У висновках подано основні теоретичні підсумки роботи, відображені концептуальні підходи до вирішення поставлених завдань. 1. Індивідуальна свідомість людини за своїм змістом збігається з правосвідомістю, адже способом існування самосвідомості є відомості про життєво необхідні потреби й інтереси кожної людини. У зв’язку з цим не можна стверджувати, нібито людині не відомі її стратегічні цілі – потреби в щоденному життєзабезпеченні, які й роблять матеріальний інтерес визначальним. Конституційне право тому й утверджує право на життя як вихідне, підпорядковуючи йому всі інші права й зобов’язання держави. 2. Розглядаючи світ як об’єкт свого життєвого інтересу, людина вмотивовує власну життєдіяльність світоглядним чином: взаємодіючи з ним, вона сприймає світ як своє органічне тіло. Звідси очевидна аксіома: світоглядна свідомість є водночас правосвідомістю. Якщо її ігнорувати, порушується фундаментальний принцип соціальної онтології: єдність людини і природи як єдність мікро- й макрокосму, відкидається наявність загально-родового й індивідуально-видового в кожній людині. 3. Міфологічний світогляд правдиво проголошує увесь спектр людських потреб і інтересів, розкриваючи їх засобами певних оповідань (міфів) і втілюючи в предметно-речові форми самої природи і форми, створені власною працею, яку спрямовує духовний простір людської фантазії. Це так звана «природна» правосвідомість, засобами якої об’єкт-об’єктна єдність тотожна суб’єкт-суб’єктній. Людина має бути свідомою того, що якраз засобами міфологічного світогляду вона утверджує не лише реальність образів уяви й уявлення у власній душі, але й практичну спрямованість своєї дорослої життєдіяльності, коли здійснює дитячі мрії предметно-духовним чином. Тому міфологія є тим душевним духовно-соціальним простором, який визначає виміри як соціально-філософської, так і правової свідомості. 4. Релігійний світогляд суттєво корелює виміри правосвідомості тим, що вводить її в свідомо обмежувані аналітикою автономного мислення межі. Людина здатна усвідомити, що виміри її душі не лише об’єктно-предметні, матеріально-речові, але й об’єктивно-закономірні, суб’єктно-раціональні, отже, прогнозовані. Тут йдеться не стільки про єдність мікро- й макрокосму, скільки про божественну силу об’єктивного розуму, право на яке має кожна людина, яка, щоб його здійснити, зобов’язана стати на шлях самопізнання, метою якого якраз і є пізнання розуму в собі самій і життєдіяльності на основі розумно-вольової, а не свавільної, дії. Так правосвідомість стає правозобов’язувальною, соціалізованою духом об’єктивного розуму. 5. Філософський світогляд, поєднуючи міфологічний і релігійний, освячує зв’язок людини з об’єктивним духом пізнавального досвіду людства. Маючи його як свій власний здобуток, людина стає суб’єктом світового духу, залишаючись вільною у виборі напрямків життєдіяльності індивідуальністю. Філософська правосвідомість немовби зсередини підносить її до рівня суб’єкта світової історії, не забираючи почуття суб’єктивності й причетності до сучасності, адже для філософії головним правом людини є право на свободу мислення. Філософія як синтетико-аналітичне мислення поєднує в цілісний дух і дух цілісності етико-правові, сформовані на основі міфологічного та релігійного типів світогляду, та морально-етичні виміри свідомості. Етичне в соціумі такого мислення набуває статусу моральної ідеї, в якій як споріднені протилежності поєднані одиничне, особливе й загальне. Це той вимір правосвідомості, маючи який, громадянське суспільство не приходить до думки про закінчення історії, оскільки не корелює її зміст із досягненнями емпіричного права, а лише з можливостями пізнавального розуму кожної людини-громадянина шукати і знаходити нові напрямки для самодіяльно вмотивованого способу життя. 6. Подібним чином інтерпретований зміст філософського світогляду, будучи «батьківщиною» правосвідомості, в свою чергу, продовжує свій духовно-практичний розвиток завдяки їй. Право, зафіксоване на індивідуальному рівні як право на щось, дійшовши до усвідомлення права на свободомислення, отримує внутрішню мотивацію до саморозвитку. Складається ситуація так званої об’єктивної діалектики як дієво-практичної єдності протилежностей об’єктивного духу історії пізнання, презентованого його методологією, та духу правової свідомості, підсиленого не лише індивідуальною волею, але й волею законодавчо обґрунтованого об’єктивного розуму. 7. Щоб утвердити громадянське суспільство, правосвідомість засобами філософського рівня всіх щаблів освіти має народитись із материнського лона загального як безумовно аксіоматичного й об’єктивного начала, народжуючи не особливе загальне, а загальну правосвідомість, яка і є практичною філософією. Можна стверджувати, що правосвідомість являє собою синтетичний інтегративний світогляд, який в емпірично достовірному суспільному житті утверджує безпосередню органічну єдність свідомості кожної людини в її індивідуально-родовому статусі. Через правосвідомість загальне як категорія знання реалізується як принцип існування суспільного загалу, тому що людина усвідомлює її не в нормативно розчленованому, а інтегративно цілісному в її самосвідомості вигляді. |