У висновках знайшли відображення сформульовані вище найважливіші науково-практичні результати, здобуті в ході дослідження проблем судових витрат у цивільному судочинстві: у дисертації дістала подальшого розвитку позиція, що судові витрати необхідно розглядати насамперед як витрати держави на правосуддя, що лише частково покриваються сторонами та іншими заінтересованими особами. На цій основі і з урахуванням цілей стягнення судових витрат у дохід держави запропоноване їхнє нове поняття. Судові витрати визначаються як частина витрат держави на здійснення правосуддя, покладена законом на сторони, третіх осіб і заявників у справах окремого провадження з метою їхньої компенсації, спонукання до добровільного виконання обов’язків і запобігання необґрунтованих звернень до суду; у праці додатково обґрунтовується висновок, що регулювання суспільних відносин, пов’язаних із судовими витратами, здійснюється нормами різних права. Відстоюється погляд, що інститут судових витрат є комплексним інститутом цивільного процесуального права; на основі вивчення історії інституту судових витрат показується розвиток цього інституту з урахуванням економічних і соціальних потреб держави. Поряд зі своїми безпосередніми процесуальними цілями, його норми, з одного боку, сприяли залученню для потреб країни, особливо в перехідний період, як найбільше коштів, а з іншого боку — забезпечували доступність судового захисту прав і законних інтересів для широких прошарків населення, підприємств і організацій. Такі підходи на думку автора мають бути збережені і в сучасних умовах; у дослідженні дістала подальшого розвитку точка зору авторів, що визнають наявність у цивільному процесуальному праві принципу процесуальної економії. На підставі аналізу дії цього принципу даються пропозиції по економії коштів у судовій діяльності. Іншим важливим принципом, що знаходить реалізацію в інституті судових витрат, є принцип доступності судового захисту прав і інтересів, зокрема, гарантією доступності судового захисту є низький розмір судових витрат і можливість надання законом різних пільг особам, зобов’язаним їх сплачувати; додатково обґрунтовується висновок про необхідність підвищення окремих ставок державного мита, стягуваних у твердому грошовому розмірі, і пропонується більш послідовний перехід від однієї ставки до іншої при пропорційному державному миті; сторонам та іншим заінтересованим особам відшкодовуються тільки ті витрати, що цивільним процесуальним законом віднесені до судових. Однак витрати, понесені ними у зв’язку із участю в розгляді справи і виконанні судових постанов, можуть складатися і з інших витрат. Автором додатково обґрунтовується позиція, що при відшкодуванні їм судових витрат, як і при їхньому розподілі, повинен застосовуватися цивільно-правовий принцип повного відшкодування заподіяних збитків; згідно з діючим процесуальним законодавством витрати покладені на осіб, які беруть участь у справі, у судових рішеннях не мотивуються. Автор зазначає, що мотивувальна частина рішення обов’язково повинна містити в собі й аргументацію витрат, що покладаються на осіб, які беруть участь у справі, незалежно від того чи вимагають цього сторони або інші особи, які беруть участь у справі. Додатково обґрунтовується пропозиція про необхідність правового врегулювання обов’язкового виконання судових постанов у частині судових витрат, що стягуються у доход держави. |