291. Стефанова Наталія Олександрівна. Сучасна англомовна термінолексика сфери освіти: дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Одеський національний ун-т ім. І.І.Мечникова. - О., 2004.
Анотація до роботи:
Стефанова Н.О. Сучасна англомовна термінолексика сфери освіти.- Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04.- германські мови.- Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2004.
Дисертація присвячена комплексному аналізу англомовної термінолексики сфери освіти 60-90-х років ХХ століття на трьох рівнях – понятійному, дефінітивному, лінгвістичному. Запропоновано когнітивно-ономасіологічний підхід до вивчення термінологічної номінації, визначена концептосфера англомовної термінолексики сфери освіти, що базується на універсальних філософських категоріях, які переломлюються у педагогічні термінопоняття. Первинний концепт man — один з центральних у досліджуваній концептосфері, він є фоном і точкою відліку для осмислення інших концептів і для репрезентації семантики інших слів.
В дисертації розглядається екстралінгвістична обумовленість сучасної англомовної педагогічної термінолексики, визначені основні позамовні фактори розвитку педагогічної лексики.
У роботі запропоновано лінгвістичне визначення педагогічного терміна: педагогічний термін – це мовний знак у функції носія фахової інформації, який позначає поняття сфери освіти і має фіксовану дефініцію.
Дослідження сучасної англомовної термінолексики сфери освіти проведено на лексичному, семантичному, морфемно-словотвірному, структурному рівнях. Визначені спільні і відмінні терміни у термінолексиці Великобританії та США.
Лексика сфери освіти бере свій початок з VI-V століть до н.е. Праці давньогрецьких філософів містять у собі освітянські поняття, які виражені відповідними лексичними одиницями. Сучасна термінологія сфери освіти виникає з того часу, коли науково-педагогічні знання виокремились із загальнофілософських знань. На цей час педагогічна наука має достатньо розвинений понятійно-категоріальний апарат, в якому з різним ступенем конкретності репрезентовано педагогічну теорію і накопичений до цього часу досвід педагогічної діяльності. Пошук нових освітніх стратегій відповідним чином відбивається на розвитку педагогічної наукової лексики – англомовна лінгвальна система освіти адекватно відбиває стан сучасних педагогічних реалій, понять, категорій.
Шляхом суцільного відбору педагогічних лексем з наукових і публіцистичних текстів та спеціальних словників виділено 2200 слів і словосполук педагогічної семантики. Провести чітку межу між суто науковою термінологією і загальновживаною термінологічною лексикою досить складно. Кількісні параметри педагогічних термінів і педагогічних лексем не можуть бути визначені абсолютно і остаточно. Розмежування педагогічної термінології і педагогічної лексики можливе тільки в абстрактно- теоретичному плані, на практиці таке розмежування не завжди можливе. Англомовна термінолексика сфери освіти утворює особливу підсистему лексико-семантичної системи англійської мови, основною ознакою якої є віднесеність до сфери освіти. Педагогічна термінолексика відрізняється від науково-технічної термінологічної лексики тим, що їй не властива така жорстка стильова закріпленість, замкненість, яка спостерігається в інших терміносистемах (наприклад, у технічних галузях та ін.). Дослідження понять і термінів сфери освіти англійської мови і мовлення свідчить, що терміни даної системи широко функціонують як у спеціальних так і в неспеціальних комунікативних ситуаціях.
У роботі запропонована наступна дефініція педагогічного терміна, яка відповідає його сучасному розумінню: “Педагогічний термін – це мовний знак у функції носія фахової інформації, який позначає поняття сфери освіти і має фіксовану дефініцію”.
Уперше проведений на трьох рівнях – понятійному, дефінітивному, лінгвістичному – аналіз англомовної термінолексики сфери освіти показав, що утворення термінів перш за все є когнітивним процесом, який вербально фіксує наслідки пізнавальної діяльності людини, спрямованої на адекватне відображення дійсності, зокрема об’єктів і явищ сфери освіти.
Концептосфера англомовної педагогічної лексики виходить з універсальних філософських понять man, motion, time, space, activity, які є первинними концептами, що породжують низку похідних концептів, кожний з них в свою чергу переломлюється у значній кількості конкретних педагогічних термінопонять. Первинний концепт man – один з центральних у досліджуваній концептосфері, він є фоном і точкою відліку для осмислення інших концептів і для репрезентації семантики інших слів.
Трактування базових термінопонять “педагогіка”, “освіта”, “виховання” у вітчизняній науковій парадигмі значно відрізняється від їх трактування в англомовному науковому середовищі. У термінолексиці сфери освіти у Великій Британії і США існують розбіжності. Одне й те саме термінопоняття в цих країнах може позначатися різними термінами.
Процеси термінотворення розвиваються за тими ж законами, що й словотворення в цілому. Нові терміни так само як і неологізми у цілому утворюються із наявного словникового матеріалу загальновживаної мови. Згідно наших спостережень у англомовній педагогічній термінолексиці словосполучення досягають 63%. Відповідно до синтаксичної структури англійські педагогічні терміни класифікуються як одно-, дво-, три-, багатокомпонентні. Однокомпонентних налічується 35%, двокомпонентних – 52%, трикомпонентних – 10%, решта – багатокомпонентні – 3%.
Будучи невід’ємною частиною всієї лексичної системи, педагогічна термінолексика зберігає основні семантичні особливості загальновживаної лексики, пристосовуючи їх до використання фахівцями сфери освіти в їх професійній діяльності. У межах термінологічної системи терміни вступають між собою в синонімічні, полісемічні і омонімічні відношення.
Англомовна термінологічна система сфери освіти характеризується як складна, стійка і динамічна. Її елементами виступають одиниці автохтонної мови і запозичення з інших мов, а структура ізоморфна структурі логічних зв’язків між поняттями галузі освіти. Дана терміносистема є відкритою множинністю, яка черпає зі всього різноманіття мовних засобів все нові можливості для вираження значень, що виникають у процесі подальшого розвитку освітньої діяльності.
Основний зміст дисертаційної роботи відображено в таких публікаціях авторки:
Stefanova N. Semantic innovations in education terminology of 60-90 (based on didactics).Linguapax-VIII “At the Threshold of the Millenium:Through Language and Culture Studies to Peace, Harmony and Co-operation” // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського державного лінгвістичного університету –К.: Видавн. центр КДЛУ.-2001.Вип.3 В.-С.770-771.
Стефанова Н.О. Словотворча структура однослівних педагогічних термінів (на матеріалі англійської мови) // Наукові записки: Збірник наукових статей/ Нац.пед.ун-т імені М.П.Драгоманова.-К., 2001.-Вип.42.-с.101-104.
Стефанова Н.О. Концептосфера англомовної педагогічної лексики // Наука і сучасність: Збірник наукових праць/ НПУ ім. М.П. Драгоманова.-К.: Логос, 2003.- Том ХХХVI.-C.279-288.
Стефанова Н.О. Метафора в англомовній лексиці сфери освіти // Записки з романо-германської філології / Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова: факультет романо-германської філології.- Вип.13.- Одеса, 2003.- С.187-196.
Стефанова Н.О. Семантичні відношення в системі англомовної педагогічної термінології // Наука і сучасність: Збірник наук. праць / НПУ ім.М.П. Драгоманова.-К.: Логос, 2003.- Том ХХХІХ.-С.253-261.
Стефанова Н.О. Педагогічна термінологія - основа формування комунікативної компетенції фахівця // Проблеми вищої педагогічної освіти у світлі рішень ІІ Всеукраїнського з’їзду працівників освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.К., НПУ імені М.П. Драгоманова, 2001.-Ч.4.-С.83-85.
Стефанова Н.О. Роль метафори у поповненні англомовної педагогічної термінології // Слов’янський вісник: збірник наук. праць/ Рівненський інститут слов’янознавства Київського славістичного ун-ту.-Рівне, 2003.-Вип.4.- С.51-55.
Стефанова Н.О. Словоскладання в англійській педагогічній термінології // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених: Актуальні проблеми філології (15 квітня 2003 року).- Дніпропетровський нац. ун-т, 2003.-С.137-139.