Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Васильчук Аурел Григорович. Технологія навчання футболу школярів у системі фізичного виховання загальноосвітніх шкіл. : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Васильчук Аурел Григорович. Технологія навчання футболу школярів у системі фізичного виховання загальноосвітніх шкіл. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний університет фізичної культури, Львів, 2007.

Дисертація присвячена питанням пошуку ефективних шляхів навчання футболу з використанням новітніх технологій з урахуванням індивідуальних особливостей старшокласників загальноосвітніх шкіл.

Об’єкт дослідженнянавчально-тренувальний процес із футболу учнів старших класів загальноосвітніх шкіл.

Предмет дослідження – організація і методика проведення занять з футболу учнів старших класів в умовах загальноосвітньої школи.

Мета дослідження визначити ефективні форми, засоби і методи підготовки юних футболістів в умовах загальноосвітньої школи на основі впровадження комп’ютерної технології.

Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, вивчення навчальної і змагальної документації; анкетування; педагогічне спостереження; педагогічний експеримент; медико-біологічні методи; методи математичної статистики.

Наукова новизна дослідження: уперше розроблено й експериментально перевірено технологію комп’ютерного навчання футболу в умовах загальноосвітньої школи; уперше розроблено модельні характеристики змагальної діяльності старшокласників з футболу; визначено динаміку показників фізичного стану під впливом авторської методики навчання футболу та змагальної підготовки з футболу старшокласників загальноосвітньої школи; дістали подальший розвиток дані щодо взаємозв’язку показників фізичної і технічної підготовленості юних футболістів зі змістом змагальної діяльності.

  1. На підставі аналізу літературних джерел виявлено: в Україні ще не створені належні умови для впровадження у навчальний процес загальноосвітніх шкіл додаткового уроку з футболу; фахівці наголошують на необхідності застосування в процесі фізичного виховання комп’ютерних навчальних програм; у науково-методичній літературі широко представлені основи підготовки юних футболістів в умовах дитячо-юнацьких шкіл та вдосконалення спортивної майстерності кваліфікованих футболістів, проте питання підготовки юних футболістів з використанням передових технологій в умовах загальноосвітніх шкіл залишилися поза увагою науковців.

  2. Одним з дієвих засобів, що позитивно впливає на фізичний розвиток, сприяє підвищенню рівня розвитку рухових якостей та сприяє зміцненню здоров’я школярів є додатковий урок з футболу. Так, у школах м. Чернівці, у яких протягом 5-6 років проводиться додатковий урок з футболу, кількість здорових старшокласників збільшилася до 64% за рахунок зменшення хронічних захворювань дихальної, серцево-судинної систем та опорно-рухового апарату, тоді як у школах, де такий урок не впроваджений кількість абсолютно здорових дітей складає лише 14%. Юнаки, в яких за розкладом проводиться урок з футболу, значно перевищують своїх однолітків за більшістю показників функціональної, фізичної та технічної підготовленості (Р < 0,05-0,001).

3. Встановлено, що у віці 16-17 років спостерігається значний природний приріст антропометричних показників: різниця між початковим і кінцевим показником довжини тіла у старшокласників становила 9,12 см, окружність грудної клітки збільшилася на 14,2%, ЖЄЛ – на 21,5% (Р<0,05).

4. Завдяки впровадженню експериментальної програми відбувся значний приріст показників фізичної підготовленості юнаків експериментальної групи: найбільший приріст отримано у показниках кистьової та станової динамометрії – 12,0-21,9%, у швидкісно-силовій підготовленості – 5,7-13,8%, швидкості – 3,7-7,9%) швидкісній витривалості – на 5,1% та загальній витривалості (тест Купера), – 2,3%.

5. Отримані результати дозволяють стверджувати, що під впливом авторської програми старшокласники значно підвищили якість виконання ігрових прийомів у змагальному періоді і, як наслідок, домоглися високої ефективності ігрової діяльності (Р < 0,05-0,001).

6. Застосування засобів комп’ютерних технологій дозволило значно підвищити ступінь реалізації рухового потенціалу школярів у виконанні техніко-тактичних дій. Використання раціонального співвідношення навантаження швидкісного та швидкісно-силового характеру і цілеспрямований вплив звукової і зорової інформації сприяли тому, що приріст показників технічної підготовленості в школярів експериментальної групи склав: вкидання м’яча двома руками з-за голови – 13,9 %; ведення м’яча 9 м – 5,3%; комплексний тест – 5,1%; удари на дальність – 10,6 %; удари на точність – 35,6%; жонглювання м’ячем – 27,5 %. Результати школярів контрольної групи значно нижчі (Р < 0,05-0,01).

7. Під впливом експериментальної програми відбулися позитивні зміни у показниках психомоторики юнаків експериментальної групи: реакція на об’єкт, який рухається, становила 0,47 ум.од., зорово-моторна реакція – 0,58 ум.од., рухливість нервової системи – 0,51 ум.од. Характерним для юних футболістів обидвох груп виявився високий приріст результатів у відчутті простору (26,7%).

8. Застосування в заняттях школярів експериментальної групи авторської програми навчання сприяло підвищенню ефективності виконання технічних елементів (з 62,1 до 65,7%). Різноманітність та результативність індивідуальних, групових і командних техніко-тактичних дій у процесі змагальної діяльності шкільної команди з футболу зросла до 501,7 прийома за гру, що на 30,3 % вище, ніж ніж у школярів, що навчались за традиційної методикою.

9. Наша робота не розв’язує усіх проблем фізичного виховання старшокласників на уроках з футболу. Подальші дослідження означеної проблеми можуть здійснюватися у таких напрямках: визначення вікової динаміки технічної підготовленості з футболу учнів ЗОШ, контроль за фізичними та змагальними навантаженнями старшокласників, вивчення психологічних особливостей старшокласників, які займаються в футболом.

Публікації автора:

1. Зінченко О.О., Васильчук А.Г. Уроки з футболу в школі: Навч. посіб. –

К.; Чернівці, 2002. – 214 с.

2. Васильчук А.Г. Психофізіологічні аспекти програмованого навчання на уроках з футболу //Слобожанський науково-спортивний вісник – Х., 2003. – Вип.6. – С.126-129.

3. Васильчук А.Г. Динаміка показників фізичної і техніко-тактичної підготовленості школярів під впливом уроків з футболу на основі комп’ютерних технологій //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2003. – №10. – С. 9-18.

4. Васильчук А.Г. Науково-методичні основи програмованого навчання фізичного виховання (на прикладі уроку з футболу) // Теорія та методика фізичного виховання. – Х., 2003. - №2. – С. 21-26.

5. Васильчук А.Г. Реалізація навчальних програм з техніки і тактики гри в футбол за допомогою технічних засобів навчання на уроках з футболу // Теорія та методика фізичного виховання. – Х., 2003. – №3. – С. 5-11.

6. Васильчук А.Г. Передумови розвитку програмованого навчання фізичного виховання (на прикладі уроку з футболу) // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2003. – № 8. – С.62-73.

7. Васильчук А.Г. Перспективи використання інноваційних інформаційних технологій з метою оптимізації фізичного виховання в школі // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. – Х., 2003. – № 9. – С.21-34.

8. Васильчук А.Г. Програмоване навчання на уроках футболу учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів // Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту. – Л., 2004. – Вип. 8. – Т.3. – С. 198-204.

9. Васильчук А.Г. Застосування мультимедійної програми на уроках з футболу у старших класах загальноосвітніх навчальних закладах // Буковинський науковий спортивний вісник. – Чернівці, 2004. – Вип. 2. – С. 5-16.

10. Васильчук А.Г., Фалес Й.Г., Ніколенко С.В. Методика навчання елементам футболу старшокласників на уроках фізичного виховання і в секційних заняттях в загальноосвітніх навчальних закладах // Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту. – Л., 2006. – Вип. 10. – Т.5. – С. 398-404.

11. Васильчук А.Г., Ніколенко С.В., Фалес Й.Г. Фізична підготовленість старшокласників в урочних і позаурочних формах занять з футболу у загальноосвітній школі // Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту. – Л., 2007. – Вип. 11. – Т.1. – С.7-9.

12. Фалес Й.Г., Васильчук А.Г. Науково – методичні основи підготовки вчителів фізичного виховання до проведення уроків з футболу // Наукові записки ТДПУ. Сер.: Педагогіка. – Т., 2003. – №2. – С.18 -22.