендацій та пропозицій щодо вдосконалення стратегічного аналізу діяльності підприємств споживчої кооперації. Основні висновки, які отримані в дисертації, зводяться до наступного.

1. В процесі систематизації основних теоретичних підходів до розуміння поняття „стратегія” його визначено, як науково обгрунтований довготерміновий напрям (ґенеральний курс) розвитку підприємства, якому відповідають певна система заходів і дій (тактика) та концептуальні засади поведінки (політика), реалізація яких сприяє досягненню цілей діяльності й утвердженню її місії у ринковому просторі. Відповідно, поняття “стратегічне управління” розглядається як управлінський процес розробки, реалізації та контролю стратегічних рішень, що забезпечують довготривалу конкурентоспроможність організації та її структурних підрозділів шляхом впровадження заходів, котрі забезпечують оптимальне використання та швидке реагування існуючого потенціалу до змін зовнішньої кон’юнктури. Стратегічне управління є замкнутим циклом і потребує аналітичного обґрунтування.

2. Споживча кооперація, витримавши випробування системної кризи періоду переходу до ринкової економіки, здебільшого зберегла свій потенціал, організаційну єдність і функціональну цілісність. У всьому багатстві форм вона є ядром кооперативного сектору економіки, важливою складовою багатоукладної економіки, органічним структурним елементом ринкової економічної системи. Перспективний розвиток споживчої кооперації в умовах ринкового середовища, жорсткої конкуренції та глобалізації економіки неможливий без науково обґрунтованої стратегії.

3.Стратегічний аналіз слід розглядати як окремий, самостійний вид аналізу й науки, яка потребує дедалі глибокого дослідження. Автором запропоновано визначення стратегічного аналізу як виду аналізу, практично-методичний інструментарій якого є своєрідним аналітичним апаратом, що дає змогу одночасно досліджувати зовнішнє і внутрішнє середовище, уточнювати місію та формувати стратегічні цілі підприємства, ґенерувати „портфель” стратегій, відстежувати реалізацію стратегічних рішень. Для впровадження системи стратегічного управління та здійснення стратегічного аналізу необхідні значні затрати часу та ресурсів, оптимальне використання яких потребує створення спеціального підрозділу у споживчій кооперації зі здійснення стратегічного аналізу. До основних елементів стратегічного аналізу віднесено: діагностику внутрішнього стану, моніторинг середовища бізнесу, аналіз конкурентних переваг, оцінку стратегічних позицій підприємства, аналіз стратегічних альтернатив, на основі яких побудовано структурно-логічну модель системи стратегічного аналізу.

4. Діагностика внутрішнього середовища системи споживчої кооперації – це сукупність методичних прийомів аналізу стану внутрішнього середовища підприємства, встановлення проблем та “вузьких місць”, які зумовлюють відхилення та деформації об’єкта від норми чи цілі, виявлення потенційно сильних і слабких сторін впливу на формування та реалізацію ефективної стратегії суб’єкта господарювання. Економіко-аналітична діагностика системи споживчої кооперації охоплює діагностику за галузевими видами діяльності, в територіальному розрізі, матеріально-технічної бази, фінансового стану, фінансових результатів, маркетингової активності, персоналу.

5. Зміст аналізу стану зовнішнього середовища полягає у систематичному вивченні й оцінці контрольованих і неконтрольованих факторів (об’єктів і подій), які тією чи іншою мірою стосуються підприємств споживчої кооперації. Процедура цього аналізу передбачає створення на підприємствах споживчої кооперації системи моніторингу стратегічних факторів зовнішнього середовища, під яким розуміється система постійного спостереження за процесами й тенденціями, які протікають на макро- та мікрорівні підприємства з метою своєчасної оцінки ситуацій, адаптації до них та врахування у прийнятті управлінських рішень. Розроблено методику моніторингу й оцінки факторів зовнішнього середовища, метою якої є виявлення загроз (факторів несприятливого впливу) і можливостей (факторів сприятливого впливу), що є чи можуть виникнути в майбутньому.

6. Методики комплексного аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища (SWOT та SPACE-аналізу) визначають стратегічні позиції та конкурентні переваги підприємств споживчої кооперації. Їх застосування дало можливість розробити загальну стратегію поведінки споживчої кооперації у ринковому просторі. Досліджено, що зовнішні загрози перевищують можливості, а показники внутрішнього середовища, незважаючи на перевагу сильних сторін, перебувають у неґативному стані. В процесі апробації результатів дисертації запропоновано їй використовувати стратегічний потенціал більшою мірою для нейтралізації зовнішніх загроз, стабілізації та утвердження (захисту) конкурентоспроможності, а не для зростання чи здійснення аґресивної стратегії. Доведено, що базовою корпоративною стратегію слід вважати стратегію стабілізації.

7. Для обґрунтування стратегії розвитку споживчої кооперації слід використовувати методи багатовимірного статистичного групування й кореляційно-реґресійного аналізу, які є в основі механізму економіко-математичного моделювання основних показників фінансово-господарської діяльності споживчих товариств. Це важливий елемент процесу здійснення стратегічного аналізу. До основних складових цього механізму віднесено: кластерне ієрархічне групування показників за тіснотою зв’язку між ними та першочерговістю їх впливу, що дало змогу визначити й обґрунтовати найбільш залежні, основні чинники, які використані в економіко-математичному моделюванні та прогнозуванні діяльності облспоживспілки; побудова двох реґресійних моделей для залежних змінних – фінансовий результат торговельної діяльності ОСС – У(Х1) та товарооборот – У(Х3). У дисертації проранжовано і виділено ряд реґресійних рівнянь із двома і більше змінними факторами; визначено найкращі підмножини (рівняння реґресії) з усіх обчислених, які доцільно використовувати при аналізі та моделюванні чинників формування стратегії підприємств споживчої кооперації.

8. Моделі кількісного прогнозування дають можливість здійснювати динамічний факторний аналіз та екстраполювати динамічні фактори у майбутнє. Рівняння динамічної реґресії, яке побудоване методом найменших квадратів з урахуванням специфіки динамічного розвитку споживчої кооперації доцільно використовувати для аналітичного обґрунтування прогнозів.

Врахування важко формалізованих чинників зовнішнього середовища є можливим за умови поєднання кількісних та якісних моделей і методів прогнозування та використання якісного методу прогнозування – методу розробки сценаріїв розвитку подій.

9. Здійснення аналізу та оцінки стратегічних альтернатив розвитку підприємств Тернопільської облспоживспілки на підставі кількісної оцінки впливу маркетингового середовища є більш дієвим і ефективним за умови використання матричних методів “портфельного” аналізу (матриці БКГ, ADL/LC, „McKincey”-„General Electric”). Їх використання дозволило підтвердити пріоритетність поєднання комерційної діяльності із виробничою.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Жукевич С. М. Аналіз ризику в діяльності малого підприємства // Наукові записки: Зб. наук. праць кафедри економічного аналізу. – Вип. 9. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 180 - 182.

  2. Жукевич С. М. Конкурентоспроможність малого торговельного підприємства та аналітичні методи її оцінки // Наукові записки: Зб. наук. праць кафедри економічного аналізу. – Вип. 12, ч. 2. – Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С. 27 – 29.

  3. Жукевич С. М. Стратегічний аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. – Вип. 10. – Черкаси: ЧДТУ, 2004. – С. 215 – 222.

  4. Жукевич С. М. Аналіз і прогнозування зовнішнього середовища як складова процесу стратегічного аналізу // Науковий вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. – Чернівці: АНТ Лтд, 2004. – Вип. 11. – С. 449 – 458.

  5. Жукевич С. М. Аналіз у контролі за реалізацією стратегії та оцінка ефективності її впровадження // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: економіка. –2004. – № 26, – С. 174 – 178.

  6. Жукевич С. Теоретико-методологічні аспекти стратегічного управління та функціональна роль аналізу // Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць. – Вип. 6. – Київ: НАУ, – 2004. – С. 98 – 102.

  7. Фаріон І. Д., Жукевич С. М. Стратегічний аналіз та оцінка конкурентних позицій та переваг організації // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Економіка, ч. 2. Збірник наукових праць. – Вип. 4 (28). – Рівне, 2004. – С. 261–274.

Особистий внесок: узагальнено основні методи оцінки конкурентних позицій та переваг організації (0,75 друк. арк.)

В інших виданнях:

  1. Ткач Є.І., Жукевич С.М. Статистичне вивчення попиту населення на товари культурно-побутового призначення // Вісник ТАНГ. – 1996. - №1. – С.58-65. Особистий внесок: систематизовано основні чинники впливу на попит населення (0,2 друк. арк.)

  2. Жукевич С. М. Вихідні передумови та деякі аспекти аналізу прибутку торговельного підприємства споживчої кооперації // Формування економічних відносин в умовах становлення ринку (Збірник наукових праць ТАНГ). – Вип. 5 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 315 – 323

  3. Жукевич С. М. Особливості інформаційного забезпечення стратегічного аналізу // Економіка і ринок: облік, аналіз, контроль: Науковий журнал ТАНГ: –Вип. 5 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2001. – С. 357 – 377.

  4. Жукевич С. М. Особливості споживчої кооперації, їх вплив на стратегічне управління та функціональна роль аналізу // Формування економічних відносин в умовах становлення ринку (Збірник наукових праць ТАНГ). – Вип. 6 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С. 269 – 283.

  5. Жукевич С. М. Моніторинг та оцінка стратегічних факторів зовнішнього середовища // Економіка і ринок: облік, аналіз, контроль: Науковий журнал ТАНГ: – Вип. 6 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С. 403 – 428.

  6. Жукевич С. М. Теоретичні підходи до розуміння середовища організації як об’єкта стратегічного аналізу // Економіка і ринок: облік, аналіз, контроль: Науковий журнал ТАНГ: – Вип. 7 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – С. 277 – 285.

  7. Жукевич С. М. Портфельний аналіз у здійсненні стратегічного аналізу диверсифікованих компаній // Формування економічних відносин в умовах становлення ринку (Збірник наукових праць ТАНГ). – Вип. 7 / За ред. д. е. н., проф. І. Д. Фаріона. – Тернопіль: Економічна думка, 2003. – С. 435 – 444.

  8. Жукевич С. М. Діагностика внутрішнього стану організації у здійсненні стратегічного аналізу // Збірник наукових праць професорсько-викладацького складу інституту економіки та менеджменту інвестицій ТАНГ – Вип. 2 / За ред. д. е. н., проф. Б. М. Литвина. – Тернопіль: Економічна думка, 2004. – С. 123 –133.

  9. Жукевич С. Аналіз стратегічних альтернатив і вибір стратегії розвитку підприємства в трансформаційних умовах господарювання // Удосконалення системи обліку, аналізу та аудиту як складової інформатизації суспільства. Збірник матеріалів міжнародної міжвузівської науково-практичної конференції. – Тернопіль – Мукачево, 2004. – С. 114 – 116.

  10. Фаріон І. Д., Чичун В. А., Жукевич С. М. Практикум з стратегічного аналізу для студентів економічних спеціальностей напрямку 0501 “Економіка і підприємництво” всіх форм навчання / За ред. д. е. н, проф. Фаріона І. Д. – Тернопіль, 2004. – 300 с.

Особистий внесок: окреслено основні моменти аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища (7,85 друк. арк.).