Одним із важливих факторів становлення демократичної соціальної правової держави є формування оптимального адміністративно-територіального устрою, в якому адміністративний район міст посідає провідне місце, адже він утворюється для організації управління соціально-економічними процесами, забезпечення життєдіяльності населення та інших важливих процесів. Розробка різнобічної теорії державного управління в адміністративному районі міст України є актуальною для практичної реалізації питань управління. Багато його аспектів висвітлено в літературі недостатньо. Аналіз вітчизняної та зарубіжної наукової літератури свідчить, що в сучасній українській науці державного управління відсутня сучасна теорія державного управління в адміністративному районі міст України, здатна органічно поєднати науку й практику. Виходячи з того, що рівень теоретичного осмислення категорій “район”, “регіон”, “місто” тощо, їх взаємозв’язок та взаємовплив не досягли того ступеня деталізації, за якого теоретична основа стає провідною у вирішенні прикладних завдань державного управління. У роботі досліджуються ці проблеми, при цьому акцент зроблено на понятті “район”. У дисертації зроблено спробу обгрунтувати сутність державного управління в адміністративному районі міст України, що безпосередньо впливає на якість та ефективність державного управління в цілому.
По суті, управління розвитком адміністративного району – одна з форм демократії і народовладдя, яка уособлює граничне явище між державою і суспільством, поєднує їх між собою, а також суспільні форми управління і владні повноваження. Таке управління має цілеспрямовано організовувати й регулювати суспільно-політичні та соціально-економічні відносини на території. Воно виступає засобом ініціативи й практичної самостійності населення та його відповідальності за результати діяльності. Це своєрідна форма свободи і прав громадян. Соціальна сутність управління в адміністративному районі визначається тим, що воно здатне організувати взаємодію людей на основі суспільних закономірностей. При цьому саме люди через конкретні організації, норми, стимули, санкції тощо управляють своїми суспільними відносинами, поведінкою і діяльністю. Людина є і суб’єктом, і об’єктом управлінських відносин. Тому територіальні структури управління, якою є й адміністративний район, покликані приймати рішення, соціальні за своєю природою. Організувати – це значить розмістити людей у просторі (території) і функціональній системі координат, поєднати їх засобами праці, забезпечити їх взаємодію, стимулювати їх творчі можливості. Сучасна організація управління адміністративним районом все більше потребує, щоб люди знали хто, що і як робить, які при цьому виникають проблеми і як вони вирішуються. 4. Основа державного управління в адміністративному районі міст України – це ключові принципи, що визначають і закріплюють найважливіші основи правового статусу адміністративного району, принципи функціонування та розвитку адміністративного району міст України. Визначено загальні принципи функціонування та розвитку адміністративного району в місті та уточнено принципи місцевого самоврядування, поєднання яких сприятиме ефективному управлінню. 5. Теоретичне обгрунтування існування високого творчого потенціалу постійно зростаючих державно-управлінських впливів дає змогу по-новому підійти до розгляду адміністративного району в містах як системи державного управління. Адміністративний район міст України є суб’єктом адміністративно-територіального устрою держави – об’єктом державного управління і одночасно це самоврядна система. Зверху на неї впливають державні органи, які існують з районом в одному законодавчому середовищі. Як об’єкт державного управління адміністративний район міст перебуває у взаємодії з державними органами управління: державною податковою адміністрацією, органами прокуратури і суду тощо. Адміністративний район міст як об’єкт державного управління є підсистемою міста (області), що складається з окремих елементів, які мають забезпечувати життєдіяльність району. Водночас він виступає як суб’єкт самоврядування на рівні власної життєдіяльності в межах компетенції, визначеної законодавством України. Головним елементом системи є людина. Аналіз адміністративного району міст України як системи і закономірностей її розвитку сьогодні – завдання не тільки теоретичне, але й практичне. 6. Важливим інтегрованим завданням державного управління і самоврядування в адміністративному районі міст є організація життєдіяльності та життєзабезпечення адміністративного району міст України. Тобто, адміністративний район в особі органів влади є суб’єктом і об’єктом державного управління й одночасно це самоврядна система. 7. Аналіз правового регулювання в адміністративному районі міст України показав, що важливим правовим документом, регулюючим інтереси громадян, суспільства та держави, може стати Статут адміністративного району міст. 8. Проведений у дисертаційному дослідженні аналіз дозволив авторові визначити загальні, спеціальні та забезпечуючі функції державного управління в адміністративному районі міст України. Наукова розробка теоретичних і практичних питань цих функцій дає можливість прогнозувати зміст державного управління в адміністративному районі міст України. Сьогодні необхідні нові підходи наукової обгрунтованості щодо функцій державного управління в адміністративному районі міст. Виходячи з реального стану держави доцільно виділяти пріоритетні функції. Адже адміністративний район міст України пов’язаний із різними сферами життєдіяльності суспільства і держави, актуалізує, конкретизує та забезпечує ці функції. 9. Доцільно розробити модель, яка відображатиме параметри, що характеризуватимуть основні сторони життєзабезпечення адміністративного району міст України, а також програми розвитку адміністративного району міст, і передусім, нарощувати інноваційну діяльність – як магістральний шлях їх розвитку. Ці програми мають консолідувати всі районні ресурси, в тому числі й фінансові. Програми розвитку адміністративного району (або території) мають бути гнучкими, в них потрібно регулярно вносити зміни, новації. Для цього доцільно створити територіальну компанію розвитку у формі відкритого акціонерного товариства. Засновниками мають бути уряд України, керівництво області, міста, банки, всі великі підприємства, страхові компанії, наукові установи. Головним завданням цього акціонерного товариства є комплексний розвиток території, оскільки сьогоднішні адміністрації зі своїми відділами та підрозділами завантажені повсякденною роботою. 10. В Україні ще недостатньо перспективних програм кадрового розвитку в адміністративних районах міст, в містах, областях, відсутні дійові прогнози демографічної ситуації в адміністративних районах міст. У кадровому забезпеченні органів влади в адміністративному районі варто враховувати те, що службовці являють собою особливий прошарок, наділений владними повноваженнями, що є суб’єктом управління до соціальних, економічних, політичних систем, з якими цим службовцям потрібно взаємодіяти на місцевому рівні. До службовців місцевого самоврядування пред’являються особливі професійні вимоги. Основними напрямами підвищення кваліфікації службовців у районах є: залучення в систему управління адміністративного району високопрофесійних службовців; суворий добір службовців за їх моральними якостями; активна боротьба з бюрократизмом тощо. 11. В адміністративному районі міста має бути створена багаторівнева система контролю, без уваги якої не залишиться жодна сфера управління. Складовими частинами цієї системи контролю мають бути: керівники району (голова районної державної адміністрації, голова районної ради), які здійснюють контрольну діяльність як складову їх основної управлінської діяльності; спеціалізовані органи контролю (територіальні контрольно-ревізійні відділи, відділи контролю за виконанням директивних документів і розглядом листів громадян та ін.); спеціалізовані органи управління, в діяльності яких контроль займає провідне місце (дорожня інспекція, інспекція за станом зелених насаджень, охорони пам’ятників, держархітектурний нагляд та ін.); органи управління районом (районна рада, районна державна адміністрація, органи самоврядування); різні підрозділи державних органів управління, контролю, інспекцій. Реформування адміністративно-територіального устрою в Україні тільки-но починається та є важливою складовою реформи державного управління. У своєму здійсненні воно має пройти кілька етапів. Ця дисертаційна робота одна з перших спроб необхідних розробок у цій галузі. Доцільно продовжити наукові розробки, що своєчасно поновлювалися б і доповнювались з урахуванням досвіду та специфіки завдань кожного етапу реформ в Україні. |