Проведене дисертаційне дослідження дало змогу отримати наступні результати: 1. Сучасний розвиток процесів європейської економічної та транспортно-логістичної інтеграції пов’язаний з формуванням інтегрованої ТЛС – поліструктурного динамічного утворення, що виникає в геологістичному просторі на основі взаємопов’язаного поєднання складових функціональних і забезпечуючих підсистем, забезпечує прискорений рух логістичних потоків та інтегрує постачання, виробництво, збут. Ознаками ТЛС як суспільно-географічної системи є територіальність, емерджентність, системна цілісність, структурність, ієрархічність, динамічність, певна просторова конфігурація елементів, наявність потокового процесу, взаємодія з навколишнім середовищем. 2. Геопросторовий процес ТЛІ відбиває динаміку розвитку ТЛС, просторово-часову взаємодію та взаємоузгодження її компонентно- і територіально-структурних складових і реалізується в територіальному напрямі, пов’язаному з формуванням територіально локалізованих і виражених у транспортно-логістичній інфраструктурі елементів, та галузевому, що передбачає інтеграцію видів транспорту. ЛЦ пропонується розглядати як вузловий елемент комунікаційного каркасу інтегрованої ТЛС, що координує переміщення логістичних потоків, організовує весь процес надання логістичних послуг. Типи ЛЦ виділяються за ознакою територіального охоплення (локальні, регіональні, національні, міжнаціональні, континентальні), формою реалізації (термінальні, інформаційно-аналітичні), видами транспорту (унімодальні, бімодальні, мультимодальні), місцем розміщення (прикордонні, внутрішні, водні). 3. Запропонована методика дослідження, що ґрунтується на застосуванні системи суспільно-географічних методів і підходів, реалізується в аналізі ТЛС інтеграційного об’єднання ЄС та національної ТЛС України і дозволяє виявити чинники європейської ТЛІ, формування та інтеграції ТЛС України та їх регіональні прояви в умовах України та ЄС, проаналізувати структуру, тенденції і регіональні особливості функціонування інтегрованої пан’європейської та української ТЛС з урахуванням динаміки відповідних показників, що дозволяє визначити основні напрями інтеграції України в пан’європейську ТЛС. 4. Європейська ТЛІ є результатом комплексної дії системи чинників – стимулюючих і лімітуючих. Існує тісна залежність між інтенсивністю міждержавної економічної взаємодії та ефективністю функціонування ТЛС, а також вантажооборотом транспорту та показниками рівня економічного розвитку країн. Найвищий потенціал поля вантажообороту транспорту мають країни-ядра торговельної взаємодії з високими обсягами ВВП та експортно-імпортних операцій (Німеччина, Франція, Італія) та країни з вигідним транспортно-географічним положенням (Україна, Польща), що визначає можливості їх участі в європейській ТЛІ. Результати аналізу показують найбільшу вигідність розміщення транспортно-логістичних структур на території Німеччини, яка виступає ядром тяжіння для ряду європейських країн, є основним генератором і реципієнтом логістичних потоків та бере активну участь у європейських транспортно-логістичних програмах. 5. Тенденції розвитку інтегрованої пан’європейської ТЛС пов’язані з транснаціоналізацією та екологізацією транспортно-логістичної діяльності, розвитком інтегрованих перевезень, посиленням ролі інформаційної складової у функціонуванні ТЛС, вдосконаленням схеми міждержавних логістичних зв’язків (із змінами в розміщенні виробництва), збільшенням частоти поставок від невеликої кількості постачальників, посиленням концентрації логістичних потоків на певних напрямках і логістичних послуг у ЛЦ, нееквівалентністю вантажопотоків за видами транспорту з непропорційно швидким розвитком автомобільного. 6. Лінійно-вузлову форму територіальної структури інтегрованої пан’європейської ТЛС утворюють пан’європейські і євроазіатські МТК, які сполучають дискретні та ареальні елементи. Європейський регіон охоплений програмами розвитку територіальної структури пан’європейської ТЛС, що включають країни ЄС, ЄАВТ і сусідні їм держави, в тому числі Україну. Посилення інтенсивності та концентрації міжнародних логістичних потоків і послуг з урахуванням тенденції зменшення кількості ланок ланцюгів поставок зумовлює зміни в територіальній структурі ТЛС, зафіксовані формуванням європлатформ і міжнародних транспортних осей. 7. У сучасних умовах відбувається становлення ринку транспортно-логістичних послуг в Україні, трансформація транспортної системи у транспортно-логістичну та інтегра-ція України в пан’європейську ТЛС. Загалом Україна відстає від світового процесу форму-вання сучасних ТЛС, однак високий потенціал роботи вантажного транспорту, ступінь транзитності і висока перспективність для експорту транспортних послуг, переорієнтація всієї системи зв’язків на європейські геопросторові структури визначають Україну одним із полюсів у транспортно-логістичному просторі Європи. У територіальній структурі ТЛС України важливу роль відіграють МТК мультимодального характеру, логістичні термінали, що формуються на основі “полюсів” з високим порядком доступності, таких як Київ, Дніпропетровськ, Одеса, та дискретних елементів нижчих ієрархічних рівнів. 8. У географічній структурі експортних вантажопотоків України домінують країни ЄС, імпортних – СНД. У загальному обсязі зовнішньоекономічних вантажопотоків співвідношення між експортними, імпортними і транзитними складається на користь транзитних, що засвідчує важливу роль України на ринку міжнародного транзиту. Провідну роль у переміщенні транзитних вантажів відіграє залізничний транспорт. Існує висока обернена залежність обсягів зовнішньоекономічних вантажопотоків України до/з країн ЄС (особливо імпортних) від територіальної віддаленості між ними, тісний зв’язок між обсягами експортно-імпортних перевезень України до/з країн ЄС і рівнями економічного розвитку країн ЄС, а також залежність між рівнями економічного розвитку регіонів України та ефективністю вантажних перевезень. 9. Існуючі відмінності у функціонуванні ТЛС України і ЄС пов’язані, зокрема, зі структурою вантажних перевезень (в Україні значно вищою є роль залізничного транспорту, суттєво відрізняється товарна структура експортних потоків до ЄС та імпорт-них з ЄС), рівнем розвитку інтегрованих перевезень і логістичної інфраструктури, техніч-ним станом транспортних шляхів, рівнем інформатизації транспортного процесу. Україна відстає від розвинутих країн ЄС за якістю перевезення вантажів, розмірами і функціональ-ністю складів, впровадженням новітніх технологій. Регіональні відмінності у функціону-ванні ТЛС України обумовлені найбільшими показниками інтенсивності роботи вантажного транспорту в промислово розвинутих областях Придніпровського, Донецького суспільно-географічних районів, переважним розвитком МТК на території Правобережної України та у приморських регіонах. Виявлено значні резерви пропускної спроможності МТК і наявність вузьких місць на їх напрямках, що сповільнюють переміщення вантажопотоків. 10. Стратегія розвитку і посилення конкурентних позицій ТЛС України, прискорення її інтеграції в пан’європейську має ґрунтуватись на розбудові внутрішнього ринку транс-портно-логістичних послуг з урахуванням досвіду країн ЄС. Основою цього є формування та оптимізація розміщення ЛЦ, підвищення ефективності функціонування МТК України, розвиток інтегрованих перевезень при стимулюючій державній і регіональній транспортній політиці. Необхідне оновлення матеріально-технічної бази транспорту з посиленням інфор-матизації, розбудова транспортно-логістичної і митної інфраструктури, вдосконалення митно-тарифної та інвестиційної політики, що спрямовано на підвищення конкуренто-спроможності маршрутів транзитних перевезень, створення сприятливого інвестиційного клімату, а також розширення діяльності компаній, що надають комплексні логістичні послуги, розробка і реалізація спільних програм співпраці України та ЄС у сфері ТЛІ. |