Засєкіна Л.В. Структурно-функціональна організація інтелекту особистості. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. – Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2006.
У дисертації розкриваються теоретичні та методологічні підходи до дослідження феномена інтелекту особистості.
Розроблено структурно-функціональну модель організації інтелекту особистості, в якій виділено, зокрема, соціокультурний, метакогнітивний та когнітивно-афективний рівні. Розкрито специфіку структурних компонентів інтелекту на рівні змісту, функцій та емпіричних характеристик.
Описовою категорією структурно-функціональної організації інтелекту особистості пропонується значення слова; проводиться класифікація значень відповідно до етапів їх утворення та функціонального призначення в інтелектуальній діяльності особистості. Через виділення творчо-продуктивних, прагматично-адаптивних, науково-прогностичних концептів розглядається та емпірично вивчається динамічна смислова система суб’єкта діяльності як єдність інтелекту та афекту, що визначає траєкторію його пізнавальної активності. Показано, що процес концептуалізації виражає динамічність структурно-функціональної організації інтелекту в філогенезі та онтогенезі.
Відповідно до принципів соціальної детермінованості усіх вищих психічних функцій, індивідуальних відмінностей та диференційованості пізнавальних процесів, єдності когнітивної та афективної сфер у пізнавальній діяльності людини, структурно-функціональна організація інтелекту особистості містить соціокультурний, метакогнітивний та когнітивно-афективний рівні.
Соціокультурний рівень інтелекту охоплює два основні компоненти, які відображають інтелектуальний розвиток особистості – філогенетичний та онтогенетичний. Філогенетичний компонент представлений архетипними та національно-культурними утвореннями. Онтогенетичний компонент відтворює інтелектуальний розвиток особистості від породження синкретичних образів через поняття-комплекси до утворення істинних понять як основних актів відображення та узагальнення дійсності.
Метакогнітивний рівень інтелекту представлений структурами та процесами, які зумовлені внутрішніми ментальними репрезентаціями навколишньої дійсності. Метакогнітивний рівень містить ментальну репрезентацію задачі; метакогнітивну перцепцію, що представлена індивідуальними способами кодування та обробки інформації, самооцінкою актуальної мотивації та емоційних станів; метакогнітивні стратегії усвідомлення, планування, управління, рефлексії, які застосовуються на орієнтувально-дослідницькому етапі розв’язання задач.
Когнітивно-афективний рівень інтелекту охоплює структури представлення знань та когнітивні стратегії. До когнітивно-афективних структур представлення знань належать фрейми, скрипти, схемати. Виділені структури представлення знань зумовлюють перебіг основних розумових операцій суб’єкта та відповідні когнітивні стратегії у розв’язанні задач: алгоритмічні (пошукові, комбінувальні), евристичні (зовнішні, внутрішні, змішані).
Описовою одиницею структурно-функціональної організації інтелекту особистості є значення слова як специфічний засіб відображення, узагальнення та перетворення дійсності, яке представлене трьома видами: значення як чуттєва тканина відображення дійсності (життєве поняття у вигляді асоціативного, конотативного, ситуативного значень), значення як наукове поняття, значення як особистісний смисл (концепт).
Наукове поняття як узагальнене та категоризоване відображення дійсності слугує описовою одиницею фреймів. Ситуативне та конотативне значення, які відтворюють перебіг життєвих подій та їх емоційний супровід, слугують описовими одиницями скриптів. Асоціативне та конотативне значення як образне відображення дійсності слугують описовими одиницями схемат. Концепти як поєднання понять, якими оперує суб’єкт, у сукупності з емоційними та мотиваційними особистісними утвореннями слугують описовими одиницями смислової системи як єдності інтелекту й афекту, що визначає траєкторію пізнавальної діяльності суб’єкта.
Розв’язання академічних, практичних, творчих задач ґрунтується на різних сполученнях метакогнітивних та когнітивно-афективних утворень, що визначають ефективність розв’язання цих задач.
Інтелектуальні процеси конструювання дійсності у вигляді наукових чи життєвих понять виявляють взаємозв’язки у глобальному контексті людського існування – взаємодії з фізичним та соціальним світом. У цій взаємодії структурно-функціональна організація інтелекту нерозривно пов’язана з особливостями мотивації та емоцій як інтегральних особистісних властивостей суб’єкта пізнання. Зв’язок інтелекту з інтегральними особистісними властивостями репрезентує смислова система як єдність інтелекту та афекту, що може бути описана через науково-прогностичні, творчо-продуктивні та прагматично-адаптивні концепти. Науково-прогностичні концепти дають змогу розглядати теоретиків як активних діячів у психічному відображенні, передбаченні та доцільному перетворенні дійсності, що стимулюється внутрішньою мотивацією до пізнання та інтенцією до знаходження причинно-наслідкових відношень між різними явищами дійсності. Траєкторія пізнавальної діяльності креативів визначається творчо-продуктивними концептами, які виражають інтуїтивно-почуттєве відображення дійсності, виявлення оригінальних та унікальних способів пізнання, що спрямовується внутрішньою мотивацією. Внутрішня мотивація креативів, на противагу теоретикам, пов’язана не з об’єктивованим/ категоріальним структуруванням дійсності, а суб’єктивним, чуттєвим враженням та задоволенням яскраво вираженого афективного компонента в їх інтелектуальній організації. Смислова система практиків, що визначає траєкторію їх пізнавальної діяльності, описується через прагматично-адаптивні концепти, які виражають особливості психічного відображення, узагальнення та перетворення дійсності з метою власної адекватної адаптації до умов соціуму та задоволення соціальних мотивів.
Хронологічний опис утворення значень від філогенетичних знаків через поняття до концептів дає змогу розглянути процес концептуалізації як вираження взаємодії інтелекту та афекту. Концептуалізація є відбиттям динамічності структурно-функціональної організації інтелекту суб’єкта пізнання як у напрямі категоризації дійсності через породження нових понять, так і в напрямі утворення нових смислів.
Вважаємо перспективним дослідження вікової динаміки структурно-функціональної організації інтелекту через виділені види значень та розробку відповідних технологій психолого-педагогічного розвитку інтелектуальних можливостей суб’єктів навчально-виховного процесу.
Публікації автора:
Монографія:
1. Засєкіна Л.В. Структурно-функціональна організація інтелекту. – Острог: Вид-во Нац. ун-ту “Острозька академія”, 2005. – 370 с.
Навчальний посібник:
2. Засєкіна Л.В., Засєкін С.В. Вступ до психолінгвістики. – Острог: Вид-во Нац. ун-ту “Острозька академія”, 2002. – 168 с.
Статті у наукових журналах та збірниках:
3. Засєкіна Л.В. Дослідження професійно-творчого мислення особистості // Збірник наукових праць Прикарпатського університету ім. В. Стефаника. Серія: Філософія, соціологія, психологія. – 2000. – Вип. 4. – Ч. 2. – С. 79 – 85.
4. Засєкіна Л.В. Мова у світлі концепції когнітивного розвитку особистості // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського державного лінгвістичного університету. Серія: Філологія, педагогіка, психологія. – 2000. – Вип. 3 В. – С. 767 – 770.
5. Засєкіна Л.В. Проблема гуманізації освіти та професійного мислення педагога // Мова і культура. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго. – 2000. – Вип. 1. – С. 68 – 70.
6. Засєкіна Л.В. Соціальний статус людини в контексті політичного дискурсу // Збірник наукових праць: Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави. – К.: Знання, 2001. – Вип. 3. – С. 40 – 42.
Засєкіна Л.В. Дискурсивная психология в парадигме когнитивной науки // Вісник Харківського університету. Серія: Філологія. – 2001. – Вип. 33. – С. 69 – 73.
Засєкіна Л.В. Парадигма дискурсивной психологии в процессе подготовки будущих психологов // Корпоративная культура и подготовка специалистов гуманитарного профиля. – Ін-т психології АПН України. – Донецьк: ДИУ, ЮГО-Восток. – 2001. – С. 239 – 243.
Засєкіна Л.В. Приоритетні напрями курсу “Конфліктологія та теорія ведення переговорів” у контексті вищої освіти // Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Серія: Філософія, психологія, педагогіка. – 2001. – № 3. – С. 76 – 79.
Засєкіна Л.В., Засєкін С.В. Когнітивні та комунікативні аспекти перекладу художнього тексту // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: Філологічні науки. – 2001. – № 10. – С. 9 – 12.
Засєкіна Л.В. Психолінгвістичний аналіз знань індивіда у процесі когнітивної обробки дискурсу // Наукові записки Острозької академії. Серія: Психологія, педагогіка. – 2002. – Вип. 3. – С. 445 – 454.
Засєкіна Л.В. Когнітивна модель перекладацького процесу // Філологічні студії. – 2002. – № 2. – С. 70 – 76.
Засєкіна Л.В., Засєкін С.В. Психолінгвістична модель перекладу // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: філологічні науки. – 2002. – № 5. – С. 139 – 142.
Засєкін С.В., Засєкіна Л.В. Когнітивний стиль перекладача // Наукові записки Острозької академії. Серія: Філологія. – 2002. – Вип. 2. – С. 112 – 119.
Засєкіна Л.В. Когнітивний стиль інтерпретатора політичного дискурсу // Збірник наукових праць “Актуальні проблеми психології”. – Луцьк, 2003. – С. 19 – 26.
Засєкіна Л.В. Інтеракція структурних одиниць особистості в процесі її саморозвитку // Психологічні перспективи. – 2003. – Вип. 4. – С. 113 – 118.
Засєкіна Л.В. Структурні одиниці особистості // Наукові записки Острозької академії. Серія: Психологія, педагогіка. – 2003. – Вип. 4. – С. 38 – 44.
Засєкіна Л.В., Засєкін С.В. Когнітивний стиль особистості // Матеріали VI Костюківських читань. – 2003. – Т. ІІ. – С. 50 – 54.
Засєкіна Л.В. Психологія мотивації: теорія та практика // Вісник Харківського національного університету. Серія: Психологія. – 2003. – №. 599. – С. 112 – 116.
Засєкіна Л.В. Переклад у психологічній парадигмі // Філологічні студії. – 2004. – № 1. – С. 151 – 159.
Засєкіна Л.В. Когнітивний стиль конструювання психологічної реальності особистості // Психологічні перспективи. – 2004. – Вип. 5. – С. 77–86.
Засєкін С.В., Засєкіна Л.В. Сучасні напрями та перспективи розвитку психолінгвістики // Філологічні студії. – 2004. – № 4. – С. 440 – 445.
Засєкіна Л.В. Герменевтико-семантичні аспекти дослідження мотивації // Вісник Прикарпатського університету ім. В. Стефаника. Серія: Філософські і психологічні науки. – 2004. – Вип. 6. – С. 190 – 197.
Засєкіна Л.В. Особливості логічного та психологічного структурування значення // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: Філологічні науки. – 2004. - № 6. – С. 147 – 152.
Засєкіна Л.В. Україна вустами президента: фреймовий аналіз // Збірник матеріалів ІІ міжнародної науково-практичної конференції “Особистість у розбудові відкритого демократичного суспільства в Україні”. – Дрогобич, 2005. – С. 180 – 187.
Засєкіна Л.В. Методологічні проблеми дослідження індивідуального інтелекту в контексті психології особистості // Наукові записки ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2005. – Вип. 26. – Т. 2. – С. 123 – 129.
Засєкіна Л.В. Особливості індивідуального інтелекту у контексті різних підходів // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2005. – Т. 7. – Вип. 7. – С. 143 – 151.
Засєкіна Л.В. Інтелект як стійка особистісна властивість // Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання. Збірник наукових праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2005. – Т. 8. – Вип. 1. – С. 111 – 123.
Засєкіна Л.В. Особливості організації індивідуального інтелекту в контексті інтерперсональної взаємодії // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2005. – Т. 7. – Вип. 6. – С. 129 – 137.
Засєкіна Л.В. Новий погляд на природу практичного інтелекту // Актуальні проблеми: Екологічна психологія. Збірник наукових праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2005. – Т. 7. – Вип. 6. – С. 150 – 158.
Засєкіна Л.В. Інтелект та особистісні властивості як траєкторія зближення когнітивної психології та психології особистості // Вісник Київського міжнародного університету. Серія “Психологічні науки”. – К.: КиМУ. – 2005. – Вип. 7. – С. 29 – 38.
Засєкіна Л.В. Гендерні особливості організації індивідуального інтелекту // Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції: Гендерні аспекти в методологіях гуманітарних наук. – Луцьк: ВДУ. – 2005. – С. 61 – 66.
Засєкіна Л.В. Особливості організації індивідуального інтелекту крізь призму нейрофізіології // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: Біологічні науки. – 2005. – № 7. – С. 26 – 30.
Засєкіна Л.В. Проблема інтелекту та інтелектуального розвитку в сучасному освітньому просторі // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2005. – № 5. – С. 143 – 153.
Засєкіна Л.В. Значення слова як описова категорія індивідуального інтелекту // Наукові записки Острозької академії. Серія: Психологія, педагогіка. – 2005. – Вип. 6., Ч.І. – С. 109 – 119.
Засєкіна Л.В. Когнітивно-афективні утворення в організації індивідуального інтелекту // Психологічні перспективи. – 2005. – Вип. 7. – С. 38 – 47.
Засєкіна Л.В. Особливості функціонування інтелектуальних структур у процесі розв’язання творчих задач // Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Серія: Філософія, психологія, педагогіка. – 2005. – № 3 (15). – С. 21 – 28.
Засєкіна Л.В. Структурно-функціональна модель організації індивідуального інтелекту // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – 2006. – Т. 8. – Вип. 1. – С. 137 –-147.
Засєкіна Л.В. Особливості організації інтелекту в контексті аналітико-синтетичної логіки // Наукові записки Острозької академії. Серія: Психологія, педагогіка. – 2006. – Вип. 6., Ч.ІІ. – С. 97 – 108.
Засєкіна Л.В. Метакогніція: Термінологічне нашарування чи важливий інтелектуальний конструкт // Практична психологія та соціальна робота. – 2006. – № 1. – С. 15 – 18.
Засєкіна Л.В., Виліщинська О.В. Інтелект у структурі особистості обдарованої дитини// Обдарована дитина. – 2006. - № 2. – С. 7 –10.
Тези
42. Zasyekina, L. Psychosemantic investigation of motivation // 7th Congress of International Society of Applied Psycholinguistics. Book of Abstracts. – Cieszyn: University of Silesia. – 2004. – P. 127 – 128.