Основні результати дослідження пов’язані з вирішенням проблеми ме-ханізму управління і структурно-функціонального забезпечення державного управління НС і узагальнені в наступних положеннях та висновках: 1. Система попередження і ліквідації НС є однією з найважливіших систем державного управління, адже від якості і ефективності її функціонування залежить стан безпеки в державі. Найсуттєвішим елементом (підсистемою) зазначеної системи є ДПО України, оскільки пожежі становлять найбільш поширені НС (відбуваються як самостійно, окремо, так і є супроводжуючими інші НС). 2. Найчастіше пожежі виникають у житловому секторі з найвищим по-казником загибелі людей. Проте, Пожежі в житлі не входять до Класифікатора НС в Україні, хоч за своєю суттю є ні чим іншим, як НС. Відтак, для більш якісного обліку обсягів роботи підрозділів ДПО, сил та засобів, що необхідні для попередження і ліквідації НС, слід удосконалити Класифікатор НС внесенням до нього відповідних змін. 3. У життєдіяльності кожної АТО можуть виникнути різні за видовими ознаками НС. У той же час, ступінь ризику щодо виникнення будь-якої НС та масштаби її поширення залежать від ефективності реагування на них АРС і, перш за все, територіальних органів ДПО, на які покладено завдання з попередження і ліквідації пожеж. Для цього вони виконують певні функції і мають відповідні структури управління. Тому заздалегідь важливо побудувати або передбачити такі раціональні структури управління, які були б здатними адекватно реагувати на кожну з НС. 4. Вихідною задачею проектування організаційної структури є визначення складу і змісту функцій управління апаратом (підрозділом) ДПО. Існуючі методи аналізу і синтезу структур управління підрозділів ДПО не забезпечують вирішення задачі аналізу функцій системи ДПО з метою синтезу структури управління. Найбільш придатним для аналізу й удосконалювання функціональної структури управління підрозділів ДПО є системно-цільовий підхід, реалізований методом структуризації цілей у поєднанні з методом організаційного моделювання й експертного методу. Синтез структури управління підрозділами ДПО доцільно здійснювати на основі кластерного аналізу як основи організаційного моделювання. 5. Критерій оптимізації структури управління підрозділів ДПО задається у формі мінімізації перехресних або внутрішніх зв’язків між елементами, що входять до різних класифікаційних груп. У прикладному відношенні це означає, що в раціонально організованій системі управління основна інформаційна діяльність з координації управління відбувається усередині системи, в її підсистемах (підрозділах). На рівень управління системи в цілому (ДДПБ, УПБ тощо) виноситься певне число функцій і задач, що стосуються інтересів усієї організації. Це відповідає одночасно принципам єдності системи та автономності її підсистем. 6. У математично формалізованій постановці модель декомпозиції системи управління підрозділами ДПО являє собою задачу цілочисельного програмування з булєвими перемінними, лінійними обмеженнями з квадратичним або з лінійним функціоналом. І в першому, і в другому випадках, внаслідок нелінійності або надзвичайно великої розмірності, застосування на практиці точних методів оптимізації дискретних систем виявляється неможливим. 7. Недосяжність реальних спроб одержання точного рішення збільшується невисокою точністю вихідних даних, насамперед коефіцієнтів зв’язку структуроутворюючих елементів. На перший план виступає актуальність використання експертних оцінок при визначенні зазначених коефіцієнтів, причому, ці оцінки базуються на нечітких лінгвістичних відношеннях, що належать до елементів теорії нечітких множин. 8. Можна вважати доцільним використання в дослідженні проблем ДПО на практиці евристичних алгоритмів декомпозиції. Запропонований в дисертації метод, що включає локальні правила пріоритетів у частині застосування елементів теорії нечітких множин, дозволяє оптимально вирішувати поставлені у роботі мету та задачі. 9. Запропонований в дослідженні механізм управління попередженням і ліквідацією НС, підхід до формалізації процедур та метод побудови функціональних і організаційних структур управління дає змогу формувати нові ефективні структури, забезпечувати ефективне управління запобіганням і ліквідацією НС на рівні територіальних органів державної влади (про що свідчить моделювання функціональної структури УПБ в Харківській області). |