Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Гриценко Максим Сергійович. "Сучасні конкурентні переваги металургійної галузі України на зовнішніх ринках" : Дис... канд. наук: 08.05.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Гриценко Максим Сергійович. Сучасні конкурентні переваги металургійної галузі України на зовнішніх ринках.Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. Донецький національний університет, Донецьк, 2007.

Дисертацію присвячено підходам щодо розробки стратегії формування конкурентних переваг металургійної галузі України на зовнішніх ринках, як одному з пріоритетів здійснення державної політики щодо посилення прикладної спрямованості наукового забезпечення економіки, підвищення наукоємності валового внутрішнього продукту як основи збереження промислового комплексу країни та підвищення загальної конкурентоспроможності національної економіки. Новим моментом моделі національного конкурентного середовища є її окремий компонент – підсистема, елементи якої визначають конкурентну перевагу окремої галузі, що підпадає під прямий вплив як з боку внутрішнього середовища, так й зовнішнього, які визначаються наявним конкурентним потенціалом та конкурентною позицією відповідно, що формується на евентуальній конкурентній перевазі.

На основі проведеного дослідження та аналізу статистичних даних було запропоновано підходи щодо формування стратегії розвитку конкурентних переваг металургійної галузі України на зовнішніх ринках. Основними елементами стратегії розвитку конкурентоспроможності мають стати визначення інвестиційного клімату, інноваційного потенціалу держави, збільшення ступеня впливу внутрішніх факторів.

У результаті проведеного дослідження автором було вирішено важливу наукову задачу удосконалення сучасних теоретичних та методологічних положень щодо визначення конкурентоспроможності економіки країни як сукупності галузей з урахуванням науково-практичних заходів щодо формування конкурентних переваг металургійної галузі України на зовнішніх ринках і зроблено такі висновки:

  1. Міжнародне співробітництво економік країн на зовнішніх ринках дає комплексний ефект у сучасних умовах розвитку світового господарства, комбінуючи такі фактори зовнішнього та внутрішнього походження: іноземний капітал, нові технології, інтеграційні можливості з метою прискорення економічного зростання суб’єктів міжнародних відносин та підвищення їх конкурентоспроможності на всіх рівнях.

  2. Головним джерелом економічного зростання є ефективне використання певних елементів сучасної конкурентоспроможності економіки країни, як сукупності галузей, що формується на засадах «евентуальних конкурентних переваг галузі», під якими автор розуміє сукупність конкурентоспроможності окремих підприємств за окремими видами продукції, що реалізуються на зовнішніх ринках, які обумовлені властивостями продукту і діяльністю підприємства на зовнішніх ринках протягом усього життєвого циклу даного продукту у чітко визначеному періоді часу.

  3. Удосконалено структурну модель національного конкурентного середовища що формується під впливом ринкових чинників як внутрішнього, так і зовнішнього походження. Новим моментом цього підходу є окремий компонент національного конкурентного середовища – підсистема, елементи якої визначають конкурентну перевагу окремої галузі, що підпадає під прямий вплив як з боку внутрішнього середовища, так й зовнішнього, які визначаються наявним конкурентним потенціалом та конкурентною позицією відповідно.

  4. Сучасна світова металургійна промисловість характеризується збільшенням обсягів виробництва продукції, так за 1990-2005 рр. світове виробництво сталі збільшилося на 47%, у 2005 р. світовий обсяг виробництва сталі досяг рекордного рівня – 1132 млн. т., при цьому найбільш високі темпи приросту виробництва показує Китай (до 10% на рік), який є одночасно і лідером по внутрішньому споживанню металу, але в чорній металургії Східної Європи, СНД, зокрема в Україні, виробництво скорочувалось, внаслідок чого частка цих країн в світовому виробництві знизилась в 2 рази.

  5. У економіці України, що розвивається, важливість підвищення рівня споживання прокату як найбільш поширеного конструкційного матеріалу зумовлена насущною потребою понизити залежність від зовнішнього ринку у напрямі як імпорту, так і експорту, а також значним потенціалом вітчизняних споживачів металу. Важливість виробництва чорних металів в економіці підкреслюється наявністю серед найважливіших критеріїв розвитку показника їх споживання на душу населення. Падіння споживання готового прокату на душу населення в Україні з 512 кг в1990 р. до 135,1 кг в 2005 характеризує спад в розвитку економіки, загальне зниження економічної активності на внутрішньому ринку і структурні диспропорції в господарському комплексі.

  1. Використання розробленої моделі вибору основних напрямків підвищення конкурентоспроможності продукції, що забезпечує вибір найкращих напрямків розподілу обмежених коштів на поліпшення організаційно-технічних і економічних параметрів продукції на ринковому сегменті дозволило передбачити у довгостроковій перспективі посилення конкуренції між крупними металургійними компаніями, стабілізацію цін на метал на вищому порівняно з сьогоднішнім рівні, а також чітке виокремлення сектору країн, де виробляють тільки напівфабрикати (Російська Федерація, Україна, Бразилія), і країн, що споживають напівфабрикати для виробництва продукції вищого ступеня переробки (США, Європа, Південно-східна Азія).

  2. Механізм формування конкурентного середовища України базується на рівні конкурентних переваг галузі у визначений конкретний час, тобто на понятті «евентуальних конкурентних переваг галузі». В процесі переходу від конкурентних переваг «А» що характеризують їх теперішній стан до позиції «Б», пропонується підвищити конкурентоспроможність продукції окремих видів продукції чорної металургії за рахунок зменшення фінансового забезпечення галузі через впровадження новітніх ресурсо- та енергозберігаючих технологій, що дозволить накопичити певні фінансово-економічні та техніко-технологічні ресурси, які забезпечать у майбутньому перехід від конкурентних переваг «Б» до їх нової позиції «В». Цей перехід буде здійснено за рахунок підвищення впливу всіх факторів внутрішнього та зовнішнього середовища, що приймають участь у формуванні конкурентних переваг.

  3. Запропоновано підходи щодо формування стратегії розвитку конкурентних переваг металургійної галузі України на зовнішніх ринках. Основними елементами стратегії розвитку конкурентоспроможності мають стати визначення інвестиційного клімату, інноваційного потенціалу держави, збільшення ступеня впливу внутрішніх факторів.

Стратегія розвитку конкурентних переваг металургійної галузі України на зовнішніх ринках є невід’ємною частиною загальної стратегії розвитку держави, вона орієнтована на визначення і досягнення перспективних цілей в умовах глобалізаційних процесів, що відбуваються в світовій економіці, які корегуються зовнішньоекономічним середовищем та визначають економічну незалежність України.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях:

  1. Гриценко М.С. Современные тенденции развития мирового рынка металлопродукции // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ. – 2006. – С. 805-806 (0,4 д.а.).

  2. Гриценко М.С. Анализ влияния тенденций развития мирового рынка черных металлов на экономику стран Юго-Восточной Европы // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества и ГУАМ. – Сборник научных трудов. – Свиштов – Донецк: ДонНУ-СА «Д.А.Ценов». – 2006. – С. 471-477 (0,5 д.а.).

  3. Гриценко М.С. Металлургия Украины: анализ состояния, перспективы развития // Вісник Донецького університету. Серія В Економіка і право. – №2. –2005. – С. 127-135 (0,6 д.а.).

  4. Гриценко М.С. Разработка маркетинговой стратегии металлоторгующих предприятий на внешних рынках Украины // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ. – 2005. – С. 390-397 (0,5 д.а.).

  5. Гриценко М.С.Проблемы и перспективы экспорта металлопроката в страны Ближнего зарубежья // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках ЧЭС и ГУУАМ. – Сборник научных трудов. Свиштов-Донецк: СА «Д.А. Ценов», ДонНУ. – 2004. – С.220-226 (0,5 д.а.).

  6. Гриценко М.С. Формирование маркетинговой стратегии трейдерской компании на различных мировых внешних рынках сбыта металлопродукции // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ, 2004. – С. 730-732 (0,4 д.а.).

  7. Гриценко М.С., Богун Ю.Б., Богун И.А. Подходы к выводу предприятия из кризиса: механизмы финансовой стабилизации // Вісник Донецької державної академії управління. Менеджер. – №1(23). – 2003. – С. 84-89 (0,6 д.а./0,3 д.а.).

Особистий внесок здобувача: проаналізовано особливості процесу санації промислового підприємства за умови здійснення антикризового управління підприємством як інструмента формування певної конкурентної переваги.

  1. Гриценко М.С., Богун Ю.Б., Богун И.А. Проблемы и перспективы реализации металлопродукции на внутреннем рынке Украины // Вісник Донецької державної академії управління. Менеджер. – №2(18). – 2002. – С. 31-36 (0,5 д.а./0,2 д.а.).

Особистий внесок здобувача: запропоновано стратегію реалізації металопродукції на зовнішніх ринках через утворення дилерської мережі.

Публікації в інших виданнях:

  1. Гриценко М.С. Оцінка конкурентних переваг України у контексті вимог СОТ // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках ЧЭС и ГУУАМ. – Сборник научных трудов. Донецк: ДонНУ. – 2005. – С. 275-280 (0,5 д.а.).