На підставі аналізу літературних джерел виявлено: в Україні ще не створені належні умови для впровадження у навчальний процес загальноосвітніх шкіл додаткового уроку з футболу; фахівці наголошують на необхідності застосування в процесі фізичного виховання комп’ютерних навчальних програм; у науково-методичній літературі широко представлені основи підготовки юних футболістів в умовах дитячо-юнацьких шкіл та вдосконалення спортивної майстерності кваліфікованих футболістів, проте питання підготовки юних футболістів з використанням передових технологій в умовах загальноосвітніх шкіл залишилися поза увагою науковців. Одним з дієвих засобів, що позитивно впливає на фізичний розвиток, сприяє підвищенню рівня розвитку рухових якостей та сприяє зміцненню здоров’я школярів є додатковий урок з футболу. Так, у школах м. Чернівці, у яких протягом 5-6 років проводиться додатковий урок з футболу, кількість здорових старшокласників збільшилася до 64% за рахунок зменшення хронічних захворювань дихальної, серцево-судинної систем та опорно-рухового апарату, тоді як у школах, де такий урок не впроваджений кількість абсолютно здорових дітей складає лише 14%. Юнаки, в яких за розкладом проводиться урок з футболу, значно перевищують своїх однолітків за більшістю показників функціональної, фізичної та технічної підготовленості (Р < 0,05-0,001).
3. Встановлено, що у віці 16-17 років спостерігається значний природний приріст антропометричних показників: різниця між початковим і кінцевим показником довжини тіла у старшокласників становила 9,12 см, окружність грудної клітки збільшилася на 14,2%, ЖЄЛ – на 21,5% (Р<0,05). 4. Завдяки впровадженню експериментальної програми відбувся значний приріст показників фізичної підготовленості юнаків експериментальної групи: найбільший приріст отримано у показниках кистьової та станової динамометрії – 12,0-21,9%, у швидкісно-силовій підготовленості – 5,7-13,8%, швидкості – 3,7-7,9%) швидкісній витривалості – на 5,1% та загальній витривалості (тест Купера), – 2,3%. 5. Отримані результати дозволяють стверджувати, що під впливом авторської програми старшокласники значно підвищили якість виконання ігрових прийомів у змагальному періоді і, як наслідок, домоглися високої ефективності ігрової діяльності (Р < 0,05-0,001). 6. Застосування засобів комп’ютерних технологій дозволило значно підвищити ступінь реалізації рухового потенціалу школярів у виконанні техніко-тактичних дій. Використання раціонального співвідношення навантаження швидкісного та швидкісно-силового характеру і цілеспрямований вплив звукової і зорової інформації сприяли тому, що приріст показників технічної підготовленості в школярів експериментальної групи склав: вкидання м’яча двома руками з-за голови – 13,9 %; ведення м’яча 9 м – 5,3%; комплексний тест – 5,1%; удари на дальність – 10,6 %; удари на точність – 35,6%; жонглювання м’ячем – 27,5 %. Результати школярів контрольної групи значно нижчі (Р < 0,05-0,01). 7. Під впливом експериментальної програми відбулися позитивні зміни у показниках психомоторики юнаків експериментальної групи: реакція на об’єкт, який рухається, становила 0,47 ум.од., зорово-моторна реакція – 0,58 ум.од., рухливість нервової системи – 0,51 ум.од. Характерним для юних футболістів обидвох груп виявився високий приріст результатів у відчутті простору (26,7%). 8. Застосування в заняттях школярів експериментальної групи авторської програми навчання сприяло підвищенню ефективності виконання технічних елементів (з 62,1 до 65,7%). Різноманітність та результативність індивідуальних, групових і командних техніко-тактичних дій у процесі змагальної діяльності шкільної команди з футболу зросла до 501,7 прийома за гру, що на 30,3 % вище, ніж ніж у школярів, що навчались за традиційної методикою. 9. Наша робота не розв’язує усіх проблем фізичного виховання старшокласників на уроках з футболу. Подальші дослідження означеної проблеми можуть здійснюватися у таких напрямках: визначення вікової динаміки технічної підготовленості з футболу учнів ЗОШ, контроль за фізичними та змагальними навантаженнями старшокласників, вивчення психологічних особливостей старшокласників, які займаються в футболом. |