У дисертаційному дослідженні дістали подальшого розвитку, удосконалені та по-новому визначені наукові підходи щодо процесу прийняття та реалізації управлінських рішень в умовах невизначеності. Результати проведених досліджень дали змогу дійти таких висновків. 1. Одним з найважливіших шляхів підвищення ефективності управління торговельним підприємством в умовах невизначеності є удосконалення процесу прийняття та реалізації управлінських рішень, що може бути значною мірою забезпечено впровадженням розробленої у дисертації моделі процесу прийняття й реалізації управлінських рішень та принципів і механізму формування інформаційного забезпечення цього процесу. Це полегшить вибір із заздалегідь визначених варіантів кращих альтернатив, ефективність яких перевірена практикою, що сприятиме ефективності реалізації прийнятих управлінських рішень. 2.Обгрунтовано, що під категорією “управлінське рішення” необхідно розуміти фіксований управлінський акт впливу керуючої системи на керовану, що спрямований на досягнення визначеної цілі. Доведено, що процес прийняття та реалізації управлінських рішень складається з трьох основних етапів: аналіз проблемної ситуації, прийняття рішення, реалізація рішення. 3. Визначено основні фактори внутрішнього впливу на реалізацію управлінського рішення: оптимальність рівня формулювання цілей та завдання; особисті оцінки та пріоритети виконавця; рівень його професійної зрілості; забезпеченість необхідною інформацією, засобами та повноваженнями; мотивація та рівень завантаженості виконавця іншими дорученнями. Доведено необхідність вибору оптимального методу обґрунтування управлінських рішень за критеріями: практична можливість використання; достовірність; ефективність; збалансування даного методу з іншими методами. 4. Запропоновано основні принципи побудови системи збирання даних на торговельних підприємствах: система має бути орієнтована на першу особу; система має будуватися “згори – донизу”; виконавці повинні мати критерії відбору та технологію фіксування даних; дані мають фіксуватися там, де виникають; інформація має бути доступна всім користувачам системи одразу після її фіксування. Ця система повинна формувати потреби верхнього рівня управління та проектувати їх на нижчі рівні виконання. Дотримання цих принципів дозволить швидко отримувати, обробляти та надавати якісну інформацію для прийняття управлінських рішень. 5. Розроблено рекомендації щодо удосконалення системи оперативного збирання внутрішньої інформації про процес продажу товарів та зовнішньої інформації з урахуванням оцінки існуючих програмних продуктів ринку України. Вони мають універсальний характер для торговельних підприємств різної форми власності й є підгрунтям створення бази даних стереотипних управлінських рішень із врахуванням специфічних вимог користувача. 6. Розроблено модель інформаційної бази даних стереотипних управлінських рішень. Основними завданнями, що вирішуються застосуванням цієї інформаційної бази даних, є: надання повної та достовірної інформації щодо розв’язання аналогічних проблемних ситуацій; простота користування та зручність пошуку необхідних даних; характеристика якості управління на підприємстві; зменшення рівня впливу невизначеності на процес прийняття управлінських рішень. 7. Розроблено моделі прийняття і реалізації оперативних та стратегічних управлінських рішень. Основною характерною ознакою моделі прийняття та реалізації стратегічних рішень є підвищена увага до впливу факторів невизначеності на кожному етапі процесу підготовки, прийняття та реалізації управлінського рішення. Для цього використовується уся наявна інформація, у тому числі й та, що не виражена у формі будь-яких ймовірнісних законів розподілу. Ці моделі мають універсальний характер та можуть застосовуватися на будь - якому підприємстві. Основні положення дисертаційного дослідження крім теоретичного мають також практичне значення та можуть використовуватися для підвищення ефективності управління торговельним підприємством будь - якої форми власності в умовах невизначеності. |